Harde schijf zomaar naar de klote?

Pagina: 1
Acties:

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zit lekker een film te kijken. Maar......

Opeens begint het beelt steeds meer te schokken. Ik herstart.

Weer hetzelfde.

Ik herstart.

Schijf niet meer herkend! PANIEK! Al mijn data! PANIEK!

Herstart.

Schijfcontrole?! Huh? Dat heb ik sinds dat ik NTFS gebruik niet meer gezien.

Maar om een langverhaal kort te maken. Ik heb meerdere malen moeten rebooten en schijfcontrole laten gaan. En dan weer opstarten en soms handmatig CHKDSK aanzetten tot er nu geen fouten meer verschijnen. Het lijkt nu te werken.

Maar hoe kan dat zomaar? En dan ook de ene schijfcontrole na de andere met telkens weer bergen fouten. Pfff, ik zag al mijn 160GB aan data al weer verloren gaan (wel eerder een fatale crash gehad, ook met een Seagte 160GB).

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 14:00
Hoe warm werd de schijf ?, hoe oud is hij ?, is de 12 v voedingslijn goed?

[ Voor 67% gewijzigd door Puch-Maxi op 29-11-2004 22:10 ]

My favorite programming language is solder.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:32
Harde schijven moeten altijd maar goedkoper en sneller, betrouwbaarheid lijkt niet meer te boeien.

Dus ja, een moderne harde schijf kan "zomaar" kapot gaan, ik heb het vaak genoeg zien gebeuren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maar hoe kan dat zomaar?
Het antwoord moeten we je helaas verschuldigd blijven. Het kan van alles zijn.

Om je een beter inzicht te geven omtrent de betrouwbaarheid van de harddisk is het wellicht interessant om het volgende stukje uit de FAQ van dit subforum te doornemen: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk? :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
koekeeghan schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:06:

Maar hoe kan dat zomaar? En dan ook de ene schijfcontrole na de andere met telkens weer bergen fouten. Pfff, ik zag al mijn 160GB aan data al weer verloren gaan (wel eerder een fatale crash gehad, ook met een Seagte 160GB).
Kan vanalles zijn. Rotte voeding, oververhitting, gewoon pech...
subsonik schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:24:
Harde schijven moeten altijd maar goedkoper en sneller, betrouwbaarheid lijkt niet meer te boeien.
Ok, zo denk jij erover, maar wat mij betreft is dat gewoon niet waar. Als ik kijk naar het aantal defecten wat ik hier nu heb en dat vergelijk met, zeg 6 jaar geleden, dan zijn de moderne schijven echt heilig. Je ziet dit overigens ook terug in de MTBF opgaven van de fabrikanten die steeds hoger worden.
Je moet alleen wel goed blijven opletten dat je fatsoenlijke voedingen gebruikt en dat de schijven hun warmte goed kwijt kunnen. Op die twee gebieden waren oude schijven inderdaad minder gevoelig.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:18

Thandor

SilverStreak

Als een ander onderdeel in de PC te warm wordt kan je ook een crash krijgen die voor data corruption zorgt.
Ik had ooit op een LAN een te warme CPU, temp was max 53 graden. Toch kon de temperatuur niet goed weg. PC crashde dus flink met als gevolg : Data corruption.

Mooi balen midden op een LAN. Na een poosje klooien zag ik de CPU (warmte) als enige remedie. Dus heb ik de CPU koeler eraf gehaald, alles schoongemaakt en nieuwe koelpasta gesmeerd. En ziedaar, het systeem draaide weer als een zonnetje :).

Controleer dus op warme onderdelen. Ook onderdelen die niet warm lijken te worden kunnen problematisch zijn. Snelle warmte afvoer is ook belangrijk ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• koekeeghan
Hmm, warmte. Tsja wat moet ik ervan zeggen? Volgens mij wordt het niet excessief warm daar maar het wordt zeker wel warm tot heet. Maar de schijf waar ik de problemen mee HEB (want net ging ie weer aan de schijfcontrole en alle ellende :( ), is net de schijf met meer ruimte en die dus minder warm wordt.

Het lijkt dus ook een structureel probleem te zijn (geworden). Jammer hoor. Kunnen het beschadigde sectoren zijn ofzo? Hoe kan ik dat eenvoudig checken? Als ze fysiek beschadigd zijn is het een verloren zaak. Is het te achterhalen of het alleen een beschadigd bestandsrecord is of ECHTE fysieke schade?

Vragen vragen...............

• koekeeghan
Ik heb trouwens ook een enorm goedkope voeding |:( Zelfs een keer 'ontploft'.

Maakt dat echt zoveel uit?

Verwijderd

koekeeghan schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:06:

Pfff, ik zag al mijn 160GB aan data al weer verloren gaan (wel eerder een fatale crash gehad, ook met een Seagte 160GB).
Heb je daar dan niks van geleerd :?

BACKUPPEN!

