Problemen met nieuwe games op Athlon64 systeem.

Pagina: 1
Acties:

• Lordzaza
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 21:37
Ik heb net het volgende systeem aangeschaft:

Processoren - Athlon 64 3400+ 1600 FSB Boxed Athlon 64 - 512Kb socket 754
Coolers & Casemodding - Vortex Dream AMD K8 (socket 754/940)
Moederborden - MSI K8N NFORCE3 NEO PLATINUM
PC Geheugen - Kingston 512 MB DDR - PC400
Harde schijven - 200 GB Western Digital - 7200rpm 8 mb
Videokaart - Powercolor Ati radeon 9800 pro 256 bits 128 mb ddr
Harde schijven - 200 gig WD 8mb 7200 rpm, 160 Maxtor 8mb 7200 rpm

Nu heb ik het volgende probleem:
Als ik een game start, dan draait deze eerst perfect, maar op een gegeven moment stopt de game en kom ik terug op mn desktop. Ik dacht dat dit eerst aan windows sp2 lag dus instaleerde ik een sp1 versie, wat niet hielp.

Vervolgens heb ik het geheugen vervangen voor PC2700 geheugen, 512 mb om te testen of dit wel werkte, het probleem bleef.

Daarna heb ik een aantal keren van voeding gewisseld, nu zit er een Qtec (jah ik weet dat t troep is) 450 watt voeding in. Speedfan geeft normale voltages en CPU temperatuur aan, maar nog steeds blijven de games crashen.

Na de standaar Ati drivers (ik hoorde dat die nogal eens problemen konden veroorzaken) heb ik de omega drivers geinstaleerd. Geen resultaat.

Toen ben ik naar zolder gerend om een dikke ventilator op te halen, kast open, ventilator goed richten.... nog steeds hetzelfde.

De videokaart die in mn kast zit is een Powercolor Ati radeon 9800 pro, 256 bits 128 mb geheugen, maar voor zover ik weet kan mijn moederbord die kaart wel hebben.

Zelf heb ik geen idee wat de fout kan zijn, ik heb de amd 64 bits drivers en mn mobo drivers netjes geinstaleerd en ge-update.

Het probleem lijkt voornamelijk bij nieuwe games (DirectX9?) voor te komen, NFSU2 stopt na een paar minuten spelen bijvoorbeeld al, terwijl ik SOF2 wel normaal kan spelen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

jah ik weet dat t troep is
Heb je ook uitgesloten dat het de voeding is? Welke andere voedingen heb je dan allemaal geprobeerd? :)

• -=bas=-
  • Laatst online: 17-07 05:15
Word je videokaart misschien te warm?

Het kan natuurlijk iets zijn wat al kapot was toen je het kocht.
Je zou een 3DMark kunnen runnen. :)

Senile! Senile Oekaki

• Lordzaza
De standaard voeding die in mijn kast zat was een Component Pro 300 Watt voeding, toen klopten alle voltages en warmtes ook al. Later heb ik een Maxpower 300 Watt voeding erin gezet, toen klopten alle voltages etc. ook wel maar nog steeds problemen bij games. Als laats heb ik dus de Qtec voeding erin gezet, het lijkt mij verder dus niet echt aan de voeding te liggen.

Ik had al een keer een dikke ventilator op mn kastje gericht maar zal nog een keer 3dmark draaien.

Ondertussen heb ik norton ge-update en alles 2x gechecked, met norton zelf en via symantec security, wat ook nix opleverde...

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hele rare vraag misschien, maar heb je die witte molex op je ati 9800 pro ook aangesloten :?

