Bizar probleem met het bereiken van mijn (web based) mail

Pagina: 1
Acties:

• Eskimo0O0o
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 11:41
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, ik heb een klein beetje verstand van netwerken, internet protocollen en de algemene werking etc, maar ben verre van een expert hierin en ik ben inmiddels helemaal verward door dit bizarre probleem.

Een week geleden heb ik thuis (huis met 2 medestudenten) een router op onze kabel modem geplaatst, wat allemaal, geheel tegen de wetten der natuur in, vlekkeloos verliep.

Wel nu, na een week kon ik opeens niet meer op mijn email account van beer.com inloggen terwijl de rest van al mijn internet zaken prima werkte (browsen, messengers, games, irc, ftp, p2p, torrents, álles deed het nog. Alles, behalve inloggen op mijn mailaccount dus). Eerste gedachte was natuurlijk dat de server neer was voor onderhoud. Een uur of 3 later was de server nog steeds niet bereikbaar, dus toen ging mijn gedachte al gauw naar wellicht een DDOS aanval op, helaas, mijn mailhost. Echter, toen ik op de faculteit was kon ik gewoon inloggen, doch was de server weer onbereikbaar toen ik later thuis kwam. Thuis heb ik aan mensen over messenger gevraagd of ze naar http://mymail.beer.com of http://mms.beer.com (2 verschillende servers, de eerste verwijst je door naar de tweede) konden gaan en of ze een pagina te zien kregen. Dit was wél het geval, toch kreeg ik zelf een "Page not found" vermelding.

Om de oorzaak van het probleem te achterhalen, heb ik de volgende stappen ondernomen.

- Ik ben op de computers van mijn huisgenoten naar beide inlogpagina's gegaan. Zowel mymail.beer.com als mms.beer.com waren niet te vinden. Een verkeerd ingestelde browser (security settings enzo) is dan ook uitgesloten.

- Omdat de router die we hier hebben van US Robotics zéér beperkte instellingen heeft, heb ik hem er maar gewoon tijdelijk tussenuit gehaald om te kijken of daar wellicht het probleem lag. Niet dus, want ook mijn computer rechtstreeks op de modem aansluiten gaf het probleem.

- Nogmaals gekeken of het niet aan de server lag, maar nee, bij een vriend gewoon ingelogd zonder enige spoor van problemen en 5 minuten later toen ik thuis was weer Page not found.

- De volgende middag de helpdesk van Casema gebeld, om te vragen of ze wellicht al het verkeer van beer.com (welke geheel niet meer bereikbaar was) hadden geblokkeerd, misschien omdat er extreem veel spam vandaan kwam ofzo, je weet maar nooit. De man die me holp verzekerde mij dat ze daar niet aan doen, dus het verkeer was niet geblocked door de ISP.

- Modem gereset, waar dus het vreemdste van allemaal uit kwam: Nadat ik de modem heb gereset, bleek dat http://mymail.beer.com nog altijd niet gevonden kon worden, maar http://mms.beer.com wilde nu wél laden. Inloggen was echter nog altijd niet mogelijk. Ik heb drie keer gechecked of de pagina die ik te zien kreeg niet uit een of andere cache kwam, ik weet dus 100% zeker dat ik wel degelijk verkeer van de server waar mijn mailaccount op staat kan ontvangen. Echter, bij het invoeren van mijn inlog gegevens krijg ik wederom een "Page not found" melding. Verbazing alom.

- Vervolgens heb ik beide servers proberen te pingen. Van mymail.beer.com krijg ik een melding dat de host niet gevonden kan worden, alsof de server niet bestaat, van mms.beer.com krijg ik gewoon een time out, maar dat komt denk ik misschien door het feit dat de server gewoon niet op ping reageert uit veiligheids overwegingen (geen idee, ben ook maar een complete leek). Tracert van mms.beer.com werkt prima bij 17 stappen totdat hij bij de daadwerkelijke server aankomt, dus daartussen ook geen problemen.

*** Wat mij dus echt verbaast is het volgende: wanneer een vriend van me mymail.beer.com probeert te pingen, wordt de server geresolved tot loa29.lr.outblaze.com met IP adres 205.158.62.133. Wanneer ik dus een van beide probeer te pingen of tracert krijg ik opeens wél respons. Is dit niet dezelfde server? Waarom zou mijn computer, modem, ISP (ik heb geen idee welke dit doet, zoals ik al zei ben ik een complete leek) mymail.beer.com niet kunnen resolven, maar mij gewoon een "Page not found" melding geven?

Ik zelf zit nu nog aan 2 mogelijke oorzaken te denken:

A ) Op de een of andere manier is mijn modem kaduuk (heb ik als enige nog niet kunnen vervangen), maar ja, waarom zou mijn modem enkel bij die ENE pagina van mijn mail account een probleem geven en niet bij de 30 miljard andere internet pagina's?
B ) Er is iets kapot van de ISP, *** heeft kabelinternet niet zo'n router die het verkeer in je buurt verdeelt ofzo?

