De Nationale Wetenschapsquiz 2004, vragen 1 t/m 5

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Topic opgesplitst, topics van vorig jaar hernoemd (aangezien die een verkeerd jaartal hadden, maar dat was niemand opgevallen ;)). Even het stukje over spoilers aangepast, aangezien we tegenwoordig spoiler tags hebben. Tevens vraag 5 opnieuw toegevoegd, die ik had kwijtgemaakt :X.

Als je een antwoord zeker weet, omdat je bijvoorbeeld veel verstand van het onderwerp hebt, het onderzoek toevallig gelezen hebt, etc, dan is het aan te bevelen je uitleg (posts met alleen antwoorden zullen worden verwijderd!) in zogenaamde spoiler boxes te verpakken. Dit kan door je antwoord bijvoorbeeld te verpakken in [spoiler] antwoord [/spoiler] tags.

Hier kun je de vragen vinden: http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_66ZL28

Vraag 1: Een wijnglas gaat zingen als je met een natte vinger over de rand wrijft. Wat gebeurt er met de toonhoogte als je het glas vult?

A. Die wordt lager.
B. Die wordt hoger.
C. Die blijft gelijk.

Vraag 2: Waarom kijken mensen soms in de lucht wanneer je ze een vraag stelt?

A. Om een antwoord te ontwijken.
B. Om te verhullen dat ze gaan liegen.
C. Om zich beter te concentreren.

Vraag 3: Wat gebeurt er als je een fles vacuüm trekt die voor de helft gevuld is met water?

A. Het water wordt eerst warmer en dan kouder.
B. Het water wordt warmer.
C. Het water wordt kouder.

Vraag 4: Een geoefend zwemmer probeert in water van 37 graden Celsius snel zes kilometer te zwemmen. Wat gebeurt er?

A. Hij gaat langzamer dan hij verwacht, want in warm water geven zijn slagen hem minder stuwkracht.
B. Hij gaat sneller dan hij verwacht, want zijn spieren hebben de optimale temperatuur.
C. Hij haalt de finish niet.

Vraag 5: Een droge spons drijft in een emmer met water en zuigt zich langzaam vol. Wat gebeurt er met het waterpeil?

A. Het stijgt.
B. Het blijft gelijk.
C. Het daalt.

[ Voor 87% gewijzigd door Confusion op 30-11-2004 22:14 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

compie schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:06:
Omdat ik nog geen topic kon vinden over de wetenschapsquiz van dit jaar open ik 'm zelf maar. (Er is wel een topic van de quiz van vorig jaar, die heet ook 2004 :? ).
Leuke vragen, maar...
Wat heeft dit met wetenschap te maken?
Vraag 15: Een trein rijdt tijdens het passeren van een station met vijftig kilometer per uur van het begin naar het eind van een perron van honderd meter. Halverwege schiet je een tennisbal met vijftig kilometer per uur naar achteren vanaf de achterkant van het laatste rijtuig. Waar komt die bal terecht?
Relativiteit: 50 km/h ten op zichte van wat? Maar gezien het feit dat de hoogte van de afschietpunt niet wordt gegeven zal wel duidelijk zijn wat ze bedoelen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

antwoord vraag 1: hoger, vroeger veel mee gekloot in restaurant

antwoord vraag 10: voorwiel, maakt de grootste bocht

antwoord vraag 15: rond het eind (dacht eerst precies midden, maar de tennisbal moet snelheid minderen naarmaate hij zakt(moet ik nog ff over nadenken ;))

antwoord vraag 16: 3/4 (kans van 1 (2 witte), kans 1/2 (witte en rode)) delen door 2

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 13:34 ]

• compie
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:20:
[...]
Leuke vragen, maar...

[...]

[...]
Relativiteit: 50 km/h ten op zichte van wat? Maar gezien het feit dat de hoogte van de afschietpunt niet wordt gegeven zal wel duidelijk zijn wat ze bedoelen.
Dat staat er toch duidelijk: vanaf de achterkant van het laatste rijtuig.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43

Dido

heforshe

compie schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:31:
Da's inventief begrijpend lezen: het gaat dan wel om een heel korte notatie om aan te geven waarvandaan en ten opzichte waarvan de bal geschoten wordt.
Wat niet wegneemt dat ik ervan uitga dat de interpretatie de juiste is :)

Wat betekent mijn avatar?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

compie schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:31:
[...]

