De Nationale Wetenschapsquiz 2004, vragen 6 t/m 10

Pagina: 1
Acties:

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Topicstarter
Als je een antwoord zeker weet, omdat je bijvoorbeeld veel verstand van het onderwerp hebt, het onderzoek toevallig gelezen hebt, etc, dan is het aan te bevelen je uitleg (posts met alleen antwoorden zullen worden verwijderd!) in zogenaamde spoiler boxes te verpakken. Dit kan door je antwoord bijvoorbeeld te verpakken in [spoiler] antwoord [/spoiler] tags.

Vraag 6: Wraoam is dzee tkset znoedr veel mietoe rdlieejk te lzeen?

A. Omdat we de woorden als patronen blijven herkennen.
B. Omdat de letters steeds op dezelfde wijze verplaatst zijn.
C. Omdat een paar woorden wel gewoon leesbaar zijn.

Vraag 7: Plak stippen op alle zestig hoekpunten van een voetbal. Verplaats de stippen naar het midden van de naden. Heb je voldoende aan zestig stippen?

A. Ja, je hebt precies zestig stippen nodig.
B. Ja, je houdt zelfs dertig stippen over.
C. Nee, je hebt negentig stippen nodig.

Vraag 8: Hoe kun je kleur laten zien op een zwart-wit televisie?

A. Door een chromodigitaal signaal met het beeld mee te sturen.
B. Door het kleursignaal vijftig maal per seconde aan en uit te zetten.
C. Door snel afwisselend zwarte en witte vlakken te vertonen.

Vraag 9: Hoe wisten mensen zich voor het eerst immuun te maken tegen pokken?

A. Ze stopten gedroogde en gemalen korsten van pokkenpatiënten in hun neus.
B. Ze aten vlees van koeien met koepokken.
C. Ze brachten pus van pokkenpatiënten onder hun huid aan.

Vraag 10: Je maakt al fietsend een scherpe bocht. Welk wiel draait het snelst? Voor- en achterwiel zijn even groot en de banden zijn keihard opgepompt.

A. Het voorwiel.
B. Het achterwiel.
C. Beide wielen draaien even snel.

[ Voor 116% gewijzigd door Confusion op 30-11-2004 22:13 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-12-2025
Over vraag 6:
spoiler:
Ik twijfel tussen A en B: Ik weet dat er wel eens een onderzoekje is geweest waaruit bleek dat we zinnen vrij goed kunnen lezen als van ieder woord de letters gehusseld zijn, behalve de eerste- en laatste letter. Je zou dus kunnen zeggen dat we de patronen blijven herkennen, maar je zou ook kunnen zeggen dat de letters op dezelfde manier verplaatst zijn, toch?? (de manier is dus: alle letters verplaatsen, behalve eerste en laatste)
Het is me nu niet helemaal duidelijk welk antwoord het beste zou zijn

Verwijderd

spoiler:
6 A
7 C
8 C
9 C
10 A

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 15:44 ]

• RikTW
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:37:
spoiler:
6 A
7 B gokje :P
8 C
9 C
10 A
Waarom zou je gokken? Ik vind het leuke van deze quiz nou juist dat er vragen bij zitten die je zelf (met een beetje moeite) uit kan zoeken. Daarom vind ik de term Wetenschapsquiz ook wel passend, ondanks dat de vragen zelf niet echt wetenschappelijk zijn. Je wordt uitgedaagd om dingen uit te gaan zoeken.

Verwijderd

vraag 7:

Formule van Euler:
(Aantal zijden)+(aantal vertices)-(aantal lijnen) = 2 (voor grafen op en bal)
voetbal:
aatal zijden > 2 (duh)
dus aantal lijnen is groter dan aantal vertices

vraag 10:

achterwiel snijdt af, dus legt een kortere weg af dus draait langzamer.
Bekijk extreme voorbeeld, dat het achter wiel stil staat en voor wiel er om heen beweegt

Verwijderd

Vraag 6:
Ik dacht dat het komt omdat de eerste en de laatste letters op hun plaats blijven staan? Het antwoord is denk ik A. De letters worden niet steeds op dezelfde wijze verplaatst en alleen 'is', 'veel' en 'te' zijn gewoon leesbaar en daaruit kan je de andere woorden niet afleiden.

