Toon posts:

[Bluetooth] Netwerk bouwen Notebook-GSM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heyz allemaal,
Ik heb laatst wat gelezen over bluejacking, en kwam toen op de vraag of je niet meer kan met bluetooth.
Ik zat te denken aaan een soort netwerk dat je host met een Bluetooth module op een notebook, en dat je dan verbinding maakt met een gsm. Op die Gsm en notebook staat een geschreven javatoepassing ("java-messenger") oid zodat je een soort msn hebt over een bluetooth netwerk. Ik weet dat het best wel absurd klinkt, maar omdat het volgens de systeembeheerder van school mogelijk zou moeten zijn, maar ik er nergens iets over kon vinden besloot ik het hier te vragen.

Eigenlijk is het dus een soort van gratis sms'en of msn'en zonder internet.
Als iemand iets weet laat het dan weten

alvast bedankt

G-kire :)

Verwijderd

En wat heb je daar dan aan? Het bereik van Bluetooth is zodanig dat je net zo goed hardop kunt praten, je verstaat elkaar toch wel.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het hem nu juist :)
ALs je in de klas zit en je mag niet praten, of, als iemand in de les zit en jij niet.
Of gewoon kijken of iemand in de buurt is.
Als ik me namelij kneit vergis is het bereik 40 meter toch?

Ik zie alleen mijn vraag nog niet beantwoord of het kan of niet en zoja hoe ik dat dan moet doen.

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 01:28
kgeloof dat het normale bereik 10 meter is.
Bij andere bluetooth varianten is het 100 meter, maar ik neem eerlijk gezegd deze afstanden met een korreltje zout... :)

Verwijderd

nee das wifi :)

Bluetooth haalt iets van 1 tot 10 meter.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 18:59
Nee, je hebt ook een extended bluetooth versie die verder kan.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Verwijderd

Beatman schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:53:
Maar die wordt vooral gebruikt in terminals e.d. en niet in mobiele telefoons. Daarom zul je daar in dit scenario niets aan hebben.

Maar voor wat betreft software hiervoor: waarom zou iemand software schrijven voor iets dat geen nut heeft? Om die reden vroeg ik wat je daar aan hebt. Maargoed, het zou best kunnen dat iemand daar tijd in heeft gestoken.

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Je hebt helemaal geen laptop nodig om het netwerk te hosten. Bluetooth is niet zoals Wifi, waar je een Acces Point nodig hebt. Iedere telefoon met een java bluetooth stack (of een symbian/palm/mS-whatever stack als je het in C++ wil proberen) kan met een ander toestel met zo'n stack praten.

Het probleem is dat verre van alle toestellen met bluetooth en java ook een java bluetooth stack hebben. Je kan het wat dat betreft misschien makkelijker via GPRS doen (gebruik 1 van de 100en mobiele jabber clients bv). Je kan natuurlijk ook gewoon een "note" maken en die via BT oversturen naar een andere telefoon. (probleem is dat je dan maar een bericht naar 1 persoon tegelijk kan sturen).

Mocht je toch geintreseerd zijn in de java/BT route er zijn wel steeds meer telefoons die dit ondersteunen. Bijvoorbeeld de Nokia 6230 (zeker 1 van de populairdere toestellen op T.net) de Siemens S65, en niet te vergeten alle toestellen met Symbian 7+ (zoals de Nokia 6600, 7610, SE P910 etc), en zelfs sommige Symbian 6.1 toestellen (zoals de Sendo X). Voor Symbian 6 toestellen (oa Nokia 3560, Siemens SX1) kan je dus wel evt een C++ versie maken. Maar over het algemeen zijn het dus de wat duurdere en nieuwere modellen die het ondersteunen. Dus niet de SE 610's en dat soort toestellen..

Ik zou zeggen stort eens wat euri op m'n bankrekening en heb je binnenkort wel een progje wat dan kan ;) Tis een werkje van niks namelijk, maar eerlijk gezegd kan ik me daarom niet voorstellen dat dat niet al lang door iemand gemaakt is...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 18:42 ]

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Gehaktbal schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:48:
kgeloof dat het normale bereik 10 meter is.
Bij andere bluetooth varianten is het 100 meter, maar ik neem eerlijk gezegd deze afstanden met een korreltje zout... :)
Ik niet. In het open veld heb ik >100 meter gehaald tussen een laptop met een MSI Bluetooth stick (Class A) en een Palm Tungsten|T (Class ??). De snelheid was niet denderend, maar het werkte wel :)

Maar je wilt dus een Java appje hebben op je mobiel waarmee je kunt lullen met een andere Java client? Wordt misschien lastig: de J2ME implementaties die ik gezien heb (Siemens) bieden geen mogelijkheid om vanuit Java met BT te communiceren. Sja dan houdt het al snel op helaas. ;( Dat is dus wel de eerste vereiste.