Dus de snelheid is 50 km/h negatief t.o.v. de trein? Dat geeft namelijk een heel andere uitkomst dan 50 km/h negatief t.o.v. het perron.
Ik neem ook aan dat het eerste wordt bedoeld, maar het is tekenend voor de wetenschapsquiz dat een dergelijke onduidelijkheid er toch in staat.

* Maasluip heeft geen hoge pet van de NWQ op, zeker niet na de spitsvondigheden van ene Wim T. Schippers, zijn duidelijke onkunde op het gebied van wetenschap en daarbij behorende 'snel over commentaar heenstappen zonder op het commentaar in te gaan'.

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-12-2025
Heeft iemand al antwoorden gesubmit op de NWO-site? (En kan diegene dan hier de open vraag posten? :) )

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:23:
...
antwoord vraag 16: 3/4 (kans van 1 (2 witte), kans 1/2 (witte en rode)) delen door 2
Ik heb het idee dat je antwoord niet klopt, maar zit er nu over te denken en ik crash 8)7 Dus zou je het misschien wat meer kunnen toelichten, zodat ik weer ga sporen met mijn gedachte?

Stel je doet het 100 keer. Dan zal er 50 maal twee witte ballen in de zak zitten en 50 maal een rode en een witte in de zak zitten. Als je de eerste keer een bal uit de zak haalt zal je in 75 van de gevallen een witte trekken en in 25 van die gevallen een rode trekken. Je hebt nu een witte getrokken dus je zit in de groep van die 75. Van die 75 gevallen is het 50 maal zo dat de andere bal wit is, en in 25 van de gevallen is de bal rood. De kans dat de andere bal wit is, lijkt mij dus 2/3.

[ Voor 115% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 29-11-2004 14:21 ]

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RikTW schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:55:
Heeft iemand al antwoorden gesubmit op de NWO-site? (En kan diegene dan hier de open vraag posten? :) )
Open vraag:

Zien mannen hun omgeving anders dan vrouwen? En waarom wel of niet?

:*

* itsme denkt dat vraag 15 1/2 is.
Het doet er volgens mij niet toe dat er al een witte bal is gepakt, de kans is gewoon 50% dat de volgende ook een witte is. Die kans is namelijk al bepaald toen je m er geblindoekt in deed. Je grabbelde in een bak met een enkele rode en witte bal toen je m in de zak deed. Dat is de kans waar je het nu over hebt ... denk ik ;)

[ Voor 41% gewijzigd door itsme op 29-11-2004 14:19 ]

Nothing to see here

Verwijderd

its_me schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:14:
[...]

Open vraag:

Zien mannen hun omgeving anders dan vrouwen? En waarom wel of niet?

:*

/me denkt dat vraag 15 1/2 is.
Het doet er volgens mij niet toe dat er al een witte bal is gepakt, de kans is gewoon 50% dat de volgende ook een witte is.
spoiler:
Inderdaad, de eerste bal doet in principe niet ter zake. Je hebt nu nog een bal in de zak en dat is een witte of een rode, 50 procent dus

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 14:28 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik blijf zo'n quiz altijd er kinderlijk eenvoudig uitzien, met een paar vervelende vragen.

[spoiler]• 1: Hoger, gevuld glas lijkt mij een kortere golflengte te geven, dus hogere toon
• 2: Weet ik niet zeker, lijkt mij om beter te concentreren omdat in de lucht de minste afleiding is
• 3: Koelt af, wet thermodynamica zegt dat uitzettende lucht afkoelt
• 4: Weet ik niet zeker, haalt denk ik het einde niet wegens oververhitting spieren
• 5: Stijgt klein beetje, volume spons is niet 0 en hij zakt er in.
• 6: Weet ik niet, lijkt mij omdat ik een paar woorden herken en dus de zin nog kan ontleden
• 7: Weet ik niet, lijkt mij meer nodig omdat er meer lijnen in een punt samenkomen
• 8: Geen idee, lijkt mij eigenlijk onmogelijk, C is het minst onwaarschijnlijk.
• 9: Eten lijkt mij toeval, je gaat niet voor je plezier die andere dingen doen
• 10: Achterwiel vormt een middelpunt waar het voorwiel omheen draait, dus voorwiel legt meeste afstand af in zelfde tijd, dus gaat harder
• 11: Geen idee, lijkt mij aggressief worden.
• 12: zeepresten lijken mij minst onwaarschijnlijk.
• 13: geen idee, lijkt mij bloeddruk
• 14: evenwicht
• 15: midden, trein = + 50km/h, bal = -50km/h (achteruit ten opzichte van trein) = 0 km/h, blijft dus op de plek waar hij is afgeschoten
• 16: geen idee, wit er bij: 1/2, 100% kans wit er uit, rood er bij: 1/2, 50% kans wit er uit. Lijkt mij dus 1/2

Geen idee of het relevant is: HAVO met daarna MBO is mijn opleiding.
Kijken of boerenslimheid genoeg is om zo'n quiz op te lossen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• RikTW
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:18:
[...]

