Toon posts:

SATA HD Keuze

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnen ongeveer een maand een nieuwe PC te kopen. Na vele reviews te hebben gelezen, is mijn onzekerheid alleen maar groter geworden. Ik zit te denken aan 2 WD Raptor 74 GB HD's of 2 Maxtor Diamond Max 10's in een RAID 0 config. Nu heb ik o.a. op dit forum gelezen dat het beter is om te gaan voor een native SATA HD, inplaats van een native PATA HD met een PATA naar SATA converter ivm command queing en de snelheids verschillen onderling. Het lijkt mij dat het verschil teniet word gedaan door de hoge RPM en seek time van de Raptor. Ondanks dit word het toch aangeraden om een native SATA HD te kopen. Het gaat mij hier vooral om de snelheid, en niet zozeer de opslag ruimte. Enig idee waar ik nu beter uit kan kiezen?

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Als je de reviews van www.storagereview.com erop na slaat, dan zal je zien dat de raptor de duidelijke winnaar is.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een Tweaker kan prima zelf zijn/haar hardware uitzoeken op basis van specs, reviews, ervaringen, probleemgevallen, etc. Kijk eens in de FAQ van dit subforum hoe je dat moet doen.

De Serial ATA FAQ als voorbereiding op je aankoop.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 28-11-2004 23:19 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Tweakertje schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:17:
Als je de reviews van www.storagereview.com erop na slaat, dan zal je zien dat de raptor de duidelijke winnaar is.
Idd, maar je moet wel weten dat de 74Gb zijn kleinere broertje DUIDELIJK achter zich laat.

In raid0 zul je dus met 2x74Gb aan raptor behoorlijke snelheden halen, deze raad ik je dan ook aan ...

Volgende keer wel zelf wat googlen, en ffies op THG kijken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook het een en ander op het internet bekeken, zowel hier, op google als op storage review. Uiteindelijk vond ik het zo onduidelijk worden als ik alles vergeleek waardoor ik het toch voor de zekerheid hier wilde vragen.

Verwijderd

De raptors zijn écht zo ziekelijk snel, en alhoewel ze een PATA <-> SATA bridge hebben, maakt dat geen fl*kker uit, ook al zijn ze nog zo snel, 150MB/sec halen ze niet, sterker nog: de 133MB/sec niet. En ze ondersteunen Tagged Command Queueueueueing (ugh...).

Ook zijn ze van een stukken betere kwaliteit dan de DiamondMax 10's, de eerste defecte DM10's zijn alweer uit RMA gekomen @ de winkel. Raptors zijn echt enterprise schijfen, en met platters van 2,5". Ze zijn oerdegelijk, en hebben een MTBF van hedendaagse SCSI normen, ze zijn berekend op 24/7 gebruik en dat voor 5jr lang. Daar zijn DM10's niet voor gemaakt.

Daarom, zeker voor RAID0: Raptors. Als singele storage schijf een DM10 d'r bij, maar het liefst in RAID1. Ik zal zo'n schijf NIET in RAID0 vertrouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 23:48 ]

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-03 21:18
Ik ben een gelukkige eigenaar van een WD Raptor 36GB, ik kan je verzekeren dat dit een zeer snelle schijf is en de 74GB uitvoeing is nog sneller (en een stuk duurder). Ik had voor de raptor een 120GB sata maar het verschil kan ik zeker merken. Vooral met installatie, opstarten OS, kopiereen van data.
Dit is mijn opstelling: 1x raptor (wil er nog 1 bij, maar de portomonee laat dat op dit moment niet toe) en 1x Maxtor DM10 200GB.

Verwijderd

Ik heb op dit moment het zo geconfigureerd:

2x WD Raptor 36 Raid0 (zit boven de f*kkin 100MB/sec!!! NVraid zo slecht nog niet)
1x Seagate 160GB S-ATA (is SATA native, érg snel, verbazingwekkend snel en stil zelfs!)
1x Maxtor Diamondmax 10 200GB S-ATA (ook native, erg snel, sneller dan de seagate, zo'n 10MB/sec, maar niet zo stil helaas, hij klinkt nogal knerspend).

