Toon posts:

Linux iets voor mij? Graag wat info...

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik ken linux al een hele tijd en heb een aantal jaar geleden eens een Red Hat versie geïnstalleerd maar vond mijn windows omgeving toch veel aangenamer en vertrouwder waarschijnlijk...

Nu een goede 6 jaar later lijkt Linux een beetje meer op te komen. Ik denk wel dat het iets voor mij kan zijn, maar ken de mogelijkheden er niet echt van en zie niet in wat de voordelen voor mij kunnen zijn.

Ik gebruik m'n pc vooral voor mails, internet, dvd'e en cd's branden, verbinden met mijn xbox, websites creëren, ...

Kan dit ook allemaal met een linux distro?
Kunnen jullie me wat meer info geven en me zeggen waarom linux wel of niet iets voor mij zou zijn en welke linux raden jullie aan?
Is er echt zo'n voordeel tov WinXp?

Alvast bedankt!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik denk dat ze dat hier wel weten:
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4 :)

Leave only footprints, take only memories

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

Of linux iets voor jou is kan ik moeilijk beoordelen.
Linux is een beetje anders maar alles wat met windows kan kan ook met linux, soms beter, soms eenvoudiger, soms moeilijker en soms slechter.

Alles hangt af wat jij wilt en kunt.

Kijk eens rond hier op GoT en met google en oordeel zelf, genoeg te vinden om een indruk te krijgen denk ik.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:08:
Ik gebruik m'n pc vooral voor mails, internet, dvd'e en cd's branden, verbinden met mijn xbox, websites creëren, ...
Kan allemaal, alleen het verbinden met de xbox weet ik niet zeker. Ik weet niet precies wat ik me daarbij voor moet stellen.
Kunnen jullie me wat meer info geven en me zeggen waarom linux wel of niet iets voor mij zou zijn en welke linux raden jullie aan?
Wij kunnen niet zeggen of Linux iets voor jou is. Ik zou zeggen probeer eens een Knoppix cd'tje (dan draai je Linux vanaf een cd), en lijkt het je wat, doe dan een installatie op je harde schijf en probeer er een beetje mee te werken. Iedereen heeft zo z'n favoriete distributie, lees wat in Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4 en kies zelf. Probeer er een paar tot je eentje vind die je bevalt. Of tot je het zat bent en terug wilt naar Windows :P.
Dat hangt maar net af van wat je precies wilt. Ik vind werken met Linux fijner, sommige dingen kosten wat meer moeite dan op Windows, maar er zijn ook genoeg dingen die op Linux makkelijker en/of logischer gaan. Probeer het eens en kijk wat je meer bevalt.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Linux is wat voor jou, als je geinteresseerd bent om voorbij de monopolie van Microsoft te gaan. Bereid bent tijd in Linux te steken, leergierig bent.

ik zelf draai linux (naast win xp) om te kijken wat de mogelijkheden voor servers etc zijn. Linux als desktop vervanger vind ikzelf minder prettig. Het is gewoon een ideaal server os, en een wat minder desktop-ps (ondanks dat sommigen het hier niet mee eens zijn :P)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

If it ain't broke, don't fix it :)
Ik gebruik ook lekker WinXP maar wel een OpenBSD firewall ertussen :o ;)
Als je wil veranderen om het veranderen moet je dat gewoon doen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik ben al reeds enkele jaren bezig met Linux, dus ik ben eigenlijk al iewat meer bekend en ook gebruik ik de beheersmogelijkheden van beide Windows en Linux meer ivm mijn werk en ik vind Linux beter, sneller, eenvoudiger en stabieler dan gelijk welke Windows.

Het is natuurlijk in het begin even wennen als je overstapt van Windows naar Linux maar ik vind dat de laatste gebruikersversies (Fedora Core 3, Ubuntu...) toch Windows beginnen overtreffen qua gebruiksvriendelijkheid en eenvoud. Het probleem is natuurlijk als je vanuit een Windows perspectief het bekijkt dat het 'anders' is en misschien wat meer vraagt van je in het begin om rond te navigeren en de basisfuncties te kennen. Maar eenmaal vertrokken vind ik het toch een aanrader.

