Ik ben bezig met het vullen van een database met gegevens uit bestanden die een vaste kolomsbreedte hebben. Elke x aantal weken krijgen we nieuwe bestanden welke dus weer moeten worden ingelezen en zonodig van Excel om moeten worden gezet naar vaste kolommen. Nu heb ik voor dat laatste een programma ontwikkeld welke dit simpel doet en waar ik een lijst kan uitprinten met daarop op elke lijn de naam van de kolom, het startplek (karakters), en de lengte van het veld. Zoals hieronder:
Echter kan het voorkomen dat bijvoorbeeld de lengte van omschrijving met het volgende bestand langer is dan bij het ontwerpen van de dataport.
Nu zat ik te denken hoe ik dit simpel kan controleren, maar dat ik niet in ontwerpweergave hoeft te kijken op welke kolombreedtes deze heeft.
Wat me wel handig lijkt om een soort controle getal te maken uit bovenstaande waarden, welke dus een kort getal terug geeft welke ik in de omschrijving kan zetten van de dataport en dus snel kan zien of de velden nog gelijk zijn.
Ik heb al met een rekenmachine geprobeerd om het één en ander te verzinnen maar ik kom er echt niet uit. Is hier niet misschien een andere simpele redenering hoe ik dit kan aanpakken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Nr. Start Lengte Naam 1 1 7 ArtikelNr 2 8 30 Omschrijving 3 38 7 Bruto 5 45 1 F5 7 46 1 Staffel 8 47 237 F8 |
Echter kan het voorkomen dat bijvoorbeeld de lengte van omschrijving met het volgende bestand langer is dan bij het ontwerpen van de dataport.
Nu zat ik te denken hoe ik dit simpel kan controleren, maar dat ik niet in ontwerpweergave hoeft te kijken op welke kolombreedtes deze heeft.
Wat me wel handig lijkt om een soort controle getal te maken uit bovenstaande waarden, welke dus een kort getal terug geeft welke ik in de omschrijving kan zetten van de dataport en dus snel kan zien of de velden nog gelijk zijn.
Ik heb al met een rekenmachine geprobeerd om het één en ander te verzinnen maar ik kom er echt niet uit. Is hier niet misschien een andere simpele redenering hoe ik dit kan aanpakken?
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!