Toon posts:

Aanschaf HW company mailserver

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort aangesteld als systemadmin op de zaak,
hartstikke leuk maar het eerste grote project is het opzetten van een company mailserver.

De SW is n.p. Kerio mailserver - het alternatief voor exchange, maar de HW daar zit em de kneep.

Wat te doen, er is zoveel keuze op server gebied? Dell (onze huisleveracier), HP proliant, of een eigen PC in elkaar draaien?

Hoe bepaal je de specs waaraan deze server moet voldoen?
De omgeving moet geschikt zijn voor 270 gebruikers. De server staat op het bedrijf, maar het meerendeel van de medewerkers logt in vanaf het internet.
Connectie vanaf het intranet is IMAP...

Dingen die volgens mij hierbij komen kijken zijn het wegschrijven naar Tape van de incremental backups van de mailserver en een APC UPS aanschaffen i.g.v. fall-out.

Iemand ervaring met het samenstellen van een eigen mailserver m.b.t. de aanschaf van de HW?

Help!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 17:20
Ik zou zowiezo geen zelfbouw nemen als mailserver, dat ten eerste. Wat voor hardware je nodig heb kan ik niet zeggen. iig iets van hp/compaq met goede garantievoorwaarden.

Wat ik wel kwijt is of je wel voor kms moet gaan in een grote omgeving.

Mijn ervaringen met kms zijn niet al te positief..

- teveel instelwerk per account
- agenda wordt gedeeld onder de naam calendar en is dezelfde naam voor elke gebruiker.
- mijn inziens nog teveel fouten aanwezig in kms.

Mij lijkt exchange toch een beter product voor je mail ...

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh , dit is niet echt de bedoeling.
Zie dit gedeelte van de FAQ:
:? Kwil een nieuwe server, liefst 19" enzo!! HELP!!

Dat kan, echter met regelmaat van de klok verschijnen er soortgelijk draadjes.
Niet dat het heel erg vervelend is, maar vaak zijn het vragen waar we weinig mee kunnen. Hier iig enkele draadjes over (19") servers:

URL om server samen te stellen (19" raised pci etc
Welke serverconfigurati voor Small Business server
Server voor bedrijf, wat voor specificaties?
Welke Compaq server als intranet server?

Dus mocht je een server-advies topic plaatsen, laat dan weten:
  • Wat is je budget
  • Wat heb je eventueel nu (en waarom wordt het vervangen)
  • Wat gaat je er allemaal EXACT mee doen
  • Wat is je kennis van hardware
  • Wat voor server (standaard of 19", bij 19" hoeveel U)
Mocht je op zoek zijn naar 19" cases, kun je uiteraard ook even kijken op shop.tweakers.net
Beden echter wel, GoT is een forum, en niet een soort Gouden Gids waar je al je vragen kwijt kunt welke winkels wat allemaal tegen welke prijs verkopen.

Laat ook merken dat je al goed rond gekeken hebt, topics als Ik wil een server, wat raden jullie mij aan? gaat natuurlijk meteen op slot!
Wees dus duidelijk met je verhaal voordat je een topic start.

En vergeet vooral het volgende niet:
Zoals Perseus het ooit zo mooi verwoord heeft:

gaan we voor
"Money not a problem bring on tha stuff"
of gaan we voor
"Me need el cheapo server"
Hier kunnen we weinig mee.

Tijd voor een nieuwe sig..

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou zowiezo geen zelfbouw nemen als mailserver, dat ten eerste.
Wat is er mis met zelfbouw dan? Iemand met verstand van zaken kan nog heel wat voor elkaar krijgen.

Een goede mailserver imho is Merak Mail Server. Imap, pop3, calendaring en instant messaging. Compleet met spamfilter en antivirus. En niet al te duur :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Geen zelfbouw server gebruiken is onzin..het is wel zo dat je de garantie voor hardware kan verleggen naar 3den. Dit is juridisch wel geinig , maar als de mailserver kapot is en ze komen hen niet op tijd maken bijvoorbeeld ; ben JIJ wel het zaadje(komt niet weinig voor!)....en dan heb je wel een duur contract met HP/DELL/IBM , je krijgt juridisch natuurlijk gelijk omdat je een contract hebt , maar dat zegt jou baas helemaal niks, die wilt dat de server werkt ; klaar uit!

Maak gewoon zelf een turbo bak , scheelt je minstens 10% op de prijs aan onderdelen .gooi er windows 2003 op met IBM websphere of eventueel exchange (toch een mooie oplossing als je toko niet te groot is!). Eventueel kan je er ook een linux distro opzetten met de exchange vervanger (naam even kwijt..).

Leuke DLT erin, voor de backup natuurlijK! Als je backup niet werkt ben je zoiezo snel het haasje als systeembeheerder!

