Na Windows MCE, tijd voor Linux MCE?

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51
Al enige tijd ben ik bezig met Linux, zoals jullie misschien weten (mijn topic werd toen gesloten + ik kreeg een waarschuwing) omdat ik zelf niet genoeg onderzoek gedaan zou hebben. Helaas heb ik nu al twee Linux versies geprobeerd, en niets beviel mij. Ik heb zelfs nog Linspire aangeschaft, maar dat was gewoon een miskoop.

Ook ben ik al een tijd bezig met een HTPC. Deze moet ik nog compleet samen gaan stellen. Ik zie hele leuke pc'tjes die vrolijk omgebouwd worden naar HTPC. Helaas is er wel een probleem, je moet óf Windows MCE aanschaffen (=duur!), of je moet één of andere shell gaan draaien (er zijn er veel, van myHTPC (Windows) tot Freevo (Linux).

Beide opties zijn niet wat ik zoek. Even de nadelen op een rijtje:

- Windows MCE is duur (mening!)
- Windows MCE heeft slechte hardware ondersteuning
- Programma's doen niet altijd wat ik wil
- Onhandig gekluns met resoluties en instellingen

Natuurlijk draait het allemaal wel, maar ik wil nét een stapje verder. Ik besloot dus op zoek te gaan naar een MCE versie van Linux, ik heb op Google en GoT gezocht, maar helaas, het enige wat in de buurt kwam, was Freevo. En dat is werkelijk nog erger dan elk ander programma wat ik tot nu toe getest heb!

En zoals je al begrijpt, vraag ik me dus af of er een Linux MCE bestaat. Natuurlijk zal er wel iets zijn wat in de buurt komt, maar ik heb zo mijn eigen idee klaar staan over wat een MCE OS zou moeten kunnen / doen. Ook dat heb ik al uitvoerig bedacht:

Opstarten

Eén van de grootste nadelen aan een HTPC, zijn toch wel de lange opstart tijden. Gemiddels start mijn PC in 30 secondes op (lege installatie zonder iets erop, alleen een MCE programma (nu Media Portal). Ik denk dat dit veel sneller kan. Alles wat nodig is, is een heel erg kaal OS. Oftewel, geen desktop, geen start knop, geen poespas doe opgestart moet worden. Het beste is nog dat je je HTPC aan zet, en dat je 10-15 secondes later meteen in je MCE applicatie zit. Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat de GUI niet meer bestaat uit een taakbalk, maar gewoon meteen een grafische omgeving inlaad voor MCE doeleinden. Vervolgens hoef je nergens op te klikken, de aan-knop van de pc is genoeg.

Drivers en Instellingen

Het OS moet niet alleen snel opstarten, maar ook makkelijk te installeren zijn. Dit mag best wat langer duren dan een normale installatie. Het beste is als je tijdens de installatie alles meteen kan instellen. We weten inmiddels allemaal dat Linux zo ver is met driver ondersteuning, dat toch wel 99% van alle hardware kan draaien, maar niet optimaal natuurlijk. Kijk maar eens naar een ATi Radeon 9800 onder Linux SuSE Live! Eval (8.1). Je kan hem gebruiken, maar 3D ondersteuning is er niet. Maar dit mag geen probleem zijn, aangezien MCE geen 3D acceleratie nodig heeft. Zo is het bij meer hardware, het werkt gewoon, alleen de mogenlijkheden zijn beperkt. En dat is natuurlijk geen probleem bij een MCE OS.
Wat ook meteen meegenomen moet worden, zijn 'vreemde' resoluties voor grafische kaarten. En hier bedoel ik dus resoluties van bijvoorbeeld DVD, HDTV, PAL, NTSC, enzovoorts mee. Oftewel, bij je display instellingen kies je gewoon voor het formaat dat jouw TV ondersteund. Zo haal je het maximale uit je HTPC. Dit lost ook weer het probleem op met slechte leesbaarheid op TV schermen. De GUI moet namelijk zo gemaakt zijn, dat letters duidelijk leesbaar zijn. Dit is natuurlijk héél belangrijk bij de installatie van je MCE OS.

Bediening

De bediening moet simpel zijn, gewoon door middel van een muis, toetsenbord, én afstandsbediening. De laatst genoemde zal wat problemen op gaan leveren. Iedereen heeft namelijk een andere afstandsbediening, dus zal je zelf alle knoppen toe moeten wijzen. Natuurlijk kan hier ook aan gedacht worden, om een simpele "pre configured" instelling te downloaden voor jouw afstandsbediening. Deze databse met instellingen is natuurlijk te downloaden. Zodra iemand zijn of haar afstandsbediening ingesteld heeft, kan hij of zij deze instelling uploaden, en beschikbaar maken voor andere gebruikers.

Vormgeving

In één woord: simpel. Het moet door een text en plaatje meteen duidelijk zijn wat voor functies er zijn. Leesbaarheid is een vereiste, zie ook "Drivers en Installingen".

Mogelijkheden

Natuurlijk moet je er veel mee kunnen, met je MCE OS, maar de volgende puten zijn cruciaal:

- TV kijken (via tuner kaart)
- DVD afspelen
- Gedownloade films mét ondertitels afspelen
- Opnames maken (eventueel time-shifting)
- Zender- en/of programma gids
- Internet browsen (!)

