MIDI aansluiten en beginnen met gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51692

Topicstarter
Ik kan geen handleiding vinden hier en nu probeer ik iemand te laten reageren, met verstand van zaken, op mijn vraag: nl. Hoe sluit ik de volgende configuratie aan. Apparaten:

Viscount portable piano viva x
met midi in en midi out en thru
audio out li en re.

Terratec 6fire 24/96 met frontpaneel, met midi in en midi out en uiteraard ook Line in re en li.

Windows xp pro sp2

Mijn vraag is hoe sluit ik alles goed aan verder wat heb ik nodig of wat moet ik instellen om gebruik te maken van de standaard midi geluiden. Op de terratac zit een wavetable maar ik snap er verder helemaal niets van. Noch bij de viscount noch bij Terratec is iets te vinden over een elementaire verbinding. Is bij een midi aansluiting ook een audio in nodig of gaat dat gewoon ook via de midikabel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Midi verstuurt geen audio, alleen metagegevens. Denk hierbij aan gegevens als 'speel die noot zo lang af met die intensiteit', enzovoort.

Audio in/out is dus niet nodig.

Welk apparaat wil je dat het uiteindelijke geluid uit komt? Uit je PC of uit de piano?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

alles is al goed aangesloten dan denk ik...
het begin is even moeilijk.

je sluit het aan zeg maar.. je hebt verbinding.. nu nog de applicatie die je midisignalen omzet.

midi heb je vaak alleen maar een programma dus nodig..die doet de rest met je audio (hoop ik)

zorg wel dat je midi in van je computer verbonden staat met je midi out van je viscount.

btw..dat was een redelijke cheape 88 toetsen ortable piano right? ik ben nog steeds benieuwd hoe die aanvoelt! ik mis die 88 toetsen...

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gitaarwerk, viscount was redelijk cheap in de zin van euro's verder komt ie zeer degelijk over. Althans voor zover te beoordelen door mij. Welk programma en wat moet ik in hemelsnaam dan instellen in winxp??

De generaal>>> ik heb een digital out van terratec kaart naar een versterker waarop weer een zooi luidsprekers en daar moet dus het geluid uitkomen. De viscount heeft geen luidsprekers. Ik wil dus eerst eens voor elkaar krijgen dat ik al die standaard midi geluiden kan gebruiken via mijn viscount toetsenbord. Er zijn er 32 geprogrammeerd maar die gaan ook niet via de geluidskaart tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb even je topictitel iets zinvoller gemaakt :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je een MPU-401 compatible interface hebt en via je midikabel je pc op je piano hebt aangesloten, dan behoort alles te werken. Weet je zeker dat je piano alle 128 standaard MIDI instrumenten ondersteunt?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die piano ondersteunt alle general midi. Maar goed die midi out zit in midi in. Terratec heeft zelf een wavetable, maar het kan ook via een andere prog denk ik?? Dan zou ik dus een trompet kunnen kiezen en spelen maar??? Dat bedoel ik hoe gaat dat nou dan?? Met wat voor midigeluid dan ook??

JvS prima want ik denk dat zo'n topic nuttig is, want voorlopig heb ik nog geen enkel midigeluidje en met mij vele beginners denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wavgetable aanroepen heeft meestal met eigen software te maken... dat is in princiepe de MPU standaard.. terratec heeft misschien een andere standaard. die output kan je vaak dan ook wel zien in sequencer software. Daar zal je waarschijnlijk naar moeten zoeken.

Het is echt even doorbijten zoals ik al zei. Ik heb zelf geen wavetable in de pc.. vind vaak die dingen niet zo mooi ook :). Ik gebruik Nuendo in combinatie met 2,6 GB sample met een orkest erin (VST instrument). Je moet dus een sequencer zoeken.. en daar maak je dan midi kanalen aan zeg maar. En je (meestal)geselecteerde midikanaal wijs je toe aan een intern kanaal of weer aan midi uitgang (als je andere apparaten er aan hebt hangen)

Zeg even dat je het inderdaad met je wavetable wilt verbinden. Dan maak je midi kanaal,... (in de software dus) kies je als output je wavetable (over het algemeen wordt het allemaal wel goed ondersteund, dus valt het vast wel in het lijstje) Dan kun je gaan spelen ;) heel simpel eigenlijk. Maar even zoeken !

Nog over die viscount. Hoe voelt dat hamermeganisme? is het een beetje zwaar? (ben zelf van plan nog zo een ding eens aan te schaffen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is redelijk pianolike en je kan zacht en hard, eigenlijk een gewone piano aanslag. Welke sequencer dan??? Hij was in de aanbieding voor 599 maar ik heb hem uit duitsland voor 499.
In die sequencer moet je dan toch je apparaat terugvinden, net als een camera of printer in hun betreffende software??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jep.. inderdaad.. ik zal even wat sequencers opneomen vooor je

Steinberg Cubase
Steinberg Nuendo
Pro Tools Free (alleen tot WinME)
Logic Audio
Samplitude

Ik dacht ook dat je in fruityloops vst's en dat soort gekkigheid kon gebruiken...
dit zijn ze even snel uit mijn hoofd..zijn er nog een paar, maar die ken ik niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie in geen enkele sequencer een link naar mijn geluidskaart laat staan naar mijn keyboard. Ik wil nog niet eens een muziekstukkie maken maar gewoon gebruik maken van de midiklanken via mijn keyboard, als ik het goed begrijp moet dat toch mogelijk zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jep.. ik zal je verwijzen naar www.synthforum.nl daar hebben meerdere deze geluidskaart..en dat is een productieforum.. .ik ben slecht in het uitleggen...
success

Pagina: 1