Dagelijks complete uitval NT1 19:49 - 20:09.

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Misschien dat er hier ISDN goeroe's zijn die mij met het volgende probleem kunnen helpen.

In 1 van onze filialen hebben we dagelijks last van een wegvallende verbinding. Het wegvallen is ALTIJD tussen 19:49 en 20:09, 7 dagen in de week. In de zomertijd periode was het ALTIJD van 20:49 to 21:09, 7 dagen in de week.

Het probleem openbaart zich echter alleen op koopavonden, maar dat lijkt mij duidelijk.

De situatie is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                                _____PIN_________________
                           ___ /                        |
                          |                             K
              ---NT1---S0bus --\                        A
            /             |_    \___Siemens Gigaset     S
__Splitter_/               |                            S
            \              |                            A
             --DSL Modem - DSL Router - Intern netwerk__|

Ik hoop dat deze schets duidelijk is.

Wat valt er verder te melden:
- Als de storing actief is, brand het LINE lampje op de NT1 niet.
- Voor de aansluiting van de splitter en het DSL signaal was de storing ook aanwezig.

Wat heeft KPN gedaan:
- Lijn gemeten tijdens storing: niet te meten
- NT1 vervangen
- ISDN aansluiting op een andere poort in de KPN centrale aangesloten
- Lijn gemeten tijdens normaal gebruik: geen storingen
- Activatie op 'hoog' gezet (???)

KPN is tot op heden welwillend, maar (nog)niet in staat de storing op te lossen. Ik heb nu een verzoek gedaan om een monteur ter plaatse te krijgen op het moment van de storing. (Eigenlijk van 30 minuten voor de storing tot 30 minuten erna ivm metingen)

Hoewel ik niet uitsluit dat de huidige infrastructuur de oorzaak kan zijn, denk ik het niet. Daarvoor is de storing te heftig, en te regelmatig.

Zelf zit ik te denken aan:
- ergens een schakelkast die dagelijks aan/uit geschakeld wordt.
- krachtige stoorbron gedurende 20 minuten.

Maar veel verder kom ik niet.

Zijn er mensen die dit herkennen, en mij een duw de goede richting op kunnen geven?

Koop een taart en ga het vieren!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
- Wellicht ten overvloede, maar hoe is je S-bus geconfigureerd? (kabellengtes, terminatie).
- In je schema hangt de DSL router aan de S-bus, klopt dit?

• garage
htca schreef op maandag 29 november 2004 @ 11:18:
- Wellicht ten overvloede, maar hoe is je S-bus geconfigureerd? (kabellengtes, terminatie).
- In je schema hangt de DSL router aan de S-bus, klopt dit?
Hoewel ik niet van elk filiaal exacte kabellengtes en terminatie weet is het in de regel als volgt:

- De NT1 heeft geen terminatie.
- De S0 bus zit aan ongeveer 50 cm kabel aan de NT 1, en heeft een eindweerstand.
- De Gigaset zit aan ongeveer 3 meter kabel, geen terminatie.
- Het PIN apparaat zit aan (ik dacht) maximaal 100 meter, maar is veelal maar 50 meter, en heeft een eindweerstand.

Dat de router ook aan de S0 bus hangt klopt, de router (Ik dacht Cisco 836) heeft een ISDN interface als back up mogelijkheid (Indien ADSL uitvalt)

Helaas hebben we daar op dit moment niets aan 8)7

Mischien valt nog te melden, dat het probleem er welliswaar ook zonder DSL al was, maar niet altijd, het is plots onstaan.

[ Voor 7% gewijzigd door garage op 29-11-2004 11:28 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
't Zal wel, maar zag het er niet bij staan. Valt de DSL verbinding tijdens de stroing ook weg ?

• garage
Nielson schreef op maandag 29 november 2004 @ 12:20:
't Zal wel, maar zag het er niet bij staan. Valt de DSL verbinding tijdens de stroing ook weg ?
Ja, alles valt helemaal weg. Het LINE lampje op de NT1 gaat uit. De NT1 is vorige week vervangen, en het is nu een Model S6. Deze NT1 zit niet op het stopcontact aangesloten.

• garage
Klein **kickje**.

Is er iemand die een idee heeft wat er hier aan de hand kan zijn. Er zijn wel wat mensen die specs van e.e.a. hebben gevraagd.

Zitten jullie aan een bepaalde storing te denken? Of ontbrak die info gewoon.

Zijn er mensen die eerder een klacht met telefonie hebben gehad, waarbij dagelijks op een vast tijdstip storingen geweest zijn?

Wat was daar eventueel de oplossing?