Het laatste punt is discussieer baar, aangezien het niet cruciaal is, maar het zou wél een hoop toevoegen aan een MCE OS. Veel websites hebben al een PDA / Lo-Fi optie, dus dat zou in princiepe geen probleem mogen zijn. Wellicht dat er in de toekomst een goede techniek komt voor internet via de TV.

En wat wil je nu met dit topic?

Ik vroeg mij af of de mogelijkheden die ik hier aankaart, werkelijk mogelijk zijn. Het is namelijk zo dat ik zelf denk dat, als je iemand vind die Linux distributies in elkaar kan zetten, je een heel mooi en nieuw OS in elkaar kunt zetten! Oftewel, is het mogelijk, en zo ja, hoe zou ik mijn idee in uitvoering kunnen brengen?

Geef je mening, geef kritiek, geef tips, of wat dan ook, misschien ga ik proberen om mensen te benaderen die een Linux OS in elkaar kunnen zetten. Je weet maar nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Uhm, er is toch zoiets als MythTV? www.mythtv.org
Afbeeldingslocatie: http://mythtv.sf.net/mc/thumbs/thmb-menuiulius.png

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volgensmij staat hier wel het e.e.a. aan informatie:

Bouw een Debian/MythTV systeem met de Asus Pundit-R barebone

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51
EN dat is dus het probleem, ik wil geen los programma, ik wil gewoon een MCE OS dat opstart als een MCE applicatie, oftewel, zonder al die poespas van Debian, of een losse Linux installatie waarna je een programma moet installeren.

:)

[ Voor 21% gewijzigd door Nik op 28-11-2004 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is die nieuwe aopen cube iets voor jouw

http://solution.aopen.com.tw/products/XC/EA65/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:23

Exirion

Gadgetfetisjist

proller schreef op zondag 28 november 2004 @ 21:14:
EN dat is dus het probleem, ik wil geen los programma, ik wil gewoon een MCE OS dat opstart als een MCE applicatie, oftewel, zonder al die poespas van Debian, of een losse Linux installatie waarna je een programma moet installeren.

http://mysettopbox.tv/knoppmyth.html

Makkerlijker dan dit zul je niet vinden :) En anders maak je het gewoon zelf? ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

debian en poespas? Hmmmm.... that does not compute.

Maar je wil dus iets als DivXOS zeg maar?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:05
KnoppMyth:
KnoppMyth is my attempt at making the Linux and MythTV installation as trivial as possible.
Misschien het proberen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:20

M-ThijZ

Riding on Rails

"Ik wil, ik wil, ik wil en het moet zus en zo gaan" Volgens mij ben je meer het type Windows MCE (no offence). Voor Linux voldoet Freevo aan je wensen.

Ohw je wilt graag een out of the box systeem. Ja dan moet je zoiets pakken als knoppmyth

[ Voor 59% gewijzigd door M-ThijZ op 28-11-2004 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Als je toch in Windows wilt blijven: het is mogelijk om Windows op te starten zonder explorer (verkenner) op te starten.

Ook kun je het progje BootVIS gebruiken om de opstarttijd te versnellen. 10-15s is dan zeker haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oke, proller ik geef je nu één kans: maak hier niet een topic "ik wil en daarom" van, maar probeer eens samen met de mensen hier een product te maken dat dit kan. Dus ontwikkel zelf een goede Linux dist specifiek voor dit doel.

Laat ik wel zijn, doe je dit niet dan is het slotje nr X in Nos zo gezet. Het topic gaat nl nergens over en er is al een topic over MythTv

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MythTV is in geen enkel opzicht ook maar half te vergelijken met Windows MCE. Windows MCE kan:
• online, internetten, gamen
• media afspelen, opnemen
• als gewone comp worden gebruikt

MythTV is een halfbakken versie van #2.

De markt voor dit soort producten is gigantisch. Als je een Patent-vrije versie hiervan zou kunnen maken en grofweg een 100,000 klanten scoren, dan ben je bij de content aanbieders (kabel-maatschappijen) binnen! Denk hierbij aan het aanbieden van films on-demand (via internet), games via internet (multiplayer), etc.

Vanaf daar kom je overigens in de copyright-madness die ze in de USA net hebben gehad, met als toppunt dat het volgens de wet nu verboden is om reclame-blokken over te slaan. Yay! :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 00:31:
MythTV is in geen enkel opzicht ook maar half te vergelijken met Windows MCE.
Na een half jaar met een HTPC systeem te geexperimenteerd te hebben en talloze ZEER goeie mpeg opnamen van TV gemaakt te hebben, had ik duidelijk het gevoel dat geen enkel stuk software voor Linux de hardware helemaal tot z'n recht liet komen. Voor Windows eigenlijk idem dito, hoewel GB PVR een leuk stuk software is dat bovendien de PVR 350 uitgang ondersteunt (die is wel zo vreselijk goed dat dit een groot pluspunt is).

MCE 2005 was een aardige openbaring. Alles loopt soepel, alles werkt naar behoren, en het ziet er gelikt uit. Ik kan dus niet anders zeggen dan dat MCE 2005 doet wat HTPC software moet doen, en ik vind het de prijs van een licentie dan ook waard. De ontwikkeling van MythTV is zo langzaam dat ik bang ben dat het nog heel lang kan duren voordat het in de buurt van MCE kan komen. Jammer, want de driver support voor Linux (ivtv) is inmiddels erg goed.