Ik ben, wederom, geen expert, maar ik heb echt géén idee waar dit anders aan zou kunnen liggen. Ik ga vanavond even bij de buren, die ook kabel van Casema hebben, even vragen of ik daar in kan loggen, maar ik vrees dat het daar wél gewoon zal werken. Zo niet, dan kan ik ophouden op dit forum te zeuren en beginnen met, nek opgezet met spataderen, te schreeuwen en goed stampij te schoppen bij Casema natuurlijk.

In het geval dat bij de buren alles netjes werkt is er dus een probleem wat hier ergens in huis moet zijn, maar gezien bovenstaande diagnostiek snap ik geen ene malle jota hoe dit nou kan. Wellicht dat een van de technisch beter onderlegde mensen hier me een klein beetje op weg kan helpen? Ook al is het maar met antwoord geven op een van de deelvragen die ik hierboven heb staan (aangegeven met asterisken ***).

Bedankt voor het lezen alvast.

EDIT: Kom net terug van mijn buren, kon daar netjes inloggen. Voor zover de problemen van de ISP kant :(

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lijkt me een dns probleem bij je provider, probeer eens een andere DNS server te gebruiken, bijv van xs4all of een andere provider. (zie voor adressen de helpdesk site van de desbetreffende provider)

• Eskimo0O0o
Quantor schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:14:
Lijkt me een dns probleem bij je provider, probeer eens een andere DNS server te gebruiken, bijv van xs4all of een andere provider. (zie voor adressen de helpdesk site van de desbetreffende provider)
Kom dus net van mijn buren, die ook kabel internet van Casema hebben, vandaan. Daar was het probleem niet aanwezig, maar ik kan je tip altijd wel proberen :)

Bedankt in ieder geval.

EDIT: Bij het gebruik van andere DNS servers geeft als resultaat dat ik helemaal niks meer kan. Hierbij heb ik de DNS servers van XS4all en PI gebruikt. (Instellen doe je toch bij Netwerk -> LAN verbinding -> TCP/IP protocol -> eigenschappen -> DNS server -> advanced -> DNS en dan een rijtje IP adressen toevoegen aan de voorkeurs DNS servers? Eerst de 3 DNS servers van XS4ALL gedaan, daarna eentje van PI en daarna 2 van Casema zelf (voor backup), maar gevolg is dat mijn computer niks meer kan vinden. Verkeerd ingesteld of laten de DNS servers mij gewoon niks toe?

[ Voor 37% gewijzigd door Eskimo0O0o op 29-11-2004 22:09 ]

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 16:58

Acmosa

...no comment.

Als je nu zonder router je pc op je kabel modem aansluit. Daarna op je pc in een dos-prompt "ipconfig /flushdns" intyped daarna voor de zekerheid "ipconfig /release" en "ipconfig /renew" en dan eens kijkt of het allemaal wel werkt dan kan het zijn dat je router een beetje vreemd dns caching doet, voordat je je pc direct op je modem aansluit moet je eerst even de naam van computer wijzigen in de naam die je van @home hebt gekregen anders krijg je geen ip adres.
Misschien is dit dat wel een bekende bug in je router en helpt een firmware upgrade daar tegen maar dat is voor latere zorg.

But then again, I could be wrong..

• Eskimo0O0o
Pinky schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 09:17:
Als je nu zonder router je pc op je kabel modem aansluit. Daarna op je pc in een dos-prompt "ipconfig /flushdns" intyped daarna voor de zekerheid "ipconfig /release" en "ipconfig /renew" en dan eens kijkt of het allemaal wel werkt dan kan het zijn dat je router een beetje vreemd dns caching doet, voordat je je pc direct op je modem aansluit moet je eerst even de naam van computer wijzigen in de naam die je van @home hebt gekregen anders krijg je geen ip adres.
Misschien is dit dat wel een bekende bug in je router en helpt een firmware upgrade daar tegen maar dat is voor latere zorg.
Zal het eens proberen, hartelijk dank alvast \o/

Verwijderd

Tjek je hosts-file eens..... Op je eigen PC!

Misschien is deze op de 1 of andere manier corrupt geraakt en kun je daarom vanaf je eigen PC's mybeer.com niet meer bereiken.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
dat domein beer.com is ook wel niet echt standaard geconfigureerd bij de provider.

De nameservers van beer.com zijn nl ns1.beer.com en ns2.beer.com, wat heel ongebruikelijk is. Namelijk: om ns1.beer.com (en ns2) te resolven, moet in het algemeen eerst beer.com resolved kunnen worden.

ns1.beer.com en ns2.beer.com zijn wel weer als aparte domeinen geregistreerd.
maar hebben weer geen ip adres. 8)7

e.e.a. is zelf online te checken bij bijv:
http://networking.ringofsaturn.com/Tools/whois.php

kan me goed voorstellen dat sommige nameservers daar beter mee om kunnen gaan dan andere, en aangezien verschillende ISP's vrijwel altijd eigen nameservers hebben, en verschillende mensen verschillende ISP's ...

[ Voor 15% gewijzigd door arikkert op 30-11-2004 20:15 . Reden: foutje bedankt ]

Pagina: 1