[Cooling] Zalman CNPS7000A-Cu --- CPU 40 t/m 49 graden

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een Zalman CNPS7000A-Cu:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalmanusa.com/upload/product/7000a_cu_f_p.jpg

Maar nu ik een half uur Counter-Strike: Source gespeelt en mijn CPU werd daardoor max 49 graden. Nu hoor ik jullie denken, waar maak je je druk om, maar ik betaal €42 voor een cooler en ik verwachte best veel van deze cooler, maar toch wordt mijn CPU stressed toch nog warmer dan ik had gehoopt. Ook als ik mijn PC tijden niet gebruik ligt de CPU temp op ongeveer 40 graden, idle dus.

Mijn vraag ik eigenlijk of dit wel normaal is voor deze cooler? Op zich ben ik zeer tevreden, want hij is bijna geruisloos, en mede daarom heb ik hem gekocht, maar dit viel me een beetje tegen.

Ik heb overigens goede case cooling, voor onder in mijn kast wordt koele lucht naar binnen geblazen en achter boven in mijn kast wordt de warme lucht naar buiten geblazen. Ook blaast mijn Powersupply cooler warme lucht naar buiten.

Ik heb overigens het volgende in mijn systeem zitten:
  • ASUS® P4P800 SE
  • Intel® Pentium™ Prescott 3.00Ghz
  • Zalman® CNPS7000A-Cu CPU Cooler
  • 2x Corsair® 256MB PC3200 (Dual Channel)
  • Western Digital® 160GB S-ATA 8MB Cache
  • ASUS® V9999™ Gamer Edition (nVidia 6800)
  • Creative® SoundBlaster™ Audigy™ 2 Player
  • Lite-On® DVD±RW LDW811S
  • ASUS® DVD-E616P2
  • Logitech® MX™1000 Cordless Laser Mouse
  • Logitech® Internet Pro™ Keyboard
  • Iiyama® LS902UT Vision Master 1451
  • Logitech® Extreme™ 3D Pro
  • Asus® VGA USB Camera
  • 2x Coolermaster® Case Fan

Profile

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
De thermische weerstand van die koeler zit ergens rond 0.20 tot 0.25 oC*W-1. Uitgaande van een casetemp rond 30 graden en een stressed vermogen van die Prescott van 89W zijn jouw waarden vrij normaal.

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

heb je er ook een fanmate bij gekregen?

anders zet die is op het hardste... :)

maar ik vind eigenlijk ook die waarden van jou lang niet gek, voor een Prescott :)

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-02 16:51
ik heb deze koeler ook, ik heb een P4 2,8 Ghz 800 FSB 512 kb L2 cache ge OC'ed naar 3 ghz en die word stressed 49 graden. ik heb em vooral voor de stilte, en daarvoor is ie ook in eerste instantie bedoeld he.... net als bij dat waterkoelingsysteem de Reserator 1 die is fluisterstil met redelijke koelprestaties zo is het ook bij deze......

edit btw, als jij voor dat ding 42 euro hebt betaald ben je flink genaaid.... ten eerste voor 43 euro had je een CNPS-7700-Cu kunnen kopen, de nieuwste is dat en ten tweede kun je de CNPS7000-Cu kopen voor 34 euro (prijzen uit pricewatch)

[ Voor 27% gewijzigd door Gaargod op 29-11-2004 20:32 ]

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:53
Ik heb een AMD64-3500+ (newcastle) deze verbruikt ook 89W. Met mijn 7000-Cu idle 38 en stressed 55 graden. Fan draait tijdens stres op 2600 toeren. Je temps zijn dus gewoon normaal. Zeker sinds je een prescot hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Nilco op 29-11-2004 20:56 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Het zijn juist goede temps, zeker voor een prescott :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Thanks voor de reacties allemaal. Het is niet zo dat ik me druk maakte om de temeraturen, aangezien een P4 wel wat aan kan, maar ik verwachte gewoon iets teveel van de cooler wat temperaturen betreft denk ik. Maakt niet uit, het geluid dat hij amper maakt is waar het mij het meeste om te doen was en hierin presteert deze cooler beter dan welke cooler dan ook, dus wat dat betreft mijn petje af voor Zalman :).

