Ik heb mijn zondag eens door zitten harken met het maken van een multi boot cd. Er schijnen blijkbaar meerdere mogelijkheden daarvoor te zijn, maar ik ben uiteindelijk wezen prutsen met isolinux. Uiteraard ben ik in mijn zoektocht direct op onderstaande website gestuit.
http://www.nu2.nu/bootcd/#multimemdisk
Het voorbeeld in de link is geen enkel probleem. De .img files kan ik maken (feitelijk iets naar floppy schrijven en dan met dd.exe daarvan een .img trekken) en de cd kan ik werkend maken. De programma's die je daarvoor nodig hebt, heb ik allemaal binnengetrokken en geïnstalleerd.
cdrpack13
multi_memdisk_addon
dd.exe
Ik heb er zelf nog wat floppy images (.img) bijgezet en boot.msg daarop aangepast. Dat werkt allemaal prima met de volgende isolinux.cfg:
Nu wil ik alleen niet slechts een paar losse floppy's op een cd verzamelen, maar complete ISO's. Denk aan een aantal ISO bestanden met live cd's van (kleine) Linux distributies zoals Damn Small Linux en Feather Linux. Bart's pagina's leggen daar niets over uit. Sterker nog, heel internet kent geen enkele faq of tutorial over hoe je dit moet aanpakken (zelfs het 911 cd forum niet). Het blijft bil veel vragen en vage verwijzingen. Er moet vast iemand zijn die dit wel reeds heeft gedaan.
Een ISO file zomaar toevoegen aan isolinux gaat niet werken. Dat heb ik in ieder geval begrepen van het 911 forum. Daarom heb ik de ISO's van de te gebruiken Linux distro's gewoon uitgepakt en in een subfolder van cdrpack13 gezet (cdrpack13\cds\multi_memdisk\disk1\isolinux en dan allemaal subfolders). Echter, mijn pogingen om de aldus uitgepakte distro's op te laten starten met het isolinux.cfg bestand zijn gestrand.
Op deze pagina heb ik wat commando's voor isolinux gevonden en kom daar tegen dat hiermee een livecd gestart zou moeten kunnen worden en met mappen op de cd gewerkt zou kunnen worden.
Met mijn eigen bedachte structuur gaat het helemaal mis. Ten eerste bleek het niet goed te gaan met die mappen. De livecd mappen moeten klaarblijkelijk niet in isolinux staan maar in de map daarboven (disk1). Dat heb ik nu gedaan. Mijn configuratie is nu:
Daar hoort het volgende bootmenu bij:
Naast de diskette img bestanden doet alleen 7, arch linux, het. 8, 9 en 11 geven een mooie lockup met een scherm vol gekleurde en knipperende ascii tekens en 6 en 10 klagen dat ze de ramdisk image /dsl/boot/isolinux/minitr24.gz
of
/feather/boot/isolinux/minitr24.gz
niet kunnen vinden.
Het gaat hier om 3 stijlen.
1. De stijl van 7 is een voorhanden vmlinuz bestand en een initrd.img bestand. Dit werkt dus met de hierboven beschreven opzet.
2. Stijl 8, 9 en 11 kennen een knoppix folder met een groot knoppix bestand en onder meer boot.msg en boot.img als bestand (geen vmlinuz hier). Stug naar boot.img verwijzen werkt dus niet.
3. Stijl 6 en 10 kennen een eigen isolinux opzet van zichzelf. De inhoud van ieder die eigen isolinux.cfg kopiëren is nogal straf aangezien er heel veel instaat en bovendien onaangepast. Met andere woorden, ik zou niet weten wat ik daar precies van over zou moeten nemen. Verwijzen naar de bestanden linux24 en minitr42.gz blijkt in ieder geval niet de weg te zijn.
Wellicht heeft iemand een idee hoe ik deze uitgepakte ISO bestanden in knoppix opmaak (8, 9 en 11) danwel isolinux opmaak (6 en 10) startend krijg. Hopelijk heeft iemand hier kaas van gegeten zodat ik het aan de gang krijg. Dan heeft GoT eindelijk een topic met een uitleg daarover en kan ik het 911 cd forum met een Engelse uitleg verrijken tot meerdere glorie van allen
http://www.nu2.nu/bootcd/#multimemdisk
Het voorbeeld in de link is geen enkel probleem. De .img files kan ik maken (feitelijk iets naar floppy schrijven en dan met dd.exe daarvan een .img trekken) en de cd kan ik werkend maken. De programma's die je daarvoor nodig hebt, heb ik allemaal binnengetrokken en geïnstalleerd.
cdrpack13
multi_memdisk_addon
dd.exe
Ik heb er zelf nog wat floppy images (.img) bijgezet en boot.msg daarop aangepast. Dat werkt allemaal prima met de volgende isolinux.cfg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| default 0
display bootmsg.txt
prompt 1
label 0
localboot 0x80
label a
localboot 0x00
label q
localboot -1
label 1
kernel memdisk
append initrd=cdrom.img
label 2
kernel memdisk
append initrd=msnet.img
label 3
kernel memdisk
append initrd=tomsrtbt.img
label 4
kernel memdisk
append initrd=98boot.img
label 5
kernel memdisk
append initrd=rescue.img
timeout 200 |
Nu wil ik alleen niet slechts een paar losse floppy's op een cd verzamelen, maar complete ISO's. Denk aan een aantal ISO bestanden met live cd's van (kleine) Linux distributies zoals Damn Small Linux en Feather Linux. Bart's pagina's leggen daar niets over uit. Sterker nog, heel internet kent geen enkele faq of tutorial over hoe je dit moet aanpakken (zelfs het 911 cd forum niet). Het blijft bil veel vragen en vage verwijzingen. Er moet vast iemand zijn die dit wel reeds heeft gedaan.