Als je wilt gamen natuurlijk is het andere koek daar de meeste gamesfabrikanten nooit Linux in gedachte (kunnen) houden. Ik zeg kunnen tussen haakjes omdat ik uit ervaring weet (is ook in ons bedrijf zo) dat Microsoft bepaalde contracten heeft met bedrijven die hen ervan weerhoudt om te programmeren specifiek voor Windows EN Linux. Op het bedrijf waar ik werk moeten x-aantal percentage van onze servers Windows draaien willen we ons partnership (en volume licensing) behouden en moet >50% van onze developers, Windows developers zijn die developen voor Windows. Maar daar is ondertussen al verandering aan het komen, veel games (de UT-reeks, RTCW, Q3 en alles die van die engines is afgeleid) kunnen reeds native op Linux gespeeld worden en anders kun je ook Wine uitproberen of als je geld wilt betalen WineX

Misschien kun je eens een Live CD uitproberen. SuSE en verschillende andere hebben een up2date livecd met oa. Gnome 2.6 etc. Op het werk gebruik ik zelf Fedora Core 3 en een Gentoo installatie met integratie in de AD en Exchange in de Evolution.

Ik zou zeggen try it out, het gaat je zeker bevallen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09-2025

Neophyte

it's back....

Wees slim en installeer een dual boot op je systeem, zo kan je er aan wennen en voor je zelf kijken wat je prettiger vind werken. It's free, so why not!

(ik zou persoonlijk geen live cd gebruiken, want dat is geen eerlijke vergelijking tussen xp en linux, werkt toch een stuk trager)

[ Voor 32% gewijzigd door Neophyte op 29-11-2004 17:50 ]

Senri no michi mo ippo kara

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Je kan ook natuurlijk een Knoppix LiveCD uitproberen. Je laat vervolgens je computer opstarten via de CD-ROM speler en je hebt een vrijwel complete distro om mee te experimenteren. Mocht er iets fout gaan, start je gewoon opnieuw op en zijn alle settings weer @default. :)

Signature

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:08:
Als je gehecht bent aan Photoshop eerder niet, hoewel The Gimp voor de allermeeste taken prima werkt. WYSIWYG editoren zijn nog wat dun gezaaid, maar tools zoals Quanta+ (zit bij KDE) werken prima.

Mails checken, internetten en CDs/DVDs branden is geen probleem. Hoe't met de xbox zit ligt waarschijnlijk aan het protocol wat je daarvoor gebruikt. De meeste netwerkprotocollen (FTP bijvoorbeeld) zijn uiteraard helemaal geen probleem.
Kan dit ook allemaal met een linux distro?
Als je niet vies bent om even aan een aantal andere programma's te wennen zeker weten.
Uiteraard. :)

Dit ligt er mijns inziens vooral in het gebruiksgemak (je kunt bijvoorbeeld bij veel distro's de programma's met een commando downloaden en installeren). Daarnaast heb je een brede keuze aan programma's voor bijna alles wat je maar kunt verzinnen. Ook niet onbelangrijk is, dat je erg veel mogelijkheden hebt om dingen aan te passen. Misschien spreekt je ook de community aan, de hoeveelheid documentatie voor de meeste dingen, het feit dat je het development actief kan volgen en eenvoudig (via bugreports) invloed kan uitoefenen, en features aanvragen... Zeker als je technisch geinteresseerd bent is dit een groot voordeel.

Ik ben niet goed bekend met Windows, hoewel ik veel mensen hoor klagen dat de situatie m.b.t. virussen en wormen voor veel irritatie zorgt. Hiermee heb het je als je Linux gebruikt makkelijker. Je hoeft bijvoorbeeld geen virusscanners meer te gebruiken en kunt zorgelozer surfen omdat de allermeeste dialers / spyware / adware e.d. simpelweg niet werken.