Profile

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 15:44
Ik heb deze koeler nu ook sinds een week of 2 (niet de A-Cu maar de B-Cu) en hij bevalt echt super goed. Ik heb 'm op een AMD 2400 zitten en mijn temps zijn nu 30C' idle, stressed nog niet echt getest maar +/- 36. Met mijn vorige koeler (Thermaltake Volcano 11) zat ik op 38C' idle, 43 stressed... Een topkoeler dus deze Zalman, ik kan niet anders zeggen!

Ik heb 'm altijd voluit staan, maar ik hoor 'm gewoon echt niet. Dat is het grote voordeel van deze koeler, zeer goede prestaties bij een geringe geluidsproductie.
Het enigste wat ik nu hoor zijn m'n casefans, die ga ik binnenkort vervangen door een paar van Papst..

Maargoed, dit is dus een AMD en niet zo'n warmtebooster als jouw Prescott ;)
Maar maak je maar niet druk, dit zijn goede temps hoor. Geniet maar van de stilte zou ik zeggen!

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:53
spatlip schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:38:
Ik heb 'm altijd voluit staan, maar ik hoor 'm gewoon echt niet. Dat is het grote voordeel van deze koeler, zeer goede prestaties bij een geringe geluidsproductie.
Het enigste wat ik nu hoor zijn m'n casefans, die ga ik binnenkort vervangen door een paar van Papst..
Dan heb jij zeker casefans die (heel) veel herrie maken want ik heb hier 3 papst casefans en als mijn 7000cu op volle toeren (2600) draait dan maakt ie echt wel herrie. Niet zo gek ook want 28-29db is niet stil.

[ Voor 6% gewijzigd door Nilco op 30-11-2004 15:12 ]

• JunkO
Ze maken inderdaad redelijk wat herrie, maar ik merkte het eerst niet omdat m´n oude koeler zoveel lawaai maakte. Ik heb er trouwens 3: 2 achterin die standaard in m´n kast zaten (Antec SX 835II) en voorin één van Coolermaster, de SAF-B82...

Maar om nou te zeggen dat de Zalman echt herrie maakt, nee... Ook al draait ie voluit terwijl m´n casefans uit zijn en m´n hardeschijf uit staat (computer standby), dan hoor ik hem echt bijna niet!

Mag ik trouwens vragen welke Papst jij hebt, ik zit namelijk te twijfelen tussen de 8412 NGLE (12 DB) en de 8412N2/GMLE (19DB). Dit zijn volgens mij de populairste. Er komen er weer minimaal 3 in en ik weet dat ze allebei zowieso stiller zijn dan wat ik nu heb, maar de stillere (12db) heeft natuurlijk ook minder luchtverplaatsing dan de minder stille (19db).

Moeilijk... :/

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

chee wat een temps allemaal..
ik heb een zalman 7000al-cu bij me mobo gekregen bij aankoop.
me amd64 3200+ blijft idle op 28 graden C, onder zware stress hooguit 40 graden C. (gemeten met hw-monitor, CM aerogate, en bios)

heb je een gezonde laag coolpasta, van enigszinds degelijke kwaliteit??

MSI GX660R for the win!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
uberotto2086 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:46:
me amd64 3200+ blijft idle op 28 graden C, onder zware stress hooguit 40 graden C. (gemeten met hw-monitor, CM aerogate, en bios)

Ik heb alle coolpasta dat bij de cooler kwam erop gedaan, en dat moet volgens Zalman voldoende zijn. Was geen dikke laag, want dat is niet goed, maar genoeg om goed te kunnen coolen naar mijn idee.

Profile

• Gaargod
wow is dat niet een beetje erg veel, heb je dat hele tubetje deroverheen gesmeerd? dat kan geloof ik nie eens joh dan gaat het ernaast als je dat ding derop zet 8)7

• JunkO
Ben je niet goed bij je hoofd ofzo?!? 8)7

Het is echt niet de bedoeling om dat hele tubetje erop te smeren, daar kun je wel een paar keer mee doen hoor. Een streepje ter grote van een rijstkorreltje is méér dan voldoende!

En waar heb je gelezen dat Zalman dat voorschrijft, lijkt me heel sterk namelijk...