In principe moet het goed mogelijk zijn om met Linux een uitgebreid, stabiel en soepel draaiend HTPC systeem te hebben. Het is wachten op de MCE-killer :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:06

houthakker

Poehé

Ik ben zelf ook enige tijd aan het rondkijken voor een "kant en klare" distro, helaas nog niet echt gevonden, alhoewel ik http://www.geexbox.org/en/index.html wel erg in de buurt vond komen. Het probleem is dat als je zelf iets gaat maken, d'r gewoon verschikkelijk veel tijd in gaat zitten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb in principe al een redelijk ideale setup thuis:
- ethernet in de woonkamer, alhoewel ik het laatste stukkie nog ff moet doorpatchen (kabels en connectoren liggen er al, moet ze alleen aansluiten :X)
- NIC met PXE bootrom
- NFS server met read-only rootfs voor netboot clients

Ik heb ooit een bak inelkaar gezet met Archlinux wat redelijk snel startte, een X server opgooide en een door mij ingestelde playlist met mplayer ging spelen vanaf harddisk. Controle ging compleet via LIRC met afstandsbediening en zelfgesoldeerde IR receiver, alhoewel ik tegenwoordig ook zo'n pinnacle geval heb van mn TV kaart. Ik kon vooruitspoelen, volgende film uit playlist kiezen, volume van geluidskaart aanpassen en complete PC uitschakelen met standby knop.

Ik wil dat ding dus met de tijd nog eens herimplementeren door de NFS root die ik nu gebruik voor mn diskless netboot clients uit te gaan breiden met mplayer of gstreamer of whatever, om vervolgens een NFS mount te maken naar de media share en vanaf daar alles af te spelen op de lokale X server. Waarom met Netboot en niet met harddisk? IMHO is een zoemende harddisk niet gewenst in een woonkamer, al helemaal niet als een netboot setup net zo goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een gemodde XBOX niets voor je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Ik heb ooit Mythtv geinstalleerd op linux, en mijn touchscreen aan de praat gekregen in X. Waar ik na een dag sleutelen achter kwam, is dat Mythtv geen muis ondersteund. Als je bij een touchscreen het scherm aanraakt, werkt dat net zoals een muis.

Dus touchscreen werkte perfect in X, maar niet als Mythtv opgestart was :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 17:05
Ikzelf gebruik Meedio, loopt weliswaar onder Windows, maar zoals hier eerder aangegeven er zijn diverse mogelijkheden om Windows toch redelijk snel te laten starten. Door te Hibernaten kun je sowieso wat extra tijdwinst behalen!!!

Het grote voordeel van Meedio ten opzichte van MCE 2005 is dat je er niet zoveel hardwaregeweld voor nodig hebt. Tevens kun je zo'n beetje alles aanpassen en zijn er talloze plugins (movietrailers, mail, agenda, internetadio enz.).

Het grote nadeel is dat er (nog) geen TV ondersteuning is. De ontwikkeling is inmiddels gevord tot het BETA stadium, maar dit loopt nog niet echt lekker buiten de VS en werkt ook nog lang neit op alle tv-kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Exirion schreef op maandag 29 november 2004 @ 00:45:
[...]

Na een half jaar met een HTPC systeem te geexperimenteerd te hebben en talloze ZEER goeie mpeg opnamen van TV gemaakt te hebben, had ik duidelijk het gevoel dat geen enkel stuk software voor Linux de hardware helemaal tot z'n recht liet komen. Voor Windows eigenlijk idem dito, hoewel GB PVR een leuk stuk software is dat bovendien de PVR 350 uitgang ondersteunt (die is wel zo vreselijk goed dat dit een groot pluspunt is).

MCE 2005 was een aardige openbaring. Alles loopt soepel, alles werkt naar behoren, en het ziet er gelikt uit. Ik kan dus niet anders zeggen dan dat MCE 2005 doet wat HTPC software moet doen, en ik vind het de prijs van een licentie dan ook waard. De ontwikkeling van MythTV is zo langzaam dat ik bang ben dat het nog heel lang kan duren voordat het in de buurt van MCE kan komen. Jammer, want de driver support voor Linux (ivtv) is inmiddels erg goed.

In principe moet het goed mogelijk zijn om met Linux een uitgebreid, stabiel en soepel draaiend HTPC systeem te hebben. Het is wachten op de MCE-killer :)
Misschien komt dat gewoon omdat de programmeurs van Microsoft er hun brood mee verdienen. Ze krijgen het geld en de tijd om het te ontwikkelen en ze hebben al een bestaande basis als Windows XP. Met de gratis programmatuur onder GNU/Linux is dat natuurlijk heel anders. In de vrij tijd moet een programma in elkaar gedraaid worden en het is puur hobby. Ontzettend jammer dat het allemaal niet zo fijn werkt als Windows MCE, al kwam ik met Freevo toch aardig in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het enige wat in de buurt kwam, was Freevo. En dat is werkelijk nog erger dan elk ander programma wat ik tot nu toe getest heb!
Tja, als je echt een kant en klaar systeem wilt, moet je er een kopen compleet met de hardware.