• htca
  • Laatst online: 14-02 16:55
Garage schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:11:
[...]

Ja, alles valt helemaal weg. Het LINE lampje op de NT1 gaat uit. De NT1 is vorige week vervangen, en het is nu een Model S6. Deze NT1 zit niet op het stopcontact aangesloten.
Ben niet helemaal op de hoogte van de NT1's en hun versies, maar ik dacht dat slechts een device het deed als er geen externe stroom op de apparaten was aangesloten.

Ik heb zelf al behoorlijk wat problemen kunnen achterhalen door de terminatie na te lopen. Verder kun je nog even kijken of de kabels allemaal straight zijn (met name die van 100 meter....)

[ Voor 11% gewijzigd door htca op 30-11-2004 14:17 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zit te denken aan electronische storingen. Ik denk aan hele vreemde dingen, zoals een rolluik dat beweegt en wat rare stroringen veroorzaakt waardoor het signaal wegvalt. Als het echt ZO regelmatig is, dan moet er wel iets zijn dat met een tijdklok wordt in en uitgeschakeld waardoor de storing voorkomt.

Ik weet in elk geval van één adsl aansluiting waarbij het signaal meerdere malen per dag, gedurende een minuutje onregelmatig, maar altijd twee keer achter elkaar met een paar minuten ertussen wegviel. Onderzoek wees geen rare dingen uit. Dat bleek dus achteraf een fucking ophaalbrug te zijn die ergens het signaal stoorde. Het signaal viel weg als de brug in beweging was (open ging of dichtging dus).

Dit soort extreem vage (en eigenlijk wel grappige) dingen komen wel heel weinig voor, maar als het echt ZOOO regelmatig is, dan denk ik dat er ergens in de buurt ofzo iets electronisch ingeschakeld wordt met een tijdklok die geen zomer/wintertijd kent :7.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 30-11-2004 14:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 13:48
vaag, heb je al geprobeerd te kijken of het ook voorkomt zonder aangesloten apparatuur?

Ik zit net te denken, mischien een sterke radiopiraat in de buurt? (al zou dat volgens mij niet zo erg moeten storen)

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• garage
htca schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:15:
[...]

Ben niet helemaal op de hoogte van de NT1's en hun versies, maar ik dacht dat slechts een device het deed als er geen externe stroom op de apparaten was aangesloten.
Nee, dat is bij uitval van de elektriciteit, dan heeft een op elektriciteit aangesloten NT1 vaak genoeg stroom om 1 randapparaat te 'in leven' te houden.
Ik heb zelf al behoorlijk wat problemen kunnen achterhalen door de terminatie na te lopen. Verder kun je nog even kijken of de kabels allemaal straight zijn (met name die van 100 meter....)
Hoewel de terminatie niet 100% in orde is, er is niet op de 2 meest uit elkaar gelegen punten een eindweerstand, is het niet zo slecht dat dit zo'n dagelijks storing veroorzaakt.

Verder is er al een KPN monteur op locatie geweest, en heeft de interne bekabeling nagekeken en gemeten. Dus met straight-, cross-, lengte- en terminatieproblemen denk ik niet te maken te hebben.
JvS schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:17:
Ik zit te denken aan electronische storingen. Ik denk aan hele vreemde dingen, zoals een rolluik dat beweegt en wat rare stroringen veroorzaakt waardoor het signaal wegvalt. Als het echt ZO regelmatig is, dan moet er wel iets zijn dat met een tijdklok wordt in en uitgeschakeld waardoor de storing voorkomt.

[...]

Dit soort extreem vage (en eigenlijk wel grappige) dingen komen wel heel weinig voor, maar als het echt ZOOO regelmatig is, dan denk ik dat er ergens in de buurt ofzo iets electronisch ingeschakeld wordt met een tijdklok die geen zomer/wintertijd kent :7.
Ik ben het helemaal met je eens, maar ja, noem eens elektrische apparaten die met een tijdklok worden bediend, dagelijks, 7 dagen in de week, op exact hetzelfde tijdstip.
THEF_Pino schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:19:
vaag, heb je al geprobeerd te kijken of het ook voorkomt zonder aangesloten apparatuur?

Ik zit net te denken, mischien een sterke radiopiraat in de buurt? (al zou dat volgens mij niet zo erg moeten storen)
De test zonder aangesloten apparatuur is nog niet gedaan. Ik zal kijken of ik dat voor vanavond kan organiseren. (Alleen de dsl kant blijft dan aangesloten evenals de splitter.
Tja, ga er maar aanstaan als het werkelijk een ophaalbrug of radiopiraat is. Ik heb geen idee hoe ik daar, 200 km verderop, achter moet komen.