Vraag 10:
Akkoord met Trias.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 17:40 ]

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

spoiler:
6) a, deze grap heb ik laatst in een emailtje gezien en daar stond de uitleg bij.
7) c, nee er elke ribbe dekt 2 hoekpunten en elk hoekpunt dekt 3 ribben. Er zijn dus de helft zoveel ribben nodig als er hoekpunten zijn. 60+30=90.
8 ) b - a lijkt me niet omdat de tv dit chromodigitale niet kan verwerken. c ook niet want dan ontstaat er grijs, dus het zal wel b zijn.
9) b - c kan niet omdat ze hun huid er dan af zouden moeten halen, a kan niet want door het contact met het pokkevirus krijgt men zelf het pokkevirus. Koeiepokken zullen echter minder snel op mensen overspringen maar een mens zal wel resistentie kunnen opbouwen tegen het pokkevirus.
10) a, het voorwiel draait het snelst omdat het achterwiel een net iets kleinere bocht maakt en daardoor net iets minder afstand aflegt.

[ Voor 29% gewijzigd door Salvatron op 02-12-2004 15:58 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

bacterie
spoiler:
7) a, elke lijn grenst aan een ander vlak waardoor er even veel lijnen als vlakken zijn.
Als je vier driehoeken aan elkaar zet heb je een soort pyramide (argh, hoe heten die dingen) met 4 hoekpunten, maar (tel maar na) 6 ribben. Een kubus heeft 8 hoekpunten, en 12 ribben. Mij lijkt het hoogstwaarschijnlijk dat een voetbal dus ook anderhalf maal het aantal "ribben" heeft als het aantal hoekpunten; 90.

Trouwens, spoiler tags zijn leuk enzo, maar het gaat toch om de discussie? :{ niet alsof je het plot van halflife2 hier bloot aan het leggen bent.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

spoiler:
9:b. Het pokkenvaccin was dacht ik van koeiepokken gemaakt, dus er is daar wel degelijk een verband mee

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02-2025
Clay schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:03:
[...]

Als je vier driehoeken aan elkaar zet heb je een soort pyramide (argh, hoe heten die dingen)
Tetraëder.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
RikTW schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:33:
Over vraag 6:
Ik twijfel tussen A en B: Ik weet dat er wel eens een onderzoekje is geweest waaruit bleek dat we zinnen vrij goed kunnen lezen als van ieder woord de letters gehusseld zijn, behalve de eerste- en laatste letter. Je zou dus kunnen zeggen dat we de patronen blijven herkennen, maar je zou ook kunnen zeggen dat de letters op dezelfde manier verplaatst zijn, toch?? (de manier is dus: alle letters verplaatsen, behalve eerste en laatste)
Het is me nu niet helemaal duidelijk welk antwoord het beste zou zijn
http://slashdot.org/article.pl?sid=03/09/15/2227256

Ik denk dus ook A, maar omdat de antwoorden vaag zijn zou het ook B kunnen zijn...

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Denk ook A. Het maakt namelijk niet uit in welke volgorde je die tussenliggende letters husselt, zolang eerste en laatste maar blijven staan. Een vaste volgorde van husselen zou je ook niet herkennen denk ik. 'k heb er ooit nog een keer een scriptje voor geschreven. :P

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• RikTW
Clay schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 22:34:
Denk ook A. Het maakt namelijk niet uit in welke volgorde je die tussenliggende letters husselt, zolang eerste en laatste maar blijven staan. Een vaste volgorde van husselen zou je ook niet herkennen denk ik. 'k heb er ooit nog een keer een scriptje voor geschreven. :P
Het is duidelijk dat je eerste en laatste moet laten staan, maar dan toch zou je naar antwoord B kunnen redeneren:
Antwoord B heeft het niet over een vaste volgorde van husselen, maar over op dezelfde wijze verplaatst zijn: je kan hieronder verstaan een vaste volgorde, maar ook (denk ik) dat je eerste en laatste laat staan en daartussen random husselt, dat is toch een manier van husselen?
Tot nu toe neig ik ook meer naar A

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 16:54:
vraag 7:
Formule van Euler:
(Aantal zijden)+(aantal vertices)-(aantal lijnen) = 2 (voor grafen op en bal)
voetbal:
aatal zijden > 2 (duh)
dus aantal lijnen is groter dan aantal vertices
Je conclusie zeg je precies verkeerd om. Aantal zijden kan alleen >2 zijn als er minder lijnen worden afgetrokken dan dat er vertices worden opgeteld.
edit:
Ik was zelf bezig met omgekeerde logica. Op jouw antwoord valt niets af te dingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Voutloos op 01-12-2004 19:25 ]

{signature}

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Clay schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:03:
Als je vier driehoeken aan elkaar zet heb je een soort pyramide (argh, hoe heten die dingen) met 4 hoekpunten, maar (tel maar na) 6 ribben. Een kubus heeft 8 hoekpunten, en 12 ribben. Mij lijkt het hoogstwaarschijnlijk dat een voetbal dus ook anderhalf maal het aantal "ribben" heeft als het aantal hoekpunten; 90.
Oke, het ging dus om de hoekpunten. Mijn antwoord blijft echter staan omdat er evenveel hoekpunten als ribben zijn. Het enige wat je doet is de hoekpunten verschuiven, maar omdat er evenveel ribben zijn is het dus zo dat er nog steeds evenveel punten nodig zijn. De hoekpunten die dubbel zijn aangestipt worden bij de ribben ook niet meegeteld.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43

Dido

heforshe

Bacterie: elke ribbe grenst aan twee hoekpunten, maar elk hoekpunt grenst aan drie ribben. Per hoekpunt heb ik dus 1,5 ribbe. Dat is ook bij een pyramide zo, en bij een kubus. Waarom zou een voetbal anders zijn?