En een 550 Watt voeding zou ook niet misstaan :P

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 30-11-2004 09:26 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:20

Shunt

Boe

heel raar iets hoor maar je gebruikt alleen bagger no name voedingen. die allemaal nog niet eens in de buurt van 300 echte wats komen. en je zegt dan dat het niet aan de voeding kan liggen :P tip BESPAAR NOOIT op een voeding. koop een antec ofzo van MINIMAAL 350 wat want dat is ook de minumum voor je systeem.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Volgens mij is het toch een voedingsprobleem of een hitte probleem. Mijn eigen amd64 pc bleek pas stabiel met een goede 480w (tagan) voeding (wel heb ik een x800 pro). Alle voedingen die je hebt genoemd zijn volgens mij niet super.

Ook al andere drivers geprobeerd?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lordzaza schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 09:03:
De standaard voeding die in mijn kast zat was een Component Pro 300 Watt voeding, toen klopten alle voltages en warmtes ook al. Later heb ik een Maxpower 300 Watt voeding erin gezet, toen klopten alle voltages etc. ook wel maar nog steeds problemen bij games. Als laats heb ik dus de Qtec voeding erin gezet, het lijkt mij verder dus niet echt aan de voeding te liggen.
300W is inferieur voor dit systeem, al helemaal als het een tokkiewokkie-merk is :X

Onderklok je CPU, koppel overbodige harddisks/opticals los, vervang je videokaart door een lichter en minder stroomslurpend exemplaar en probeer het nogmaals :)

Zie verder ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor alle denkbare tips mbt dit soort problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 30-11-2004 09:24 ]

• Lordzaza
Okee, ik zal vamiddag eens een andere videokaart erin zetten om dat te testen, later zou ik idd nog een andere voeding aan kunnen schaffen (of sinterklaas natuurlijk).
Ik had nog een 3mark03 test liggen, die hebk ff op mn pc gedraaid, ik weet eigenlijk niet veel van 3dmark tests af, maar aan het eind van de tests had ik 5967 3DMarks.
Als ik online resultbrowser doe geeftie een foutmelding (ik moet een nieuwere 3dmsark hebben oid).

Result details:
Game tests 3DMarkScore 5967
GT1 214,2 fps - GT2/3/4 35 fps

CPU Score 877
Test 1 103,3 fps - Test 2 14,6 fps

Feature tests
Single texturing 1686.3 MTexels/s
Multi Texturing 2912.2 MTexels/s
Vertex Shader 18.1 fps
Pixel Shader 2.0 53.2 fps
Ragtroll 23.8 gpf

De videolaart wordt volgens mij niet te warm, het vlees blijft iig niet aan de fan hangen alsk eraan voel. Ik ben niet vergeten een molex connector op mn videokaart aan te sluiten :P Vanmiddag maar ff met een FX5200 testen....

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Als het goed is heb je ook gewoon af en toe freeze's in Windows zelf. Heb nu al 6 van die K8N bordjes systemen gebouwd. En allemaal zo onstabiel als maar kan.. tevens ander geheugen geprobeerd. 500W voedingen eraan gehangen. Videokaarten changen etc. etc.

Ik vind het gewoon KUT mobo's.. we hebben de meeste nu omgeruild voor de K8T Neo ( VIA Chipset ) en met deze hebben we het probleem nog niet gezien.

Het schijnt trouwens dat die dingen niet met double sided geheugen modules om kunnen gaan. En dat je niet SPD moet gebruiken maar handmatig de timings in de BIOS moet instellen. Ook kan het soms helpen om de modules van slot te wisselen.

Maarja geen van bovenstaande heeft nog geholpen bij mij. Misschien kan jij het eens proberen.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik stel voor om in plaats van die andere videokaart te proberen eerst even de voeding te vervangen door een merk voeding. Dit is al meerdere keren geopperd, maar het komt op mij over dat jij daar niet naar wilt luisteren... Dus eerst een merk voeding van minimaal 350 Watt erin zetten en dan pas andere dingen.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht heeft hij niet 1-2-3 een dikke voeding voorhanden, maar wel een lichtere videokaart ;)

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08 21:43

mickjuh

Good news everyone!