Ik post resultaten als er slechts dsl aangesloten blijft, ook als er andere nieuwe ontwikkelingen zijn laat ik het weten.

Edit:
OK, vanavond laat ik de NT1 van de splitter afhalen, waardoor er geen ISDN apparatuur meer aan de splitter is aangesloten. Morgen kan ik dan laten weten of inderdaad de verbinding is blijven bestaan, of dat er nu ook een onderbreking is.

[ Voor 5% gewijzigd door garage op 30-11-2004 15:14 ]

Verwijderd

Bij dit soort lastige storingen is het uitsluiten van bepaalde storingsfactoren de beste methode.
Ik lees dat KPN al een en ander uit gesloten heeft door een andere poort in de centrale te gebruiken.
De Nt1 is al vervangen en de lijn is gemeten.

Je zou kunnen vragen of KPN een nieuwe route wil maken voor deze verbinding, als dit nog niet gebeurt is, mischien zorg een ander aderpaar, naast de hudige voor rottigheid in de kabel .

Wordt er ingebeld op het kassa systeem,PIN oid ??
Wat zou kunnen is een soort van sluiting van de SO bus waardoor de ISDN poort in de openbare centrale plat gaat, dit gebeurt veelal met de nieuwe ISDN poorten.

Wordt er ingebeld op het kassa systeem oid ??

Ben benieuwd of je na vanavond verder bent gekomen.

• garage
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 20:16:
Je zou kunnen vragen of KPN een nieuwe route wil maken voor deze verbinding, als dit nog niet gebeurt is, mischien zorg een ander aderpaar, naast de hudige voor rottigheid in de kabel .
Dat is iets zodra er weer contact is met KPN wat ik zeker door ga spelen, bedankt!
Wordt er ingebeld op het kassa systeem,PIN oid ??
Wat zou kunnen is een soort van sluiting van de SO bus waardoor de ISDN poort in de openbare centrale plat gaat, dit gebeurt veelal met de nieuwe ISDN poorten.

Wordt er ingebeld op het kassa systeem oid ??
Wat betreft sluiting op de S0 bus wat deze storing kan veroorzaken kan ik kort zijn. Dat is hier niet het geval.

Door de test van vannacht is gebleken dat het probleem zonder aangesloten ISDN apparatuur nog steeds bestaat. Het DSL signaal is weggevallen gisteravond. En omdat het probleem ook al bestond voordat er DSL aangevraagd was, heeft het daar iig niet mee te maken.

Er wordt dor het PIN systeem niet ingebeld, communicatie hiervoor loopt via een Digiaccess aansluiting. (Als ik mij niet vergis het B kanaal, maar het kan ook zijn dat ik nu D en B door elkaar haal)

Tja, hier houdt onze expertise op denk ik. Het is duidelijk een oorzaak die voor de NT1 zit, en daarmee is dus de leverancier aan zet. KPN in dit geval.

Zijn er mensen die er anders over denken of nog een suggestie hebben?

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 14:28

we_are_borg

You will Comply

Het is een zeer vreemd verhaal, ik zit zelf te denken aan een vervuiling op het stroomnetwerk, het is te regelmatig. Als het iets met stroom te maken heeft dan dien je ook even naar je buren te lopen, twee panden aan ieders kant dien je te vragen of je even een kijkje mag nemen voor een mogelijke stroingsbron.

Ik heb in een computerzaak gestaan die naast een patatzaak zat aangezien deze veel stroom gebruikte hadden wij vervuiling van hun dit is later door het energie bedrijf goed gezet.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• garage
we_are_borg schreef op woensdag 01 december 2004 @ 08:39:
Het is een zeer vreemd verhaal, ik zit zelf te denken aan een vervuiling op het stroomnetwerk, het is te regelmatig. Als het iets met stroom te maken heeft dan dien je ook even naar je buren te lopen, twee panden aan ieders kant dien je te vragen of je even een kijkje mag nemen voor een mogelijke stroingsbron.

Ik heb in een computerzaak gestaan die naast een patatzaak zat aangezien deze veel stroom gebruikte hadden wij vervuiling van hun dit is later door het energie bedrijf goed gezet.
Dank je wel voor je reactie. Ik begrijp het idee dat je geeft, echter omdat de storing ook optreedt zonder aangesloten NT1 lijkt mij het probleem en dus het onderzoek verder niet meer aan onze kant te liggen.

Het enige wat zou kunnen is de kabel tussen ISRA en NT1, deze is langer dan gebruikelijk (ISRA in de meterkast, NT1 in kantoor, aangelegd met goedkeuring door KPN, afgeschermde kabel gebruikt).

