[PowerBook] Toetsenbord taal

Pagina: 1
Acties:

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Sorry voor de vreselijk suffe vraag maar kan het nergens vinden. Op de Apple site hebben ze een stel achterhaalde handleidingen en kan het verder via Google, de doos en mijn PowerBook zelf ook niet vinden.

Maar ik heb Sambuca in mijn toetsenbord gegooid, drama. Nu probeer ik via een bedrijf wat bij ons netwerk/macs onderhoud aan een nieuw toetsenbord te komen. Maar hij vraagt of het een NL of US toetsenbord is. Waar de hell kan ik dat aan zien? Sorry, suffe vraag maar zie het gewoon niet.

Het gaat overigens om een Alu PowerBook 15.2" Backlit keyb.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik dacht dat het verschil tussen een NL en US toetsenbord is dat op een NL toetsenbord symbolen op o.a. de Return en de Enter toets. Op een US toetsenbord staat hier explicitiet "Enter" en "Return" op. Wat misschien ook een manier is, is om te kijken of er een toets met een Euro teken op zit. Ik neem aan dat ze op een US toetsenbord geen Euro teken zetten :+

[ Voor 13% gewijzigd door Daedalus op 29-11-2004 23:16 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Ook een goeie, zag net ook 'num vergr' bij F6 na een tip van Canaria. Niet consequent met die page/home etc op keyboard. Maar ga er maar vanuit dat het NL keyb. is dan :) Nu hopen dat de prijs van een nieuwe beetje meevalt. Thanks voor meedenken.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

$129,95 voor een Backlit toetsenbord, als ik deze pagina moet geloven. Moet je 'm geloof ik wel zelf installeren, wat wel een lastig klus als ik deze guide bekijk. Misschien iets voor een regenachtige zondagmiddag :P

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Daedalus schreef op maandag 29 november 2004 @ 23:26:
$129,95 voor een Backlit toetsenbord, als ik deze pagina moet geloven. Moet je 'm geloof ik wel zelf installeren, wat wel een lastig klus als ik deze guide bekijk. Misschien iets voor een regenachtige zondagmiddag :P
Das tweedehandsje en dat wil ik eigenlijk niet :) guide ken ik al uit mijn hoofd, is ondertussen 3x uit elkaar geweest. Hoewel die 8 pagina's me nogal ontmoedigden :) ... de schoonheid

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:04

botoo

💀 too old to die young

Je zou toch verwachten dat het ergens in een serienummer verwerkt is en ook dat het in je systeeminfo te vinden moet zijn?

* botoo wil het ook wel eens exact weten, is ook erg prettig bij een installatie van Linux on Mac. Een simpel verschil tussen een Dollar of Euro tekentje zal het niet zijn?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
botoo schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 00:27:
Je zou toch verwachten dat het ergens in een serienummer verwerkt is en ook dat het in je systeeminfo te vinden moet zijn?
Ik heb zelf op de doos gekeken maar bv bij de omschrijving van keyboard staat alleen 'Backlit'. Ik denk dat die 'num vergr' nog de meeste hint voor NL keyboard is. Ik heb het in elk geval zo doorgegeven aan de mensen van mac-bedrijfje. Ik denk dat een gerenomeerde reseller of reparateur overigens dergelijke info wel uit serienummer kan halen door dat gewoon ergens in te voeren. Vraag me eigenlijk sowieso af waarom ik serienummer moet geven maar ok. Mac is anders. Nu zullen ze wel een vinkje achter mijn naam zetten 'loser gaat zelf keyb vervangen' ;)

Ik had echt zoiets, op drank in PB zit geen garantie en heb een hekel aan verzekeringen naaien. Hoewel ik wel mensen ken die best willen zeggen dat zei er een sambuca in hebben gekieperd. Ik moet leren van mijn fouten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door OzBoz op 30-11-2004 00:50 ]

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik weet niet hoe het zit bij Macintosh-computers, maar het verschil tussen een US- en NL-keyboard op een reguliere computer (IBM-PC) is echt gigantisch groot. Je wilt echt geen toetsenbord met Nederlandse layout omdat die gewoon teveel verschilt met UK-, DU- en FR-toetsenborden, die op hun beurt wel weer gebaseerd zijn op US-layout.

Volgens mij heb ik het gevonden via Google:
Er is wel degelijk verschil, maar je moet goed zoeken: de numlock heeft een andere naam, die heet 'num vergr' op het Nederlandse toetsenbord. De tekst op de esc- en helptoets is niet vertaald. Verder kan ik geen verschillen ontdekken.

Ik heb ook even een iBook bekeken die een Nederlands toetsenbord heeft, daar staat weer die zelfde 'num vergr' in plaats van numlock, maar ook hier zijn de rest van de termen, zoals esc, pg up en home Engels gelaten.
Blijkbaar maakt Apple niet zo een groot verschil in layouts als de gewone pc-fabrikanten :o.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een europees toetsenbord is bij Apple zo'n ding met een verticale enter (dus smalle toets van 2 rijen hoog), met de backslash links daarvan. Bovendien zit de tilde niet linksboven langs de 1 maar onder langs de Z.