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:57
spatlip schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 18:11:
Ben je niet goed bij je hoofd ofzo?!? 8)7

Het is echt niet de bedoeling om dat hele tubetje erop te smeren, daar kun je wel een paar keer mee doen hoor. Een streepje ter grote van een rijstkorreltje is méér dan voldoende!

En waar heb je gelezen dat Zalman dat voorschrijft, lijkt me heel sterk namelijk...
Een P4 heeft een heatspreader hè ;). Voor AMD Athlon's zou je gelijk hebben, maar voor een P4 en Athlon 64 ben je wel wat meer nodig dan een rijstkorreltje, lijkt me.

Al lijkt me het hele tubetje inderdaad wel wat veel.

Met deze koeler zit ik op een stressed temperatuur van 48 graden, kamertemperatuur zal 20 á 21 graden zijn. De zalman draait dan op de laagste stand. De processor is een AMD Athlon 2500+ (barton). Verder zit dit in een AOpen QF0C met de standaard voeding en een extra Papst casefan.

[ Voor 29% gewijzigd door Jaap-Jan op 30-11-2004 18:32 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 10:54

Exigence

dnkroz

Henk007 schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:17:
De thermische weerstand van die koeler zit ergens rond 0.20 tot 0.25 oC*W-1. Uitgaande van een casetemp rond 30 graden en een stressed vermogen van die Prescott van 89W zijn jouw waarden vrij normaal.
Yup, van de gunstigste waarde van 0.20 graden celcius per watt uitgaande kom je op 0.20*89+30(casetemp) = 47,8 graden celcius.
Klopt mooi met de gemeten 49 graden celcius :)

• Gaargod
ehm wat is een heatspreader (n00bie) maar dan nog, als je die hele tube derop doet dat komt het erweer ondervandaan als je dat ding derop zet

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Bij zo'n Zalman zit geen hele tube, maar een heel klein beetje pasta. Misschien net iets te veel om het er allemaal op te doen, maar het is vast niet zoveel als de heren hier boven mij al voor zich zien.

De temps met jouw 7000A-CU zijn best netjes. Ik heb een 7000AlCu, die koelt ongeveer net zo goed, maar die houdt mijn Northwood 2,8 GHz op 32 (Idle) en 39 (stressed) graden. Dat is met de fanmate op minimum (dus eigenlijk gewoon stil).

Bij een Prescott is dan 40 en 49 best te doen volgens mij. Als je even die pasta nakijkt, krijg je 'm misschien nog wat lager, richting 37/45 of zoiets.

Dat lijkt mij geenszins reden tot klagen, toch?

Punctuality is the politeness of kings

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
uberotto2086 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:46:

amd64 worden ook niet zo warm.

Hiero een a64 2800+ met boxed koeler en die wordt stressed ietsje meer dan 40 graden, en een 7000al-cu is net wat beter dan de boxed :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Gaargod
dreamscape schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:02:
Bij zo'n Zalman zit geen hele tube, maar een heel klein beetje pasta. Misschien net iets te veel om het er allemaal op te doen, maar het is vast niet zoveel als de heren hier boven mij al voor zich zien.
kerel als jij mijn eerste post had gelezen had je gezien dat ik dezelfde koeler heb.... ik weet waar ik het over heb. dat tubetje er helemaal overheen doen kan bijna niet, er zit denk ik wel genoeg in om 4 keer die koeler te plaatsen. zoals je kunt lezen in mijn een-na laatste post noem ik het ook een tubetje.... das niet voor niks zie je :)

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:02:

De temps met jouw 7000A-CU zijn best netjes. Ik heb een 7000AlCu, die koelt ongeveer net zo goed, maar die houdt mijn Northwood 2,8 GHz op 32 (Idle) en 39 (stressed) graden. Dat is met de fanmate op minimum (dus eigenlijk gewoon stil).

Bij een Prescott is dan 40 en 49 best te doen volgens mij. Als je even die pasta nakijkt, krijg je 'm misschien nog wat lager, richting 37/45 of zoiets.

Dat lijkt mij geenszins reden tot klagen, toch?
Inderdaad, het was maar een hele kleine tube, geen grote hoeveelheid in ieder geval, precies genoeg om een normale en goede laag op de cpu te krijgen.