De harde schijf is het meest onbetrouwbare onderdeel in een PC.
Ongeveer 5-10% gaat het eerste jaar kapot...

• CRAM
  • Laatst online: 15-01-2025
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 00:04:
[...]

Heb je daar dan niks van geleerd :?

BACKUPPEN!

De harde schijf is het meest onbetrouwbare onderdeel in een PC.
Ongeveer 5-10% gaat het eerste jaar kapot...
offtopic:
Ik vind een brander eigenlijk onbetrouwbaarder. Ben al aan mn 4de brander ofzo en dat terwijl ik hem niet eens veel gebruik.
Ook bij een maat van me is de brander vaak gecrashed (3 in totaal). En die van mn ouders deugt ook van geen kanten meer...

[ Voor 5% gewijzigd door CRAM op 01-12-2004 00:17 ]

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

koekeeghan schreef op woensdag 01 december 2004 @ 00:02:
Ik heb trouwens ook een enorm goedkope voeding |:( Zelfs een keer 'ontploft'.

Maakt dat echt zoveel uit?
Natuurlijk maakt het veel uit, waar dacht je dat hij anders zijn stroom uit haalt? de lucht ;) ?
Schijven kunnen niet goed tegen onstabiele en te hooge voltages.

Is die voeding gerepareerd? of vervangen door dezelfde model?
Geef es wat spec van je voeding, merk aantal amperes per lijn( 3.3,5 en 12v)
De voeding zou heel goed de doods oorzaak van je andere hdd´s kunnen zijn.

Specs

Verwijderd

CRAM schreef op woensdag 01 december 2004 @ 00:16:
[...]

offtopic:
Ik vind een brander eigenlijk onbetrouwbaarder. Ben al aan mn 4de brander ofzo en dat terwijl ik hem niet eens veel gebruik.
Ook bij een maat van me is de brander vaak gecrashed (3 in totaal). En die van mn ouders deugt ook van geen kanten meer...
Zou kunnen, van branders heb ik nog nooit statistieken gezien.
Dit is nog niet voldoende om conclusies in het algemeen te kunnen trekken :)

• CRAM
  • Laatst online: 15-01-2025
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 00:22:
[...]

Zou kunnen, van branders heb ik nog nooit statistieken gezien.
Dit is nog niet voldoende om conclusies in het algemeen te kunnen trekken :)
Daar heb je gelijk in...maar het zijn mijn ervaringen en ervaringen van mensen die dichtbij me staan.
Dat een HD onbetrouwbaar kan zijn zal ik niet ontkennen. Heb zelf ook dergelijke problemen gehad.
Branders zijn relatief nieuw en nog niet perfekt. Maar mijn regel luidt altijd hoe meer er in beweging is hoe sneller het kapot gaat...

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat het wel in dit topic kan; mijn externe harde schijf heeft ook ineens bad sectors. De harde schijf zit in een ijzeren behuizing en wordt behoorlijk warm, maar je verbrand je handen er niet aan oid.

Nu zit ik erover te denken om een nieuwe schijf in dezelfde behuizing te zetten, maar als het de warmte is waar die aan kapot gaat kan je er natuurlijk donder op zeggen dat de nieuwe schijf ook het loodje gaat leggen. Heeft iemand inspiratievolle ideeen hoe dit op te lossen?

• cryonic90
  • Laatst online: 09-03 14:46
Ik heb hetzelfde een keer gehad met een Maxtor schijf, van de ene op de andere dag deed hij helemaal niks meer. Dus ja, het kan zomaar gebeuren.

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Bad sectors zijn makkelijk te controleren met windows scandisk of bijvoorbeeld norton disk doctor.

offtopic:
Misschien dat branders minder betrouwbaar zijn dan harde schijven (ook mijn zeer beperkte ervaring), helaas is echter de schade bij een harddisk crash vrijwel altijd groter dan bij een brander test. Tenzij de brander dingen verkeerd wegschijft, zonder dat je het door hebt. Weg backup.

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je bang bent voor warmte problemen van harde schijven kun je op de volgende punten letten:
1) de specificaties
2) Harde schijven met minder platters (dus ook minder ruimte) hebben minder bewegende onderdelen en creeren in de regel minder warmte. Verder zijn ze meestal wat dunner, waardoor en meer ruimte boven/onder de schijf is, wat weer positief is voor de warmteafvoer. M.a.w. groter is niet altijd beter.
3) zorg voor voldoende ruimte om de harddisk voor warmte afvoer.
4) er is ook (actieve) koeling voor harde schijven

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 19:47
Heb je misschien ooit eens overgeclockt op een niet gelockt mobo? Ik heb dat ook gedaan, zover dat ik mijn SATA harde schijf niet eens meer kon zien. Hierna met Knoppix geboot HD geformatteerd met een Maxtor tooltje en alles opnieuw geïnstalleerd. Maar sindsdien krijg ik bij 10 keer opstarten 5 keer chkdsk te zien (bestandssysteem is ntfs). Dus ik gok dat mijn HD een dergelijke oplawaai heeft gehad dat er ergens iets niet meer helemaal zuiver is. HD wordt overigens actief gekoeld. En de voeding is een Tagan 480 watt.