all_by_myself schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 10:15:
Ik stel voor om in plaats van die andere videokaart te proberen eerst even de voeding te vervangen door een merk voeding. Dit is al meerdere keren geopperd, maar het komt op mij over dat jij daar niet naar wilt luisteren... Dus eerst een merk voeding van minimaal 350 Watt erin zetten en dan pas andere dingen.
Inderdaad, een Antecje of Zalmantje... en zoals al eerder is gezegd, die voedingen die jij hebt genoemd klinken niet echt kwalitatief goed in de oren :+

• Lordzaza
Dat weet ik, ik eb de topic over voedingen ook gelezen en wil graag een andere proberen, alleen heb ik deze nu niet voorhanden en zou ik dus moeten bestellen. Ik heb in mijn andere pc wel een aantal dingen die ik kan testen (videokaart, geheugen), dus is het voor mij makkelijker om die dingen eerst te testen alvorens een voeding te bestellen...

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:10
Die Component Pro voeding is een voeding van AOpen uit een QF50x kast. Deze zijn niet heel slecht, presteren best ok! (na goed, 300W is toch nog steeds een beetje mager voor die pc)

- hardware always changes.. -

Verwijderd

Standaard AGP-zooi al geprobeert? M'n 9600Pro was ook niet stabiel te krijgen. Die moest naar AGP4x, VPU recovery uit, fastwrites uit.

Huidige X800 geen probleem.

Sommig cheapass mem wil niet op 1T timing draaien, probeer 2T eens.

Nieuwste BIOS op die K8N Neo (1?) fixed een hele rij stuff, het was in de eerste releases nogal een schijtplank. Neo2 is gelukkig 1000x beterderderder, en Bios updates willlen ook wel helpen.

• Lordzaza
Okeej... het volgende is er gebeurd. Ik instaleerde oudere ati drivers, maar de games schokten nu zelfs en liepen nog steeds vast. Een vriend van mij vertelde dat hij van hetzlfde probleem als mij last had maar dat dat aan zijn frontsidebus lag. Ik dus in de bios kijken, maar die stond al op het laagst mogelijke. Wel stond CPU overclocking op sergeant (standaardinstelling). Dat heb ik toen uit gezet en ik heb Cool'n quiet aangezet. Daarna is mijn pc niet vastgelopen, alleen schokken alle games nu zwaar...

• Shunt

Shunt

Boe

nu dus nog even de fsb op zijn hoogst mogelijk (voor je gheugen) en dan de nieuwste drivers er op en dan hoort hij te werken :P.

Game PC

• Lordzaza
Okeeej dan... omega drivers opnieuw geinstalled, fsb opgeschroefd en alles lijkt goed te werken :D Ik ben nu al een dik half uur aan het gamen zonder dat er iets is afgesloten. Bij sommige games zegt de game zelf dat mn cpu maar 1.07 gHz is, maar 3dmark en computereigenschappen zeggen beide 2,44 gHz kloksnelheid. De games draaien verder dan ook prima. Voor de mensen die boos op mij gaan worden als ik de Qtec voeding erin laat zitten, ik heb sinterklaas voor een nieuwe er op uitgestuurd :+

• Lordzaza
k dan... sluiten de games niet meer af, is de interne cpu snelheid 1GHz. 3Dmark, Speedfan en enkele games melden dit. Ik heb geen idee hoe dit nu kan, ik heb dynamic overclocking dus uitgezet in de bios en Cool 'n quit aan. De bios zelf zecht dat mn interne cpusnelheid wel 2,4 GHz is, wat is hier nu fout :?

• Shunt

Shunt

Boe

gooi er eens cpu id over heen die leest de speeds real time uit.

Game PC

• Lordzaza
1005 MHz :'( Mss heb ik wel gewoon een maandagochtend PC ofzo.....