Verder is dit filiaal in dit winkelcentrum het enige pand met een ISDN probleem van dit soort. Geen enkele andere winkel heeft ISDN problemen van dit soort. Ook is de plaatselijke filiaalleider al bij diverse buren geweest, zonder resultaat.

Nog iets wat volgens mij een feit is, de storing lijkt zich niets aan te trekken van zomer en wintertijd. Dus wordt de storing niet veroorzaakt door het inschakelen van een apparaat door mensenhanden, immers dan zou het probleem in tijd mee verschuiven. Ook het feit dat het zich 7 dagen in de week voordoet, op exact hetzelfde tijdstip, lijkt mij iets wat op 'een systeemfout' wijst.

Nou ja, ik ga vandaag iig contact met KPN opnemen!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 14:28

we_are_borg

You will Comply

Je zegt het volgende
Het wegvallen is ALTIJD tussen 19:49 en 20:09, 7 dagen in de week. In de zomertijd periode was het ALTIJD van 20:49 to 21:09, 7 dagen in de week.
Het probleem is dus een uur verschoven er is iets wat op een tijd klok staat, waar maakt even niet uit aangezien het precies een uur is. Ook de tijd die je zegt is te precies. Verder geef je aan dat ook het DSL signaal weg valt als de NT1 niet is aangesloten. De tijd is te exact om door een persoon veroorzaakt te worden het moet een automatich iets zijn.

Als KPN de meeting doen op het tijdstip die jij zegt zien ze dan wel dat er geen signaal meer is, als ze dit namelijk niet zien kan je overleggen om alles rond dat tijdstip los te koppelen zodat je lijn leeg is dus in het geheel er niets aan. Als hun dan zien dat het signaal weg valt dan is het voor 99% zeker dat iets op de lijn of centrale fout gaat. Blijft alles het wel doen dan ligt het aan jullie kant en dien je weer alles na te kijken. Op dit moment kan je eigenlijk niet met zekerheid zeggen waar de fout bevindt, ligt het nu bij KPN, bij jullie zelf of is het een extern probleem.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• garage
we_are_borg schreef op woensdag 01 december 2004 @ 09:45:

[...]

Als KPN de meeting doen op het tijdstip die jij zegt zien ze dan wel dat er geen signaal meer is, als ze dit namelijk niet zien kan je overleggen om alles rond dat tijdstip los te koppelen zodat je lijn leeg is dus in het geheel er niets aan. Als hun dan zien dat het signaal weg valt dan is het voor 99% zeker dat iets op de lijn of centrale fout gaat. Blijft alles het wel doen dan ligt het aan jullie kant en dien je weer alles na te kijken. Op dit moment kan je eigenlijk niet met zekerheid zeggen waar de fout bevindt, ligt het nu bij KPN, bij jullie zelf of is het een extern probleem.
Feiten:
- Voordat er überhaupt DSL signaal op de lijn was, bestond het probleem al
- Gisteravond, zonder aangesloten NT1, is het DSL signaal weggevallen
- Metingen van KPN tussen 19:49-20:09 zien geen 'eindpunt'
- LINE lampje is uit tussen 19:49-20:09

Hiermee sluit ik volgens mij uit dat het na de NT1 zit.

Edit:
Goed inmiddels gebeld met KPN, er is een monteur ingepland voor morgen (Joepie, op donderdag, dan is er koopavond dus is de winkel open) maar helaas is de monteur ingepland van 16:00 - tot 18:00 U.

Hiermee geeft KPN volgens mij aan dat ze het niet helemaal begrijpen. De motivatie is: Na 18:00 uur kost het extra geld voor u. Helaas voor KPN hebben we een servicecontract.

Ik heb het bezoek van 16:00 tot 18:00 uur geannuleerd, er is al een monteur geweest tijdens normale werktijden. En om te voorkomen, dat ook deze monteur denkt dat er een NT1 moet worden vervangen heb ik aangedrongen op een avond bezoek, kosten geen bezwaar.

Elke keer weer stoot ik mijn hoofd met zulke klachten. Ik meld een storing, en het moet opgelost. Zo simpel. Maar vaak blijkt het niet zo simpel te zijn. Dat het niet eenvoudig is om de storing te vinden snap ik. Maar doe er dan alles aan, en stuur niet weer een monteur tijdens tijden dat er geen probleem is. Zeg niet tegen een klant het is opgelost, terwijl het niet is. Laat een klant niet een nieuwe call maken omdat de storing nog bestaat. Inmiddels heb ik onze accountmanager bij KPN ook maar even ingelicht over de gang van zaken. De eerste melding aan KPN is gedaan op: 22-10-2004, en dan te bedenken dat we een 8 uurs contract hebben....