D'r komt binnenkort een 4-poorts PCI-SATA controllertje aan, en dan komen er nog een paar forse Seagate 200GB of hoger-tjes d'r aan. Niks geen RAID. Snelheid is voor die grote schijfen niet van belang, games, OS enzo zet ik toch wel op de Raptors, en dan zijn de seagates stiller, en niet eens zó veel trager.

Sinds ik op de Hanze Hogeschool GRO zit, kom ik elke dag met een volle laptop thuis, en dan is die ruimte nodig.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Volgens deze benchmark http://www.tweakers.net/benchdb/test/39 is de DiamondMax toch vaak wat sneller. Sterker nog, ze zijn in een RAID0 altijd sneller. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 29-11-2004 00:14 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Je bekijkt ze dan in de resultaten van één test, op verschillende controllers.

Dat PCMark een vrij crappe, bevoordeelde test is is al bekend, en met HDD's vertrouw ik er ook al niet al te veel van. Ik vertrouw eerder HDTach, of Atto dan.

Ik haal binnenkort wel een 2e DM10, en zet ze in Raid0, mogen ze het opnemen tegen m'n Raptor 36's, beide in NVRaid. Het zal mij benieuwen wie d'r wint. Mijn geld gaat naar de Raptors, maar het zal niet zó veel verschillen. Als ik Raptor 74's in Raid0 had, dan had ik wel wat meer durfen te verwedden op de raptors, de Raptor 36 is misschien snel, maar de Raptor 74 is zó veel verbeterd!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

En in ATTO presteren ze ook weer beter http://www.tweakers.net/benchdb/test/35 :)

ARME AOW’er

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03 15:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Heb zelf net een PATA Maxtor DiamondMax 10 7200rpm 250 Gig gekocht en inderdaad ... retesnel !!! :)

Mijn PATA RAID 0 met 2x een PATA DiamondMax 3 7200rpm 160 Gig wint het nog wel met 90 MB/s @ FastTrak PCI controller, maar met 65MB/s komt de 10 al eng in de buurt !! Alleen al bij de gedachte aan 2x een 10 in RAID 0 ga ik :9~ :9~ :9~

Qua lawaai .. welk lawaai !? :? :)

Over de Raptor's veel goeds gehoord qua snelheid, maar ook dat ze flink herrie maken .. dus, mjah .. maar net wat je voorkeur heeft :)

edit: voor wat het waard is .. heb momenteel 5 Maxtor schijven hierzo en 0,0 problemen tot dusver @ 24/7 :)

[ Voor 11% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-11-2004 00:26 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Raptors lawaai? Welk lawaai? Die DM10 klinkt echt astmatisch als hij behoorlijke read-write acties te verduren krijgt. En ik vind hem ook nogal heet worden, zeker IVM die Seagate.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 00:28:
Raptors lawaai? Welk lawaai? Die DM10 klinkt echt astmatisch als hij behoorlijke read-write acties te verduren krijgt. En ik vind hem ook nogal heet worden, zeker IVM die Seagate.
2 x DM10 hier nu elk 36 graden. 24/7 aan. Ik hoor ze dus niet of nauwelijks terwijl van de Raptors tientallen topics te vinden zijn over het lawaai dat ze maken. 8)7

ARME AOW’er

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03 15:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Okeeej, tuurlijk, de lees/schrijfacties zijn hoorbaar, maar daarbij maakt het dag-en-nacht verschil of je ze gedempt in je kast hebt hangen, of gewoon keihard erin vastgeschroefd .. dan resoneert de hele handel mee!! :X

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

LianLi PC75, plek voor 6 vertikaal naast elkaar, sure, hij kan gedempt in een 5¼" bay, maar daar heb ik maar 6 van, en als ik straks 8 schijfen heb, en 2 optical drives, dan laat het raden over...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit stukje uit de FAQ is hierover duidelijk: Welke harddisk moet ik nemen? :)

Volgens de Tweakers.net benchdb is de Raptor sneller en de DiamondMax stiller. De een zal z'n keuze op de snelheid baseren en de ander op de stilte.

Zie verder ook [search=raptor of diamondmax 10]:
Maxtor Diamondmax10 200GB NCQ support?
Check de reacties van Femme :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.