Profile

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Gaargod schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:18:
[...]

kerel als jij mijn eerste post had gelezen had je gezien dat ik dezelfde koeler heb.... ik weet waar ik het over heb. dat tubetje er helemaal overheen doen kan bijna niet, er zit denk ik wel genoeg in om 4 keer die koeler te plaatsen. zoals je kunt lezen in mijn een-na laatste post noem ik het ook een tubetje.... das niet voor niks zie je :)
Ho ho... no need to get offensive...

Heb je mijn post gelezen? Waarin ik meld dat ik een 7000AlCu heb? Ik weet toch ook waar ik het over heb?

Ik had bij mijn Zalman überhaupt geen tubetje, maar meer een soort mini-suikerzakje.
Daarin zit misschien genoeg voor twee keer, maar dat is ook alles.

Misschien is dat bij de Cu en de AlCu dus verschillend... Zie daar de verwarring...

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 30-11-2004 19:30 ]

Punctuality is the politeness of kings

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 21:44

silitek

Tubes Only

tja, koelpasta wat is de juiste methode??..ik heb het zo gedaan: De boxed koeler die bij m'n core zat ( deze is voorzien van hele goeie pasta ) voorzichtig op m'n core gedrukt zodat er een perfect laagje achterblijf. Zonder met en pasje of vinger aan te komen...daarna m'n Zalman 7000 AlCu erop en klaar

35c idle
50c stressed

Dus, moraal van dit verhaal breng eerst een laagje over een heatsink die je heb liggen aan..daarna de overdracht op je core :9

Tubes....It's what make music music!

• Gaargod
oke DreamScape, dan zit er dus een verschil tussen AlCu en Cu want bij de Cu zit een tubetje..... en bij de weg excuses voor de (niet bedoelde) offensive post.... nogal heetgebakerrd zie je :P

Verwijderd

Ik zit met een vergelijkbaar probleem...

Laatst met een vriend een systeempie gebouwd;

P4 530 775
Asus P5P800
2x Kingston 256 3200
AOpen ati 9600 pro
120 gig hd (weet zo even niet welke)
Coolermaster centurion 1
Qtech 350 watt

Nadat het allemaal stond, laten draaien, wordt die processor 44 graden idle, 65 stressed, en ja, de koeler zat goed (wat een kl*te systeem trouwens). Die temperaturen zijn niet zo'n probleem, ik weet dat die prescotts nog wel eens warm willen worden, maar die koeler! 4500 toeren.. daar wordt je helemaal gek van na een tijdje.
Zalman halen dus, nieuwe 7700cu. Geinstalleerd, scheelt veel qua geluid, maar niks in temperatuur! Stressed wordt ie zelfs warmer! Hij draait constant 1700 toeren. Idle 44 graden en stressed 71(!) graden. We hebben hem al 3 keer opnieuw geinstalleerd, verschillende hoeveelheden pasta, kwartslag draaien, strakker, losser enz. geprobeerd, maar hij blijft heet en rumoerig. Van de prescotts wist ik dat ze nogal heet willen worden, maar ik vind vooral die Zalman erg tegenvallen. Op die kast zit aan de voorkant al een fan, dus maar een extra casefan geinstalleerd, achter, outtake, maar scheelt niet veel..

Kan het bijvoorbeeld zijn dat die Centurion een brakke airflow heeft? Ik heb hier volgens mij ook wel eens ergens gelezen dat een minder goede voeding voor hogere cpu temperaturen kan zorgen.. klopt dit?
Iemand nog suggesties? ... wij weten het niet meer....

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 22:56

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Ten eerste haal die qtec er meteen uit en doe er een tagan van 480 watt in, je hebt geluk dat dat ding nog niet op is geblazen.
Ik had zelf de 550 watt qtec en dat ding heeft maar 14 ampere op de 12 v lijn en dat is al erg weinig, die 350 watter heeft waarschijnlijk iets van 12 of 10 ampere.
Now a happy owner of a tagan 480 watt :) .

Je cpu alleen al moet 10 ampere hebben om een beetje headroom te behouden.

Wat zijn je case temps?
65 stressed is niet echt normaal te noemen en 71 al helemaal niet.

laat de cpu es stressen en voel aan de zalman of die koud/lauw/warm/heet aanvoelt.