Edit2:
J2pc schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:12:
Als je geen line (link) lampje hebt, lijkt er iets mis te zijn met de fysieke verbinding...

Wel vaag dat je buren er geen last van hebben. Ik zou 's proberen of je de hele kabel kan nalopen (zo ver mogelijk tot onder filiaal) En of ze de fysieke kabel van centrale -> isra kunnen doormeten.
(ik bedoel dus de kabel van de centrale naar jouw isdn aansluiting, heb er zelf niet heel veel verstand van, maar misschien dat 't helpt)
Jouw conclusie deel ik helemaal, de metingen zijn echter al een paar keer gedaan, zowel tijdens als voor en na de storing. Telkenmale blijkt het een compleet wegvallend signaal te zijn. Dat bevestigd ook iedereen, ik heb inmiddels uitgesloten dat het aan de in het filiaal aanwezige ISDN apparatuur ligt. De monteurs en de technische afdeling van KPN is aan zet.

[ Voor 58% gewijzigd door garage op 01-12-2004 10:22 ]

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Als je geen line (link) lampje hebt, lijkt er iets mis te zijn met de fysieke verbinding...

Wel vaag dat je buren er geen last van hebben. Ik zou 's proberen of je de hele kabel kan nalopen (zo ver mogelijk tot onder filiaal) En of ze de fysieke kabel van centrale -> isra kunnen doormeten.
(ik bedoel dus de kabel van de centrale naar jouw isdn aansluiting, heb er zelf niet heel veel verstand van, maar misschien dat 't helpt)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• garage
OK, nieuwe info.

KPN wil de lijn gaan meten tijdens de storing, en vraagt mij te bellen zodra de storing zich voordoet. Hoewel dit al gedaan is, hebben ze nu aangegeven dat de melding 'geescaleerd' is. Ik heb daarom weer vertrouwen dat dit nu goed wordt opgepakt.

Ik ben even intern e.e.a. aan het regelen, later meer.

p.s. Oei, nieuwe layout, ff wennen

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

geescaleerd?? hoe kan een melding escaleren? een conflict escaleerd, |:(

naja, suc6 in ieder geval

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• garage
Ja, ge-escaleerd. Wat zoveel betekent als verhoogde aandacht, en snelle oplossing gewenst.

Verwijderd

Kan je mij het betreffende nummer geven ??
en daarna gelijk hier verwijderen !!

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 11:03 ]

• garage
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:55:
Kan je mij het betreffende nummer geven ??
en daarna gelijk hier verwijderen !!
Jawel, maar niet op het forum hier. Heb je mail oid?

Verwijderd

zie eerdere reply, meld even als ie weg kan

• garage
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:01:
zie eerdere reply, meld even als ie weg kan
Kan weg

• garage
Goed, zoals voorspeld, de storing trad om 19:49 weer op. Gebeld met het storingsnummer, en de analysten hebben de lijn direct gemeten.

Daarbij is ook geconstateerd dat de lijn tot de (wijk) centrale in orde is, en dat er geen response komt vanaf de NT1, die 'zien' ze niet.

Afgesproken is dat er nu morgen vroeg een monteur heen gaat, die de lijn 'over een ander stukje koper' laat lopen.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 20:16:

Ik neem aan dat ze dus precies bedoelen wat je hier aangeeft (Je hebt toch niet dit ergens in een dosier geschreven he ;) )

Ik hoop dat we hierdoor morgen op dit tijdstip de avond daar zonder storing zijn doorgekomen.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

AvK

Ready Set Go

Eeehhh, hebben jullie een alarmsysteem dat steeds rond acht uur 's avonds even wil pollen?
Kijk daar eens naar.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• pkouwer
  • Laatst online: 07-10-2025
alarmsystemen doen er geen 20 min. over voor ze een doormelding hebben verzonden, dat zou wat zijn. Heb je alle tijd om de boel leeg te roven...

haal alle apparatuur er eens vanaf vlak voor de storing. gaat dan ook de NT1 uit tijdens deze periode ? KPN kan de lijn laten meten over een tijdsbestek (enkele dagen). ik adviseer om dit eens te laten doen. Ligt er een spoorwegovergang of havengebied in de buurt ?

