[exchange] pop3 of als mail-server

Pagina: 1
Acties:

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:42
Hoi,

Ben niet heel erg bekend met Exchange, ben vooral bezig geweest met het inlezen over het onderwerp. Toch stel ik deze vraag om omdat het een fundamentele keuze is voor het gebruik van Exchange.
Op dit moment hebben we een Planet ADSL hosting pakket van website en email. Hierbij krijg je een aantal POP3 email boxen.
Omdat we Exchange wilden gaan gebruiken voor een gedeelde agenda, komt Exchange ook voor de email om de hoek kijken.

Nou is mijn vraag:
- is het makkelijkste om Exchange in combinatie met deze POP3 boxen te laten werken? Of kan ik beter eerst uitzoeken of het mogelijk is met ons ADSL account om als een "echte" mailserver te dienen? (Iemand die weet of dit met een Planet ADSL abonnement kan? Dingen waar je dan op moet letten?)

Zelf denk ik dat het misschien zelfs beter is om alleen een POP3 connector te gebruiken omdat we dan geen mailserver aan de buitenwereld bekend maken, en dus een extra veiligheid.

Het is maar een klein kantoor met ongeveer 10-15 mailboxen en dan heb je geen zin om de hele tijd bezig te zijn met de veiligheid van je mailserver. En als je Exchange op deze manier gebruikt lijkt me dit een stuk veiliger... of zie ik dat verkeerd?

Ander vraagje: stel dat je gebruik maakt van een POP3 connector. Heb je dan in principe maar 1 POP3 box van Planet nodig? Of stel je dan nog voor elke gebruiker een aparte mailbox in?

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 17:28
Je kunt exchange gebruiken voor je agenda e.d. en een apart account voor het ophalen met van je POP-email.

Eigen mailserver kan ook, maar je geeft al aan dat je daar niet op zit te wachten i.v.m. onderhoud en security. Mocht je het toch willen doen, dan moet je er even op letten dat planet een smart relay gebruikt, Je moet dan dus 2 mailservers / MX records opnemen (je eigen server met de hoogste prioriteit, de server van planet als tweede).

[ Voor 34% gewijzigd door jurri@n op 29-11-2004 17:12 ]

Verwijderd

Nog maar te zwijgen over het feit dat je voor een eigen mailserver een domain nodig hebt.

De pop3 connector bij exchange is alleen voor het ophalen van mail door clients. Er zijn ook plugins te verkrijgen om bsmtp / pop3 te doen / leeg halen.

• trekker22
die mx records geef je aan in Exchange?

Maar wat is dan het adres van de Exchage server? Kan ik daarvoor het adres opgeven dat de server van ons ADSL-modem krijgt?

Als ik SBS2003 als server zou gebruiken, zou je die dan nog steeds een IP laten krijgen van het ADSL-modem of laat je de server als DHCP-server dienen?

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 17:28
trekker22 schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:16:
die mx records geef je aan in Exchange?
Nee, MX-records maken deel uit van je DNS-zone. Dit stel je dus in op de nameserver waarop je domein draait (meestal bij je provider).
trekker22 schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:16:
Maar wat is dan het adres van de Exchage server? Kan ik daarvoor het adres opgeven dat de server van ons ADSL-modem krijgt?
Het adres van je exchange-server? Je externe ip... maar ik begrijp dat je gebruik maakt van een router (evt. ingebouwd in je modem)? Dan moet je dus ook gaan portforwarden.

Maar uit je reacties begrijp ik dat dit allemaal onbekend voor je is... ik zou dan gewoon 2 accounts in Outlook instellen: 1 voor je interne exchange server en 1 voor de email bij je provider.Dit is de meest simpele oplossing en kost je het minste werk.

[ Voor 17% gewijzigd door jurri@n op 29-11-2004 17:24 ]

• trekker22
Ja ik weet dat ik een domain nodig heb voor Exchange. In WOS heb ik hier al een topic over geopend. En hoe alles zit met een Domain / IP configuratie / DNS / DHCP lijkt me een stuk lastiger dan de huidige situatie:

- adsl modem/router
- switch
- 10 werkstations in werkgroep modus

De huidige situatie is eigenlijk perfect.

Maar toch willen we graag gebruik maken van een gedeelde agenda, en ik heb al uren zitten zoeken, maar voor een gedegen gedeelde agenda kom je toch altijd uit bij Outlook...

Iemand een voorstel voor een gedeelde agenda die werkt met Windows werkstation en een Suse server? En dan niet iets wat werkt met behulp van een website.. Als die er is, dan begin ik niet eens aan het installeren van Exchange...

Ik weet ook dat er OpenExchange is voor Suse, maar dan heb ik zelf het idee dat ik dan nog liever Exchange zelf gebruik , ivm met het zoeken van tutorials/handleidingen etc.

Verwijderd

Domein is niet zo moeilijk. Mogelijkheden zat als dyndns.com etc.

Ip, dns en dhcp daar kan je router allemaal in voorzien. Server een vast ip, daar een zoneedit update util op. Wat poort mappings etc.

Grootste probleem wordt nog wel dat je eigelijk van een workgroup om 'moet' schakelen naar een windows domein structuur (lees kost knaken)

*edit*
Domein doe je bij een van de dynamic dns mensen.
IP/DHCP regelt je router voor de werkstations.
DNS regelt de router ook en voorziet via DHCP de werkstations van gegevens.
Internet toegang (NAT) verzorgt ook je router of desnoods SBS, SBS heeft alles in zich om aan je wensen te voldoen btw :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 17:32 ]

Pagina: 1