[Verschil] Metz SCA 3102 en 3102 M2

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Weet iemand het verschil tussen deze 2 sca adapters? Ik heb een eos300 en een G5 van Canon en een Metz Mecablitz 54 MZ-3 flitser (met sca 3102 adapter).

Als ik de flits, die prima op de eos300 werkt, op de G5 zet, doet ie nog welleens moeilijk. Hij zegt dan wel dat ie op TTL of E-TTL ingesteld staat, maar flitst gewoon voluit wat in een overbelichte foto resulteert en andere keren lijkt ie het wel normaal te doen.

Nu lees ik op de Metz site dat er voor de digitale camera een ander model (M2) is, maar wat is nou werkelijk het verschil? Is er echt een apparte sca adapter nodig voor die digitale camera?

Heeft iemand ervaring hiermee en is het sca adaptertje wisselen geblazen, of is er een andere oplossing?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De M2 versie is een nieuwere adapter. Deze is geschikt om te communiceren met nieuwere camera's waaronder de meeste digicams. Wanneer die communicatie niet verloopt (waar je dus last van hebt) wordt alleen het middencontact van de flitser gebruikt en die zegt maar een ding:

VUUR!

Als ik een flitser was, dan zou ik natuurlijk ook niet vragen "hoe hard?". Dus wat doet de flitser? Op vol vermogen flitsen ;)

Als je een nieuwe adapter koopt, dan is dit probleem verholpen. De adapter kun je vrij eenvoudig vervangen, waardoor je flitser compatible is met vele nieuwe camera's! Wat is het toch mooi he, om met Metz te flitsen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Bij de Sony adapters, zoals de SC3602, zit er geen verschil in de standaard, de M2, M3 en eventueel nog hogere versie. De "M" staat voor "Mark". Een M2 is gewoon een "Mark2" model, en bij veel andere adapters van Metz (maar niet voor alle!) houdt dit hogere model slechts een update van de firmware in. Je kunt dat bij Metz per mail of telefoon navragen, en als jouw adapter kan worden opgewaardeerd, kun je hem naar Metz terugsturen, of hemlaten flashen bij een dealer die Metz producten verkoopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 29-11-2004 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

De meeste merken hebben voor digi een wat ander ouwehoersysteem tussen camera en flitser (iig Nikon & Canon). Helaas, daar zul je dus een andere adapter voor moeten halen. Die 54MZ3 is wel een mooi dingetje trouwens! :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Katsunami, ik wist niet eens dat dat alleen andere software was, ik dacht dat het om een andere printplaat ging.

Iig, als je contact wilt opnemen met Metz moet je even de importeur bellen en dat is transcontinenta (tel nr. 0252 687555).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:57:
@Katsunami, ik wist niet eens dat dat alleen andere software was, ik dacht dat het om een andere printplaat ging.
Dat dacht ik eerst ook. Echter, op het DPReview forum heb ik mensen gezien die een flitser op een G3 hadden gezet met behulp van de bijbehorende adapter, waarna de flitser later op een G5 niet meer werkte. Dat ging zich om een hier genoemde 3102. De 3102 werkt op de G1 en G2, maar niet op de G3 en G5. Voor de G3 heb je een 3102 M1 nodig, voor de G5 een 3102 M2. Dat is dus slechts een kwestie van opwaarderen van de firmware, volgens diegenen op DPReview. Het lijkt erop dat de adapter de camera slechts moet "kennen".

Het wordt ook bevestigd door de 3602, M1, M2 en M3. Dat is een Sony adapter; de F505(v) werkt bijvoorbeeld met de 3602, terwijl voor de F717 een hoger model nodig is. Elk hoger model kan ook werken met de camera's die ook al met de lagere modellen konden worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Hmm dan lijkt het mij toch een leuker idee om de sca up te daten ipv weer 60 euro uit te geven voor een nieuwe die ook op de eos300 kan. Dan zou ik een sca over hebben waar je niets mee kan.

Ursamajor gaat weer ff googelen!

Gadgets FTW!

Pagina: 1