Overigens ben ik heel tevreden over freevo, maar ik hou van wat geknoei en geknutsel

http://gedeco.pointclark....&task=view&id=14&Itemid=2

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:36:
Overigens ben ik heel tevreden over freevo, maar ik hou van wat geknoei en geknutsel
Ik ook, en ik vind het dan ook leuk om eventueel meerdere avonden bezig te zijn voordat Linux uberhaupt lekker draait met alle exotische software die in het systeem zit. Maar als alles er eenmaal op staat dan wil ik ook dat alles goed werkt. Dan ben ik namelijk gewoon een gebruiker die het systeem als zodanig in de praktijk gebruikt. Freevo en MythTV voldoen wat dat betreft in mijn ogen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M-ThijZ schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:06:
Misschien komt dat gewoon omdat de programmeurs van Microsoft er hun brood mee verdienen. Ze krijgen het geld en de tijd om het te ontwikkelen en ze hebben al een bestaande basis als Windows XP. Met de gratis programmatuur onder GNU/Linux is dat natuurlijk heel anders. In de vrij tijd moet een programma in elkaar gedraaid worden en het is puur hobby.
Ik geloof dat je een paar jaar achterloopt. Ik verdien aardig goed hoor. :). En ik heb collega's. En we werken samen met andere bedrijven. Er is een goede markt voor Linux-based programmeer-werk. IBM, Sun Microsystems, Novell, HP (Compaq) en Red Hat zijn niet de minsten. En er zit een hele gorte aan kleine bedrijfjes te springen om ook een graantje mee te pikken.

En vergis je niet, er zijn ook bedrijven met bovenstaande bezig (Linux-based). Microsoft is hier simpelweg wat eerder mee begonnen en is dus ook eerder klaar. maar de markt-competitie begint nu pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
jswinkels schreef op maandag 29 november 2004 @ 09:54:
Ikzelf gebruik Meedio, loopt weliswaar onder Windows, maar zoals hier eerder aangegeven er zijn diverse mogelijkheden om Windows toch redelijk snel te laten starten. Door te Hibernaten kun je sowieso wat extra tijdwinst behalen!!!

Het grote voordeel van Meedio ten opzichte van MCE 2005 is dat je er niet zoveel hardwaregeweld voor nodig hebt. Tevens kun je zo'n beetje alles aanpassen en zijn er talloze plugins (movietrailers, mail, agenda, internetadio enz.).

Het grote nadeel is dat er (nog) geen TV ondersteuning is. De ontwikkeling is inmiddels gevord tot het BETA stadium, maar dit loopt nog niet echt lekker buiten de VS en werkt ook nog lang neit op alle tv-kaarten.
Ik gebruik ook meedio, MCE heb ik ook geprobeerd maar voor mij was deze onvoldoende aanpasbaar, zelfs een achtergrondje veranderen kan niet. Ook kon ik geen sortering voor opgenomen tv series toevoegen.

Meedio, kan dit allemaal, wel maar heeft idd geen (goeie) tv ondersteuning. Ik gebruik daarop voor het TV gedeelte snapstream beyond tv.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:31:
Microsoft is hier simpelweg wat eerder mee begonnen en is dus ook eerder klaar. maar de markt-competitie begint nu pas.
Vergeet alleen niet dat Microsoft zoals gebruikelijk weer de PC industrie achter zich heeft die leuk verdient aan de bekendheid van MCE doordat ze zelf de hardware ervoor verkopen. En net als bij Windows en MSN gebeurde, zal straks de massa Windows MCE kennen als 'dat spul dat we in de woonkamer gebruiken'. Microsoft weet altijd handig gebruik te maken van het "Wie het eerst komt, wie het eerst maalt" principe.

Het zal voor CE fabrikanten moeilijker worden om losse kastjes te verkopen als straks alles voor relatief weinig geld in 1 kastje kan zitten. En ik denk echt dat MCE zal domineren als er niet heel snel goeie alternatieven voor Linux komen.
its_me schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:43:
Meedio, kan dit allemaal, wel maar heeft idd geen (goeie) tv ondersteuning. Ik gebruik daarop voor het TV gedeelte snapstream beyond tv.
Daar heb je het gedonder dus weer: het doet allemaal net niet wat je wil. En ik vind TV-support toch wel een primaire feature moet ik zeggen :D Dan maar iets minder aanpasbaar, maar MCE integreert alle functionaliteit goed. Twee aparte programma's is een waardeloze oplossing als je gewoon je HTPC 24/7 aan wil hebben en met de remote control ALLE functionaliteit naadloos met elkaar wil combineren.

[ Voor 28% gewijzigd door Exirion op 29-11-2004 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je al eens gekeken naar movix?, dat is een linux versie die bestaat uit alleen een goede video speler en allerlei dingen in die richting.

te vinden op http://movix.sourceforge.net/

je kunt deze CD branden en er van booten, en dan heb je meteen een mediaspeler
als je de CD eruit haalt heb je weer windows :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:46:
heb je al eens gekeken naar movix?, dat is een linux versie die bestaat uit alleen een goede video speler en allerlei dingen in die richting.

te vinden op http://movix.sourceforge.net/

je kunt deze CD branden en er van booten, en dan heb je meteen een mediaspeler
als je de CD eruit haalt heb je weer windows :D
Ziet er inderdaad veelbelovend uit. Maar ik vrees dat je hier ook een en ander zal moeten configureren/aanpassen

http://movix.sourceforge.net/Docs/Tutorials/

Net even de handleiding "irman" doorbladerd, en ik weet nu al dat dit een potentieel probleem wordt. Mijn IR is niet aangesloten op een compoort.