Als je er niet uit komt moet je mij maar even benaderen (als je dat handig vind).

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik via Active view kreeg aangeboden is een all-in one solution onder de naam connectbox... het lijkt mij een goed alternatief voor de combo Kerio op een HP/Compaq bijv.
Iemand hier ervaringen mee?

Verder is Kerio mij prima bevallen, de licentiekosten van 1700 euro is een tiende van de licentiekosten van Exchange, het instellen van aparte users is b.t.w. peanuts als je gebruik maakt van user templates....

HP / Compaq heb ik helemaal geen ervaring mee, zelfbouw plenty, voor de prijs van een Proliant kan ik een flinke pc in elkaar sleutelen lijkt me...
Waarom dan toch nog een pre-assembled PC?

Verwijderd

Dell levert servers die dit prima aankunnen. Aangezien dat je huisleverancier is, zou ik de vraag gewoon bij hun neerleggen.

Om eerlijk te zijn.. je spreekt van 270 werkplekken. Dat is nogal wat, imo teveel om het te laten implementeren door iemand die er geen verstand van heeft (nofi). Ik zou de klus uitbesteden..

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarom dan toch nog een pre-assembled PC?
Ik zou het niet weten :Y)

Maarreh, als je server kapot is, en hij moet gerepareerd worden door bijv. HP of Compaq dan ben je ook ff een tijdje verder, bovendien heb ik niet het idee dat je daar veel zelf aan kan/mag doen, dus dan ben je zelf ietwat machteloos :r

Correct me if i'm wrong ;)

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 28-11-2004 22:49 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

spone schreef op zondag 28 november 2004 @ 22:48:
Maarreh, als je server kapot is, en hij moet gerepareerd worden door bijv. HP of Compaq dan ben je ook ff een tijdje verder, bovendien heb ik niet het idee dat je daar veel zelf aan kan/mag doen, dus dan ben je zelf ietwat machteloos :r

Correct me if i'm wrong ;)
you're wrong, dat gaat allemaal overleg en is afhankelijk van het contract wat je afsluit. Dell biedt bv. een 4 uurs 24/7 support regeling, dan moet er iemand binnen 4 uur on-site zijn voor reparatie.

Het door een ander laten installeren betekent niet dat je het niet zelf mag beheren. Sterker nog, vaak wordt dat gescheiden, installatie en beheer. Je hebt dan de keuze wat je zelf wil doen en wat niet. Het is allemaal afhankelijk van de SLA die je afsluit.

Daarom zeg ik ook; neem gewoon contact op met de leverancier..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
270 werkplekken is inderdaad overdreven. Als het idd zoveel zou zijn had ik dat nooit op me genomen, het betreft hier echter een detacheringsbureau. Het meerendeel van de werknemers zit buiten de deur.

Alleen een klein gedeelte van de 270 werknemers zal afhankelijk zijn van dit e-mail adres. Een man of 40 in totaal denk ik.

Ik zal idd eens contact opnemen met Dell, ik wist niet dat installatie en beheer gescheiden waren. Dat was namelijk mijn grootste bezwaar, er gaat iets kapot en je mag niks doen....

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-02 16:13

nhanssen

QVL is non-tweakers

Dit is misschien wel handig voor je:

http://www.easygate.nl/EasyGate/Home

Je kan er ook een compleet pakket bij pakken met support.

Het is eigenlijk een kleine pc (mailserver, firewall, nat, etc) in een. (de machine is apart bij te bestellen)

Het is ook een apart software pakket, het is gratis voor 5 mensen dacht ik.

Qua eenvoud gezien is het heel eenvoudig te configureren, alles is namelijk webbased.

[ Voor 34% gewijzigd door nhanssen op 28-11-2004 22:59 . Reden: toevoeging ]

Spec's PC

Verwijderd

Topicstarter
nhanssen schreef op zondag 28 november 2004 @ 22:56:
Dit is misschien wel handig voor je:

http://www.easygate.nl/EasyGate/Home

Je kan er ook een compleet pakket bij pakken met support.

Het is namelijk een kleine pc (mailserver, firewall, nat, etc) in een.
Ongeveer eenzelfde configuratie als de connectbox. www.conextbox.nl
Mijn grootste bezwaar tegen deze connectbox is dat de developers nog niet veel praktijkervaring hebben opgedaan. Het doet allemaal een beetje plastic aan.
Dit alternatief zal ik ook eens bekijken!

• TAMW
  • Laatst online: 19:17
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 22:51:
[...]

you're wrong, dat gaat allemaal overleg en is afhankelijk van het contract wat je afsluit. Dell biedt bv. een 4 uurs 24/7 support regeling, dan moet er iemand binnen 4 uur on-site zijn voor reparatie.