Ik backup mijn HD nu regelmatig via mijn externe SCSI array totdat er weer centen zijn voor een nieuwe.

[ Voor 8% gewijzigd door JTB81 op 01-12-2004 15:30 ]

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• rodie83
  • Niet online
ritsjoena schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:26:
Als je bang bent voor warmte problemen van harde schijven kun je op de volgende punten letten:
1) de specificaties
2) Harde schijven met minder platters (dus ook minder ruimte) hebben minder bewegende onderdelen en creeren in de regel minder warmte. Verder zijn ze meestal wat dunner, waardoor en meer ruimte boven/onder de schijf is, wat weer positief is voor de warmteafvoer. M.a.w. groter is niet altijd beter.
3) zorg voor voldoende ruimte om de harddisk voor warmte afvoer.
4) er is ook (actieve) koeling voor harde schijven
Probleem is wel dat het een externe harde schijf is, aangesloten op USB 2. Bestaan er externe cases met koeling?

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 19:47
zeker weten bestaan die, ik heb externe scsi HD die gekoeld worden door 2 4 cm fans

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• koekeeghan
Mijn HD werkt nu. Volgens mij werkt alle data nog. Maar elke keer start schijfcontrole met windows en dat duurt effe met 160GB. Hoe ken dat nu weer? Dat is toch één keer fixen en dan klaar?

• koekeeghan
Ik heb nog steeds problemen met de HD. Elke keer als ik opstart schijfcontrole, en ik hoor rare tikjes met enige reglemaat. Verder bevriest mijn systeem steeds. Audio spelen van de betreffende drive is allesbehalve vloeiend. Ik vermoed dat het inderdaad de voeding is. Om de voeding te sparen heb ik mijn cd+dvd ontkoppelt en het lijkt nu beter te gaan.

Is er een manier om te testen of het inderdaad aan de voeding ligt zonder meetapparatuur (die heb ik niet nl).?

Verwijderd

Heb je smart meldingen in het BIOS aan staan... en zo ja, geeft dan iets aan over de btrouwbaarheid van de schijf bij booten?

• kalibr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11-2024
koekeeghan schreef op zondag 05 december 2004 @ 16:27:
Is er een manier om te testen of het inderdaad aan de voeding ligt zonder meetapparatuur (die heb ik niet nl).?
tuurlijk, je kan in de bios naar pc health ofzo kijken, hier staan alle voltages. wijken een of meerdere waardes veel af (voor wat ze af mogen wijken op da topic over voedingen kijken)
je kan ook in windows met een tooltje kijken (kijk op driver cd mobo)

en als ze dan teveel afwijken (of andere rare dingen doen) dan een nieuwe voeding kopen

offtopic:
[quote]JTB81 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:28:
Heb je misschien ooit eens overgeclockt op een niet gelockt mobo? Ik heb dat ook gedaan, zover dat ik mijn SATA harde schijf niet eens meer kon zien. Hierna met Knoppix geboot HD geformatteerd met een Maxtor tooltje en alles opnieuw geïnstalleerd. Maar sindsdien krijg ik bij 10 keer opstarten 5 keer chkdsk te zien (bestandssysteem is ntfs). Dus ik gok dat mijn HD een dergelijke oplawaai heeft gehad dat er ergens iets niet meer helemaal zuiver is. HD wordt overigens actief gekoeld. En de voeding is een Tagan 480 watt.
[/quote]

ik ken dit probleem, ik heb 2 x Maxtor Diamondmax10 200GB op raid0
athlon xp 2600+ normaal @ 1917 Mhz en dan fsb op 166, zet ik de fsb op 185 of hoger dan krijgt Xp rare errors en moet ik eerst raid uitzetten xp opnieuw installeren dan weer raid 0 aanzetten (kan alleen in windows) en dan nog een keer xp erop zetten.

Dus nu maar op 184 gezet en nu draait ie soepel (2115.9 Mhz)

[ Voor 22% gewijzigd door kalibr op 05-12-2004 21:12 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Sorry hoor, maar ik snap niet dat je blijft aankutten met die schijf als je zo bang bent voor je data. Ik had al lang een nieuwe schijf gekocht om de zut meteen te backuppen. Daarna zie je wel weer verder.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• kalibr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11-2024
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)

• koekeeghan
Ik moet ook een nieuwe voeding, DVD writer en HD kopen. Eigenlijk. Mara dat kost best veel geld. Dat heb ik nu niet. Ik ben student en moet het met een miezerig budget doen. Ik denk dat de goedkoopste oplossing een DVD brander is. Dan maak ik backups en zie ik het later wel.

Pagina: 1