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:45:
Vergeet alleen niet dat Microsoft zoals gebruikelijk weer de PC industrie achter zich heeft die leuk verdient aan de bekendheid van MCE doordat ze zelf de hardware ervoor verkopen. En net als bij Windows en MSN gebeurde, zal straks de massa Windows MCE kennen als 'dat spul dat we in de woonkamer gebruiken'. Microsoft weet altijd handig gebruik te maken van het "Wie het eerst komt, wie het eerst maalt" principe.

Het zal voor CE fabrikanten moeilijker worden om losse kastjes te verkopen als straks alles voor relatief weinig geld in 1 kastje kan zitten. En ik denk echt dat MCE zal domineren als er niet heel snel goeie alternatieven voor Linux komen.
In Amerika wel, ja - evt. het rijke Noord-West Europa nog. In de rest van de wereld zijn de licentie-kosten simpelweg veel te hoog. Daar ligt een markt voor het grijpen. Begrijp me goed, Microsoft heeft alles goed uitgedacht, en heeft een zeer gunstige positie. Ik zie het alleen iets minder "final" in.

Microsoft heeft buiten Amerika sowieso een bijzonder negatieve naam. Al dat anti-Microsoft geflame in de media heeft zijn sporen achtergelaten. Tuurlijk, men gebruikt nog wel Microsoft-producten. Maar men kijkt ook buiten dat beperkte stekje. Dat is al heel wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ondanks dat dit topic in NOS staat, mede omdat andere replies ook over Windows software gaan en de door mij genoemde software open source is, wil ik hier toch even Media Portal noemen. Zekere in combinatie met een Hauppauge PVR kaart kun je er een heel aardige HTPC mee bouwen.
MediaPortal @ meuktracker

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 05-12-2004 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:31:
[...]

Ik geloof dat je een paar jaar achterloopt. Ik verdien aardig goed hoor. :). En ik heb collega's. En we werken samen met andere bedrijven. Er is een goede markt voor Linux-based programmeer-werk. IBM, Sun Microsystems, Novell, HP (Compaq) en Red Hat zijn niet de minsten. En er zit een hele gorte aan kleine bedrijfjes te springen om ook een graantje mee te pikken.

En vergis je niet, er zijn ook bedrijven met bovenstaande bezig (Linux-based). Microsoft is hier simpelweg wat eerder mee begonnen en is dus ook eerder klaar. maar de markt-competitie begint nu pas.
Ik doelde hiermee op een project als Freevo, dat heeft gewoon vreselijk veel moeite om tegen Microsoft en zijn Windows MCE team op te boksen. Ik wist inderdaad niet dat er zo'n markt voor was, het zou aardig zijn als er een mooi (meer tweakable) alternatief kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M-ThijZ schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:03:
Ik doelde hiermee op een project als Freevo, dat heeft gewoon vreselijk veel moeite om tegen Microsoft en zijn Windows MCE team op te boksen. Ik wist inderdaad niet dat er zo'n markt voor was, het zou aardig zijn als er een mooi (meer tweakable) alternatief kwam.
Klopt. De hoofdreden dat FreeVo niet echt veel backing krijgt is omdat het nogal beperkt is. Bedrijven hebben uiteraard geen zin om een product volledig vanaf point zero te ontwikkelen en maken. Ze gebruiken liever iets wat al af is (en aan de eisen voldoet), of bouwen zelf iets... Da's weer de aard van het commerciele beestje. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[
Het enigste haalbare op dit moment: Je koopt 1000 identieke configuraties, maakt een perfect uitgebalanceerde image met freevo of myttv op Zo heb je in no-time 1000 machines op de markt.

Dit is tevens de ziekte van een linux mce. Hardware detectie en automatische driver install.
Dit is nu net het onderdeel dat niet voor beginners is weggelegd. Bij mijn freevobox, op een epia mini-itx bordje , werd de kernel gecompilleerd en sommige drivers (ir control, wireless usb) moesten uit CVS geplukt worden. Afgezien van de exotische hardware (videokaarten met TV uitgang) kan er al een soort standaard distro gecreerd worden.

Je moet niet alleen tweaken naar de gebruikte hardware, maar ook naar de taal van het land waarin je je bevindt.

Ondertussen bezit ik wel een configuratie voor geen geld waar een windows MCE niet kan aan tippen.

DVD, CD-music, FM radio, Internet radio, TV, TV recording, fotoalbum, programmalijsten up-to-date en dan vergeet ik vast wel iets.

Mijn vorige commentaar dat "indien je niet wilt sleutelen er een moet kopen" blijft geldig.
Je moet er natuurlijk ook de prijs voor betalen. Mogelijks vindt onze vriend Proller iemand die mits een bescheiden vergoeding een linux MCE voor hem in elkaar flanst?

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:31:
DVD, CD-music, FM radio, Internet radio, TV, TV recording, fotoalbum, programmalijsten up-to-date en dan vergeet ik vast wel iets.

