[2003] Na installatie SUS +150MB geheugen in gebruik*

Pagina: 1
Acties:

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 08:39
Hoi hoi,

heb her en der al gezocht, maar kan helaas weinig vinden over het onderwerp. Na installatie van SUS (Software Update Services) gebruikt de machine ongeveer 150MB extra geheugen. We zien dit bij verschillende klanten met 2003 SBS. Vreemd genoeg draaide IIS al ver voor de installatie van SUS en toen zat IIS rond de 50MB (dit met exchange web mail).

Nu had ik wel WSRM (Windows System Resource Manager) gevonden, welke het mogelijk maakt bepaalde applicaties een geheugen limiet op te leggen (o.a. het doet ook CPU load, en nog wat andere dingen http://www.windowsdevcent...004/03/09/ws_addons2.html als je het interessant vind), maar helaas werkt dit alleen met 2003 Enterprise en datacenter.

Iemand enig idee om het geheugen verbruik te limiteren? Zo'n beetje alle server hebben 1GB geheugen en doen niet veel, maar staan sinds SUS in de swap ivm de 150MB geheugen stijging.

Tevens vraag ik me af waar de stijging precies vandaan komt. Lijkt me niet dat de updates in cache moeten staan en het SUS script ziet er niet erg spectaculair uit. OWA lijkt me een stuk zwaarder, maar blijkt toch veel minder geheugen te gebruiken.

TIA

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Gebruikt (en installeert) SUS geen speciale versie van MSDE? Oftewel een lite-SQL Server?
Heb je al eens gekeken ofdat dat process niet veel geheugen inneemt? :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke exacte processen vreten die resources?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
elevator schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:37:
Gebruikt (en installeert) SUS geen speciale versie van MSDE? Oftewel een lite-SQL Server?
Heb je al eens gekeken ofdat dat process niet veel geheugen inneemt? :)
nee dat doet sus niet, wus wel weer :)

wusyncsvc.exe is het sync procesje, maar die slurpt op zijn max 18mb aan ram op

verder neemt sus geen geheugen in beslag (net nog even bij wat klanten remote gechecked :P )

clearmem.exe draaien om je geheugen terug te winnen eventueel :? (clearmem=resourcekit tool van ms)

A wise man's life is based around fuck you

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 08:39
Het proces in kwestie is w3wp.exe. Dit gebruikt gemiddeld 150-200MB. Dit is sinds de installatie van SUS. We krijgen normaal van die Windows2003 monitor reports binnen, in verschillende van deze reports ging het alarm af nadat SUS geinstalleerd was op een abnormale stijging van het geheugen voor het w3wp.exe process.

Output van IISApp:

W3WP.exe PID: 6812 AppPoolId: ExchangeApplicationPool
W3WP.exe PID: 8072 AppPoolId: DefaultAppPool

PID 8072 / W3WP.exe geheugen: 151.620kB (taskmanager)
PID 6812 / W3WP.exe geheugen: 6.648kB (taskmanager).

Nou moet ik zeggen dat 2003SBS nogal wat met de webserver doet, met companyweb, sharepoint e.d. Maar toch. De alerts zullen ook niet voor niks komen.
Pagina: 1