Het door een ander laten installeren betekent niet dat je het niet zelf mag beheren. Sterker nog, vaak wordt dat gescheiden, installatie en beheer. Je hebt dan de keuze wat je zelf wil doen en wat niet. Het is allemaal afhankelijk van de SLA die je afsluit.

Daarom zeg ik ook; neem gewoon contact op met de leverancier..
Kleine aanvulling:

Je kan deze contacten zelfs voor 5 jaar lang afsluiten, is toch wel fijn dat er 4 jaar en 11 maanden en het ding overlijdt nog gewoon alle spareparts + monteur binnen 4 uur beschikbaar zijn!!! Regel dat maar eens met je hobbie bob server.

[ Voor 4% gewijzigd door TAMW op 28-11-2004 23:01 ]

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 22:59:
[...]

Ongeveer eenzelfde configuratie als de connectbox. www.conextbox.nl
Mijn grootste bezwaar tegen deze connectbox is dat de developers nog niet veel praktijkervaring hebben opgedaan. Het doet allemaal een beetje plastic aan.
Dit alternatief zal ik ook eens bekijken!
Nou die van de easygate best wel hoor...geloof me ;)

edit:
Kijk eens aan een lijst met spec's :) :

EasyGate functies & componenten
EasyGate kan dienst doen als:
- Internetrouter (ondersteuning voor ISDN, ethernet, PPTP, PPPoE, DSL)
- Firewall
- PPTP server voor thuiswerken via internet
- IPSec server voor koppelingen met andere (EasyGate vestigingen)
- Virusscanner voor alle ingaande en uitgaande e-mails
- Proxyserver
- Contentfilter
- e-mail server
- spamfilter
- DHCP server
- Nameserver
- Fileserver
- Faxserver
- Webserver
- exchange4linux workgroupserver voor gedeelde agenda’s, adresboeken, etc. via Microsoft Outlook
Een overzicht van de verschillende versies/licenties vindt u verderop op deze site.

[ Voor 44% gewijzigd door nhanssen op 28-11-2004 23:02 . Reden: Ondersteunende spec's ]

Spec's PC

Verwijderd

Topicstarter
Kleine aanvulling:

Je kan zelfs contacten voor 5 jaar lang afsluiten, is toch wel fijn dat er 4 jaar en 11 maanden nog gewoon alle spareparts gratis + monteur binnen 4 uur leverbaar zijn!!! Regel dat maar eens met je hobbie bob server.
Zelf kan je onderdelen kiezen die op elke hoek van de straat te halen zijn. Kiezen voor reguliere onderdelen is een van DE argumenten bij het kiezen voor een zelfbouw server.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Ik vind zelf MDaemon wel handig.

Die kan ook gebruikers importeren vanuit een NT-database, zo kun je 'm dus koppelen aan je PDC.

Verder antivirusoplossing en erg veel instelmogelijkheden.

Server die zelfbouw is kan prima. Een mailserver is niet zo bedrijfskritisch als een complete hoofdserver: Ook zonder email kan iedereen wel doorwerken, al zij het wat behelpen.

Of de meerwaarde van een duur servicecontract opweegt tegen het down zijn van de mail een dag dat kun je jezelf het beste afvragen.

Kwa hardware heb je weinig eisen: Een netwerkkaartje, wat geheugen (Afhankelijk van je besturingssysteem) en een simpele raid-config (net iets veiliger dan een non-raid ivm hdd crash)

Echt "performance" heb je niet nodig met een mailtje van hoogstens een paar Mb.

Backup kan op een tape, al lijkt het me handiger om dat over het netwerk te doen en dan op de hoofdserver mee te laten backuppen, je houd dan je backup centraal, en als je veel aparte units hebt moet je overal apart tapes wisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 28-11-2004 23:03 ]

• TAMW
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:01:
[...]

Zelf kan je onderdelen kiezen die op elke hoek van de straat te halen zijn. Kiezen voor reguliere onderdelen is een van DE argumenten bij het kiezen voor een zelfbouw server.
succes met je RAID kaart, geheugen, processor, mainbord, schijven enz dan over 2,3,4 jaar!

[ Voor 8% gewijzigd door TAMW op 28-11-2004 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:02:
Ik vind zelf MDaemon wel handig.

Die kan ook gebruikers importeren vanuit een NT-database, zo kun je 'm dus koppelen aan je PDC.

Verder antivirusoplossing en erg veel instelmogelijkheden.

Server die zelfbouw is kan prima. Een mailserver is niet zo bedrijfskritisch als een complete hoofdserver: Ook zonder email kan iedereen wel doorwerken, al zij het wat behelpen.

Of de meerwaarde van een duur servicecontract opweegt tegen het down zijn van de mail een dag dat kun je jezelf het beste afvragen.

