Toon posts:

Graag hulp bij uitsluiten defecte hardware:mobo,cpu,psu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord : asus a7v333
cpu : amd athlon xp 2200+
psu : super flower sf-320ts (320 watt)
windows XP home edition
geheugen : 512mb DDR

Hoi,

Sinds vorige week valt m'n computer op onregelmatige en totaal onverwachte momenten uit.
Het probleem is hier in andere topics al uitvoerig beschreven en bijna alle voorgestelde oplossingen heb ik uitgeprobeerd.
Zo ben ik er achter gekomen dat het probleem niet windows gebonden is want hij valt ook uit als ik m'n bios draai. Om alle twijfels hieromtrent weg te werken heb ik via een opstartdiskette van windows 98 de opstart HD kunnen formatteren. De computer blijft echter op onregelmatige tijdstippen uitvallen.

Wat ik nog geprobeerd heb :
- bios geflasht
- cmos reset
- tweede HD en cd rom speler afgekoppeld
- netstroomdraad nagekeken
- computer in apart stopcontact gestoken
- L2 cache uitgeschakeld
- bios in default setting draaien
- atx reset

De voeding blijkt, volgens de bios, stabiele spanningen te leveren (zolang de computer draait)

De led op m'n moederbord brandt en ook alle biepjes bij de opstart zijn aanwezig. Geen foutcodes te horen

In bios krijg ik echter wel foutmeldingen.
Als ik heropstart krijg ik direct het biosvenster te zien met soms deze 2 meldingen (in het rood) :
- Since you use a new cpu or reinstall your cpu, the system boots up at the cpu speed of 2 x 66 mhz to make sure the system can enter setup menu. Now you can adjust the cpu speed as you wish. If the speed is adjusted too high, the system may hang. Please turn of the system and then restart to set the cpu speed

of deze

- During the last boot-up your system hung for an improper cpu setting. You system is not working in safe mode. To optimize the system performance and reliability, make sure the cpu speed conform to the specifications of your cpu.

Voor alle duidelijkheid : ik heb aan de cpu speed niets veranderd. Vermelden waard ook nog is dat de computer steeds opstart aan 1350 Mhz ipv de ingestelde 1800. Uitvallen doet hij echter in beide gevallen.

Mijn vraag is nu of iemand uitsluitsel kan geven wat ik moet vervangen...voeding, moederbord, cpu.
Indien cpu stuk zou zijn, vervang ik enkel die dan of best ook het moederbord.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Geen last van lekkende condensatoren op het mobo?

Verwijderd

Wasdat :S ?
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:22:

Als ik heropstart krijg ik direct het biosvenster te zien met soms deze 2 meldingen (in het rood) :
- Since you use a new cpu or reinstall your cpu, the system boots up at the cpu speed of 2 x 66 mhz to make sure the system can enter setup menu. Now you can adjust the cpu speed as you wish. If the speed is adjusted too high, the system may hang. Please turn of the system and then restart to set the cpu speed

of deze

- During the last boot-up your system hung for an improper cpu setting. You system is not working in safe mode. To optimize the system performance and reliability, make sure the cpu speed conform to the specifications of your cpu.
Mag ik je vragen wat je temperaturen zijn, en hoeveel / waar je fans heb in je kast

Verwijderd

Ik zou aanraden als eerste de voeding eens te vervangen,
een defecte voeding kan deze verschijnselen geven.

Als dat het probleem niet is kijk dan eens naar de koeling van je cpu en chipset

Verwijderd

Topicstarter
@ RoamoR : Nee, geen lekkende condensatoren. Het moederbord is schoon.

@ _ElMo_ : - atx reset : heb ik hier op het forum teruggevonden : is de stekker uit het stopcontact halen en de powerknop gedurende 15 seconden ingedrukt houden.

Temperaturen :
mobo = 32 graden
cpu = niet meer dan 40 graden (systeemkast staat open).

Alle fans werken; 1 op heatsink, en een 6-tal in de systeemkast

Misschien nog even vermelden dat de computer pas terug opstart nadat de stekker uit het stopcontact is gehaald.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 23:48 ]

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 22:13
Heb je een geaard stopcontact?
Wordt je NB en/of SB chip ook warm, worden ze ook gekoeld?
Heb je het al met een andere voeding geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Iedereen bedankt die proberen helpen heeft. Het probleem is opgelost.
De boosdoener was m'n pc-voeding.
Om uitsluitsel te krijgen of nu de voeding, pcu of moederbord stuk was, had ik al een vervangvoeding van m'n buur geplaatst. Toch bleven de problemen aanhouden. Uiteindelijk had ik voor mezelf uitgemaakt een nieuwe voeding te kopen (omdat dit goedkoopst is) en daarna het mobo te vervangen om uiteindelijk met een nieuwe cpu te eindigen indien de vorige twee aankopen geen soelaas biedden.
En ja, met een nieuwe voeding bleek het probleem van de baan te zijn.

Tot ziens,
Kalden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=atx reset], [google="atx reset"], [Hangen en Opstartproblemen troubleshooter]Hangen en Opstartproblemen troubleshooter[/TOPIC] :)
Niet alleen bij het starten van het topic, maar ook bij het reageren wordt van jou wel op z'n minst inzet, inzicht, researchvermogen en minimaal een zekere mate van basiskennis vereist.

Overigens werken ranzige MSN smiles niet hier op GoT B)

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 30-11-2004 09:08 ]

Verwijderd

mischien dat de buis batterij leeg is?
Pagina: 1