DAT DDS Tapes bewaren? verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-03 17:11
hallo mensen, ik heb hier een tapedrive staan, hp dat72. Met hp tapejes erin, nu is er een tapeje beschadigd geraakt(block size too large zei TapeWare). Ik kon hier niks meer mee alleen formatteren en dan deed ie het weer.

Nu wil ik een aantal eisen gaan vastleggen voor het bewaren en transporteren van tapes. Nu is het een beetje knullig geregeld, de baas die 's ochtend als eerste hier is verwisseld de tape.

Hij duwt de tape in zijn borstzak waar ok zijn telefoon in zit, nu vraag ik me af of dit schadelijk is voor tape ivm magnetisme?? Ook liggen soms tapes op de server en op de tapedrive.

Vormt dit gevaar voor de tapes? Hoe kan ik ze het beste bewaren? en welk soort rek/kast? Magnetisch afgeschermd?? En hoe het beste transporteren, de nieuwe tape die 's ochtends uit de drive komt neemt de baas mee naar huis. En hij neemt hem de volgende dag weer mee. Hij heeft dus altijd alleen de recentste tape bij zich(en thuis).

De tapes worden nu bewaard in de originele doosjes van HP, zijn hier ook betere versies van voor bv transport. Van metaal? met magnetische afscherming enzow?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42
Ik zou zelf de voorkeur geven aan een voor straling afgeschermd iets.. Ik zou dan denken aan lood? Maar hier zouden vast ook wel weer haken en ogen aanzitten.

Ik denk eerlijk gezegd dat die tapes wel "wat gewend" zijn. Maar voorzorgen nemen kan nooit kwaad. (dit was niet de vraag maar toch)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-03 07:29
tapes gaan altijd stuk. Waar je IMO best wat tijd in mag steken is het volgende:
1. wat backup je en wat niet? (en is dat gedocumenteerd?)
2. wat voor cyclus ? (bijv. ma-di-wo-do en dan op de vrijdag: weektape1, weektape2, weektape3, periodtape, halfjaartape en eindejaartape (10 tapes bij elkaar).
3. wat neem je mee naar huis? alleen die van afgelopen nacht? of van de afgelopen 2 dagen ? (moet niet zo'n probleem zijn met DAT tapes, die zijn nogal klein)
4. Hoe lang gaat die tape al mee? Na een jaar moet je bij het eerste het beste probleem zo'n dat tape gewoon weggooien en een nieuwe kopen.
5. Vink je af wanneer je tapes wisselt en of de backup is gelukt ja/nee? Accountants hebben hier nogal interesse in is mijn ervaring.
6. schrijf op de tape met welke backupsoftware de backup gemaakt is, altijd handig als je over zes jaar van de belasting ineens wat data mag gaan teruglezen :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:13
Je kunt overwegen om een dubbele back-up te maken. Eentje op hard disk op de back-up server en eentje op tape. Dan is in elk geval de kans groter dat je een goede restore kunt doen.

Je kunt een datasafe aankopen:
Afbeeldingslocatie: http://www.kluizenwinkel.nl/Datasafes/GIF/datasafes/datasafes_r14_c1.gif
Je kunt de tapes meenemen in een geldkistje.
Je kunt je back-ups dagelijks op laten halen.

Het is allemaal afhankelijk van het budget dat je hebt.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-03 17:11
0siris schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:23:
tapes gaan altijd stuk. Waar je IMO best wat tijd in mag steken is het volgende:
1. wat backup je en wat niet? (en is dat gedocumenteerd?)
2. wat voor cyclus ? (bijv. ma-di-wo-do en dan op de vrijdag: weektape1, weektape2, weektape3, periodtape, halfjaartape en eindejaartape (10 tapes bij elkaar).
3. wat neem je mee naar huis? alleen die van afgelopen nacht? of van de afgelopen 2 dagen ? (moet niet zo'n probleem zijn met DAT tapes, die zijn nogal klein)
4. Hoe lang gaat die tape al mee? Na een jaar moet je bij het eerste het beste probleem zo'n dat tape gewoon weggooien en een nieuwe kopen.
5. Vink je af wanneer je tapes wisselt en of de backup is gelukt ja/nee? Accountants hebben hier nogal interesse in is mijn ervaring.
6. schrijf op de tape met welke backupsoftware de backup gemaakt is, altijd handig als je over zes jaar van de belasting ineens wat data mag gaan teruglezen :)
Al deze zaken had ik zelf al bedacht en vastgelegd, mijn vraag ging meer over hoe te bewaren en hoe ze te transporten en of daar speciale handzame cases voor zijn die extra beschermen in plaats van de standaard plastic doosjes van HP.

Ik heb de tapes die niet gebruikt worden al van locatie veranderd, die lagen eerst in de server ruimte nu in het kantoor van de directie in een grote afgesloten kast op een apart plekje speciaal gereserveerd voor de tapes.

Iedere dag word alleen de laatste tape mee naar huisgenomen, dus die wat 's ochtends uit de drive komt. De overige worden in de zojuist genoemde kast bewaard.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...