Kwa hardware heb je weinig eisen: Een netwerkkaartje, wat geheugen (Afhankelijk van je besturingssysteem) en een simpele raid-config (net iets veiliger dan een non-raid ivm hdd crash)

Echt "performance" heb je niet nodig met een mailtje van hoogstens een paar Mb.
MDeamon kreeg ik aangeboden van onze SW leverancier, lijkt me een erg mooi pakket met erg aantrekkelijke licentiekosten.
Ik vraag me alleen af of MDeamon kan communiceren met Outlook 2003 d.m.v. IMAP. Een functionaliteit die vereist is, is het delen van de Agenda functie...

Ik begin steeds meer te geloven in een zelfbouw PC, de kosten die je maakt voor de SLA's wegen niet op tegen het gemak van het zelf samenstellen en beheren.
Wat is behalve deze SLA nou het verschil tussen een Proliant en een eigen gekozen mobo met geheugen, raid-5 en Gigabit netwerk?
Zijn de componenten van beduidend betere kwaliteit?

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:07:
[...]

MDeamon kreeg ik aangeboden van onze SW leverancier, lijkt me een erg mooi pakket met erg aantrekkelijke licentiekosten.
Ik vraag me alleen af of MDeamon kan communiceren met Outlook 2003 d.m.v. IMAP. Een functionaliteit die vereist is, is het delen van de Agenda functie...

Ik begin steeds meer te geloven in een zelfbouw PC, de kosten die je maakt voor de SLA's wegen niet op tegen het gemak van het zelf samenstellen en beheren.
Wat is behalve deze SLA nou het verschil tussen een Proliant en een eigen gekozen mobo met geheugen, raid-5 en Gigabit netwerk?
Kijk dat kan de easygate nou wel weer :*)

Spec's PC

• TAMW
Laat maar zie mijn vorige post

[ Voor 85% gewijzigd door TAMW op 28-11-2004 23:09 ]

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:07:
[...]

Specs van Mdaemon kun je vinden op hun site, kwestie van lezen... http://www.altn.com en ja, hij kan communiceren met Outlook.

Gemak van zelf samenstellen en beheren... tja, dat heb je bij een merk-server ook hoor, je kan zelf bepalen wat er in dat ding komt.

Enige nadeel aan zelfbouw kan zijn dat de hardware niet goed samenwerkt, bij een merkserver is het zoiezo op elkaar afgestemd. Maar met een beetje kijken en onderzoeken voor je shit koopt heb je dat bij een zelfbouwserver ook niet.

De afweging zelfbouw / merk is simpel: Is de besparing die je hiermee doet rendabel om een dag plat te liggen wegens het niet-hebben van een servicecontract, en kun je het je permitteren om tegen je werkgever te zeggen: "morgen of overmorgen komt nieuwe server, de oude is moederbord defect en die kan ik niet meer kopen, dus heb nieuwe spullen besteld"

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Juist omdat je zelf al zegt dat je "sinds kort aangesteld bent als systemadmin op de zaak" lijkt het me erg zinvol om niet alles zelf te willen doen.

- neem contact op met je vaste leverancier, support op langere termijn is een relevante.
- test zelf de nodige pakketten die hier geroepen worden. Stel vooraf criteria op waar je naar wilt kijken, en vergelijk daarop objectief. Dan pas komt een voorkeur van jezelf kijken. Kijk zeker ook naar Merak zou ik zeggen.
- Vraag de organisatie of mail bedrijfskritisch is voor ze, en wat de eventuele downtime mag zijn. Dit zou in hoge mate je budget moeten bepalen voor je hardware.
- Zet alle voor's en tegens op een rij, en geef als sysadmin je advies, maar laat de organisatie kiezen, mede op basis van de door jouw verzamelde testdata.

Denk ook aan antivirus op je mailserver, en antispam of zelfs contentfiltering.

Heb je hier allemaal geen zin in, of krijg je hier de tijd niet voor, besteed de hele klus dan uit.

My 2 ct's.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Er heeft nog niet zo lang geleden een vergelijking tussen mailservers in een NL computerblad gestaan, ik meen PCM. Daarbij werd met name gelet op features als webmail, maar ook het beheer.

Uitkomst was dat er onder de 'goedkopere' windows-based mailservers maar één echte concurrent voor Exchange zat, en dat was volgens mij Kerio. Ik zal even kijken of ik dat blad nog kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor alle reacties :+ , er zijn toch weer een aantal punten uitgekomen waar ik niet aan had gedacht.
Na het lezen van alle reacties kies ik waarschijnlijk voor een prefab server of van Dell, of van HP. Dit met als grootste argument van de garantie en SLA.
Het is inderdaad niet wenselijk om alles zelf te doen, ik ben net aangesteld en heb zat andere dingen te doen. Een prefab aanschaffen kost minder tijd.

Ook Easygate en MDeamon zal ik goed onder de loep nemen.

Verwijderd

TAMW schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:00:
[...]