Ook krijg ik vaak de indruk dat linux applicaties meer user- en developergericht zijn, in plaats van gericht op marketing en concurrentie met andere producten. (Programma's met reclame erin heb je bijvoorbeeld niet in de OpenSource wereld, hetzelfde geldt voor Trial versies of dergelijke licentiemodellen.)

En dan is het natuurlijk volstrekt legaal om het even te downloaden en te draaien, daardoor misschien ook goedkoper dan WindowsXP of toekomstige versies.

[ Voor 5% gewijzigd door sebas op 29-11-2004 17:54 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Verbinden met XBOX zou ook geen probleem mogen zijn, dat gaat gewoon met FTP

Verwijderd

Graag wil ik ook even reageren.

Ik draai sinds +/- een half jaar linux op de server hier thuis (Debian). Ben er qua sever prestaties erg tevreden over. Nu heb ik sinds kort ook Debian geinstalleerd (naast XP) op mijn dekstop. Tohc moet ik zeggend at ik hier erg aan moet wennen. Ik vind de snelheid van Debian (misschien ligt het aan Gnome) erg tegen vallen, ivm XP, ondanks mijn 'snelle' computer (2.8 Ghz, 512 Mb e.d.). Ik vraag me af of ik echt volledig kan overstappen, en of ik dat bovendien wil, op de linux desktop omgeving. De snelheid vind ik het belangrijkste punt. Daarnaast merk ik ook enige moeilijk op te lossen configuratieproblemen, zo is mijn geluid in de linux omgeving nog steeds van baggere kwaliteit (AC97 Intel 856 als ik het goed heb).

Het is een omstreden mening, maar doe er je voordeel mee. het kan iig geen kwaad om het eens goed aan de tand te voelen. Verder de configuratie-items zijn vaak een kwestie van er veel tijd insteken en forums/handleidingen leven (toch krijg ik mijn geluid niet beter) maar misschien zegt dat meer over mij dan over debian/linux.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je voor Debian gaat moet je meer handwerk doen om alles te werkend te krijgen. Andere distributies zijn op dit punt beter. Zie hiervoor het topic op dit forum dat hier over gaat.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Transparent schreef @ 19:10:<een debianverhaal>
Daarnaast heb je met de "stable" versie van debian ook niet echt de nieuwste van de nieuwste packages te pakken. Voor desktopgebruik zou ik toch een dist-upgrade doen naar tenminste testing.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

linux werkt niet zoals je windows dat doet...
als je wat oudere hardware hebt, zal alles meteen werken wss, maar met wat nieuwere/exotische hrdware durft het wel eens fout gaan... De meeste fabrikanten smijten ook niet met linux-drivers...

De eerste ervaringen met linux zullen tegenvallen, omdat je veel zal moeten opzoeke/testen/kapot doen en weer herstellen...
maar als je een beetje doorzettingsvermogen hebt, is het echt geen probleem!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het grootste voordeel van Linux voor mij is dat bijna alles gratis is.
Ik wilde eens wat anders proberen dan Windows, maar ik had Linux nooit geprobeerd als het me geld had gekost. Ik gebruik software van hoge kwaliteit, alleen hoef ik er niets voor te betalen: geweldig!
Een groot nadeel is dat je standaard geen Windows-programma's kunt gebruiken. Geen vertrouwd MS Office, (bijna) geen games en geen kladblok (nostalgie :P).

Okee, een profielschets voor mensen die Linux willen:
-Je moet willen leren en willen verdiepen (heel veel dingen gaan anders dan op Windows)
-Je moet willen zoeken en lezen (niet alles werkt out-the-box, veel is op het begin onduidelijk)
-Je moet de tijd hebben (denk niet even in een avondje een linuxdistro te installeren en that's it: pas na de installatie begint de grote ondekkingstocht)
-Je flipt niet gelijk bij iedere foutmelding maar kijkt eerst rustig wat er aan de hand is en verzint een oplossing (heel belangrijk: veel dingen gaan niet gelijk goed)

Ikzelf heb hier een dualboot (linux voor mij en windows voor zusje/vader/moeder). Mij valt op dat linux veel sneller gaat (maar dat is misschien gevoelsmatig), hoewel velen beweren juist het tegenovergestelde te hebben. Ook is het veel meer aan mijn wensen aan te passen.

