Toon posts:

Medion 17 " TFT instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe monitor gekocht, een medion 17 inch
Heb wat problemen met het vinden van de goeie instelling.
Volgens de handleiding zou ik de resolutie op 1280*1024 en 60 hertz moeten zetten, maar dat is echt echt vreselijk klein lettertype in bv verkenner en IE.
Heb hem nu even teruggezet op 1024*768 (waar mijn oude 17 inch CRT ook op stond),dat vind ik zelf een stuk prettiger, maar aangezien een 17 " TFT vergelijkbaar is met een 19" CRT (correct me if I'm wrong) vraag ik me af of deze instelling correct is. Daarnaast heb ik een vraag over deze resoluties. Ik vind het vreemd want 1280/1024 = 1.25 en 1024/768 = 1.33. Dus ik ben een beetje in de war wat nu de juiste resolutie is.

Daarnaast vind ik het beeld bij bv verkenner erg verblindend, ook wanneer ik de helderheid wat terugdraai.
Bij spellen is het beeld wel erg mooi.

Mijn grafische kaart is een Connect3D ATI Radeon 9600 XT 128 mb DDR
Hopelijk kunnen jullie mij enkele tips geven, alvast heel erg bedankt

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:21
1280*1024 is idd een resolutie die niet bij de schermverhouding (4:3) past, je beeld lijkt dan een beetje ingedrukt. 1280*960 is de resolutie die je wilt, maar omdat het verschil moeilijk waar te nemen is maakt het niet zoveel uit welke je kiest (zeker niet bij games).

Maar als je 1024*768 prettiger vindt zou ik gewoon die kiezen. Die 1280*1024 zal wel de native resolutie zijn, maar als 1024*768 scherp is, dan pak je die toch gewoon?

[ Voor 15% gewijzigd door sewer op 28-11-2004 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
en welke vernieuwingfrequentie raadt je me dan aan? 60 70 of 75?

Verwijderd

het liefts zo hoog mogelijk.

• sewer
Ik heb zelf geen tft, maar een collega had laatst een 17" in aldi gehaald (denk dat het ook een medion is). En ben hij waren de letters het best bij 60 Hz, bij hogere refreshrates was het een beetje wazig. Dus ik zou gewoon wat experimenteren wat voor je gevoel het beste beeld is, als het allemaal niets uitmaakt dan zou ik 75 pakken.

Verwijderd

Een TFT hoor je altijd op z'n hoogste resolutie te zetten voor het beste beeld resultaat.
Lager kan bij sommige schermen wel maar de kans is dat de boel er niet scherp uit gaat zien.
Zelf moet ik zeggen dat ik nooit het verschil heb gezien tusse 60 of hoger.

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 17:00
Wat betreft de resolutie kan ik je toch aanraden de standaard te nemen, omdat dat nu een keer het aantal punten is dat ook fysiek op het scherm aanwezig is. Voor elke andere resolutie moet er gerekt en gestrekt worden, het zal dus nooit zo scherp zijn als op 1280x1024.
Als je tekst niet goed te lezen vind kun je overwegen bij de beelscherminstellingen op geavanceerd te klikken en de DPI instellingen te veranderen. Tekst zal dan alsnog groter weergegeven worden.

Wat betreft de vernieuwingfrequentie kan ik kort zijn: dat verschil ga je waarschijnlijk niet zien. Neem gewoon de hoogste, en als die niet prettig werkt (mijn scherm gaat er kleine trillingen door vertonen) neem je een andere instelling :).

http://twitter.com/randalpeelen

Verwijderd

Topicstarter
ja ok, maar ja als ik bij beeldscherminstellingen het vakje, modi verbergen die deze...... uitzet kan ik dus kiezen uit een reeks van hier tot tokio. Lijkt me sterk dat ie niet hoger zou kunnen dan 75, dus 85 lijkt mij toch wel redelijk of niet?

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank je wel voor de reactie, in de tijd dat ik het laatste berich postte waren er 4 nieuwe reacties, vandaar de achterhaalde reactie :-)

• sewer
Zo normaal is 85 niet, bij de compaq's op mijn werk kan ik iig niet hoger dan 75. Een tft is geen crt (waar je makkelijk 160 haalt)...

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sewer schreef op zondag 28 november 2004 @ 16:30:
Zo normaal is 85 niet, bij de compaq's op mijn werk kan ik iig niet hoger dan 75. Een tft is geen crt (waar je makkelijk 160 haalt)...
Een tft is een totaal andere techniek dan een CRT. Kijk in het boekje voor de HZ die je max kan nemen.
bij mijn 2 tft's ( samsung 710T en een LG L1710S) kan ik max 75 kiezen.

Door zomaar het even op 85 te zetten omdat je dat redelijk vind moet je zelf weten, maar het word niet voor niets aangegeven in de specs van een monitor.

Verwijderd

Een tft werkt niet met een refresch zoals een crt.
Een tft kent in zijn (sub) pixels een aantal standen die bijven staan (en de kleur dus vormen).
Een crt moet ververst worden (60 Hrtz = 60 x 0,5 beeldlijn/per seconde). De halve omdat steeds de helft van de beeldlijnen ververst worden.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik laat hem braaf op het maximale staan dat wordt aangegeven!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
als het goed is hoor je geen verschil te merken tussen 60 en 75 Hz op een TFT, anders is er wat mis met je TFT, en je moet op 1280x1024 draaien, omdat 17"TFT's een verhouding van 5:4 hebben en nie 4:3 (1280x960) want als je het lager instelt wordt het beeld wazig, volges mij is Samsung het enige merk die het wat beter kan interpoleren (de techniek die wordt gebruikt wanneer je op een lagere resolutie draait dan native op een TFT scherm)

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

Verwijderd

Topicstarter
misschien is het gewoon een kwestie van wennen. Het is natuurlijk een nieuw scherm, daarnaast is het groter dan mijn oude crt en wat jullie ook al zeiden, CRT is geen TFT. Dus ik zal hem eens op 1280*1024 zetten en dan een beetje goochelen met helderheid, contrast en tekengrootte.

Verwijderd

Topicstarter
wat is eigenlijk de meest gangbare setting voor de Temp. kleur setting?
ik heb de keuze uit 9300 6500 5800 en user

• sewer
Normaal is rond de 9000 kelvin, ik vind dat zelf ook het beste. Maar je moet natuurlijk zelf een beetje uitproberen wat je fijn vindt.
Pagina: 1