Koud/lauw= slecht bevestigd(harder aandraaien al het kan) en/of te weinig koelpasta(eerder teveel maar ok)

Warm/heet= de koeler zit goed vast en kan de hitte niet aan (of je kast temp is te hoog en hij kan de warmte niet kwijt)( als je hem laat stressen en de kast open hebt de hele tijd kan hij het gewoon niet aan )

[ Voor 4% gewijzigd door DJ_Squtshi op 30-11-2004 22:12 ]

Specs

Verwijderd

Ik heb die koeler ook dan de B versie en ik ben er dolblij mee, mijn P4 2.4 800 Mhz fsb @ 3460 max. temp ongeveer 40 graden.

Tijdens het gamen zet ik hem op hardst dus 2400 toeren, en mij internetten enz. op 1500 dan hoor je hem al bijna niet meer.

Komt deze week een Prescot 3.4 Ghz in ff kijken hoe heet die word, of toch een 3.4 northwood nemen :| .

En DJ_Squtshi een 550 Qtek is ook niet weer zo slecht dacht ik zo? Bij mij houd een 250 watt Packard Bell voeding alles nog wel hoor :9 en hij kan zo te zien nog meer hebben ook.

Ik bedoel als je het zo gaat bekijken zuipt de P4 al minimaal 120 watt en dan nog de videokaart die nog is 150 watt zuipt en de rest nog :X had ik eigenlijk nog niet aan gedacht....ik denkt dat ik ook een nieuwe voeding ga kopen |:( .

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 22:50 ]

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

de NW is op gelijke klock sneller en gebruikt (schatting) iets van 20-30 watt minder dus opzicht is die beter.

Ik heb de 7700 cu en of ik hem op mijn aerogate 2 op min of max zet( 1230 rpm-1830) verandert me cpu temp nieteens op me NW 2.4.

Die qtec is slecht, alleen al dat ze beweren dan hij 550 wat max is is belachelijk.
Als ik van voedingen afwist toe ik er een kocht had ik hem nooit gekocht.

Je videokaart zuipt geen 150 watt maar hoogstens 110( GF 6800 ultra) en 120-125 na oc.

Maar dan is het wel verstandig om er 150 voor te rekenen en als je dan in totaal met alle onderdelen + 20% op de echte max van je voeding komt zit je wel goed.
Een iets sterkere voeding kost nauwelijks meer en dan kan je hem ook nog gebruiken in je nieuwe systeem of als je er meer op aan sluit.

Dan is een dikke tagan 480 geen overbodige luxe met een dik systeempje.

Specs

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Ik ga toch andere coolpasta op mijn CPU/Cooler smeren, want vandaag werd ie ineens 56 graden, na een filke tijd CS:Source gespeeld te hebben en dat wordt me iets teveel van het goede. Denk dus toch dat ik iets fout gedaan heb met de coolpasta. Jammer dat je van Zalman zo weinig bijgeleverd krijgt. Ik ga dus maar een extra tube kopen van CoolerMaster, er zit niets anders op helaas.

Dit is overigens mijn kast, zodat jullie een indruk hebben hoe mijn caseflow is. Ik denk persoonlijk dat de koele lucht die de pc in komt niet voldoende koelt vanwege mijn joekel van een videokaart :( :
Afbeeldingslocatie: http://www.dbouma.cistron.nl/got/images/caseflow.png
Clickable

[ Voor 35% gewijzigd door Godjira op 30-11-2004 23:16 ]

Profile

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

1. Koop artic silver 5
2. Doe zo weinig mogelijk as5 op de zijkant van je cpu( niet helemaal op de zijkant anders wordt het ook niks hé ;) )
3.Smeer het uit over de hele cpu met een bank pas ,gebruik daarbij zo weinig mogelijk koelpasta maar zorg er voor dat de hele cpu bedekt is en onthou hoe minder koelpasta je daarvoor gebruikt hoe beter.
4.Doe je koeler op de cpu, schuif hem een beetje heen en weer op en neer( wel eerst de cpu in de socket douwen) en draai hem goed hard aan( op me p4 s478 gaande schroeven van de cu 7700 helemaal er in).
5.Dan moet je hem weer heen en weer schuiven, hij beweegt niet veel maar genoeg om de koelpasta goed te versprijden.
6. En nu komt het schokkende nieuws: haal e koeler van je cpu en kijk waar de koel pasta niet zowel aan de cpu als koeler zit.
Dit kun je zien doordat er zegmaar scherpe heuveltjes ontstaan op de plek waar goeie kontakt is.

