Toon posts:

HP vectra series 3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
eigenschappen;

Desktop
P166 MHZ
CD-rom
Floppy
HD Quantum Fireball ST 1620 mb

Deze desktop heb ik via via in handen gekregen en werkte nog toen ik hem ontving. Ik zou deze graag in orde willen krijgen zodat mijn Zus ook i-net heeft en niet steeds achter mijn eigen pc hoeft.

Het idee was om de schijf te formateren en windows 98SE erop te zetten.

Alleen nu stuit ik op het volgde probleem. Bij het willen formateren van de HD kreeg ik door dat de floppy drive in de bios werd gezien als een 5.25inch floppy drive :? . Gelukkig had ik nog een oude floppy drive liggen dus ik denken inpluggen probleem opgelost.. eeh niet dus... floppy drive werd herkend maar hij gaf een error bij de harde schijf. Ik kreeg namelijk een melding dat de IDE#0 een error gaf. 8)7

Na veel gedoe ben ik erachter dat de IDE poorten gewoon goed zijn en dat de instellingen van de HD niet kloppen( enige oplossing nog mogenlijk). Helaas heb ik de bios fabrieks intellingen terug laten zetten en niet de instellingen die de hd had overgenomen. jah best stom..beginnersfoutje :P .

Nu wil ik dus die in gaan stellen. Maar ik stuit op de volgende problemen.

in de bios word de schijf gezien als een 1614 mb schijf bij de harde schijf eigenschappen;

cylinders 3128
heads 16
sectors 63

Ook heb ik nog de volgende opties die ik bij de eerste keer allemaal op standaard op disabled heb laten staan maar de pc nog steeds dezelfde foutmelding gaf.

Multi-sector Transfers => Disabled->2sectors->4sectors->8sectors->16sectors
32bit I/O => Enabled->Disabled
transfer-mode => standard->FASTPIO1 tm FASTPIO4

Bij de IDE instellingen kon ik kiezen uit;
Stranslation-mode => standard->executive;

geen idee wat dit zou moeten inhouden

Op de site van HP heb ik gezocht naar manuals maar ik kon geen manual vinden die me verder hielp.
Ook op deze site heb ik gezocht maar geen enkele leidde tot een antwoord/of het antwoord was nooit op de site gekomen.

De drivers zijn nieuwer dan op de site van hp te vinden zijn namenlijk;

versie: 4.05.3.00
verdere eigenschappen bios;
PHoenix BIOS HP rev. GX.07.15

Dus het probleem is dat ik niet de schijf meer aan de praat kan krijgen in deze pc weet iemand hoe ik dit kan oplossen/welke instellingen er moeten komen/veranderen.

Groeten Emiel

Verwijderd

Topicstarter
Na de schijf in een andere PC te hebben gezet weet ik dat de schijf oke is.

Verder ben ik nog geen stap verder gekomen...

Op dit moment alle mogenlijke opties uitproberen in de bios instellingen...maar tot nu toe nog steeds tevergeefs...

HELP :p word gek hier haha

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Zit er geen hdd-auto-detect optie in die BIOS? Of dat he de BIOS de schijf gewoon zelf kan laten detecteren (<auto>). P166s hebben dat eigenlijk allemaal.

En soms zit je met het probleem dat oudere computers geen grote schijven aan kunnen. 60GB is zo'n grens geval. Ik weet alleen niet meer of het om de totale schijfgrootte gaat of dat het om de partitie grootte ging. :)
Maxtor heeft utilities om dat probleem te omzeilen maar hoe die werken kan je op de website vinden.

Probeer het anders eerst eens uit met een kleinere schijf. :)

Senile! Senile Oekaki

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 20:17

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

_bas_ schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 08:42:
Zit er geen hdd-auto-detect optie in die BIOS? Of dat he de BIOS de schijf gewoon zelf kan laten detecteren (<auto>). P166s hebben dat eigenlijk allemaal.

En soms zit je met het probleem dat oudere computers geen grote schijven aan kunnen. 60GB is zo'n grens geval. Ik weet alleen niet meer of het om de totale schijfgrootte gaat of dat het om de partitie grootte ging. :)
Maxtor heeft utilities om dat probleem te omzeilen maar hoe die werken kan je op de website vinden.

Probeer het anders eerst eens uit met een kleinere schijf. :)
offtopic:
Het is 128GB in veel oudere systemen, daarna 32GB in nog iets oudere systemen, en zelfs 8GB in de nog weer ouderen systemen, soms zelfs PII-class, dus bij een P1 is het maar de vraag of hij 8GB+ al aankan

TS: Je kunt het jezelf misschien makkelijk maken door voor <50,- een andere 2e hands bak op de kop te tikken. Die heeft dan waarschijnlijk nog betere specs ook.

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 08:48:
[...]

offtopic:
Het is 128GB in veel oudere systemen, daarna 32GB in nog iets oudere systemen, en zelfs 8GB in de nog weer ouderen systemen, soms zelfs PII-class, dus bij een P1 is het maar de vraag of hij 8GB+ al aankan

TS: Je kunt het jezelf misschien makkelijk maken door voor <50,- een andere 2e hands bak op de kop te tikken. Die heeft dan waarschijnlijk nog betere specs ook.
Als je goed had gelezen had je kunnen lezen dat de schijf al heel erg klein is, maar 1620 MB dus 1,6 gigh...

De auto-detect werkte niet daar was ik al heel lang achter...daarom vond ik het zo vreemd dat de schijf ook niet werkte na het instellin van de C/H/S instellingen in de bios..

Toch bedankt voor de reactie...

voor 50 euri kan ik idd een betere Pc mishcien kopen maar het idee was,

- Er moet nog een beeldscherm kopen en die kan ik inmiddels zo ophalen.
- De Pc leek me leuk om weer aan de praat te krijgen omdat het met de spec niet zo slecht stond voor een internetPCtje en ik deze voor nop heb gekregen leek het me een beejte lullig zomaar de moet op te geven en hem de kliko in te gooien :p

vandaar alle energie die ik er in heb gestoken...

Mijn conclusie is dat de IDE poorten gewoon brak zijn..en dat de cd-rom per toeval wel word herkend omdat deze gewoon anders werkt.

Met de bootdisk+Fdisk is hij trouwens ook niet herkenbaar....

PS: kan het mischcien zijn dat de schijf wel herkend gaat worden wanneer ik win98se erop gooi op de andere pc tot de hardwaredetectie komt en terugzet in de Vectra ? voordat ik weer een uur of 2 verder ben :p

groeten en thks voor alle antwoorden tot zover