[EL] Videokop stappenmotor Sinken en Sourcen

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Hallo ik ben met een roterende ledklok bezig. Hiervoor gebruik ik een Videokop waarop een displaykoker met ledjes op is gemonteerd. Deze heeft een stappenmotor met 8 spoelen. Deze zit op een print en deze acht spoelen zijn te benaderen met 4 draden. Hier in schuilt het probleem. De driver ic heb ik er afgesoldeerd, daar hier geen datasheet voor te vinden is, en ik hem niet gebruiken kan.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/multitainer/videokop/video%201.bmp

Nu heb ik met 5 volt gekeken hoe ik hem kan aansturen. Ik krijg hem stapje voor stapje aan het draaien, dat is positief, maar het nadeel is dat ik elk van de vier draden afzonderlijk moet kunnen sinken en sourcen. Zie tabel:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/multitainer/videokop/stappen/stappen.gifAfbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/multitainer/videokop/stappen/8%20stappen6.gif

Nu kan ik met een pic zowel sinken als sourcen, maar daar kan ik de vier draden natuurlijk niet direct op aansluiten. En een uln 2003 die kan niet sinken en sourcen.

Weet iemand hier mischien een oplossing voor? O-)

Nog een linkje: http://home.tiscali.nl/multitainer/videokop/videokop.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.Nonflex op 28-11-2004 20:48 ]

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ja. Wat je nodig hebt is een tweetal H-bruggen. Gebruik Google en zoek op 'H-bridge' en je kan waarschijnlijk al veel vinden.

Edit: Hier is meer info over stappenmode. En hulde voor je filmpje btw :)

[ Voor 39% gewijzigd door Sprite_tm op 28-11-2004 20:16 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

had je deze al doorgenomen ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
Ik ga het even na zoeken, maar volgends mij kun je met een h=bridge alleen twee draden de + en - omdraaien, en dus niet bv 3 draden - en 1 draad +

[ Voor 5% gewijzigd door Mr.Nonflex op 28-11-2004 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mr.Nonflex schreef op zondag 28 november 2004 @ 20:19:
Ik ga het even na zoeken, maar volgends mij kun je met een h=bridge alleen twee draden de + en - omdraaien, en dus niet bv 3 draden - en 1 draad +
hij zegt ook 2 h bruggen en anders 4 (als je er 3 min wil heben) hangt een beetje van de brug af
maar dan kun je misshien beter 4 push pull drivers gebruiken

dat filpje is btw wel 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 28-11-2004 20:24 . Reden: eh ja veel geedit gewoon ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
Ja inderdaad, maar die startpost is niet meer wat ie geweest is, en daar gebruiken ze andere stappen motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
fish schreef op zondag 28 november 2004 @ 20:21:
[...]

hij zegt ook 2 h bruggen en anders 4 (als je er 3 min wil heben) hangt een beetje van de brug af
maar dan kun je misshien beter 4 push pull drivers gebruiken

dat filpje is btw wel 8)
Ja push pull drivers, dat klinkt als wat ik nodig heb.
Ik wil iets dat als ik mn pic source, naar zo'n push pull driver, dat die dan sourced, en als de pic sinked, dat die driver dan ook sinked.
Als ik begrijp dat zon push pull driver dit doet, dan wordt ik erg blij >:)

Dus zoeken op een push pull driver.

Het filmpje heb ik gemaakt met gif movie gear, die maakt van de 8 fotos die ik heb gemaakt met mijn digicam op statief een gif movie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Is het niet mogelijk om 4 grove steppen ipv 8 fijne te nemen of werkt de motor dan niet meer?

Er zijn uiteraard ook PICs met meer IO poorten te krijgen. :)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
_bas_ schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:15:
Is het niet mogelijk om 4 grove steppen ipv 8 fijne te nemen of werkt de motor dan niet meer?

Er zijn uiteraard ook PICs met meer IO poorten te krijgen. :)
Het aantal IO poorten is het probleem niet, het probleem is dat je zo'n spoel of dat van een stappenmotor is of van bv een relais niet direct op een pic processor kunt aansluiten. Er is een maximaal ampere wat je met de output van een pic kunt schakelen.

Ik hem bij voti.nl gekeken en ik denk dat ik de l293d bestel, dit is een 2 voudige omkeerbare motor sturing. De datasheet zegt een push-pull four channel driver with diodes.

datasheet:

http://www.alltronics.com/download/1330.pdf

volgends mij is deze wel geschikt. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Da's een interessant driver-IC'tje, en de grotere broertjes zeker: de L293D kan 600 mA leveren, de L293DN 1,2 A en de L293NE zelfs 2 A... En die 5 kHz max schakelsnelheid is ook wel genoeg... 300.000 rpm :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
De L293D doet z'n werk als verwacht. Hij kan de stroom sourcen en sinken. De chip heeft 4 push-pull uitgangen. Per twee kunnen ze ook uitgezet worden.

Ik heb ze aan de paralelle poort gehangen, en het werkt, maar het zal wel een weekendje puzzelen worden. Niet alleen de goede volgorde, maar ook de juiste snelheid Ik krijg hem wel aan het draaien, maar is alleen nog een beetje schokkend. Om de juiste volgorde te bepalen, zou ik eigenlijk de magnetische sensor uit moeten lezen:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/multitainer/videokop/magnetischesensor2.bmp

Nu heb ik wel op google gezocht op hal sensors & magnetische sensors, 2 wire, maar ook al zie ik een datasheet van een 2 wire, hebben ze toch allemaal 3 aansluit draden. Deze sensor heeft echter echt maar 2 draden. Als ik de weerstand meet dan geeft de meter 320 ohm aan, en dit verandert niet als de magneet voor de sensor gedraaid wordt.

Als iemand een hint heeft hoe deze sensor uit te lezen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik denk dat je die motor eens een goeide slinger moet geven en dan vermoed ik dat er gewoon een elektrische spannig woord gegenereerd
ff kijken met een scoop of voltmeter

mischien moet je even stroom door zo'n spoel heenjagen

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 02-12-2004 20:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:09

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Mr.Nonflex schreef op donderdag 02 december 2004 @ 20:16:
Als iemand een hint heeft hoe deze sensor uit te lezen O-)
Is het dan niet gewoon een spoel waar dmv inductie een spanning in wordt opgewekt. Dus als je motor draait zou je er een wissel spanning op moeten meten. Met een scoop kijken is nog beter, dan zie je alles voorbij komen.

blabla

Pagina: 1