Mijn vorige commentaar dat "indien je niet wilt sleutelen er een moet kopen" blijft geldig.
Je moet er natuurlijk ook de prijs voor betalen.
Ik ben toen de Pundit-R net op de mark was begonnen met een Linux gebaseerd HTPC systeem met MythTV (staat hier in NOS ook een uitgebreid topic over). Blijkbaar vind jij MythTV voldoen; ik niet. De features die jij noemt zitten stuk voor stuk allemaal ook in MCE, en beter geintegreerd en vooral met meer smoel. Het heeft dus niks te maken met wel of niet moeite willen stoppen in het opzetten van het systeem. Ik geef MythTV nog niet op, maar als ik nu brainless video wil opnemen/afspelen of muziek wil browsen/afspelen dan gebruik ik MCE 2005. Alle hardware in m'n systeem functioneert prima met Linux, maar wmb is er een gebrek aan goeie applicaties om een volledig compleet HTPC systeem te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Multimonitor is relax :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar vind jij MythTV voldoen; ik niet.
Ik gebruik freevo :P

En het bevalt me heel goed.
maar als ik nu brainless video wil opnemen/afspelen
Exact wat ik nu doe met freevo. Ik kan zelfs recordings programeren vanaf eender welke internetlocatie. Als puntje bij paaltje komt vrees ik dat we het over details oneens zijn.

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan vergat ik nog bijna deze
vooral met meer smoel.
Ik neem aan dat je het over de grafische interface hebt? Inderdaad dit is een van de handelsmerken van een firma uit Redmond.

Tja, als ik dvd kijk of cd's beluister ben ik niet zo geinteresseerd in het "smoel'. Als het maar werkt.

Of heb ik je uitdrukking verkeerd begrepen?

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Freevo find ik er wel aardig netjes uit zien. Je hebt wel gelijk dat MCE dit overtreft met CPU tijd slurpende fadings. (ik moet het doen met een PIII 450Mhz beestje als HTPC). Het was wel even een gekloot om het aan de gang te krijgen (afgezien van de weather plugin, dat lukte me helemaal niet) maar ik was toch wel tevreden over het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Freevo is leuk, en makkelijker te installeren dan MythTV. Wel vind ik de MP3 speel functie (om welke reden weet ik niet meer) tekortschieten.
Exact wat ik nu doe met freevo. Ik kan zelfs recordings programeren vanaf eender welke internetlocatie.
Dat kan met MCE ook ;) Niet out of the box, maar het kan met minimale inspanning.
Als puntje bij paaltje komt vrees ik dat we het over details oneens zijn.
Dat denk ik ook ja :)
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 19:02:
En dan vergat ik nog bijna deze

[...]

Ik neem aan dat je het over de grafische interface hebt? Inderdaad dit is een van de handelsmerken van een firma uit Redmond.
Oeh, ik proef hiet toch duidelijk wat antimicrosoftisme :P
Tja, als ik dvd kijk of cd's beluister ben ik niet zo geinteresseerd in het "smoel'. Als het maar werkt.
Een horloge van 1000 euro geeft de tijd niet altijd beter weer dan een horloge van 10 euro. De meeste mensen, en misschien ik wat meer, hechten weldegelijk aan esthetische factoren. Zeker als zo'n ding in je woonkamer staat en je er elke avond (mits je elke avond TV kijkt) tegenaan kijkt.

Maar goed, dat zijn hele persoonlijke dingen. De ene vindt het belangrijk en de ander totaal niet.

Ik heb zuiver objectief een vergelijking gemaakt tussen de Linux oplossing en de Windows oplossing en geef wat gebruiksvriendelijkheid en smoel betreft aan MCE de voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 29-11-2004 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 11-09 23:16
Ik gebruik nu inmiddels een aantal maanden Debian + MythTV.
Goede punten vind ik:
- basis functionaliteit voldoet aardig, vb opnemen, afspelen, mythvideo
- leuke plugins, zoals mythweb
- uitbreidbaarheid: als iets niet werkt dan klus je het er even bij of je koppelt er een 3rd party applicatie of plugin aanvast
- werkt op oude hardware: ik heb eerste een oude celeron 400 gerecycled, wat inmiddels een celeron 700 is geworden met nog een pentium 3 733 als extra frontend

Mindere punten vind ik:
- beroerde setup: hoelang ik wel niet heb lopen kloten om de zenderinformatie goed te krijgen -> te lang.
- veel dingen die net niet afzijn, net niet lekker werken of er niet goed uitzien (in vrijwel alle onderdelen en plugins)
- trage en gesloten development. Ik draai al lang uit CVS, maar kan me al heel lang geen goede nieuwe feature herinneren. Dat MythMusic nu nog zonder fatsoenlijke playlisteditor zit is gewoonweg schandalig. Bovendien is het is een crime om patches er doorheen te krijgen.
- developers met oogkleppen op: ze werken alleen aan features die ze zelf interessant vinden en zijn er nog trots op ook ipv dat ze proberen zo af een toe een kwaliteitsstap te zetten. Vaak worden goede suggesties (betere liveTV icm PVR350 kaarten bv) eenvoudig afgedaan. De gehele meuk omgooien om op basis van frequenties te werken ipv kanaalnummers die alleen goed in de VS werken is een tweede voorbeeld.

De meeste van bovenstaande tekortkomingen zijn m.i. toe te wijzen aan Isaac Richards in zijn rol als slechte projectleider.