Kleine aanvulling:

Je kan deze contacten zelfs voor 5 jaar lang afsluiten, is toch wel fijn dat er 4 jaar en 11 maanden en het ding overlijdt nog gewoon alle spareparts + monteur binnen 4 uur beschikbaar zijn!!! Regel dat maar eens met je hobbie bob server.
En over wat voor bedragen spreken we voor zulke support ?

Juist ja... voor dat geld leg je van elk onderdeel in je zelfbouw server 5 reserve onderdelen in je kast... :|

• TAMW
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:21:
[...]

Juist ja... voor dat geld leg je van elk onderdeel in je zelfbouw server 5 reserve onderdelen in je kast... :|
voor een ML 370:

HP Care Pack, 5 Years, 4 Hours , 24x7, ProLiant ML370 [$2,416.00]

Dat valt toch best mee echt geen 5 reserve onderdelen hoor .

En dit is meer dan alleen spare part service hoor je krijgt er nl. ook een engineer van HP bij en mijn ervaring is dat de engineers die de servers en storage doen toch zeer veel ervaring en kennis hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door TAMW op 29-11-2004 18:31 ]

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Zelf ben ik ook nogsteeds aan het kijken voor een goeie/volwaardige vervangen voor Exchange, maar Kerio komt in de buurt, maar als je hun supportforums leest, zal je dat product voorlopig nog niet gaan gebruiken.

Je kan eventueel ook een server kopen bij een kleine kantoorautomatiseerder?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als er connectie moet komen vanaf het internet zul je mischien 2 servers nodig hebben, je wil immers niet dat die mailserver volledig publiek is, de data probeer je toch echt in een afgeschermd stuk te houden (lan of apparte zone). Dat je daarnaast IMAP / Webmail op een frontend server in je DMZ zet lijkt me iig verstandiger. Je zegt dat je callendering wil via outlook / IMAP. IMAP ondersteund bij mijn weten geen calendering, je moet dus ook nog een calendering protocol openzetten naast IMAP (ben de naam ff kwijt).

Inloggen op IMAP gaat standaard zonder encryptie, passwoorden gaan in plain tekst over het internet, er bestaat echter ook secure IMAP maar das al weer een extraje te implementeren. Hoe het "calendering protocol" dit doet weet ik niet...

Verder sluit ik me aan bij de mensen die zeggen dat je beter een merkserver koopt, de kost van hardware is meestal peanuts wanneer deze vergeleken wordt met downtime. Binnen 3 jaar vind je echt niet meer alle onderdelen, en spare parts aanleggen, je zal zien dat je altijd dat onderdeeltje net niet hebt..

Wat betreft je keuze van mailsysteem: is waarschijnlijk niets mis mee, maar zaken als exchange/groupwise zullen waarschijnlijk wel meer support hebben. Je kan dus best zorgen dat de SW leverancier je voldoende support kan geven. Een mailsysteem implementeer je niet "ff"

succes gewenst :)

You don't need eyes to see, you need vision

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Al mijn servers komen van Dell. een deel ervan is al redundant uitgevoerd (DC's) omdat dat gewoon practisch en verstandig is, een ander deel is onder een Gold contract aangeschaft (Mail server en fileserver)

Ik kan met het kleinste beetje shit al bellen en vragen stellen... backup snelheid verre van optimaal. Prima, bellen. Bluescreentje ergens? Bellen... Dell Gold support omvat nl ook OS support op die dozen. Ik zal het niet altijd doen, omdat ik er zelf ook een heel eind mee kom... maar als het kritiek wordt, en de boel dreigt plat te gaan, dan heb ik iig een terugval om mee te babbelen. + een ingang naar Microsoft via Dell, wanneer het gaat om hele spcifieke patches die je notmaalgesproken alleen tegen betaling van support kosten en een hoop moeilijk doen bij MS boven tafel kan krijgen.

Andere voordelen boven zelf klus? Monitoring? Dell Open Manage, Compaq/HP's insight dingesje... je krijgt de waarschuwing gewoon op je bureau als er shit is.

Spare spul... tsja, je kan zelf een hoop op voorraad leggen, maar of dat zo tof is... Later de server uitbreiden is ook al geen probleem... Ieder zijn eigen keuze, maar ik zal voor professioneel werk echt niet meer zelf bakkies in elkaar gaan klussen. Nog niet eens voor de client PC's.

[ Voor 23% gewijzigd door Firefox op 30-11-2004 09:46 ]

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik weet niet hoe het met kerio zit maar het voordeel van mdeamon is dat het totaal niet geintregeerd is in windows en draait op elke windows versie.

Wanneer je dus problemen met de hardware hebt of je mailserver begeeft het, kan je die map of je backup kopieren naar een andere nood pc en je hebt binnen 10 minuten je mailserver weer online.

