• stevenkoolen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2023
Hoi,

Ik heb nog duizenden losse foto's en die wil ik graag digitaliseren. Maar met de hand gaat dit natuurlijk heeeel lang duren. Nou zoek ik al een tijdje op internet, maar ik kan eigenlijk niet echt iets vinden dat die foto's automatisch scant.
Bestaat er een soort scanner die foto's automatisch door de scanner duwt?

groeten,

Steven

Verwijderd

je bedoelt zoiets als zo'n vak bovenop een kopieerapparaat waar je 100 pagina's ingooit en dattie die dan 1 voor een opeet, scant/kopieert en dan weer uitspuugt?

Verwijderd

Wil je foto's scannen of negatieven? Welke leeftijd zijn ze en in welke toestand? Wil je een scanner aanschaffen of wil je het laten doen? In het laatste geval, wat is het budget?

PS welkom op dit forum. Groeten doen we elkaar altijd, vandaar dat we het weglaten ;) Zie FAQ.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:33
Heb je nog de negatieven?

|>

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ja, die zijn er wel, bijvoorbeeld de HP Scanjet 8250. Of die binnen je budget valt, moet je zelf beslissen :)

HP Scanjet 8250 @ Pricewatch

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 29-11-2004 21:30 ]

• stevenkoolen
het probleem is dat ik eigenlijk altijd lees dat je dan een negatief scanner moet hebben, maar ik heb niet alle negatieven.

verder verschillen de foto's in leeftijd/kwaliteit. Maar voornamelijk 5-15 jaar oude 10x15 foto's van goede kwaliteit.

ik zoek dus inderdaad zoiets als je in de kopieer shops ziet om snel stapels papier te kopieren

groeten,

Steven

• stevenkoolen
oei dat is redelijk aan de prijs.

Verwijderd

Nogmaals:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Bron

Even voor de duidelijkheid zoek je een scanner voor foto's en niet zozeer voor negatieven? Welk budget heb je te besteden en op welke kwaliteit wil je ze hebben (resolutie)?

• stevenkoolen
Ja ik wil eigenlijk gewoon foto's scannen.

Ik heb nu een digitale camera. Deze maakt foto's op 2048*1536 dat vind ik vrij goed. En ik wil dus eigenlijk alle oude foto naar iets vergelijkbaars omzetten.

Mijn budget had ik eigenlijk nog niet echt bepaalt. Maar ik denk iets van 100-200 e, maar hoe goedkoper hoe beter! Maar als ik snel naar die hp kijk lijkt dat iets te laag geschat

ps. bedankt voor de greets tip

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Je hebt voor dat geld ook scanners, maar met natuurlijk een veel mindere kwaliteit dan dat hp ding.

Check bijvoorbeeld primefilm

pricewatch: Primefilm 1800 dia/negatiefscanner
pricewatch: Primefilm 1800 AFL

[ Voor 21% gewijzigd door flashin op 29-11-2004 21:45 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
In de startpost werd een automatische feeder vereist, vandaar mijn suggestie. Als je die eis laat vallen kun je voor veel minder geld uitstekende scans maken. Voor een 2048*1536 scan van een 10*15 cm foto heb je aan 350 dpi resolutie al genoeg.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
stevenkoolen schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:40:
Ik heb nu een digitale camera. Deze maakt foto's op 2048*1536 dat vind ik vrij goed. En ik wil dus eigenlijk alle oude foto naar iets vergelijkbaars omzetten.
Gaat niet lukken. Een 10x15 foto zou je dan op ca. 340dpi moeten scannen. Een afdruk bevat echter nauwelijks tot geen beeldinformatie boven 150dpi (zeker niet zodanig dat je dat ook echt gescand krijgt). Een haalbaar formaat voor dit soort scans zou dus ca. 900x600 zijn. Uiteraard kun je wel scannen op bv. 4800dpi (alsof die scanners optisch echt zo'n hoge resolutie halen, maar goed, dat terzijde), maar dat levert amper meer beeldinformatie op dan scannen op 150 à 300 dpi.

Wat betreft je vraag: voor flatbedscanners zijn (of waren, vroegâh ;) ) soms ADF's (Automated Document Feeder) beschikbaar. Sommige (duurdere) HP flatbedscanners konden met zo'n module uitgebreid worden. Misschien moet je daar eens naar zoeken, nieuw of tweedehands.

