Toon posts:

minder bas op mijn koptelefoon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een hoogdoorlaatfilter tussen mijn stereo (zonder equaliser) en mijn koptelefoon te zetten zodat de lage tonen wat minder nadrukkelijk aanwezig zijn?

De bas op mijn koptelefoon (AKG 301 XTRA) vind ik na een tijd je toch net iets te hard (bij klassieke muziek). Het zou mooi zijn als dit net een tikkeltje zachter kan.

De koptelefoon heeft een impedantie van 55 ohm.

Kan hiervoor een eenvoudig passief filterje voor gebruikt worden, en hoe configureer je die dan?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Dit kan vrij simpel, met een condencator en een weerstand
Afbeeldingslocatie: http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/graphics/highpass.GIF
http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/RCfilters.html

w0=1/RC waarschijnlijk wil je alles onder 500Hz verminderen.
Dan is w0=500*2*Pi Rad/Sec
R=57ohm (Als je geen extra weerstand gebruikt)
=> C wordt dan 5.5uF

Je kan deze simpele tunable maken door een exteren weerstand te gebruiken (zie plaatje) paralel aan de luidspreker, die in de range van 1 tot 1kOhm zit.

Als je een aantal van deze scaheklingetjes achter elkaar plaatst kan je het effect vergroten.

[ Voor 60% gewijzigd door djexplo op 29-11-2004 13:48 . Reden: Foutjes ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet handiger om een potmeterje (van 0 tot heel veel ohm) parallel aan de condensator te schakelen. Het lijkt me dan dat je dan de hoeveelheid demping traploos kunt regelen? Of werkt het niet zo?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:12:
Is het niet handiger om een potmeterje (van 0 tot heel veel ohm) parallel aan de condensator te schakelen. Het lijkt me dan dat je dan de hoeveelheid demping traploos kunt regelen? Of werkt het niet zo?
is idd. ook een oplossing, maar je potmetertje hoeft niet tot heel veel ohm te gaan. Je luidspreker is maar 57ohm, als je de condensator wegdenkt, heb je bij een potmeter op 57 Ohm nog maar een 1/10 over van de spanning(volume) op je luidspreker. Dus een potmetertje wat tot 500ohm gaat is al hoog genoeg.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:12:
Nee, dan regel je de demping niet, maar de frequentie waarop de low-cutoff begint. Als je een steilere demping wil, moet je een 2e of 3e orde filter maken, zoals djexplo al min of meer aangaf.

Verwijderd

Kun je niet gewoon bij de source (computer, of DVD speler, wat dan ook) de bass iets naar benee draaien .... :?
Pagina: 1