Verwijderd

Garage schreef op woensdag 01 december 2004 @ 20:08:

Ik neem aan dat ze dus precies bedoelen wat je hier aangeeft (Je hebt toch niet dit ergens in een dosier geschreven he ;) )
Nee ik denk dat dit gewoon toeval is O-)

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10-2025
pkouwer schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:40:
alarmsystemen doen er geen 20 min. over voor ze een doormelding hebben verzonden, dat zou wat zijn. Heb je alle tijd om de boel leeg te roven...
Misschien dat de lijn wel degelijk door zo een melding uitvalt, en daarna 20 minuten nodig heeft om te "resetten"? Een soort time-out?

Wel apart om te lezen trouwens, mijn vriendin heeft thuis een soortgelijk probleem met de kabel. Daar gaat elke avond op gezette tijden 2x het beeld van de tv en het geluid van de radio een 10 seconden storen en flikkeren. Elke dag op exact dezeflde tijd. Na dit topic zal ik haar erop attenderen om eens te kijken of zomer-/wintertijd hier op van invloed is.

• pkouwer
  • Laatst online: 07-10-2025
Mycroft schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:58:
[...]

Misschien dat de lijn wel degelijk door zo een melding uitvalt, en daarna 20 minuten nodig heeft om te "resetten"? Een soort time-out?
welke alarmverbinding hebben jullie naar de meldkamer toe ??

Verwijderd

Hmm, lijkt er op, of KPN specifiek de lijnen deactiveerd ?

Dit is/was een service die voor ISDN en POTS wordt gedaan.

Vroeger kregen we nog wel eens een mededeling.

Wat je kunt doen, tenminste, als je een ISDN router ergensh hebt liggen, om b.v. de debug mode aan te zetten, en dan rond dat tijd stip kijken wat voor soort signalen je router binnen krijgt.

(op cisco was het iets van : Deb IS q921 (moet je even nazoeken) maar in ieder geval kun je dan zien wat er gebeurd, en soms ook waarom.

Hopelijk genoeg info.

• garage
AvK schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:18:
Eeehhh, hebben jullie een alarmsysteem dat steeds rond acht uur 's avonds even wil pollen?
Kijk daar eens naar.
Nee, op deze lijn heeft de storing totaal niets met een alarm te maken, bovendien zou het dan op een koopavond niet voor moeten komen, en laat dat precies de dag zijn dat het filiaal er zelf problemen mee heeft. Op de overige dagen hebben wij, van ICT, er een probleem mee, er kan dan geen update en backup plaatsvinden.
pkouwer schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:40:

haal alle apparatuur er eens vanaf vlak voor de storing. gaat dan ook de NT1 uit tijdens deze periode ? KPN kan de lijn laten meten over een tijdsbestek (enkele dagen). ik adviseer om dit eens te laten doen. Ligt er een spoorwegovergang of havengebied in de buurt ?
Op je eerste vraagr kan ik kort zijn, ook zonder NT1 aangesloten is het probleem een feit. Verder is er nog geen langere meting gedaan, dit is echter iets wat ik ga laten doen als er morgen avond geen verbetering is. Ik laat dan een meetapparaat plaatsen op locatie. Bedankt voor deze tip. En hoe de infra buiten het gebouw is zal me eigenlijk een zorg zijn, daar ben ik niet verantwoordelijk voor.
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 22:05:
Hmm, lijkt er op, of KPN specifiek de lijnen deactiveerd ?

Dit is/was een service die voor ISDN en POTS wordt gedaan.
Line activation is al op '1' of 'hoog' gezet, zonder resultaat. Er is dus geen sprake van dat het signaal 'terugvalt in een ruststand'.
Wat je kunt doen, tenminste, als je een ISDN router ergensh hebt liggen, om b.v. de debug mode aan te zetten, en dan rond dat tijd stip kijken wat voor soort signalen je router binnen krijgt.

(op cisco was het iets van : Deb IS q921 (moet je even nazoeken) maar in ieder geval kun je dan zien wat er gebeurd, en soms ook waarom.
Dank je wel voor de suggestie, maar helaas ligt het probleem voor de NT1, wij en KPN zijn beide van mening dat wij (klant) alles hebben gedaan om een werkzame verbinding te krijgen.

Laat ik eerst maar eens afwachten wat er morgen gebeurd wanneer alles over een ander aderpaar loopt.

• garage
AvK schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:18:
Kijk daar eens naar.
Ik kom hier toch even op terug, hoewel ik het nog niet met je eens ben. De KPN monteur welke nu ter plaatse is heeft ook het idee dat er ergens in het pand, tussen ISRA en NT1 een oude alrmcentrale zit die dagelijks uitbelt.

Het idee dat de storing nu plots (nou ja, sinds 2 maanden) is opgetreden is dat er misschien ergens in het pand een stekker in een stopcontact is geprikt, waardoor het alarm in ene actief is geworden.