En dan nog een heel belangrijke eigenschap voor je profielschets: je kunt je emotioneel goed uiten en je kunt goed relativeren. Waarom? Na een tijdje Linux begin je je vanzelf een beetje te ergeren aan MS. Denk aan NTFS-partities die je alleen kunt lezen doordat MS dat liever niet bekend maakt, Hotmailaccounts die ineens niet meer goed bereikbaar zijn, sites die in non-MSIE slecht bereikbaar zijn, drivers die door Microsofts monopoly-achtige positie alleen voor Windows worden vrij gegeven.
Dan kun je twee kanten op: met een hele kudde Linux-gebruikers mee gaan ranten op "M$" en "Windhoos" of je kunt gewoon accepteren dat je niet om Windows heen kunt en dat Microsoft alleen maar aan gezonde (?) concurrentie doet.

Wil je toch Linux maar weinig geklooi met hardware/software? Begin met een "beginnersdistro" als Mandrake, SuSE, etc.

[ Voor 2% gewijzigd door -Lars- op 29-11-2004 21:18 . Reden: Microsoft != Windows ]

Verwijderd

offtopic:
[quote]0siris schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:57:
[...]

Daarnaast heb je met de "stable" versie van debian ook niet echt de nieuwste van de nieuwste packages te pakken. Voor desktopgebruik zou ik toch een dist-upgrade doen naar tenminste testing.[/quote]

Wie zegt dat ik stable gebruik? Ik gebruik voor server en desktop testing. Is idd handiger aangezien ik dan de nieuwste packages heb.

Verwijderd

Brand een live cd'tje en probeer het zou ik zeggen. Links:
www.ubuntulinux.org --> Debian in gebruiksvriendelijk jasje, aanrader.
www.knoppix.org --> Meest bekende live cd.
CD'tje in je drive, let op dat de boot sequence goed ingesteld is in je bios (CD-rom voor de hdd ;)) en in enkele minuten heb je een volwaardige linux omgeving :)

En ja, ik denk dat linux iets voor je is. Probeer is een distributie als ubuntu, draai ik hier nu ook en dat werkt out of the box. Voor de desktop is debian namelijk niet ideaal aangezien het te veel handwerk vergt, t' is een bitch om te installeren. Ja kspreek uit ervaring :)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 19:10:
Graag wil ik ook even reageren.

Ik draai sinds +/- een half jaar linux op de server hier thuis (Debian). Ben er qua sever prestaties erg tevreden over. Nu heb ik sinds kort ook Debian geinstalleerd (naast XP) op mijn dekstop. Tohc moet ik zeggend at ik hier erg aan moet wennen. Ik vind de snelheid van Debian (misschien ligt het aan Gnome) erg tegen vallen, ivm XP, ondanks mijn 'snelle' computer (2.8 Ghz, 512 Mb e.d.). Ik vraag me af of ik echt volledig kan overstappen, en of ik dat bovendien wil, op de linux desktop omgeving. De snelheid vind ik het belangrijkste punt. Daarnaast merk ik ook enige moeilijk op te lossen configuratieproblemen, zo is mijn geluid in de linux omgeving nog steeds van baggere kwaliteit (AC97 Intel 856 als ik het goed heb).