Inderdaad, de eerste bal doet in principe niet ter zake. Je hebt nu nog een bal in de zak en dat is een witte of een rode, 50 procent dus
Moesten we geen spoiler tags gebruiken?
spoiler:
Ik weet vrij zeker dat het antwoord niet 1/2 is, maar ik kan het niet goed uitleggen. Ik denk dat de meeste redenaties de mist in gaan omdat je alleen die gevallen moet beschouwen waarbij de eerste bal wit is (3/4 van de gevallen).
In ieder geval heb ik het zojuist even gesimuleerd en kreeg ik een ander antwoord

@ its_me: _/-\o_ (Maar wat een vraag zeg)
edit:
spuit 111!

* RikTW slaat zichzelf en geeft Oscar Mopperkont ook een klopje (op zijn schouder dan)

3e edit:
spoiler:
volgens mij is het antwoord dus 2/3

[ Voor 15% gewijzigd door RikTW op 29-11-2004 14:40 ]

Verwijderd

RikTW schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:26:
[...]

Moesten we geen spoiler tags gebruiken?
spoiler:
Ik weet vrij zeker dat het antwoord niet 1/2 is, maar ik kan het niet goed uitleggen. Ik denk dat de meeste redenaties de mist in gaan omdat je alleen die gevallen moet beschouwen waarbij de eerste bal wit is (3/4 van de gevallen).
In ieder geval heb ik het zojuist even gesimuleerd en kreeg ik een ander antwoord

@ its_me: _/-\o_ (Maar wat een vraag zeg)
edit:
spuit 111!

* RikTW slaat zichzelf
Spoiler toegevoegd. Sorry, was ik ff vergeten...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oscar Mopperkont schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:02:
[...]

Ik heb het idee dat je antwoord niet klopt, maar zit er nu over te denken en ik crash 8)7 Dus zou je het misschien wat meer kunnen toelichten, zodat ik weer ga sporen met mijn gedachte?
Ik ga ook voor 3/4.

[knip]
Ah fuck, vraag niet helemaal gelezen

[ Voor 40% gewijzigd door Maasluip op 29-11-2004 14:46 ]

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:33:
[...]
Ik ga ook voor 3/4. Om het antwoord van Glaidator wat uit te werken:

Je begint met een witte. Daar doe je een rode of een witte bij. Je hebt dus twee mogelijkheden die voor de rest beide voor 50% meetellen.
Als je uit de mogelijkheid met twee witte een bal trekt heb je 100% kans dat je een witte hebt, als je uit de mogelijkheid met de witte en rode bal een bal trekt heb je 50% kans dat je een witte trekt. Beide mogelijkheden tellen voor 50%, dus 50%+25%=75%.
spoiler:
Volgens mij ligt het er bij deze vraag aan hoe je het bekijkt.

Wat is de kans dat je twee keer een witte bal trekt.

Of

Wat is de kans dat je, na het trekken van de eerste bal, een witte krijgt

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

(jarig!)
Het is dus heel duidelijk de tweede vraag van LSLArry en dan kom ik toch echt elke keer op 2/3 uit zoals ik al had toegelicht.

@Maasluip dan neem je volgens mij niet mee dat je al weet dat je al een witte bal getrokken hebt. Die wetenschap zul je mee moeten nemen. Het gaat namelijk niet om de vraag hoe de kans vooraf is, maar nadat je die wetenschap hebt verkregen.

Overigens ben ik weer uit mijn crash-situatie ;) Ik ben nu vrij zeker van mijn antwoord van 2/3 :) Maar als iemand met een goed tegenargument komt, dan zou dat natuurlijk weer kunnen leiden tot een crash :P

[ Voor 73% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 29-11-2004 14:47 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
2/3 lijkt mij ook goed: P(2e wit | 1e wit) = P(1e wit en 2e wit) / P(1e wit). P(1e wit en 2e wit) = P(beide wit) = 1/2. P(1e wit) = 1 * P(beide wit) + 1/2 * P(rode en witte) = 3/4, dus volgt dat P(2e wit | 1e wit) = (1/2) / (3/4) = 2/3.