De monteur is op zoek naar het ISRA punt, hij heeft geen idee waar dat zit. Vervolgens kan hij de kabel tussen NT1 en ISRA volgen en uitvinden of er iets tussenhangt. Of misschien is er wel iets tussen gehangen.

Veel winkelcentra hebben een inpandige ruimte waar alle meters van alle winkels geplaatst zijn, het kan natuurlijk dat een ander pand in dat zelfde winkelcentrum alarm heeft laten aanleggen, maar op de verkeerde plek op het ISRA punt heeft aangesloten. Nou ja, ik ga niet speculeren. De monteur is ter plaatse en onderzoekt.

Ik vind het wel slordig dat KPN niet weet waar hun eigen ISRA is gesitueerd. 8)7

Wordt vervolgd :+

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

AvK

Ready Set Go

Quote: "Ik vind het wel slordig dat KPN niet weet waar hun eigen ISRA is gesitueerd."

Winkelcentra en andere 'verzamelpanden' zijn altijd een ramp voor KPN en andere NUTS bedrijven. Winkeltje d'r bij, winkeltje d'r af, uitbreidinkje hier, slopen daar, wandje er tussen, 2 panden die tot 1 pand samengesmeed worden, enz enz. :? |:(
En jij vind het vreemd dat iemand niet direct terug kan vinden waar een aansluiting zit? :)

Ben ondertussen wel nieuwsgierig wat het probleem nu is.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

AvK schreef op donderdag 02 december 2004 @ 14:46:
Quote: "Ik vind het wel slordig dat KPN niet weet waar hun eigen ISRA is gesitueerd."

Winkelcentra en andere 'verzamelpanden' zijn altijd een ramp voor KPN en andere NUTS bedrijven. Winkeltje d'r bij, winkeltje d'r af, uitbreidinkje hier, slopen daar, wandje er tussen, 2 panden die tot 1 pand samengesmeed worden, enz enz. :? |:(
En jij vind het vreemd dat iemand niet direct terug kan vinden waar een aansluiting zit? :)

offtopic:
Mischien lichtelijk offtopic maar het komt ook vaak doordat tekeningen niet geupdate worden endergelijke dat is nog veel erger. (dit gebeurt nog wel eens bij nuts bedrijven dat ze dat niet nodig vinden vooral na de privatisereing van het hele zooitje)

Is het niet zo dat er ergens een netwerk aansluiting op geprikt zit oid want dan kan je ook rare fratsen krijgen. (voor de nt1 natuurlijk)
Ook zou ik eens rondkijken of je op het tijdstip dat de storing optreedt er in de buurt niet iets vreemds gebeurt dat automatisch geregled word bij bijvoorbeeld buren mischien dat gewoon al rondkijken in het winkel centrum zelf een oplossing is.

No signature found

• garage
AvK schreef op donderdag 02 december 2004 @ 14:46:

OK, dat je niet weet waar een bepaalde ruimte zich bevindt, of hoe je daar binnen moet komen is 1, maar dat je helemaal geen idee hebt waar het ISRA punt (Wat je zelf hebt aangelegd) zich bevindt, en door kabels te volgen je bij dat aansluitpunt moet komen is 2.

Verder heeft de monteur in de centrale ruimte een alarmcentrale gevonden die tussen onze aansluiting leek te ziiten. Het mag duidelijk zijn, deze centrale is niet van ons.

Deze is er nu tussenuit gehaald.

Ik blijf het vreemd vinden dat een alarmcentrale voor een NT1 geplaast is/wordt, en dat het blijkbaar nog werkt ook. En dat het niet te meten is dat er iets voor de NT1 aan de lijn hangt.

Jouw gedachte over een vermeende alarmcentrale was dus helemaal zo gek nog niet, hulde! Ik hoop voor ons ook dat dit een oplossing is voor ons probleem.

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-02 22:18
Kan het niet zo zijn dat de alarmcentrale probeerde te bellen, er daardoor kortsluiting ontstond op de telefoonlijn en de lijn voor een aantal minuten (20 dus) niet bruikbaar was?

Verwijderd

Garage schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:34:
[...]