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dat is het doel van cool en quiet je multiplier omlaag gooien zodra er geen cpu power nodig is..... 1000 mhz zonder belasting en 2400 met belasting..
Probeer het eens uit te zetten sommige games konden hier niet tegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Satch op 30-11-2004 22:57 ]

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

NLuna schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 10:08:
Als het goed is heb je ook gewoon af en toe freeze's in Windows zelf. Heb nu al 6 van die K8N bordjes systemen gebouwd. En allemaal zo onstabiel als maar kan.. tevens ander geheugen geprobeerd. 500W voedingen eraan gehangen. Videokaarten changen etc. etc.

Ik vind het gewoon KUT mobo's.. we hebben de meeste nu omgeruild voor de K8T Neo ( VIA Chipset ) en met deze hebben we het probleem nog niet gezien.

Het schijnt trouwens dat die dingen niet met double sided geheugen modules om kunnen gaan. En dat je niet SPD moet gebruiken maar handmatig de timings in de BIOS moet instellen. Ook kan het soms helpen om de modules van slot te wisselen.

Maarja geen van bovenstaande heeft nog geholpen bij mij. Misschien kan jij het eens proberen.
Wat luna hier meldt, daar ben ik dus ook zo bang voor als ik dit bord aanschaf :'( .
Denk dat ik er maar van af zie en toch voor een via chipset ga op s939...
Tis niet anders dan :'( .....

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Verwijderd

Zou je me eens willen zeggen wat je voor at systeem hebt betaald.. ik wilde morgen bijna identiek systeem gaan bestellen...

( bobsoers99@hotmail.com )

• Lordzaza
Voor het systeem was ik een kleine 900 kwijt. Alleen de videokaart heb ik ergens anders besteld, het systeem zelf bij coolprices, waar ik 660 euro kwijt was.

Vanochtend heb ik weer in de bios zitten kloten, ik dacht dus dat ik Cool 'n quit aan moest hebben om games te draaien en Dynamic overclocking uit. Op deze manier kon ik games draaien maar niet al te best vanwege de lage kloksnelheid. Dus eerst dynamic overclocking weer aan en Cool 'n quit ook aan, maar nog steeds lage kloksnelheid.
De enige optie die ik nog niet geprobeerd had was beide uitzetten.... en jah hoor, beide uit, interne kloksnelheid weer toppie en de games draaien lekker zonder uit te vallen.
Nu hopen dat het wat stabiel blijft natuurlijk B)

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39
Als je Cool 'n Quiet aanzet moet je wel ff de Athlon 64 drivers installeren en belangrijker: de Power Scheme op "Minimal Power Management" zetten :)

Verwijderd

De K8N Neo1 is idd een crap mobo, maar VIA huiver ik weer bij. Voor s754 adviseer ik de Asus K8N-E Deluxe, die wél degelijk is en zonder bugs, en voor Socket 939 adviseer ik de plank die in m'n sig staat. Het is dat ik atheist ben, anders had ik hem zalig verklaard.

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 21:11
Beetje Offtopic

Ik vind wel dat er te vaak geroepen word over voedingen die de oorzaak zijn. Ben uiteraard wel van mening dat een goede voeding altijd een hoop problemen voorkomt, maar het hoeft niet de oorzaak te zijn.

Heb zelf een pentium 4 met alle toeters en bellen en daarbij ook nog eens een case van plexiglas met vijf fans erin!

Dit alles draait op een 300 wat maxpower voeding :r

Heb nooit problemen met dit systeem. Speel farcry, half-life 2 etc op hoge settings.

Ontopic

Denk dat het je moederbord is. Ik had eerst ook VIA en kreeg hier ook soortgelijke problemen mee. Asus mobo heeft dat verholpen :*)

Het vreemde was dat het probleem erger werd na de hyperion drivers te installeren. Door die drivers gaan er meer toeters en bellen van je moederbord werken in windows. Hierdoor had ik ook ontdekt dat probleem in mijn moederbord zat.
Pagina: 1