Toon posts:

RAID Controller kapot of is het wat anders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds vorige week doet mijn computer raar. Toen ik winamp wou opstarten kreeg ik een error, daarna wou ik Internet explorer openen en kreeg ik weer een error.
Na een reboot wou windows explorer.exe niet meer draaien. Dus ik op internet zoeken en ik kwam er maar niet uit.
Hierna heb ik Windows XP er weer opnieuw op willen zetten. Maar na 10x proberen en meerdere blauwe schermen verder heb ik maar geprobeerd Windows 2000 er op te zetten, wat ook niet lukte.
Vervolgens ben ik mijn hardware gaan uitschakelen en toen ik de on-board RAID controller had uitgeschakeld kon ik zowaar Windows XP weer installeren. Na een reboot zette ik de RAID controller weer aan, maar toen wou windows Xp hiet meer opstarten. Ik kwam niet eens tot het windows Xp logo. Dus toen maar mijn Schijven van de RAID ontkoppelen. Nu starte windows XP op en detecteerde mijn RAID controller, deze netjes geinstalleerd en vervolgens weer een reboot, maar toen deed deze niets. Er stond een foutmelding in de Device Manager:

This device cannot start (code 10)

Dus ik weer verder zoeken wat het probleem kon zijn. Maar hier kwam ik niet achter. Vervolgens dan maar Windows 2000 installeren omdat ik gelezen had dat RAID en window XP niet zo goed samen gaan. Maar na de installatie van Windows 2000 kreeg ik dezelfde error in de device manager.
Na 3 dagen prutsen heb ik het helemaal gehad. Misschien kunnen jullie mij helpen met dit probleem.
Mijn computer ziet er als volgt uit:
Moederbord: Gigabyte GA-7VAXP
Processor: AMD Athlon XP 1800+
Memory: 2x 512 Mb Twinmos Dual Channel
HDD's: 1x 30 Gb Western Digital (voor windows en programma's)
2x 160 Gb Maxtor (voor data)
Voeding: Aopen 300 Watt
RAID Controller: Promise PDC20276 133 ATA RAID

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:36

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je die RAID controller ook al in een ander PCI slot geprobeerd? Wel twee slots naar boven of naar onderen verplaatsen, want anders heb je kans dat je hetzelfde IRQ gebruikt.

Doe ook eens een BIOS update, van je moederbord én de RAID controller als er één beschikbaar is. :)
uhmz "de on-board RAID controller" dus denk niet dat het verplaatsen gaat lukken
Dacht dat deze apart was, omdat deze in het lijstje met specs stond... |:(

[ Voor 26% gewijzigd door PD2JK op 29-11-2004 18:25 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

[quote]Prutz0r schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:12:
Heb je die RAID controller ook al in een ander PCI slot geprobeerd? Wel twee slots naar boven of naar onderen verplaatsen, want anders heb je kans dat je hetzelfde IRQ gebruikt.
quote]

uhmz "de on-board RAID controller" dus denk niet dat het verplaatsen gaat lukken :)

als ik het zo lees lijkt het inderdaad op een defecte controller. laatste redding zou een biosflash kunnen zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:12:
Deze is onboard zoals in mijn startpost staat
Doe ook eens een BIOS update, van je moederbord én de RAID controller als er één beschikbaar is. :)
Heb ik gedaan, alleen bij de laatste bios update was de RAID functie uit de bios.

Maar ik heb hem al eens aangesloten gehad, hij deed het dus, alleen om een of andere vage reden van het ene op het andere moment dus niet meer.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Dat noemen ze dan ook stuk gaan, dan werkt iets niet meer vanaf het ene op het andere moment.

Heel vervelend maar ik denk toch dat je controller stuk is. Of garantie claimen van je moederbord of een losse controller kopen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vervolgens dan maar Windows 2000 installeren omdat ik gelezen had dat RAID en window XP niet zo goed samen gaan.
Nooit een probleem mee gehad hoor.

Is je systeem soms overclocked?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
mijn systeem is niet overclocked en waarschijnlijk is hij gewoon kapot.

Maar nu een andere vraag dan. Morgen zou ik graag om een cheap kaartje gaan, bij de computerland verkopen ze een RAID Conroller voor 35 euro. Zou ik daar gewoon mijn schijven op kunnen aansluiten, een array aanmaken en vervolgens bij mijn data kunnen?? Of denk ik nu te simpel.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 22:41:Zou ik daar gewoon mijn schijven op kunnen aansluiten, een array aanmaken en vervolgens bij mijn data kunnen?? Of denk ik nu te simpel.
Die vraag wordt in de RAID-FAQ perfect beantwoord.... in sommige gevallen. In jouw geval waarschijnlijk niet.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Te simpel, ja ;) Neem op z'n minst dezelfde merk/type of eventueel nieuwere type, maar dan van dezelfde merk. Zie ook de RAID FAQ » kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data? Check eventueel ook OM FAQ » hoe krijg ik verloren gegane data terug? :)

Verwijderd

Topicstarter
dit is wel het meest vreemde. Ik kijk in die RAID faq en nu had ik mijn Array gedelete, vervolgens in mijn BIOS de raid poorten op mijn moederbord als ATA te zien en vervolgens zegt hij nu dat ik doodleuk een raid controller heb en kan ik weer bij mijn data.
Hier snap ik totaal geen ene zak van, maar ben blij dat ik weer bij mijn data kan.
Bedankt voor al jullie moeite
Pagina: 1