AMD CPU bloedheet op Gigabyte 7N400-L & PC traag

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 09:18
Specs PC;

Antec Sonata case
Gigabyte 7N400-L
AMD 2500+
Spire Cooler (weet ff niet meer welke)
2 x 256MB Kingston
40GB HD Maxtor
Toshiba DVD-Rom
Plextor CD brander

Temp onder windows wordt in de gaten gehouden via MBM (BIOS geeft overigens dezelfde temps aan)

Probleem;

De processor is meteen zo rond de 64 graden zodra ik de PC aan heb gezet.
Heb al gechecked dat de cooler er goed op zit dus hier zit het niet in.

Nu werkt de PC gewoon prima, alleen als je er intensief mee bezig gaat loop de temp lekker op richting de 75 graden :(

Als ik bijv. de PC een hele nacht Edonkey heb laten stampen en ik ga de volgende ochtend ff achter de PC zitten, dan is de processor 75 graden en is de PC niet meer vooruit te branden, alles is BOK traag.

Wat ik zelf al heb geprobeerd;

- Gechecked dat de cooler er goed op zit
- kabels nagelopen
- DIMM's in de andere sockets geplaatst (dat gaf trouwens het leuke effect dat de PC nog maar 256MB intern registreerde |:( ) dus maar weer teruggezet
- Ik heb nog met een cd van www.ultimatebootcd.com geprobeerd om memtest en powermax te draaien, maar het vreemde is dat als je met deze cd boot en een van deze tooltjes wil gaan gebruiken, dan gaat het tooltje zeg maar opstarten met iets van DOS, allerlei drivers installeren etc en vervolgens slaat ie vast bij "IDE CD-Rom device driver installed" en gebeurt er niks meer.(Op een paar andere PC's waar ik deze cd ook gebruik, dan is dit het moment dat het tooltje moet gaan draaien)

MAW er is dus weldegenlijk wat mis met de PC, ik zou alleen ff niet weten waar het hem in zit.

Help aub

Verwijderd

Een (te) hoge temperatuur heeft in principe twee mogelijke oorzaken

a) slechte koeling CPU/airflow in kast
b) metingen kloppen niet

Wat betreft de snelheid die (erg veel) afneemt na een nacht aanlaten, kijk eens naar je CPU gebruik in taakbeheer. Misschien slokt iets dat niet meer actief is erg veel gebruik op dat alles langzamer maakt, kan ook spy/adware zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke bios heb je erop staan. Mijn ervaring is dat de bios waarmee die nforce plankjes van gigabyte uitgebracht werden niet allemaal een geweldige tempuitlezing hadden (mijn duron was 18C... tuurlijk :z).

Voel eens aan je koelblok of dat ding ook daadwerkelik zo heet is, want dat zou wel een verklaring zijn voor het trage werken van dat ding.

Verwijderd

Als de Cooler er goed op zit, en de metingen kloppen, dan is de cooler dus ook bloedheet.
Als dat niet zo is, maar ook met een vernieuwd bios geeft die nogsteeds aan dat het te warm is, zit je cooler er niet goed op. Als de cooler er wel goed op zit is die dus erg heet, maar is die of te klein (voor de proc.) of de ventilator is vies, of je kast is niet goed afgewerkt cq niet genoeg airflow.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik heb ook een Gigabyte moederbord (GA7NNXP) en als hij hier te warm word dan gaat het apparaat ook verschrikkelijk langzaam draaien, dat is volgens mij gewoon een maatregel om het minder warm te laten worden.

Ik zou iig nog proberen om je bios te updaten, daarvoor gaf ie bij mij een temp van 120C aan :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Supershiva
Als ik het zo lees denken jullie allemaal in de richting van cooling van de CPU.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens de boxed cooler (die samen met de CPU geleverd is) kan vinden, dan probeer ik deze eens.

Maar dan blijf ik het vreemd vinden dat die tooltjes van ultimatebootcd niet willen starten 8)7 en op ieder andere PC wel.

ff een heel andere vraag; waar wordt een virtuele C:\ schijf eigenlijk op aangemaakt ? Wordt dat in die 512MB intern geheugen geladen ?

Oh ja, BIOS is de meest recente versie

[ Voor 5% gewijzigd door Supershiva op 29-11-2004 08:55 ]

Verwijderd

Ongeveer zelfde als "mijn" probleempje!?

Nóg een hete CPU

Verwijderd

Zo te horen is dit wel een warmteprobleem, de cpu lijkt zich te downgraden als safeguard tegen oververhitten, waardoor hij baggertraag wordt. Koeler vervangen lijkt me de beste remedie, samen met checken of contact van de koeler met de cpu wel ok is.