Dan is het met mobieltjes veelal niet mogelijk om meerdere kanalen te openen, dus wordt het echt point-to-point, tenzij je een PC als server gaat gebruiken.

• TheOneLLama

TheOneLLama

Maar goed; er zijn wel degelijk telefoons met class 1 bluetooth. Het is echt niet alleen bedoeld voor terminals of dongles. Het heeft alleen een tijd geduurd voordat de technologie ver genoeg was. Bv. de RAZR3 van Motorola:
http://www.phonearena.com/htmls/details.php?id=893

Overigens kan je met een goede antenne het bereik van Bluetooth behoorlijk vergroten.. maar of het zo praktisch is als je in een klaslokaal zit? ;)
http://news.mobile9.com/2004/08/1-km-bluetooth-transfer

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 18:43 ]

Verwijderd

Offtopic replies trashed, gelieve gewoon op oude voet verder te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Nexxennium schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:59:
[...]

Ik niet. In het open veld heb ik >100 meter gehaald tussen een laptop met een MSI Bluetooth stick (Class A) en een Palm Tungsten|T (Class ??). De snelheid was niet denderend, maar het werkte wel :)

Maar je wilt dus een Java appje hebben op je mobiel waarmee je kunt lullen met een andere Java client? Wordt misschien lastig: de J2ME implementaties die ik gezien heb (Siemens) bieden geen mogelijkheid om vanuit Java met BT te communiceren. Sja dan houdt het al snel op helaas. ;( Dat is dus wel de eerste vereiste.

Dan is het met mobieltjes veelal niet mogelijk om meerdere kanalen te openen, dus wordt het echt point-to-point, tenzij je een PC als server gaat gebruiken.
Ja ik wil zo'n appje zodat we kunnen "sms'en /msn'en" zonder internet of geld binnen een eignelijk toch wel te verwaarlozen afstand.
Ik zag staan dat het geen point to point hoeft te zijn als ik het host met mn pc/notebook. Dat ga ik dus wel doen.
Als ik alles goed begrepen heb, moet ik het volgende allemaal aanschaffen:

-MSI Bluetooth usb stick.
-Gsm met bluetooth
-java programma schrijven of C++ schrijven (vraag me aub niet het verschil aangezien ik zelf helemaal niet kan programmeren)

En als dat werkt zou ik dat via mijn laptop kunnen hosten zodat we met een paar telefoontjes contact hebben en gratis kunnen communiceren.

Nouja als iemand weet of hier nog iets aan ontbreekt of hoe mijn programma code er uit moet gaan zien, laat het dan please weten.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 17:11

timovd

Voorsprong door techniek

Beatman schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:53:
classe 1 gaat tot 100meter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Verwijderd

Topicstarter
maar nu weet ik nog steeds niet of dat alles is wat ik nodig heb. :S

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 17:11

timovd

Voorsprong door techniek

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:50:
maar nu weet ik nog steeds niet of dat alles is wat ik nodig heb. :S

Wat voor GSM heb je?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• TheOneLLama

TheOneLLama

Op deze pagina staat een "proof of concept" applicatie genaamd "Bluechat". Het is bedoeld om twee bluetooth telefoons te laten chatten met elkaar. Om het voor meerdere telefoons te laten werken zou je het verder moeten aanpassen (het is incl. source).

http://www.benhui.net/mod...e=Bluetooth&page=bluechat

Ik heb ook een lijstje gevonden dat ik vroeger bijhield van telefoons met een j2me/bluetooth stack (waarmee zoiets zou moeten werken). Ik heb die wel al een tijd niet geupdate, maar aangezien je meestal redelijk kan bepalen welke nieuwe devices "opvolgers" van oude devices zijn kun je een redelijk eind ermee komen.

Nokia:
6630
6220
6255
7610
9500
9300
6620
7710
6230
6600

Siemens:
S65
(SX1 met sommige firmwares)

Sony-Ericsonn:
P910

Motorola:
A1000 (?)

Verder een aantal andere symbian toestellen zoals:
BenQP3
Panasonic X700
Sendo-X
Samsung D710

En zoals ik dus al eerder zei, je hebt hier geen laptop als "host" voor nodig.

Pagina: 1