Bij een US toetsenbord heb je een horizontale enter (op de middelste rij dus) met daarboven de backslash.. zoals een toetsenbord hoort te zijn! Helaas is dat voor mij toen verkeerd besteld waardoor ik nu ook met een europees toetsenbord opgescheept zit :(

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Robin Vreuls schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 01:16:
Blijkbaar maakt Apple niet zo een groot verschil in layouts als de gewone pc-fabrikanten :o.
LOL nee die conclusie heb ik ook getrokken. En met die van Bigs erbij.. ik heb een EU bord. Moet zeggen dat ik die enter zo wel handig vindt. Hoewel dat op mijn good old cherry's anders was. Maar Bigs, ook dank :)

[ Voor 4% gewijzigd door OzBoz op 30-11-2004 01:29 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kijk even naar de toets naast de 1. Is dat een toets met ` en ~, dan is 'ie US. Op een Nederlands toetsenbord zit de ~ naast de z.

Overigens ben ik momenteel gezegend met een US toetsenbord \o/ Veel fijner dan een nederlandse.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 01:29:
Kijk even naar de toets naast de 1. Is dat een toets met ` en ~, dan is 'ie US. Op een Nederlands toetsenbord zit de ~ naast de z.

Overigens ben ik momenteel gezegend met een US toetsenbord \o/ Veel fijner dan een nederlandse.
Ook weer een goeie.. ik had de ~ eigenlijk nog niet gemist.. maar inderdaad.. zit bij mij op exotische plaats :) Ik zal wel mailen dat US ook goed is.. Adobe pakketten kennende scheelt dat nogal in geld :)

Verwijderd

Waarom neem je niet eender welk keyboard je goedkoop kunt krijgen? Immers, de powerbook zal ze allebei herkennen en het enige verschil voor de gebruiker is de horizontale of verticale enter-toets.

Verwijderd

Robin Vreuls schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 01:16:

[...]

offtopic:
Inderdaad Robin, effe een verassing: mijn pb heeft een nederlands tobo en het is je niet eens opgevalle ;)

Maar in ieder geval, op dit plaatje staat een PB met een US tobo.
OzBoz schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 01:31:
[...]

Ook weer een goeie.. ik had de ~ eigenlijk nog niet gemist.. maar inderdaad.. zit bij mij op exotische plaats :) Ik zal wel mailen dat US ook goed is.. Adobe pakketten kennende scheelt dat nogal in geld :)
Ik denk niet dat jeje software hoeft afstemmen op je tobo ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 15:50 ]

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Even nog een kleine update. Maar ik kreeg vandaag een e-mail over kosten voor nieuw NL-keyboard (of denk dat het eigenlijk EU is). Maar voor € 72,15 ex BTW krijg ik een nieuw keyboard. Een grote _/-\o_ dus voor de lui die me wat dit betreft matsen heb ik het idee (aangezien ik ze tweedehands voor $130,- zie). Om hun ook nog wel wat te laten verdienen meteen maar 2x512MB besteld voor mijn skatzie ;)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

OzBoz schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 18:38:
Even nog een kleine update. Maar ik kreeg vandaag een e-mail over kosten voor nieuw NL-keyboard (of denk dat het eigenlijk EU is). Maar voor € 72,15 ex BTW krijg ik een nieuw keyboard. Een grote _/-\o_ dus voor de lui die me wat dit betreft matsen heb ik het idee (aangezien ik ze tweedehands voor $130,- zie). Om hun ook nog wel wat te laten verdienen meteen maar 2x512MB besteld voor mijn skatzie ;)
Nice :)

Nu nog goed erin krijgen, anders heb je straks een werkend keyboard met een kapotte PB :P. Maarja, als je er niet eens een keyboard in kan tweaken he, dan zul je hier toch ook wel snel geband moeten worden B)

Drink van tevoren (VER WEG; IN DE KEUKEN OFZO :+) even wat biertjes, zodat je niet gaat shaken :P

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
eamelink schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 18:42:
[...]

Nice :)

Nu nog goed erin krijgen, anders heb je straks een werkend keyboard met een kapotte PB :P. Maarja, als je er niet eens een keyboard in kan tweaken he, dan zul je hier toch ook wel snel geband moeten worden B)

Drink van tevoren (VER WEG; IN DE KEUKEN OFZO :+) even wat biertjes, zodat je niet gaat shaken :P
:D Ik heb um er nu al 3x in en uit gehad dus dat komt wel goed denk ik. Mooie guides op internet. Maar moet zeggen dat dat wel zoeken was. Veel handleiding zooi gaat over oudere PowerBooks waarje met een paar lipjes je keyboard kan verwijderen. Denk dat ze meer willen verdienen aan de reparaties ;) Bier komt goed :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:46:
Maar in ieder geval, op dit plaatje staat een PB met een US tobo.
Heeft iemand of kan iemand ook zo'n fototje maken van een NL (of EU?) keyboard?

Thanx :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://odie.lico.nl/bigs/fotoboek/generated/Laptop/IMG_0751__scaled_600.jpg

Klik voor een grotere versie

[ Voor 9% gewijzigd door Bigs op 03-02-2005 11:58 ]

Pagina: 1