Daarom lijkt mij voor zo'n mailserver een contract alleen maar een nadeel kost meer geld en je moet altijd wachten tot een bedrijf of leverancier langs komt om het te fixen.

ps de aganda functie van mdeamon werkt wel.
maar ik heb het idee dat er nog geen alternatief pakket is waarbij de agenda/groupware net zo vlekkeloos samenwerkt met outlook als exchange. Maarja exchange kost ook wat meer euries. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thijs B op 30-11-2004 21:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:21:

Dat is in theorie allemaal erg leuk... nu komt de praktijk... het gebeurt nooit dat er extra spullen op de plank gelegt worden..

Ander aspect.. als je een merk server koopt heb je de garantie dat je een 24/7 systeem koopt , de garantie dat alle hardware die in je doos zit op elkaar af gestemd is, de garantie dat als er iets onverhoopt mis zou gaan dat je bij 1 partij aan klopt en niet bij bijv asus voor het mainboard en maxtor voor de schijven enz
enz..
zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken... en daarbij komt dat je het voor de prijs niet meer hoeft te laten.
Ja merkservers zijn duurder... maar niet tig keer zoals vroegah ;)

my 2 cents.

overigens TS, het is al eens eerder gezegt. laat je adviseren door meerdere automatiserings clubs en laat het beste plan uitvoeren al dan niet met mankracht van hun kant.

suc6

Verwijderd

TAMW schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:04:
[...]

succes met je RAID kaart, geheugen, processor, mainbord, schijven enz dan over 2,3,4 jaar!
*kuch* mag ik even onderbreken. Een fujitsu-siemens primergy server, 3 jaartjes oud is bij een klant een 9 gb schijf van stuk. Wat gok je dat fujitsu vraagt? 1000 euri's, omdat er een of andere aparte slede bijgeleverd zit, anders krijg je hem er niet in.

Zelfde verhaal met oude compaqs, dells etc.. zo kan ik nog even doorgaan.

Een standaard sca2 raid cabinet krijg je gewoon alle sledes bij, niet raar gedaan, gewoon een sca2 schjif er in schroeven en klaar ben je. En ga me niet vertellen dat er ineens geen sca raid schrijven meer te krijgen zijn.

Wat denk je dat dell gebruikt als raid controller? Zijn gewoon adaptec 2120S en 2200S controllers hoor met een dell logo'tje bij het booten.

Afin, geen enkele reden om het *niet* zelf in elkaar te schroeven. Niet afhankelijk van een bepaalde leverancier die een enorm support bedrag vraagt, of zijn eigen hardware levert zodat je die van de concurrent niet kan gebruiken.. (Gelockte dimm sloten bij compaq anyone?).

Allemaal onzin, client pc's zijn een andere zaak, denk dat geen enkele automatiseringsafdeling zin heeft iedere pc met de hand in elkaar te sleutelen :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 01:51 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:47:
[...]

Afin, geen enkele reden om het *niet* zelf in elkaar te schroeven. Niet afhankelijk van een bepaalde leverancier die een enorm support bedrag vraagt, of zijn eigen hardware levert zodat je die van de concurrent niet kan gebruiken.. (Gelockte dimm sloten bij compaq anyone?).
Dat soort dingen geldt alleen voor client PC's. Compaq/HP/Dell/weetikhet weten donders goed dat als ze dat bij hun servers uithalen dat ze geen klanten meer hebben. Daarom gebruikt in ieder geval Compaq/HP in de ProLiants gewoon ServerWorks moederborden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• 0siris
  • Laatst online: 21-02 21:56
1. Wat is je budget?
Hou naast budget voor hardware ook rekening met software (OS? antivirus? backup agent misschien?)

2. Hoe bedrijfscritisch is die machine?
Als je zelf een machine in elkaar klust, ben JIJ de banaan iedere keer als er shit met die machine is. En als je de machine via componenten van meerdere leveranciers hebt samengesteld, is het einde helemaal zoek: Stel dat die machine ineens niets meer doet. Moet je van alles gaan uitzoeken. Is het de voeding? (leverancier A) misschien is het de processor? (leverancier B) of misschien wel het moederbord (leverancier C). Nu gaan leverancier A, B en C elkaar de schuld geven, terwijl die machine maar offline blijft..... Wat dat betreft gaat er echt niets boven ingekochte support op een pre-built machine van HP of Dell.

3. Ga je die machine rechtstreeks aan het internet aansluiten? of koop je nog een hardware firewall, misschien nog een smtp mangelaar (antivirus, antispam die troep filtert en de gewenste mail doorsluist naar je nieuwe mailserver?)

4. Had je zelf al iets in gedachten m.b.t. omvang van het mailverkeer? De totaal toegestane mailboxgrootte voor iedereen? Is je internetsnelheid up-to-speed?
Gekeken naar de hardwarespecs van je mailpakket?