Ik zag Exirion hierboven KnoppMyth noemen als complete oplossing. Daar zou ik dan graag voor waarschuwen om dat niet te proberen als je niet vaardig bent met Linux. Zelden heb ik een slechtere installatie gezien waarbij ca 30% van de opties eenvoudigweg niet werkt zoals het moet. Het is wel relatief eenvoudig om een KnoppMyth om te bouwen naar MythTV CVS als je weet met welke opties je een compleet werkend Debian+MythTV werkend kunt krijgen met KnoppMyth.

Het is dat ik wel van wat knutselen houdt en relatief veel oude hardware hier heb liggen, maar anders was er waarschijnlijk allang een MCE gebouwd van m'n PVR250+PVR350 icm 320 GB aan storage (hoewel ik een OSS oplossing prefereer).

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 29-11-2004 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 29 november 2004 @ 19:23:

Oeh, ik proef hiet toch duidelijk wat antimicrosoftisme :P
Bijlange niet. Om den brode lever ik support op MS applicaties. Linux is een hobby.
Toegegeven er zat een sarcastische ondertoon in mijn commentaar (mea culpa: slecht karakter)
Een horloge van 1000 euro geeft de tijd niet altijd beter weer dan een horloge van 10 euro. De meeste mensen, en misschien ik wat meer, hechten weldegelijk aan esthetische factoren. Zeker als zo'n ding in je woonkamer staat en je er elke avond (mits je elke avond TV kijkt) tegenaan kijkt.
klopt, maar de interface zie je nu net niet bij het afspelen van pakweg een DVD.
Maar goed, dat zijn hele persoonlijke dingen. De ene vindt het belangrijk en de ander totaal niet.
idd. esthetische factoren vindt ik ook belangrijk. Persoonlijk vindt ik functionele overwegingen primeren op esthetische. Op functioneel vlak heb ik nog net veel gezien dat je ook niet onder linux kan. Het verschil: Onder windows heb je meestal een peperduur programma nodig met bijbehorende licentie. Onder linux kan je de functionaliteit erin "hacken". Het kost wel wat meer moeite.
Ik heb zuiver objectief een vergelijking gemaakt tussen de Linux oplossing en de Windows oplossing en geef wat gebruiksvriendelijkheid en smoel betreft aan MCE de voorkeur.
Op die vlakken scoor je overduidelijk. Dat was ook inhoudelijk mijn commentaar op het handelsmerk van MS.
Vroeger heb ik onder W2K geexperimenteerd met myhttpc de voorganger van medion. Werkte netjes, maar het apparaat slurpte resources op, meerdere crashes bij afspelen dvd etc... Dit slaat natuurlijk niet op MCE. Afgeknapt op het probleempjes die je dan onder linux wel oplost in één-twee-drie. Kortom, het functionele. Terwijl mijn freevo box op krek dezelfde hardware werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:31:
[...]

Dit is tevens de ziekte van een linux mce. Hardware detectie en automatische driver install.
Dit is nu net het onderdeel dat niet voor beginners is weggelegd. Bij mijn freevobox, op een epia mini-itx bordje , werd de kernel gecompilleerd en sommige drivers (ir control, wireless usb) moesten uit CVS geplukt worden. Afgezien van de exotische hardware (videokaarten met TV uitgang) kan er al een soort standaard distro gecreerd worden.

Geert
Grappig dat jij dit zegt, want voor jou is er nu een makkelijkere keuze, aangezien je een epia bordje hebt: kijk maar eens op http://www.freepia.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

Rukapul schreef op maandag 29 november 2004 @ 19:38:
Nogal uitgebreide review/analyse van status van MythTV.
Wow, dat is wel even een uitgebreid verhaal. Ik moet zeggen dat ik hier toch wel van schrik. Ik ben ook aan het orienteren en ik ben al jaren volledig Linux en dus wil ik deze HTPC ook met Linux hebben. Dat ken ik goed en is dus ook prettiger om mee om te gaan. Ik was helemaal op MythTV en ik vond het er oppervlakkig gezien goed uit zien. 0.16 heeft een nieuwere look volgens mij en die bevalt mij wel.

Maar als ik dit verhaal over de ontwikkeling lees, wordt ik daar eigenlijk niet heel vrolijk van. Ik hoopte in de basis met MythTV een goede PVR neer te zetten en misschien mee gaan helpen met toevoegen van Features. Ik ben namelijk al tijden op zoek naar een project waar ik mijn programmeerliefde weer mee op kan pakken. Maar als ik dit lees is het misschien verstandiger om dat in Freevo te stoppen dan in MythTV?

Iemand daar een mening over?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trunksmd schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:28:
[...]

Grappig dat jij dit zegt, want voor jou is er nu een makkelijkere keuze, aangezien je een epia bordje hebt: kijk maar eens op http://www.freepia.org
Nog freepia, nog freevix voldoen aan mijn eisen. Indien ik toch moet aanpassen, bouw ik liever een systeem van de grond af aan.
Trouwens de laatse maal dat ik beide websites bezocht, bleek er weinig beweging in de ontwikkeling.

http://rustedtech.homelinux.net/index.php?id=32&L=0

Geef toe, de laatste iso dateert van september 2004 en bevindt zich nog in beta fase. Niet echt overtuigend. In plaats daarvan gebruikte ik fedora core 2 als basis, compileerde kernels met de epia-patches, xine etc...
Fedora Core 2 was voor mij een logische keuze, omdat ik vooraf al goed vertrouwd was RH software.
BTW : freepia had ik vooraf al getest, dus ik weet waarover ik schrijf.