Een ISO file zomaar toevoegen aan isolinux gaat niet werken. Dat heb ik in ieder geval begrepen van het 911 forum. Daarom heb ik de ISO's van de te gebruiken Linux distro's gewoon uitgepakt en in een subfolder van cdrpack13 gezet (cdrpack13\cds\multi_memdisk\disk1\isolinux en dan allemaal subfolders). Echter, mijn pogingen om de aldus uitgepakte distro's op te laten starten met het isolinux.cfg bestand zijn gestrand.
Op deze pagina heb ik wat commando's voor isolinux gevonden en kom daar tegen dat hiermee een livecd gestart zou moeten kunnen worden en met mappen op de cd gewerkt zou kunnen worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| example 7:
LABEL something
kernel /livelin/vmlinuz
append max_loop=255 initrd=/livelin/initrd.gz init=linuxrc livecd_subdir=/ ...
This one will search for vmlinuz and initrd.gz in following way: go to the parent
folder of folder containing isolinux.cfg (in most cases this if /Isolinux folder), now
go to the subfolder livelin and find files there. Kernel file and initrd file don't need
to be in the same folder. |
Met mijn eigen bedachte structuur gaat het helemaal mis. Ten eerste bleek het niet goed te gaan met die mappen. De livecd mappen moeten klaarblijkelijk niet in isolinux staan maar in de map daarboven (disk1). Dat heb ik nu gedaan. Mijn configuratie is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| default 0
display bootmsg.txt
prompt 1
label 0
localboot 0x80
label a
localboot 0x00
label q
localboot -1
label 1
kernel memdisk
append initrd=cdrom.img
label 2
kernel memdisk
append initrd=msnet.img
label 3
kernel memdisk
append initrd=tomsrtbt.img
label 4
kernel memdisk
append initrd=98boot.img
label 5
kernel memdisk
append initrd=rescue.img
label 6
kernel /dsl/boot/isolinux/linux24
append max_loop=255 initrd=/dsl/boot/isolinux/minitr24.gz
label 7
kernel /arch/isolinux/vmlinuz
append max_loop=255 initrd=/arch/isolinux/initrd.img
label 8
kernel /las/KNOPPIX/boot.img
label 9
kernel /luit/KNOPPIX/boot.img
label 10
kernel /feather/boot/isolinux/linux24
append max_loop=255 initrd=/feather/boot/isolinux/minitr24.gz
label 11
kernel /echelon/KNOPPIX/boot.img
timeout 200 |
Daar hoort het volgende bootmenu bij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| 1fÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿07
1f³1e Bart's way to create bootable CD-Roms 1f³07
1f³1e http://www.nu2.nu/bootcd/ 1f³07
1fÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ07
0) Boot from first harddisk (0x80)
1) Boot Dos with CD-Rom support
2) Boot Dos with Network support
3) Boot Linux (tomsrtbt)
4) Boot 98 startup disk
5) Boot dos rescue disk
6) Damn Small Linux 0.8.4
7) Arch Linux 0.7 beta2
8) Local Area Security Linux 0.5
9) Luit Linux 0,4
10) Feather Linux 0.6.2
11) Echelon Linux 0.2
a) Boot from first floppy drive (0x00)
q) Skip CD-Rom boot (try next boot device)
When no key is pressed for 20 sec, or when you hit Enter "0" will be run...
Type command at the prompt... |
Naast de diskette img bestanden doet alleen 7, arch linux, het. 8, 9 en 11 geven een mooie lockup met een scherm vol gekleurde en knipperende ascii tekens en 6 en 10 klagen dat ze de ramdisk image /dsl/boot/isolinux/minitr24.gz
of
/feather/boot/isolinux/minitr24.gz
niet kunnen vinden.
Het gaat hier om 3 stijlen.
1. De stijl van 7 is een voorhanden vmlinuz bestand en een initrd.img bestand. Dit werkt dus met de hierboven beschreven opzet.
2. Stijl 8, 9 en 11 kennen een knoppix folder met een groot knoppix bestand en onder meer boot.msg en boot.img als bestand (geen vmlinuz hier). Stug naar boot.img verwijzen werkt dus niet.
3. Stijl 6 en 10 kennen een eigen isolinux opzet van zichzelf. De inhoud van ieder die eigen isolinux.cfg kopiëren is nogal straf aangezien er heel veel instaat en bovendien onaangepast. Met andere woorden, ik zou niet weten wat ik daar precies van over zou moeten nemen. Verwijzen naar de bestanden linux24 en minitr42.gz blijkt in ieder geval niet de weg te zijn.
Wellicht heeft iemand een idee hoe ik deze uitgepakte ISO bestanden in knoppix opmaak (8, 9 en 11) danwel isolinux opmaak (6 en 10) startend krijg. Hopelijk heeft iemand hier kaas van gegeten zodat ik het aan de gang krijg. Dan heeft GoT eindelijk een topic met een uitleg daarover en kan ik het 911 cd forum met een Engelse uitleg verrijken tot meerdere glorie van allen