Het is een omstreden mening, maar doe er je voordeel mee. het kan iig geen kwaad om het eens goed aan de tand te voelen. Verder de configuratie-items zijn vaak een kwestie van er veel tijd insteken en forums/handleidingen leven (toch krijg ik mijn geluid niet beter) maar misschien zegt dat meer over mij dan over debian/linux.
Hetzelfde hier, ik ben een enorme fan van de gedachte achter linux en heb een vreselijke hekel aan commercie zoals windows. Ik draai dan ook al een jaar lang slackware op mijn server, dat werkt echt super. Afgelopen zaterdag heb ik het ook weer eens als desktop geinstalleerd (waar ik nu dus ook onder werk). En vooral als je veel multimediaal wilt gaan doen krijg je problemen met linux. Erg jammer is dat lettertypes er onder windows anders uit zien dan onder linux. Onder windows heb je mooie fijne dunne lettertypes, terwijl het er onder linux er heel erg vet/dik/rommelig uitziet. Heel veel dingen zijn anders en hebben nadelen. Zoals bijvoorbeeld het geluid, gebruik je standaart Alsa drivers dan kan het geluid maar van 1 bron tegelijkertijd afgespeeld worden, nu is daar wel een geluids-server voor (die ik ook wel gebruik) alleen nu merk ik dat dit een kleine (maar wel merkbare) vertraging geeft. Verder weet ik nog steeds niet hoe ik moet printen op via de WinXP pc in het netwerk, in CUPS alles netjes ingevuld maar het werkt gewoon niet en dan kom je aan het knooien. Opzich ben ik wel een doorzetter hierin, maar een lage performance veel geknooi die met windows overbodig is en programma's die om de haverklap vastlopen gooien toch veel roet in het eten.
Ik zal nog wel even doorzetten om nu echt Linux als primair OS te gaan gebruiken, tenslotte zou ik het voor mezelf veel mooier vinden om onafhankelijk te zijn van windows. Voordelen van Linux op de desktop heb ik nog niet gemerkt tov Windows. Het is wat anders en daar moet je maar net van houden.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:46

inXs

known as inXs

Ik heb tegenwoordig ook al enige interesse in linux, gewoon als een dual boot en wat lekker aan te klooien. Als enige spel speel ik trouwens counterstrike, die overigens gewoon op linux hoort te werken. Mijn vraag is nu dus ook, draait dit beter op windows of op linux? Ofwel wat is eigenlijk sneller?

superB

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een kort vraagje tussendoor: noem eens een aantal dingen die beter/makkelijker gaan dan onder Windows XP (Pro met SP2)?

En dan niet van die dingen als "geen productactivatie","ontbreken van commercie en monopoliepostitie" enz enz.

Want imho is de enige manier/reden waarom mensen over zullen stappen zorgen dat het andere echt een duidelijke meerwaarde heeft. En dat heeft linux nu niet (afaik/nofi)...

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een kort vraagje tussendoor: noem eens een aantal dingen die beter/makkelijker gaan dan onder Windows XP (Pro met SP2)?
En dit is dus precies de reden dat we dit soort topics liever niet hebben :)
Of linux iets voor je is, hangt gewoon van een hele hoop dingen af. Hoeveel tijd je bereid bent er in te steken, hoe leergierig je bent, wat je er precies mee wil doen, op welke vlakken je eventueel bereid bent concessies te doen (denk aan gamen, kan wel, maar de keus is beperkt). Dit ligt voor iedere persoon anders, het is feitelijk een kwestie van gewoon een keer proberen, begin eens met iets als knoppix, probeer voorzichtig eens dualboot, of installeer het op de pentium II die niks staat te doen in de hoek, of ga desnoods eens kijken bij iemand die het al draait. Het is gratis, dus proberen kost je niks :)
Zeker in het begin zul je met veel dingen wat moeite hebben, en zullen ogenschijnlijke triviale dingen wat meer tijd kosten, maar toen je net begon met windows was dat net zo.
Kortom, het is voor iedereen anders, en we gaan niet in dit topic vragen stellen "werkt X of Y beter dan in windows". Voor specifieke problemen kun je natuurlijk altijd een nieuw topic openen, maar dan wel met een duidelijk probleem, en een topicstart die voldoet aan de policy :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.