Toegegeven, moest er meer beweging zitten in freepia, dan was dit mijn eerste keuze.

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrScratch schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:46:
[...]

Wow, dat is wel even een uitgebreid verhaal. Ik moet zeggen dat ik hier toch wel van schrik. Ik ben ook aan het orienteren en ik ben al jaren volledig Linux en dus wil ik deze HTPC ook met Linux hebben. Dat ken ik goed en is dus ook prettiger om mee om te gaan. Ik was helemaal op MythTV en ik vond het er oppervlakkig gezien goed uit zien. 0.16 heeft een nieuwere look volgens mij en die bevalt mij wel.

Maar als ik dit verhaal over de ontwikkeling lees, wordt ik daar eigenlijk niet heel vrolijk van. Ik hoopte in de basis met MythTV een goede PVR neer te zetten en misschien mee gaan helpen met toevoegen van Features. Ik ben namelijk al tijden op zoek naar een project waar ik mijn programmeerliefde weer mee op kan pakken. Maar als ik dit lees is het misschien verstandiger om dat in Freevo te stoppen dan in MythTV?

Freevo kun je gemakkelijk zelf aanpassen. In freevo kun je zelf kanalen instellen op basis van frequentie, hetgeen volgens een vorige poster blijkbaar niet mogelijk was in mythtv.
In mythtv heb je wel een interface om de configuratie te wijzigen, in freevo moet je manueel een config file editen. Blijkbaar vindt men het functionele belangrijker.
Wat freevo betreft is er een goede mailinglist. Over de support van mythtv heb ik geen enkel idee. Alleen en dit is een persoonlijke mening: het gebruik van mysql als achtergrond van mythtv lijkt me overkill.

Waarom freevo ipv mythtv? Dit is gewoon het eerste dat ik werkende kreeg.
Over mythtv kan ik me echt niet uitspreken. Onbekend is onbemind.

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 08:59:
Alleen en dit is een persoonlijke mening: het gebruik van mysql als achtergrond van mythtv lijkt me overkill.
Die mening deel ik geheel. Enorm gezeik en zwaar overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

misschien toch een beetje offtopic, kheb net het hele topic doorgelezen en het bevalt me wel wat ik lees.. Ik zie net de combinatie linux/mythTV/oude hardware.. Wat kan ik eruit halen met een pentium 2 350 mhz? B)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

-DomiNator- schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 10:28:
misschien toch een beetje offtopic, kheb net het hele topic doorgelezen en het bevalt me wel wat ik lees.. Ik zie net de combinatie linux/mythTV/oude hardware.. Wat kan ik eruit halen met een pentium 2 350 mhz? B)
Met een PIII 450 Mhz, kon ik nog net Xvid kijken. Ik ben bang dat jou configuratie daarvoor net te langzaam is. MP3/Webradio is natuurlijk wel een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 11-09 23:16
MrScratch schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:46:

Freevo ken ik niet, maar als je techsavvy bent dan red je je wel met Myth. En er is genoeg nog te proggen. Het laatste wat ik wil is natuurlijk mensen ontmoedigen bij te dragen aan software die ik gebruik ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 08:59:
Freevo kun je gemakkelijk zelf aanpassen. In freevo kun je zelf kanalen instellen op basis van frequentie, hetgeen volgens een vorige poster blijkbaar niet mogelijk was in mythtv.
Het kan nu ook in MythTV, hoewel niet gedocumenteerd (en ranzig geimplementeerd).
In mythtv heb je wel een interface om de configuratie te wijzigen, in freevo moet je manueel een config file editen. Blijkbaar vindt men het functionele belangrijker.
Wat freevo betreft is er een goede mailinglist. Over de support van mythtv heb ik geen enkel idee. Alleen en dit is een persoonlijke mening: het gebruik van mysql als achtergrond van mythtv lijkt me overkill.
Een SQL database als backend voor MythTV is architectureel juist een hele goede keuze: het scheidt data hard van logic en maakt optimalisaties en nieuwe (externe) functionaliteit vaak makkelijker. Een SQL query is nou eenmaal sneller geschreven dan input/output routines voor 'yet another data structure'. Ook gebruikt MythTV de relationele aspecten tussen verschillende data zeer veel. Het enige waar je vragen bij kan stellen is of 56 tabellen en 52MB data (waarvan 46MB in een of andere reclame markup tabel die volgens mij op dit moment voor mij alleen outdated data bevat) de overhead van database software rechtvaardigt en ipv MySQL misschien een lightweight database (SQLLite?) gekozen had kunnen worden.
Overigens is van alle installatie opties van MythTV is MySQL nog wel een van de makkelijkste (tenzij je zelf gaat compileren en je in de QT +MysQL +MT hell komt met je dependencies).

Wat me wel verbaast aan MythTV + MySQL is echter dat soms frontends de database direct aanspreken en in andere gevallen informatie via het backend ophalen.
-DomiNator- schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 10:28:
Ik heb vrij lang met een overklokte Celeron 400 gewerkt icm PVR250 hardware MPEG2 encoder. MPEG2 op 576x576 en 3.5MBps weergave op een GF4MX440 ging net en DivX/XVID meestal ook als ik -hardframedrop aanzetten (af en toe een glitch).
Pagina: 1