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:43:
Het is dus heel duidelijk de tweede vraag van LSLArry en dan kom ik toch echt elke keer op 2/3 uit zoals ik al had toegelicht.

@Maasluip dan neem je volgens mij niet mee dat je al weet dat je al een witte bal getrokken hebt. Die wetenschap zul je mee moeten nemen. Het gaat namelijk niet om de vraag hoe de kans vooraf is, maar nadat je die wetenschap hebt verkregen.

Overigens ben ik weer uit mijn crash-situatie ;) Ik ben nu vrij zeker van mijn antwoord van 2/3 :) Maar als iemand met een goed tegenargument komt, dan zou dat natuurlijk weer kunnen leiden tot een crash :P
spoiler:
Als je van de tweede vraag uitgaat, is het toch een 1/2? Uiteindelijk heb je een zak met één bal. Dit kan een rode of een witte zijn, dus een kans van een op twee.

• RikTW
Sendy schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:50:
2/3 lijkt mij ook goed: P(2e wit | 1e wit) = P(1e wit en 2e wit) / P(1e wit). P(1e wit en 2e wit) = P(beide wit) = 1/2. P(1e wit) = 1 * P(beide wit) + 1/2 * P(rode en witte) = 3/4, dus volgt dat P(2e wit | 1e wit) = (1/2) / (3/4) = 2/3.
_/-\o_ _/-\o_

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

(jarig!)
@LSLarry,

Zie mijn overwegingen voor het 2/3 antwoord hier:
Oscar Mopperkont in "Nationale Wetenschapsquiz 2004"

Beter kan ik het niet uitleggen! Sendy heeft het "ietsje" formeler omschreven :)
Maar dan lees ik je vraag wel iets preciezer, dus zo:
Wat is de kans dat je, na het trekken van de eerste bal (die dus wit blijkt te zijn), een witte krijgt.

• itsme
  • Niet online
ff uitschrijven
[] is in de zak ;)
code:
1
wit [wit rood]

grabbelt de witte
code:
1
wit [rood]

Hoe groot is nu de kans dat de witte in de zak zit?
code:
1
rood [wit wit]

grabbelt een witte
code:
1
rood [wit]

Hoe groot is nu de kans dat de witte in de zak zit?

Beide gevallen 50 % imho

[ Voor 12% gewijzigd door itsme op 29-11-2004 15:00 ]

Nothing to see here

• anandus
  • Niet online
edit:
Okee, opgesplitst topic, dus, laat maar :P |:(

[ Voor 97% gewijzigd door anandus op 29-11-2004 15:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dido
  • Laatst online: 11:43

Dido

heforshe

LSLarry: als iets rood of wit kan zijn, impliceert dat geen 50% kans. Dat is een veelgemaakte fout, maar daarmee kun je bewijzen dat er leven is op mars ;)

its_me: je houdt er geen rekening mee dat de originele kans om een witte bal te trekken geen 1/2 is. Het feit dat je een witte bal trekt geeft je al meer informatie.

Wat betekent mijn avatar?

• itsme
  • Niet online
anandus schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:00:
Dit zat ik me toevallig van de zomer nog af te vragen op een terras:

[...]

spoiler:
Volgens mij is het C, en kijken duiven net als snel-lezers lezen, zo kunnen ze sneller grotere oppervlaktes 'scannen' naar voedsel :)
spoiler:
Ik dacht ook C, maar dan omdat ze alleen beweging kunnen waarnemen. Kan er echter gruwelijk naast zitten :+

Nothing to see here

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

(jarig!)
De kans dat je in de tweede groep (rood en wit) zit is kleiner dan dat je in de eerste groep zit, lijkt mij. Omdat je nu al weet dat je een witte hebt getrokken.

Lijkt me handig dat we de discussie in het juiste topic voortzetten :) Heb mijn antwoord inmiddels daar ook geplaatst.

[ Voor 28% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 29-11-2004 15:09 ]

Verwijderd

Gevuld glas geeft geen hogere toon maar lagere toon. Klopt dat de hoeveelheid lucht in glas kleiner wordt (kortere golflente, dus hogere toon), maar tis niet de lucht die trilt maar het glas en daar verandert niets aan. Wat wel verandert is de snelheid van de trilling in het glas die wordt langzamer aangezien het water de trilling "dempt"; volgens de formule snelheid=golflengte*frequentie (toonhoogte) wordt dus de toon lager bij constante golflengte en lagere geluidssnelheid...

Test het maar...