Vragen....vragen....vragen..... B)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 11:08:
[...]

Dat soort dingen geldt alleen voor client PC's. Compaq/HP/Dell/weetikhet weten donders goed dat als ze dat bij hun servers uithalen dat ze geen klanten meer hebben. Daarom gebruikt in ieder geval Compaq/HP in de ProLiants gewoon ServerWorks moederborden.
Juist dat is *de* reden dat wij fujitsu-siemens gedumpt hebben als server leverancier. Distributiekanalen zijn *beep* en ze zijn flink aan de prijs met "replacement parts".

Oh ter vergelijking voor de topic starter, ik heb voor 400 man (zo'n ~450.000 mailtjes per jaar) een dual xeon 2.4 met 2gb geheugen draaien en 4*36gb raid5 (3 schijven, 1 hotspare) op een adaptec 2120S.

Gentoo als os er op,
cyrus imap (gekoppeld aan msyql),
sendmail met mailscanner, sophos en spamassassin,
een apache + php om de sieve gemakkelijke aan te sturen.

Dat ding staat gewoon het merendeel van de tijd gewoon niets te doen, het is maar mail wat het ding moet verwerken. Dus echt een l33t3 bonus bak aanschaffen voor wat mail, no way dat dat nuttig is.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 12:08 ]

• TAMW
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:47:
[...]

*kuch* mag ik even onderbreken. Een fujitsu-siemens primergy server, 3 jaartjes oud is bij een klant een 9 gb schijf van stuk. Wat gok je dat fujitsu vraagt? 1000 euri's, omdat er een of andere aparte slede bijgeleverd zit, anders krijg je hem er niet in.

Zelfde verhaal met oude compaqs, dells etc.. zo kan ik nog even doorgaan.

Een standaard sca2 raid cabinet krijg je gewoon alle sledes bij, niet raar gedaan, gewoon een sca2 schjif er in schroeven en klaar ben je. En ga me niet vertellen dat er ineens geen sca raid schrijven meer te krijgen zijn.

Wat denk je dat dell gebruikt als raid controller? Zijn gewoon adaptec 2120S en 2200S controllers hoor met een dell logo'tje bij het booten.

Allemaal onzin, client pc's zijn een andere zaak, denk dat geen enkele automatiseringsafdeling zin heeft iedere pc met de hand in elkaar te sleutelen :Y)
*Kuch*

Dan heb je gewoon pech met die primergy server, Moest laatst voor een ML 370 G1 van vier jaar oud een schijf bestellen om dat er 1 gestorven was.

Even de factuur opgezocht:

CQ142671-B22 Compaq 9.1GB WU3SCSI 10K HD new bulk SPARE PART € 85,00

Tegenwoordig kun je voor alle Compaq/HP apparatuur gewoon niet orgineel geheugen kopen van bijvoorbeeld Dane-Elec wat prima werkt.

En wat nou enorm support bedrag zie eerder in dit topic:

voor een ML 370:

HP Care Pack, 5 Years, 4 Hours , 24x7, ProLiant ML370 [$2,416.00]

Michien begrijp je niet wat dit inhoud dus daarom:

5 jaar lang 4 uur response tijd 7 dagen in de week op locatie. Zonder bijkomende kosten, al fikt het hele ding uit.
Dus meer dan alleen spare part service je krijgt er nl. ook een engineer van HP bij en mijn ervaring is dat de engineers die de servers en storage doen toch zeer veel ervaring en kennis hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door TAMW op 26-12-2004 01:16 ]

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:02

ReLight

echo("What Now ? !")

Voor een 24x7x365 dgh 4 uur response betaal je grof weg 10% van de kale aankoop prijs van de kale server bij hp. Bij een hp proliant dl380 is dat ongeveer 350 Euro
Voor een volledig gevulde dl380G3 zit je op ongeveel 5/6 K Euro

En het idd crusiaal dat je na 2 jaar 11 maanden dus nog spares kan krijgen voor jouw mailserver die er natuurlijk de week voor kerst de geest aan geeft terwijl jouw bedrijf bv een kerst inpak service heeft..

Dit zijn typisch redenen welke de zelfbouw opties simpelweg van tafel blazen. Tenzij je overal 2 van koopt, en na gebruik van je 'spare' gelijk een nieuw onderdeel (2x) haalt en implementeerd of direct een hele niewe server weer opzet (x 2). Het toverwoord hierbij is kans berekening en inschatting.
Dit kan na 1 jaar gebeuren of misschien pas na 4 jaar. Maar het is onverklaarbaar aan het management dat er na 1 jaar al een nieuwe set servers gekocht moet worden en het hele systeem weer down moet.

Een ander leuk punt is het geld dat jij kost, al dat uitzoek werk en de uren moet je er ook bij tellen :). Hardware compatibiliteits issues uitzoeken is zooooo leuk.. NOT..