Wat betekent mijn avatar?

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Vraag 6:
spoiler:
Zeker weten A, zo lees je namelijk alle woorden, en verlees je je wel eens met woorden die ongeveer dezelfde letters en lengte hebben

Vraag 7:
Ik neem aan omdat een zijde altijd maar aan 1 andere zijde kan grenzen en een punt aan 3 andere punten (of meer) aangezien dat in 5- en 6 hoeken altijd envenveel zijden als hoeken zitten worden de stippen op hoeken efficienter gebruikt. Dit is echter slechts een gok/beredenering...

Vraag 8:
Pure gok

Vraag 9:
Dit is het meest waarschijnlijk naar mijn idee...

Vraag 10:
spoiler:
A. Het voorwiel.
Dit kun je het best zien in sneeuw of bij regen dat het voorwiel een groter bocht maakt, en dus sneller moet draaien.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op donderdag 02 december 2004 @ 14:52:
Bacterie: elke ribbe grenst aan twee hoekpunten, maar elk hoekpunt grenst aan drie ribben. Per hoekpunt heb ik dus 1,5 ribbe. Dat is ook bij een pyramide zo, en bij een kubus. Waarom zou een voetbal anders zijn?
Dat zou dus betekenen dat je 60 moet delen door 1.5? Daar komt 40 uit en dat antwoord staat er niet bij.

• Dido

Dido

heforshe

bacterie schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:35:
Dat zou dus betekenen dat je 60 moet delen door 1.5? Daar komt 40 uit en dat antwoord staat er niet bij.
Hoe kom je daar nu weer bij? Als ik 1,5 ribbe per hoekpunt heb (en ik heb het drie keer gecheckt, maar dat is echt wat ik schreef) heb je dus 90 ribben voor 60 hoekpunten.
Pak eens een dobbelsteen en ga de punten en ribben maar eens tellen. Of doe het grof, en pak een voetbal :)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:37:
Hoe kom je daar nu weer bij? Als ik 1,5 ribbe per hoekpunt heb (en ik heb het drie keer gecheckt, maar dat is echt wat ik schreef) heb je dus 90 ribben voor 60 hoekpunten.
Pak eens een dobbelsteen en ga de punten en ribben maar eens tellen. Of doe het grof, en pak een voetbal :)
Elk hoekpunt dekt 3 ribben. Elke ribbe dekt 2 hoekpunten.
Er zijn dus anderhalf keer zoveel ribben nodig dan hoekpunten.
Dus bij een voetbal met 60 hoekpunten zijn er 90 ribben nodig. Dus het antwoord op de vraag is dus 90.

Bij een dobbelsteen zijn er acht hoekpunten en 12 ribben. Dus er zijn anderhalf keer zoveel ribben als hoekpunten. Dus dat is wellicht inderdaad bij een voetbal ook zo: er zijn 60 hoekpunten en 90 ribben.

Dus ik ga voor 90.

• Dido

Dido

heforshe

Bacterie: da's toch exact wat ik al eerder schreef? (Als in: wat voeg je nu toe :? )

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

vraag 6
spoiler:
A, hierbij moeten wel de eerste en laatste letter op de juiste plek blijven staan (inderdaad in een email gezien en er was hier op got ook nog een topic van)

vraag 7
spoiler:
C, elke stip heeft 3 naden en elke naad heeft 2 stippen dus van eke stip ga je naar het midden van de 3 naden maar dat zou betekenen dat sommige stippen blijven staan, komt er op neer dat je 3/2 naden nodig hebt (moeilijk uitleggen :P )
moeiere uitleg bij bacterie en dido

vraag 8
spoiler:
B, eigelijk geen idee, maar zwart en wit snel afwisselen lijkt me grijs, en een chromodigitaal? signaal, heb je vast een decoder voor nodig (eleminatie)

vraag 9
spoiler:
B, ik meen me van een of andere les op school te herrinneren dat boeren in de tijd van de pokken hier geen (of nouwelijks) last van te hebben, de koeien bleeken het pokkenvirus te hebben, maar dit was niet zo heftig bij mensen, wel was men daarna immuun. (toch nog iets gehad aan school)

vraag 10
spoiler:
A, Het draaipunt zit op het achterwiel dus het voorwiel draait om het achterwiel met als resultaat dat het achterwiel stil kan staan terwijl het voorwiel draait (pak een fiets, draai het stuur (volgens mij iets meer den) 90 graden en druk nu tegen het stuur aan :)