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Aangaande de toonhoogte van het wijnglas (al dan niet gevuld) staat bij How Stuff Works nog een interessante wetenschappelijke uitleg hierover...

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

spoiler:
1) a, Die wordt lager omdat het water er voor zorgt dat de trillingen van het glas trager worden.
2) c, dit weet ik uit ervaring
3) a, de moleculen gaan eerst uit elkaar waardoor ze meer bewegingsvrijheid hebben. Daardoor gaat er in kortere tijd meer kinetische energie verloren waardoor het water sneller kouder wordt.
4) c, hij haalt de finish niet omdat bij beweging het lichaam warmer wordt. Het lichaam kan de warmte echter niet goed kwijt aan het water waardoor het lichaam steeds warmer wordt. De zwemmer wordt zo warm dat hij de finish niet zal halen.
5) c, zolang de spons drijft moet het water tegenwicht bieden aan het gewicht. Zodra de spons volledig onder water is verdwenen hoeft dit niet meer en neemt de spons ruimte in. De dichtheid van het materiaal van de spons zal wel groter zijn dan 1 en dat betekent dat het water minder opzij wordt geduwd door het volume van de spons dan door het gewicht. Het waterpeil zal dus dalen.

[ Voor 36% gewijzigd door Salvatron op 30-11-2004 13:42 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Verwijderd

quote:
Dit heeft alles met wetenschap te maken:

spoiler:
volgens mij is het a , maar dat is omdat antwoord b het niet is, mensen die gaan liegen kijken naar links onder, dat heeft te maken met de hersenhelften, de ene hersenhelft weet wat er echt gebeurt is de andere helft daar zit het gedeelte voor fantasie. Je ogen schijnen bij liegen dus te reageren op het gebruik van een betreffende hersenhelft. Antwoord c is het volgens mij ook niet, zelf nooit gehad. terwijl wegkijken normaal gesproken staat voor ontwijken wat dus zou kloppen met de vraag.

• Sendy
  • Niet online
bacterie schreef op maandag 29 november 2004 @ 19:49:
spoiler:
5) a, het stijgt omdat de spons langzaam zinkt waardoor de spons onder het wateroppervlak komt. Het kleine beetje aan materiaal van de spons zal het water doen stijgen.
spoiler:
En het water dat bovenin de spons zit? (Dus boven de waterspiegel?)

Verwijderd

Voor het antwoord op vraag 1 wil ik iedereen graag doorverwijzen naar dit filmpje

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11-2025
vraag 5:
spoiler:
B, blijft gelijk
stel dat een spons van 10*10cm 2 cm onder water is, het gewicht van de spons is dan 10*10*2=200gram. nu zal de spons 100ml water opzuigen, hierdoor zal de spons 100gram zwaarder worden en dus 300/(10*10)=3cm onder water zitten, het verschil bedraagt 10*10*1=100ml, het waterpeil zal dus gelijk blijven.

Het kleine beetje spons dat extra onder water komt zal verwaarloosd worcen, dat soort dingen doen ze bij de NWQ altijd. Bijvoorbeeld een vraag over stroop een paar jaar geleden, pot 1 hangt hoger dan pot 2, welke inhoud ligt als eerste op de grond, het antwoord van de NWQ was gelijk met als argument dat ze op hetzelfde moment beginnen met stromen, even snel stromen en dus op hetzelfde moment klaar zijn. De stroop van pot 1 is echter iets langer onderweg op het moment dat de laatste druppel de pot verlaat, dat soort dingen worden verwaarloosd, dan gaat het plotseling over principes.

[ Voor 46% gewijzigd door argro op 29-11-2004 23:11 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• RikTW
argro schreef op maandag 29 november 2004 @ 23:08:
vraag 5:
spoiler:
B, blijft gelijk
stel dat een spons van 10*10cm 2 cm onder water is, het gewicht van de spons is dan 10*10*2=200gram. nu zal de spons 100ml water opzuigen, hierdoor zal de spons 100gram zwaarder worden en dus 300/(10*10)=3cm onder water zitten, het verschil bedraagt 10*10*1=100ml, het waterpeil zal dus gelijk blijven.