Heb overigens een klein jaartje geleden hetzelfde gehad, de hele boel werd in de vorige zomer (lang en warm) erg heet. Mijn kast was te klein en had te weinig airflow. Draaide wel warm maar zonder problemen als ik de kast open liet. Heb toen een nieuwe kast gekocht van casetech + een paar extra vennetjes en het probleem was verholpen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Supershiva schreef op maandag 29 november 2004 @ 08:55:
Als ik het zo lees denken jullie allemaal in de richting van cooling van de CPU.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens de boxed cooler (die samen met de CPU geleverd is) kan vinden, dan probeer ik deze eens.

Maar dan blijf ik het vreemd vinden dat die tooltjes van ultimatebootcd niet willen starten 8)7 en op ieder andere PC wel.

ff een heel andere vraag; waar wordt een virtuele C:\ schijf eigenlijk op aangemaakt ? Wordt dat in die 512MB intern geheugen geladen ?

Oh ja, BIOS is de meest recente versie
Als je een virtuele schijf aanmaakt dmv een ramdrive (zoals sommige diagtooltjes hebben( dan wordt er idd een gedeelte van je geheugen gepakt en hier een ramdrive van gemaakt.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:54
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 11:08:
Zo te horen is dit wel een warmteprobleem, de cpu lijkt zich te downgraden als safeguard tegen oververhitten, waardoor hij baggertraag wordt. Koeler vervangen lijkt me de beste remedie, samen met checken of contact van de koeler met de cpu wel ok is.

Heb overigens een klein jaartje geleden hetzelfde gehad, de hele boel werd in de vorige zomer (lang en warm) erg heet. Mijn kast was te klein en had te weinig airflow. Draaide wel warm maar zonder problemen als ik de kast open liet. Heb toen een nieuwe kast gekocht van casetech + een paar extra vennetjes en het probleem was verholpen.
Sinds wanneer klokken AMD's (geen AMD64's) zich terug als ze te heet worden? :)
Of heb ik iets gemist. Volgens mij heeft hij een Barton, deze klokken zich niet terug als ze te heet worden , mits ik iets over het hoofd zie.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wolfboy schreef op zondag 28 november 2004 @ 17:20:
Ik heb ook een Gigabyte moederbord (GA7NNXP) en als hij hier te warm word dan gaat het apparaat ook verschrikkelijk langzaam draaien, dat is volgens mij gewoon een maatregel om het minder warm te laten worden.

Ik zou iig nog proberen om je bios te updaten, daarvoor gaf ie bij mij een temp van 120C aan :P
Ik heb zelf hetzelfde moederbord (en zelfde kast :+ ) (als supershiva niet wolfboy) en toen ik de bios upgrade van F1 naar een hogere waren de tempraturen alleen maar hoger (sensor zou verkeerd afgesteld zijn volgens changelog) Ik zelf heb er een coolermaster koelblok op zitten en de temp blijft rond de 50

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 29-11-2004 12:50 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Supershiva
Terw_Dan schreef op maandag 29 november 2004 @ 12:13:
[...]

Als je een virtuele schijf aanmaakt dmv een ramdrive (zoals sommige diagtooltjes hebben( dan wordt er idd een gedeelte van je geheugen gepakt en hier een ramdrive van gemaakt.
Tja dan wordt het mysterie alleen nog maar groter.
Wat voor conclusie moet je hier nou weer uit trekken ?!?!
Zoals ik al in mijn openingspost had gezegd, start geen enkel tooltje van de ultimatebootcd op deze PC, maar als ik een andere PC pak draaien de tooltjes zonder problemen 8)7

Maar als ik vervolgens de tooltjes (PowerMax en Memtest86+) download en een bootflippo maak dan werken de tooltjes wel. Er zitten overigens geen fouten in het geheugen, en de HD is ook prima.

• Supershiva
Nou ik heb van het weekend weer ff lopen klooien met dit hobbyprojectje.
Ik heb de cooler er nog maar een keer afgehaald, standaard meuk ervanaf gehaald en
wannabee articsilver (die zut van Spire die je bij je cooler krijgt) ertussen gedaan.

Dit helpt ietsje lijkt het... de processor wordt nu IDLE 60 graden, maar het vreemde is wel dat ie zomaar binnen 1 seconde verspringt van 60 naar 64, dan weer naar 62 weer naar 60 enz. Terwijl ik helemaal niks aan het doen ben.

De overige vreemde problemen blijven overigens bestaan.
Wat ik nu waarschijnlijk ga doen is een ander mainbordje bestellen (Asus A7N8X-X) en kijken of dan de problemen verholpen zijn..... ik hoop het :|

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Extra 120mm fan voorin (intake) ??

• Supershiva
Mainbord vervangen voor een Asus A7N8X-X, alle vage problemen opgelost.
CPU wordt nu ook niet warmer dan 45 graden stress
Pagina: 1