OK, dat je niet weet waar een bepaalde ruimte zich bevindt, of hoe je daar binnen moet komen is 1, maar dat je helemaal geen idee hebt waar het ISRA punt (Wat je zelf hebt aangelegd) zich bevindt, en door kabels te volgen je bij dat aansluitpunt moet komen is 2.
ISRA punten worden wel eens verplaatst,verstopt ( niet door KPN ) of zitten op hele rare plaatsen, dan kom je er alleen achter door het raadplegen van 'invoer gegevens' ( maar goed dan weet je alleen waar die vanaf de straatkant het pand binnenkomt) , een meting ter plaatse of door de route terug te volgen.
Verder heeft de monteur in de centrale ruimte een alarmcentrale gevonden die tussen onze aansluiting leek te ziiten. Het mag duidelijk zijn, deze centrale is niet van ons.

Deze is er nu tussenuit gehaald.

Ik blijf het vreemd vinden dat een alarmcentrale voor een NT1 geplaast is/wordt, en dat het blijkbaar nog werkt ook. En dat het niet te meten is dat er iets voor de NT1 aan de lijn hangt.
Waarschijnlijk nog van de vorige eigenaar en heeft ie er altijd gezeten, Bij ISDN lijnen kan dan zo'n analoge kiezer voor de NT1 flinke problemen geven. Die alarmkiezer verbreekt de verbinding om zelf uit te gaan bellen, wat niet lukt en wat hij een bepaalde tijd blijft proberen. Daarbij nog eens AB sluiting bij verbreken.

Ben benieuwd of de monteur coulant was, aangezien het achter het ISRA punt zat ??

• garage
Eerst het goede nieuws: Alles lijkt weer in orde, geen enkele storing gehad vanavond! Iedereen bijzonder bedankt voor de geboden suggesties en de hulp! _/-\o_
mtthw schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:29:
Kan het niet zo zijn dat de alarmcentrale probeerde te bellen, er daardoor kortsluiting ontstond op de telefoonlijn en de lijn voor een aantal minuten (20 dus) niet bruikbaar was?
Precies wat ik ook denk (nu)
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:26:
ISRA punten worden wel eens verplaatst,verstopt ( niet door KPN ) of zitten op hele rare plaatsen, dan kom je er alleen achter door het raadplegen van 'invoer gegevens' ( maar goed dan weet je alleen waar die vanaf de straatkant het pand binnenkomt) , een meting ter plaatse of door de route terug te volgen.
OK, meer info. De ruimte waar het ISRA punt zit is een gemeenschappelijke ruimte in het winkelcentrum. Hoewel de filiaalhouder wist dat daar iets 'van een zwarte kast' hing, heeft dit tot 2 maanden geleden nooit voor problemen gezorgd. Vreemder is het dus dat er 'ineens' problemen zijn onstaan.
Waarschijnlijk nog van de vorige eigenaar en heeft ie er altijd gezeten, Bij ISDN lijnen kan dan zo'n analoge kiezer voor de NT1 flinke problemen geven. Die alarmkiezer verbreekt de verbinding om zelf uit te gaan bellen, wat niet lukt en wat hij een bepaalde tijd blijft proberen. Daarbij nog eens AB sluiting bij verbreken.

Ben benieuwd of de monteur coulant was, aangezien het achter het ISRA punt zat ??
Zoals geschreven betreft het een gemeenschappelijke ruimte. Ik heb het volgende vermoeden: "Bedrijf A meldt dat er storingen zijn met het alarm en stuurt een monteur. De monteur gaat naar het ISRA punt en maakt (volgens hem/haar) het alarm in orde, de stekker is eruit, dat niemand dat ziet zeg. En vertrekt weer." Hiermee is het probleem bij ons onstaan.

Ik ga iig laten uitzoeken van wie die alarmcentrale is, en wanneer er door welk bedrijf onderhoud is uitgevoerd. Ik hoop daarachter te kunnen komen.

Tja, en of de monteur coulant is? Die hoeft niet coulant te zijn, die moet repareren wat er gerepareerd moet worden. Of we een rekening krijgen? Ik verwacht van wel, maar ben er niet zeker van. Immers bij plaatsing van de NT1 moet diegene die dat plaatst de lijn nakijken, en dat is KPN geweest.

Die touwtrekkerij zie ik nog wel, bij een factuur van de kosten, ga ik (laten) doorbelasten aan het bedrijf wat aan onze lijn heeft lopen prutsen. Het zal echter niet eenvoudig worden.

Ik zal na meerdere dagen zonder problemen het hier nogmaals melden.

_/-\o_ Allen bedankt voor de medewerking! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door garage op 02-12-2004 22:59 ]

• garage
Ook nu geen probleem meer. Ik beschouw dit als opgelost, oorzaak was dus een alarmcentrale welke plots tussen ISRA en NT1 gemonteerd was. Deze weggenomen, en geen problemen meer gehad.

Dank aan alle meedenkers en -helpers!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
;)

In deeze zin staan drie fauten

Pagina: 1