Het kleine beetje spons dat extra onder water komt zal verwaarloosd worcen, dat soort dingen doen ze bij de NWQ altijd. Bijvoorbeeld een vraag over stroop een paar jaar geleden, pot 1 hangt hoger dan pot 2, welke inhoud ligt als eerste op de grond, het antwoord van de NWQ was gelijk met als argument dat ze op hetzelfde moment beginnen met stromen, even snel stromen en dus op hetzelfde moment klaar zijn. De stroop van pot 1 is echter iets langer onderweg op het moment dat de laatste druppel de pot verlaat, dat soort dingen worden verwaarloosd, dan gaat het plotseling over principes.
1 ding is zeker: Archimedes is altijd een principekwestie bij de NWO, dus niets verwaarlozen >:)
offtopic:
what's with the Q :?
edit:
ohh, NWQ, nu snap ik het 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door RikTW op 02-12-2004 19:50 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Sendy schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:09:
En het water dat bovenin de spons zit? (Dus boven de waterspiegel?)
Als de spons water opneemt dan zakt de spons naar beneden lijkt me. De spons wordt zwaarder door het water dus gaat zinken. Het materiaal van de spons op zichzelf zal wel zwaarder zijn dan water dus dt betekent dat het water uiteindelijk een klein beetje zal stijgen.

Verwijderd

vraag 5:

spoiler:
Wet van Archimedes: Spons verplaatst eigen gewicht aan water, en het maakt geen bal uit of ie dat boven of onder water doet.
Als het ding meer water opzuigt, zit er minder wat in de bak -->waterpeil omlaag, maar ook meer gewicht in de spons --> waterpeil omhoog

toch?
Zit er elk jaar in, en elk jaar zijn deze vragen ACHTERAF zoooo simpel...

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

bacterie schreef op maandag 29 november 2004 @ 23:56:
Als de spons water opneemt dan zakt de spons naar beneden lijkt me. De spons wordt zwaarder door het water dus gaat zinken. Het materiaal van de spons op zichzelf zal wel zwaarder zijn dan water dus dt betekent dat het water uiteindelijk een klein beetje zal stijgen.
De spons heeft een bepaald gewicht dat groter zal zijn dan 1 omdat het een vaste stof is (water: 1 gram per milliliter - spons: bijv. 1.2 gram per milliliter). Het water zal tegenwicht moeten bieden aan het gewicht van de droge spons, maar wanneer de spons volledig verzadigd is met water bevindt de spons zich onder water. Het water hoeft dan geen tegenwicht meer te bieden aan het gewicht van de spons maar alleen aan het volume. Gezien het feit dat de dichtheid van het materiaal echter groter is dan water betekent dat dus dat het waterpeil uiteindelijk zal dalen. Dus bij nader inzien stem ik toch maar op dalen, op C dus.

• compie
  • Niet online
foutje...

[ Voor 133% gewijzigd door compie op 01-12-2004 22:07 ]

Verwijderd

bacterie schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:39:
[...]De spons heeft een bepaald gewicht dat groter zal zijn dan 1 omdat het een vaste stof is
En daarmee is meteen aangetoond dat hout vloeibaar is....... :P
Sorry, ik kon het niet laten :X , verder ben ik best een aardige jongen....
;)

Verwijderd

spoiler:
1: lager, het is een trillend systeem -> T = 2*pi * sqrt(m/k), m groter -> T groter -> frequentie lager
2: C (bron: op gegoogled, ook meest logisch)
3: C (een gedeelte verdampt door de lage druk, dit kost energie en het andere deel water bevriest hier door)
4: geen idee, lijkt me iig geen C.
5: schijnt er van af te hangen of de spons zinkt, en dit hangt weer af van de soort spons, als hij niet zinkt lijkt het me gewoon B

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
Aanvullende uitleg vraag 2:

spoiler:
Zoals gezegd heeft kijken direct met hersenhelften te maken. Zo kun je aan de beweging van de ogen zien of iemand iets verzint, zich ongemakkelijk voelt etc. Naar boven kijken doen mensen die zich iets visueel weer voor de geest halen. Het is dus concentratie.

Antwoord C

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 20:05:
spoiler:
1: lager, het is een trillend systeem -> T = 2*pi * sqrt(m/k), m groter -> T groter -> frequentie lager
2: C (bron: op gegoogled, ook meest logisch)
3: C (een gedeelte verdampt door de lage druk, dit kost energie en het andere deel water bevriest hier door)
4: geen idee, lijkt me iig geen C.
5: schijnt er van af te hangen of de spons zinkt, en dit hangt weer af van de soort spons, als hij niet zinkt lijkt het me gewoon B
Over vraag 1;
spoiler:
Jij neemt aan dat M groter wordt, maar Het is toch M van het trillende voorwerp, en dat is toch hier gewoon het glas ? Als je het uitprobeert hoor je gewoon dat de toon hoger wordt. Hoe het natuurkundig zit weet ik verder niet ....

vraag 2

spoiler:
C gevoelsmatig. Als ik het zelf doe, dan moet ik nadenken :P

vraag 4

spoiler:
A lijkt het me sowieso niet, aangezien die mindere stuwkracht en de mindere weerstand in warm water elkaar precies opheffen.
B lijkt me ook niet, want 37 graden is de lichaamstemperatuur, deze wordt ook vastgehouden bij water van 20 graden. Je kunt je warmte niet kwijt bij die temperatuur.
Dan blijft C over, al lijkt me die wel weer erg cru :S ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 17:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:03:
[...]