• stevenkoolen
maar ik wel graag een feeder

• koraks
  • Niet online
Ja, dus, die kun je dan toch gaan zoeken? Wat is het probleem? Sorry, maar ik volg je ff niet :?

Verwijderd

Wat dacht je van de Epson 2580? Heeft een automatische negatieven feeder en zeker beter dan de primefilm. Het is wel een flatbed scanner, maar het voordeel is dat je foto's kan inscannen waar je de negatieven niet meer van hebt. Ik ga hem binnenkort ook kopen. Voor een faltbed scanner voor die prijs komen en behoorlijke scans uit en je dan heb je nog ook de mogeljikheden van ene flatbed. Bijkomend voordeel is dat het ook compatible is met Silverfast (Vuescan (nog) niet) om betere scans te krijgen.

Verwijderd

Ik zou even wat drukkerijen bellen.

Lijkt me dat ze dat daar kunnen doen, en ben je binnen no-time klaar. Beetje onzin om voor een eenmalige actie zelf een apparaat aan te schaffen.

Verwijderd

Na die eenmalige actie kun je hem wel weer eenmalig tweedehands verkopen. Als je een beetje rap inscant, dan is het apparaat zgan en krijg je er eenmalig dus toch nog best een lekker prijsje voor. Goedkoper dan laten doen.... Het gaat je natuurlijk wel eenmalig een berg tijd kosten.

;)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Over internet kopen, snel scannen en binnen de gestelde afkoelperiode van 8 dagen besluiten dat het toch niet voldoet? ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Duizenden foto's :S?

Verwijderd

Niet te vergeten dat die foto's wellicht langer houdbaar zijn dan de media waar hij de boel op opslaat (dvd/cd) :)

Verwijderd

Ik snap je reactie niet echt. Als je fotograaf bent (of een serieuze hobbyist) zit je echt wel op 1000 foto's per jaar en zoals gezegd, gaat het om 5-15 jaar oude negatieven, een periode van 10 jaar dus. 1000*10=10.000.
Lees anders Hoeveel foto's neem jij gemiddeld en waar liefst ? even door.

Of zie Floris:
Floris schreef op woensdag 24 november 2004 @ 02:32:
Ik schiet mijn foto's het liefst op een grote houseparty of tijdens een groot concert, op een festival of dergelijke dingen. Liefst waar het een beetje donker is en waar ik met veel kunstlicht te maken heb. Afhankelijk van mijn bui, de opdracht en de tijd die ik heb schiet ik tussen de 150 en 1k+ foto's voor een opdracht. :)

(...)

Hoeveel foto's maak ik per jaar? Eind juli 2003 heb ik mijn eerste DSLR gekocht, sindsdien heb ik meer dan 80.000 foto's gemaakt, waar natuurlijk een enorme berg crap tussenzit, maar er zijn er meer dan 3.000 van gepubliceerd. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 14:10 ]

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:06:
[...]

Ik snap je reactie niet echt.
Ik denk dat zijn reactie eerder een reactie was op de tip van Tazzman om in 8 dagen het materiaal te scannen en dan de scanner te retourneren ;)

Duizenden dia's/foto's per jaar is uiteraard geen uitzondering, hoewel ik me dan zou afvragen of ik ze wel allemaal zou scannen. Ik zou dan eerder een selectie maken en de 13-in-een-dozijn plaatjes laten voor wat ze zijn.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
Negatieven scannen is sowieso geen aanrader qua tijd. Het kost op een beetje kwaliteit al snel 10 min per negatiefstrook, en dan ben je nog maar 5 foto's verder. Mn vader heeft een all-in-one brother waar je gewoon een heel rolletje aan foto's kan leggen en die haalt ze er een voor een door. De kwaliteit van dat ding is belabbert, maar het is weinig arbeidsintensief. Met een betere scanner komt het dan wel goed. Kies bij het scannen btw niet voor de originele scan software maar ga voor vuescan. Komt de kleuren enorm ten goede en het is veel makkelijker om de scantaken hiermee te automatiseren.

Verder ben ik ook voor een doorvoerscanner, en dan een tweedehandsje
Pagina: 1