Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AT-voeding modden of nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 18:10
Ik heb een oude IBM Aptiva waar ik de Pentium 75MHz heb vervangen door een Pentium 166MHz, 128MB EDO Ram erin, voor de rest is ie nog prima! :)

Alleen de voeding is gigantisch stoffig, de fan draait zelfs niet meer door de stof.
Kan ik deze voeding van een bijna 10 jaar oude PC nog wel veilig gebruiken? :?
Of wordt de kans op brand groter naarmate de voeding erg oud is?
Ik heb namelijk al eens een voeding gehad die ging fikken, maar die was niet oud.

Er zit nu een fan in van 0.16 amp, kan ik die vervangen door een fan met een ander ampère, zoals 0.17, 0.12 of 110mA? Of gaat dat problemen opleveren? :/

Wat is wijsheid, de huidige AT-voeding schoonmaken (stofzuigen) nieuwe fan met 0.17 ampère erin óf ergens nog proberen een nieuwe AT-voeding op de kop te tikken?
Worden die dingen überhaupt nog wel gemaakt en zo ja, waar verkrijgbaar? :?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

Ik zou 'm gewoon schoonmaken, en wat naaimachine-olie of siliconen-vloeistof langs de as van de ventilator laten lopen.
Een nieuwe fan kan dan alsnog, als de fan niet draait/werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Brothar op 29-11-2004 22:52 ]

eagle

Verwijderd

Ik zou (als koos-geldloos) gewoon een voeding een tijdje laten staan en daarna een schoonmaak beurt geven. Pas op voor de condesators want daar kan nog behoorlijk veel spanning opstaan!

Gewoon met een stofzuiger en kwast kan maar ik adviseer een spuitbus met lucht te kopen. Werkt stukken beter en je kan overal bij.

Waarschijnlijk draait de fan na het schoonmaken wel weer maar je kan natuurlijk altijd een nieuwe (waarschijnlijk 80mm fan) inzetten.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:06

empy

Rijdt rondjes

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:53:
Ik zou (als koos-geldloos) gewoon een voeding een tijdje laten staan en daarna een schoonmaak beurt geven. Pas op voor de condesators want daar kan nog behoorlijk veel spanning opstaan!

Gewoon met een stofzuiger en kwast kan maar ik adviseer een spuitbus met lucht te kopen. Werkt stukken beter en je kan overal bij.

Waarschijnlijk draait de fan na het schoonmaken wel weer maar je kan natuurlijk altijd een nieuwe (waarschijnlijk 80mm fan) inzetten.
vergeet dan niet om de fan tegen te houden als je gaat stofzuigen/met zo`n spuitbus werken, want anders gaat de fan op een te hoog toerental draaien en zorg je daarmee er voor dat je lagers versneld slijten, ja ik heb er ervaring mee })

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
En als het niet lukt met schoonmaken of je toch een andere wilt. Nieuw in de winkel verkopen ze ze niet meer naar mijn weten. Dan zal je even kunnen kijken bij de kringloopwinkel iof op een computer beurs bij de 2e hands-bak ;)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

AT voedignen staan soms voor niks in V&A, en anders heb je er ckers wel 1 voor 5E :P

Gabriël AM5

Verwijderd

gewoon schoonmaken, en mocht het fannetje dan nog niet draaien dan het fannetje vervangen.(alles is goed, ook een oude 6x6 cpu fan ofzo)

doodsimpel en kosteloos.
Pagina: 1