Over vraag 1;
spoiler:
Jij neemt aan dat M groter wordt, maar Het is toch M van het trillende voorwerp, en dat is toch hier gewoon het glas ? Als je het uitprobeert hoor je gewoon dat de toon hoger wordt. Hoe het natuurkundig zit weet ik verder niet ....
spoiler:
er trilt zeker wel een gedeelte van het water mee, gevoelsmatig werkt het ook, het glas beweegt moeilijker doordat het meer water moet verplaatsen, dus het beweegt langzamer.
nog ff een google resultaten:
http://www.chevroncars.co...d_Games/Science/a1783.xml
http://science.howstuffworks.com/question603.htm

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:57:
[...]
;)
? Dichtheid van hout is kleiner omdat er lucht in zit dacht ik?
Edit:
Of ben ik nu heel erg dom? :9 |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 00:36 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Aangaande vraag 3 zijn ook nog wel de nodige gerelateerde experimenten op Internet te vinden:
[list]• Vacuum demonstration with bottles
De vraag met antwoorden op een raadsel forum
Fles met water vergelijking mbt vacuum in de ruimte
Experiment aangaande temperatuur en luchtdruk

Aangaande deze vraag neig ik gezien de diverse uitleggen die ik gevonden heb naar antwoord C, ofwel de temperatuur daalt. De molecullen verdampen, wat energie kost en dat zorgt er weer voor de de water temperatuur daalt.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:57:
;)
Ik bedoelde soortelijk gewicht. De dichtheid van het materiaal van de spons zal wel zodanig zijn dat de spons, als die volledig gevuld is met water en wanneer alle lucht er uit verdwenen is, zinkt. Dat betekent dus dat het water meer werk moet verzetten om de spons te laten drijven dan wanneer de spons onder water is omdat dan niet meer om het gewicht van de spons gaat maar om het volume. (als de spons blijft drijven dan zal het water uiteindelijk gelijk blijven dus het hangt er imho van af of de spons zinkt of blijft drijven. Als ie blijft drijven gaat is niet het volume maar het gewicht van belang.)

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Kickje...

Vanavond is het zover, we zullen te weten komen wat de antwoorden werkelijk zijn.

Ik zit nog wel te twijfelen over vraag 5, mijn redenatie:

spoiler:
Ik heb even een testje gedaan. Ik heb de wastafel halfvol laten lopen met water, en daar een droge spons óp het water gelegt. De spons trekt vol met water, dus water zakt ietsje. Door het gewicht van de spons zakt deze in het water, dus water stijgt weer iets. Uiteindelijk blijft de spons wel drijven, maar het grootste gedeelte van de spons zit onder water. Denk dat 1 tiende van de spons nog boven water uitstak. Mijn conclusie is dan dat de spons ietsje ruimte inneemt onder water, maar er ook wat water boven de waterspiegel zit. Dit heft elkaar op, dus blijft de waterspiegel gelijk.

Ik heb een wedstrijdje met mijn pa en broer lopen, dus ik hoop dat jullie ook een beetje je best hebben gedaan in dit topic ;)

SRK35ZS-W

• weppe
  • Niet online
Ik heb het zelf niet gezien maar het schijnt dat het antwoord B was. Waterpijl blijft gelijk dus. Hier ben ik het dus helemaal niet mee eens. Dat zou betekenen dat de spons geen massa/volume heeft. Dat kan toch helemaal niet?

PS ik ga ervan uit dat de spons helemaal ondergedompeld is (zelf geprobeerd namelijk)

• Sendy
  • Niet online
Ik vond het ook een beetje "onhandig". Ze vergeleken dit experiment met een doorzichtige bol met gaatjes in het water te gooien. Uiteindelijk zakt de bol helemaal onder water, en is het natuurlijk duidelijk dat het water (een zeer klein beetje) stijgt.