Veel A-merk hw leveranciers hebben een implementatie afdeling voor dit soort cases, en voor Kerio misschien ook wel whitepapers. Doe navraag en vraag wat hulp. De inleidings gesprekken zijn altijd wel voor niets. (van Dell weet ik het niet, maar HP heeft in nl, HP Consulting die dit doet en erg veel ervaring heeft)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

HP ProLiant DL360R04 6/3000 (1 Xeon cpu/1MB cache/1GB/SCSI) € 1.964,00

HP 1GB (PC2700/ECC/DDR/SDRAM/DIMM) € 443,00

HP Intel Xeon 3,0 GHz (1MB cache) € 529,00

HP 18-GB hdd (15K/Ultra320/hot-pluggable/1"/universal) € 211,00

HP Hot pluggable redundante power supply € 230,00

Totaal:

€ 3.588,00

Toch een mooi gevulde machine plus volledige 3 jaar garantie plus kosten voor reparatie van gehele machine.
responds tijd voor kapotte onderdelen max 6 uur
;)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:37:

Toch een mooi gevulde machine plus volledige 3 jaar garantie plus kosten voor reparatie van gehele machine.
;)
Je koopt maar 1 HDD ??

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• DJSmiley
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:37:
HP ProLiant DL360R04 6/3000 (1 Xeon cpu/1MB cache/1GB/SCSI) € 1.964,00

HP 1GB (PC2700/ECC/DDR/SDRAM/DIMM) € 443,00

HP Intel Xeon 3,0 GHz (1MB cache) € 529,00

HP Hot pluggable redundante power supply € 230,00

Totaal:

€ 3.588,00

;)
Dikke vette Dual Xeon bak, redundant powersupply, en dan een simpel crashgevoelig harddiskje en geen raid????

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:02

ReLight

echo("What Now ? !")

Een 360? da's nog net geen blade servertje. 1 U hoog, geen dual Xeon. Een voor een RPS moet je 1 van je 2 sloten opofferen.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

art. code omschrijving prijs p/st. aant sub.-tot

368134-421 HP ProLiant DL360R04 6/3000 (1 Xeon cpu/1MB cache/1GB/SCSI) € 1.964,00 1 € 1.964,00
358348-B21 HP 1GB (PC2700/ECC/DDR/SDRAM/DIMM) € 443,00 1 € 443,00
368152-B21 HP Intel Xeon 3,0 GHz (1MB cache) € 529,00 1 € 529,00
286775-B22 HP 18-GB hdd (15K/Ultra320/hot-pluggable/1"/universal) € 211,00 2 € 422,00
354587-B21 HP Hot pluggable redundante power supply € 230,00 1 € 230,00
    Totaal:   € 3.588,00

Dit is de officeele prijs zo heb ik hem ook gekocht dus met 2 HD's en 2 processoren's en 2 GB DDR Geheugen
Is dat geen goeie deal :Y) 8)7 voor een G3 R04!!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40

DJ

DJSmiley schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 16:30:
[...]

Dikke vette Dual Xeon bak, redundant powersupply, en dan een simpel crashgevoelig harddiskje en geen raid????
Ik zou op zijn minst voor 2 disken gaan en die in RAID 1 hangen. Desnoods in Software RAID als de kosten een probleem zijn. Kies dan een processor minder en een disk meer!

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
DJ schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:38:
[...]

Ik zou op zijn minst voor 2 disken gaan en die in RAID 1 hangen. Desnoods in Software RAID als de kosten een probleem zijn. Kies dan een processor minder en een disk meer!
lees op z'n minst de thread als je iets post....

Verwijderd

Hoi.

Ga voor de Ms oplossingen...

Is in eerste instantie misschien wel veel geld, maar je hebt support en uniformiteit.
Tuurlijk zijn er genoeg pro's en no's.

Maar als het uiteindelijk fout gaat, wil je wel dat ze langskomen...(in tegenstelling tot de linux bakken die ik hiervoor had....als er iets fout ging, deden ze het vanaf afstand....om vervolgens, later, er achter te komen, dat het ding niet te benaderen is....en dan komt men alsnog langs.)

Linux is wel goedkoper, maar MS heeft gewoon veel meer support centrums....waar je terecht kunt.

Ook zijn er genoeg MCSE-ers, die de stof goed beheersen, en die al vaker projecten zoals deze hebben uitgevoerd...(inc. myself.)
Beter mensen met kennis, en die het al vele malen eerder hebben gedaan, dan nieuwe dingen, die nog niet uit-den-treure getest zijn.

Succes....

Verwijderd

Dit begint een beetje uit te lopen. De Topicstarter heeft al tijden niet meer gereageerd en ik denk dat het nu een beetje overbodig wordt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.