[ Voor 2% gewijzigd door solomo op 02-12-2004 16:01 . Reden: gelukkig geen nederlands quiz :P ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:59:
Bacterie: da's toch exact wat ik al eerder schreef? (Als in: wat voeg je nu toe :? )
Weet ik, maar ik onderbouwde even waarom ik voor de 90 ga. Ik ben het dus eens met je standpunt dat er 90 stippen nodig zijn.

Verwijderd

RwD schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:04:
Vraag 6:
spoiler:
Zeker weten A, zo lees je namelijk alle woorden, en verlees je je wel eens met woorden die ongeveer dezelfde letters en lengte hebben
Lijkt mij ook het juiste antwoord.
Vraag 7:
Ik neem aan omdat een zijde altijd maar aan 1 andere zijde kan grenzen en een punt aan 3 andere punten (of meer) aangezien dat in 5- en 6 hoeken altijd envenveel zijden als hoeken zitten worden de stippen op hoeken efficienter gebruikt. Dit is echter slechts een gok/beredenering...
Je hebt idd. 90 stippen nodig omdat ieder hoekpunt door 3 zeskanten wordt gedeeld, terwijl iedere zijde van een zeskant met 1 ander zeskant wordt gedeeld.
Vraag 8:
Pure gok
In dat geval zou de ontwikkeling van een kleuren TV niet nodig zijn geweest, danwel heel erg eenvoudig zijn geweest. Het juiste antwoord op deze vraag is C (snel afwisselend zwarte en witte vlakken weergeven).
Vraag 9:
Dit is het meest waarschijnlijk naar mijn idee...
Hier twijfel ik nog tussen B en C, maar dit is een encyclopedische vraag dus met met enig zoekwerk wel te vinden.
Vraag 10:
spoiler:
A. Het voorwiel.
Dit kun je het best zien in sneeuw of bij regen dat het voorwiel een groter bocht maakt, en dus sneller moet draaien.
inderdaad, achterwiel legt kortere afstand af, dus voorwiel moet sneller draaien anders rekt de fiets uit.

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:40
Vraag 8:
spoiler:
Ik meen mij te herinneren dat een snel ronddraaiende schijf met een witte en een zwarte helft, de illusie van kleur op kan wekken. Dit had dacht ik iets te maken dat de verschillende receptoren verschillende reactie-snelheden hebben.

Hieruit volgt dus antwoord C.

Edit: Die ronddraaiende schijf is beter bekend onder de naam "Benham's disk" (lang leve google)

[ Voor 15% gewijzigd door Homerius op 02-12-2004 16:38 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Vraag 6 is gewoon een inkoppertje aangezien dit ergens in het afgelopen jaar in de media is geweest onder de noemer: "Volgens een Engels onderzoek...". Heb overigens nog lopen zoeken, maar kan helaas niet de onderzoeksresultaten op internet vinden.

Betreffende vraag 7 is het gewoon wiskunde. Een voetbal bestaat uit 12 vijfhoeken. Gezamelijk hebben deze 60 hoekpunten en 90 ribben. Er is hier overigens vast een simpele wiskundige verklaring voor te vinden. * Woudloper weet geen verwijzing hiervoor naar en formule o.i.d.

Aangaande vraag 8 vond ik de volgende uitleg (via):
Color can also be obtained from a SINGLE white-black channel, through temporal and spatial variations of the white light, an effect first presented in the nineteenth century and known as the "Benham's Top" illusion, where black and white stripes in proper locations on a spun half-black/half-white disk cause unmistakable colors to be seen (Young, 1977). This effect was used in the 1950's in California to show a Squirt commercial in color on everyone's lack-and-white TV's (at that time). Oddly, many viewers phoned in to complain that they were seeing color on their TV's and wondering what was wrong with their sets.
Voor vraag 9 denk ik dat het met het vlees van koeien te maken heeft. Ik kan mij zo voorstellen dat dit net zo ontdekt is als peniciline. Moet er nog even induiken of het écht zo is.

vraag 10: daar hoef ik aan de bovenstaande uitleg niets meer aan toe te voegen. Dit spreekt namelijk voor zich. Ze zullen in de studio wel met een fiets (met geverfte banden o.i.d.) gaan rondfietsen en daarna het één en ander opmeten...
Pagina: 1