De mate van stijging is echter verwaarloosbaar, want de massa van de bol en de spons is zeer klein vergeleken met de massa van het water. Dit soort zeer kleine (bijna niet waarneembare) steigingen worden (zoals vaak in de wetenschapskwis) genegeerd.

• KneoK
  • Registratie: December 2001

KneoK

Not in a million lightyears

weppe schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 12:40:
Ik heb het zelf niet gezien maar het schijnt dat het antwoord B was. Waterpijl blijft gelijk dus. Hier ben ik het dus helemaal niet mee eens. Dat zou betekenen dat de spons geen massa/volume heeft. Dat kan toch helemaal niet?

PS ik ga ervan uit dat de spons helemaal ondergedompeld is (zelf geprobeerd namelijk)
Volgens mij klopt B wel. De volledige massa van de spons (droge spons) drijft op het water waardoor het water stijgt. Op dat punt begint de vraag ("Een droge spons drijft in een emmer met water"). Het water is al gestegen door de massa van de spons die dreef, en nu begint de spons zich vol te zuigen en zinkt. Het water stijgt niet verder omdat alle massa al in het water aanwezig was (tenminste, zoiets staat mij bij dat ik ooit eens heb opgevangen).

De spons heeft dus wel massa/volume, maar de invloed die deze op het stijgen van het water hebben zijn al uitgeoefend op het punt dat de vraag begint.

(zelf overigens ook niet gezien)

[ Voor 3% gewijzigd door KneoK op 26-12-2004 01:00 ]

• weppe
  • Niet online
BioWEB schreef op zondag 26 december 2004 @ 00:59:
[...]

Volgens mij klopt B wel. De volledige massa van de spons (droge spons) drijft op het water waardoor het water stijgt. Op dat punt begint de vraag ("Een droge spons drijft in een emmer met water"). Het water is al gestegen door de massa van de spons die dreef, en nu begint de spons zich vol te zuigen en zinkt. Het water stijgt niet verder omdat alle massa al in het water aanwezig was (tenminste, zoiets staat mij bij dat ik ooit eens heb opgevangen).

De spons heeft dus wel massa/volume, maar de invloed die deze op het stijgen van het water hebben zijn al uitgeoefend op het punt dat de vraag begint.

(zelf overigens ook niet gezien)
Je hebt gelijk ;)
Shit man, gewoon de vraag verkeerd gelezen. :( Ik ging er steeds vanuit dat de spons gewoon in een emmer geflikkerd werd, maar hij drijft dus al, en op dat moment is het water inderdaad al gestegen!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:44

Luke!

#Treinbaas
Resistor schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:21:
Ik blijf zo'n quiz altijd er kinderlijk eenvoudig uitzien, met een paar vervelende vragen.

[spoiler]•
• 3: Koelt af, wet thermodynamica zegt dat uitzettende lucht afkoelt
De vraag is wat er met het water gebeurt, niet met de lucht.
spoiler:
• 3: Vacuüm trekken, water zet uit en wordt dus kouder

Was al ergens anders op gewezen zag ik, maar oke.

[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 26-12-2004 11:29 ]

Verwijderd

mhhh, ben es benieuwd wat iemand hier over denkt:

wet van archimedes gaat gewoon op voor de 5e vraag, maar waar geen rekening mee gehouden wordt is de lucht die in de spons gevangen zit voor dat de spons gezonken is. Deze lucht telt toch mee met de massa van de spons, en verplaatst daarom ook wat water.
mij lijkt dus dat het antwoord moet zijn dat het waterpijl iets zakt, al is dit maar heel weinig, de massa van de lucht in de prons is tenslotte maar heel laag..

• WoWo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:09:
mhhh, ben es benieuwd wat iemand hier over denkt:

wet van archimedes gaat gewoon op voor de 5e vraag, maar waar geen rekening mee gehouden wordt is de lucht die in de spons gevangen zit voor dat de spons gezonken is. Deze lucht telt toch mee met de massa van de spons, en verplaatst daarom ook wat water.
mij lijkt dus dat het antwoord moet zijn dat het waterpijl iets zakt, al is dit maar heel weinig, de massa van de lucht in de prons is tenslotte maar heel laag..
Volgens mij zit de lucht niet gevangen in de spons, er is gewoon een open verbinding met buiten. Daarom kan de spons ook zo makkelijk vol lopen met water :)
De lucht "in" de spons zorgt dus gewoon voor dezelfde druk als de lucht "buiten" de spons en zorgt er niet voor dat de spons meer massa krijgt...

Er is geen tijd te verliezen, dus doe maar rustig aan

Pagina: 1