7.Als je ziet dat er ergens geen kontakt wordt gemaakt doe je een paar zandkorels aan koelpasta op die plekken en pleur je de koeler weer op de spu en draai en schuif je hem een beetje.
8.Zolang niet overaal kontakt wordt gemaakt ga je door en doe er altijd heel weinig koelpasta op want de naam koelpasta wil niet zeggen dat je en dikke klodder van die zooi tussen de cpu en koelblok wilt hebben.

De bedoeling is om lucht die tussen de onevenheden tussen de cpu en koeler zit te vervangen door iets wat beter geleid maar het metaal moet juist wel zeer zeker kontakt maken.

Er zit bij de zalman genoeg pasta voor 6 keer of meer dus je hebt er VEEEEELS teveel op gedaan.
Ik heb die tube die je er bij krijgt voor me ligen en je bent niet goed wijs als je dat er allemaal op smeert of beweert dat het maar net genoeg is.

De enige reden dat de tube niet nog kleiner is is omdat je hem anders niet normaal kunt vasthouden.

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Godjira schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:02:
Ik ga toch andere coolpasta op mijn CPU/Cooler smeren, want vandaag werd ie ineens 56 graden, na een filke tijd CS:Source gespeeld te hebben en dat wordt me iets teveel van het goede. Denk dus toch dat ik iets fout gedaan heb met de coolpasta. Jammer dat je van Zalman zo weinig bijgeleverd krijgt. Ik ga dus maar een extra tube kopen van CoolerMaster, er zit niets anders op helaas.

Dit is overigens mijn kast, zodat jullie een indruk hebben hoe mijn caseflow is. Ik denk persoonlijk dat de koele lucht die de pc in komt niet voldoende koelt vanwege mijn joekel van een videokaart :( :
[afbeelding]
Clickable
vertel es ff wat voor fan´s je er in hebt, achter 120mm dacht ik maar voor?
hoeveel cfm/kub verplaatsen je fan´s?
wat is je kase temp?

Specs

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
DJ_Squtshi schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:18:
1. Koop artic silver 5
2. Doe zo weinig mogelijk as5 op de zijkant van je cpu( niet helemaal op de zijkant anders wordt het ook niks hé ;) )
3.Smeer het uit over de hele cpu met een bank pas ,gebruik daarbij zo weinig mogelijk koelpasta maar zorg er voor dat de hele cpu bedekt is en onthou hoe minder koelpasta je daarvoor gebruikt hoe beter.
4.Doe je koeler op de cpu, schuif hem een beetje heen en weer op en neer( wel eerst de cpu in de socket douwen) en draai hem goed hard aan( op me p4 s478 gaande schroeven van de cu 7700 helemaal er in).
5.Dan moet je hem weer heen en weer schuiven, hij beweegt niet veel maar genoeg om de koelpasta goed te versprijden.
6. En nu komt het schokkende nieuws: haal e koeler van je cpu en kijk waar de koel pasta niet zowel aan de cpu als koeler zit.
Dit kun je zien doordat er zegmaar scherpe heuveltjes ontstaan op de plek waar goeie kontakt is.

7.Als je ziet dat er ergens geen kontakt wordt gemaakt doe je een paar zandkorels aan koelpasta op die plekken en pleur je de koeler weer op de spu en draai en schuif je hem een beetje.
8.Zolang niet overaal kontakt wordt gemaakt ga je door en doe er altijd heel weinig koelpasta op want de naam koelpasta wil niet zeggen dat je en dikke klodder van die zooi tussen de cpu en koelblok wilt hebben.

De bedoeling is om lucht die tussen de onevenheden tussen de cpu en koeler zit te vervangen door iets wat beter geleid maar het metaal moet juist wel zeer zeker kontakt maken.

Er zit bij de zalman genoeg pasta voor 6 keer of meer dus je hebt er VEEEEELS teveel op gedaan.
Ik heb die tube die je er bij krijgt voor me ligen en je bent niet goed wijs als je dat er allemaal op smeert of beweert dat het maar net genoeg is.

