Toon posts:

Aantal kabeladers voor UTP netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik las onlangs dat in een UTP kabel voor het netwerk er maar 4 van de 8 aders worden gebruikt. Is dit correct? Zoja, welke pinnen van de stekkertjes zijn dit in het geval van een straight en van een crosscable?

Zou dit mogelijk zijn dan is dit natuurlijk zeer handig aangezien je meer signalen door 1 kabel (=8 aders) kan pompen of je gewone ISDN kabel kunt gebruiken :)

Ik heb het trouwens hier over een 100Mbit LAN indien dat uitmaakt...

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
de overige 4 zijn ervoor dat er minder storing op komt

ga je die wel gebruiken dan valt je snelheid trug op 10 mbit

Verwijderd

Topicstarter
euh met 4 aders=100mbit en met 8aders=10mbit?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

De draden die gebruikt worden zijn;

1,2,3 & 6 Het maakt hierbij niet uit of het een cross of een straight cable is!

Het is echter niet aan te raden om meerdere functies voor je utp te gebruiken dan de std. Dit is slecht in verband met de interferentie (storingen) zeker als je 100mbit wil draaien!
Dus enkel indien je niet anders kan zou ik hiervoor kiezen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 12:28
Inderdaad worden er maar 4 van de 8 datalijntjes gebruikt te weten:
1, 2 3 en 6. Wil je zonder HUB werken (crosscable) dan verbinden als volgt:
1 -> 2
2 -> 1
3 -> 6
6 -> 3
Gebruik je een hub dan gewoon 1 op 1 doorverbinden:
1 -> 1
2 -> 2
3 -> 3
6 -> 6
De eerste optie (crosscable) werkt perfect in mijn netwerkje (2 pc's):)

Suc6

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Verwijderd

Topicstarter
Dat is perfect!! Het zit namelijk zo. Op de begane grond (BG) staat het kabelmodem (toekomstig, nog een paar weekjes..). 1 Terminal voor het LAN staat op BG, terwijl op etage 1 de server en nog 3 terminals staan. Nu wil ik dus door 1 8-aderige UTP kabel het signaal van het kabelmodem sturen en het signaal van de server naar de terminal op BG. Dat gaat dus prima?

Verwijderd

ik heb hier ook telefoon en LAN over 1 touwtje :)

is toch maar 10 Mb dus dat boeit niet zo

Verwijderd

Topicstarter
Tja, 1 connectie erop is 10Mbit (kabelmodem->server) en eentje is 100Mbit (server->computer op BG).... gaat dat goed?

De kabel ligt door nogal wat buizen en muren in grote bochten enz enz... moet dat kunnen?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik trouwens tellen bij UTP stekkers welk pinnetje 1 is?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
Doe het gewoon _netjes_ en leg 2 kabels die je allebij volgens de specificatie maakt. Dus met getwiste pairs, om inteferentie te voorkomen. (Hoe zo'n kabel moet vind je eenvoudig op het net.
Als een kabel wat langer is of wat bochten heeft dan kan het zelfs op 10mb problemen geven als je pech hebt en moet je alles controleren. Ook is je netwerk zo makkelijker te upgraden naar 100mb.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

In volgorde volgens de officiele std.
(de andere kant er zelf ff bijdenken)
1 = wit-oranje
2 = oranje
3 = wit-groen
4 = blauw
5 = wit-blauw
6 = groen
7 = wit-bruin
8 = bruin

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het liever op de officiele manier doen maar dat is haast onmogelijk door de "stomme structuur" van leidingen in ons huis waardoor ik de kabel kan leiden...

Maareuh is het zo gevoelig dan?
Momenteel heb ik 2 computers met elkaar verbonden met een UTP crosscable op 100Mbit. Dit systeem loopt vlekkeloos.
De kabel is een beetje apart, ik heb een bestaande UTP kabel doorgeknipt, een stuk ertussengezet, een cross cable ervan gesoldeerd, dit met tape aanelkaar gedraaid (er komen bochten van 180 graden voor in de kabel) en klaar is Dee-ehn. Werkt echt vlekkeloos! :)
Pagina: 1