Systeem onstabiel, vastlopers in zware games

Pagina: 1
Acties:

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb al een tijdje het probleem dat als ik zware games speel (Doom 3, Half-Life 2) mn scherm op een gegeven moment begint te strepen en daarna het beeld bevriest. Soms streept het even en kan ik daarna weer verder spelen, maar na een tijdje komen er steeds meer strepen op het scherm en dan bevriest het beeld alsnog.

Toen ik dit probleem met Doom 3 had heb ik mn videokaart omgeruild met een tegen die van een vriend van mij, daarna was het probleem weg. (mijn kaart ti4200 128 MB, zijn kaart ti4200 64 MB).

Nu heb ik nog steeds zijn kaart erin zitten en ben ik pas begonnen met Half-Life 2, tot mijn grote verbazing begint het probleem zich in dit spel ook weer te manifesteren. Na een half uur spelen is het meestal gebeurt en bevriest het beeld weer.

Nu ging ik bij de laatste crash eens in de BIOS kijken en zag ik dat de voltages voor geen meter klopte:

+3.3 = 2.57
+12 = 11.77
-12 = -12.52

In speedfan geeft hij bij de -5 Volt -3,15V aan...

Is dit allemaal wel okay zo?

Voor systeem zie sig.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

ziet eruit alsof je voltages wat aan de lage kant zijn...
Wat voor voeding heb je (merk, wattage)

Heb je de mogelijkheid om een zwaardere voeding te proberen?

Dat je 't met deze kaart wel trekt zou kunnen komen doordat die minder geheugen heeft (twijfelachtig, maar ik kan niks anders verzinnen) en daarom minder stroom vraagt (?)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Je kunt niet blindelings vertrouwen op de chips die de voltages uitlezen. Ik zou eens hier kijken (deel van de topicstart van Welke voeding heb ik nodig? Deel 8), zodat je een wat betrouwbaarder beeld krijgt van je voltages.

Heb je al eens gedacht aan een videokaart of systeem in het algemeen die te warm wordt? Je hebt namelijk een kleine kast, waarbij je natuurlijk risico loopt op de te hoge temperaturen.

• tec
Zwaardere voeding heb ik zo niet bij de hand om te proberen..

Ik heb het probleem ook al geconstateerd als ik de shuttle kap eraf haal.. zo zou de kaart voldoende ventilatie moeten hebben.

Verwijderd

Meet je voltages eens na met een multimeter, deze voltages kloppen voor geen meter, een 3.3V van 2.57 laat je systeem zeker crashen

Verwijderd

Waarschijnlijk is die waarde van 2,57 je Vdimm of je Vdd en intepreteert dat progje het als 3,3 V heb ik ook last van

• tec
Voeding bleek defect, nieuwe silent-x voeding erin gezet, problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. 3.3 volt op de 3.3 lijn.
Pagina: 1