De enige reden dat de tube niet nog kleiner is is omdat je hem anders niet normaal kunt vasthouden.
Ik ga het proberen, maar nog even over die tube pasta van Zalman zelf, die is echt niet groot en er zal al helemaal niet veel in. De tube was misschien max 1cm lang en 0,5cm dik. Ik weet niet of jij ook zo'n tube hebt?

Profile

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

hem je het over de tube die bij de 7000cu kwam of bij de 7700cu?
meet hem anders ff , doe ik ook.

Hele tube is 4 cm lang en 0,8 cm dik

[ Voor 17% gewijzigd door DJ_Squtshi op 30-11-2004 23:25 ]

Specs

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-02 19:33
Mijne staat nu in de hoek op zijn zachtst en is nu 43 graden. Khoor hem niet maar hij zal stressed ook wel boven de 50 uitkomen. Maar dat kan toch helemaal geen kwaad :?

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

hangt er van af , als hij idle bijvoorbeeld 25 graden boven de kase temp zit zal de temp nog wel een gaadje of 10 stijgen maar als hij meer in de buurt van 10 graden boven de kase temp zit zal hij eerder 5 graden stijgen onder load.

Maar ver boven de 50 komt hij niet mits je kast koeling de extra warmte goed aan kan. 55 is al erg hoog geschat denk ik.

Specs

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Hmm, ik vind die temperaturen al laag hiero. Ik heb hier een systeem staan met een 3Ghz P4 en die wordt 57 graden idle en 75 graden stressed.

Nou is dat wel met Asus Q-fan (variabel toerental) aan, de fans van mijn enermax voeding op het laagst en mijn 2 papst casefans met een Zalman fanmate op het laagst (5volt)... Maar dat ding klinkt nog als een stofzuiger, dus ik ga maar eens een goeie koeler kopen ofzo.

Every morning is the dawn of a new error.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
DJ_Squtshi schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:23:
hem je het over de tube die bij de 7000cu kwam of bij de 7700cu?
meet hem anders ff , doe ik ook.

Hele tube is 4 cm lang en 0,8 cm dik
Ik heb het over de tube die bij de 7000cu kwam en die heeft de formaten zoals ik eerder noemde, 1cm lang en 0,5cm dik. Echt veel stelt dat niet voor. Ik heb net de cooler er even af gehad, aangedrukt, uitgesmeerd over de cpu en de cooler en nu sluit het allemaal beter aan volgens mij, maar de temps blijven nog ongeveer het zelfde.

Maar mijn caseflow is toch in orde, of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Godjira op 30-11-2004 23:39 ]

Profile

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Kun je ook ff vertellen wat voor clu koeler je hemt?
75 graden is niet gezond, als je al zo´n hooge temp haalt gaat de thermal throteling aan een gaat je cpu minder doen per klok tik( nog minder ja ;) ) aka hij wordt traaaager.

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Godjira schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:38:
[...]

Ik heb het over de tube die bij de 7000cu kwam en die heeft de formaten zoals ik eerder noemde, 1cm lang en 0,5cm dik. Echt veel stelt dat niet voor. Ik heb net de cooler er even af gehad, aangedrukt, uitgesmeerd over de cpu en de cooler en nu sluit het allemaal beter aan volgens mij, maar de temps blijven nog ongeveer het zelfde.

Maar mijn caseflow is toch in orde, of niet?
Je flow is goed, maar wat is je casetemp?
Als je een rijstkorrel aan koelpasta gebruikt voor en p4 heb je ongeveer genoeg dus die tube moet voldoen, het moet zo dun mogelijk uitgesmeerd met behoud van contact over de hele cpu oppervlakte( vooraal het midden is belangrijk).

Koop echt ff arctic silver 5, die is veel beter.

Specs

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Godjira, zie de tips in dit topic, oa die van DJ_Squtshi. Sowieso zijn die temps heel behoorlijk voor een prescott - die proc staat er simpelweg om bekend dat ie 'redelijk' heet wordt in vergelijking met northwood P4's. Als je al je koeling netjes voor elkaar hebt, moet je gewoon tevreden zijn met die temp.

After all, zolang je sys stabiel is en je geen rare schermen of hickups krijgt, is er niks aan de hand ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.