Ik heb deze week nog wel ergens een uurtje vrij om op zoek te gaan naar de geest en de ziel, maar dan zou ik net als Grijns toch wel eerst een paar zaken preciezer willen weten zodat ik precies weet wat ik aan het zoeken ben.
Als ik aan geest denk dan denk ik bv. aan groepsgeest, de sfeer, het klimaat, de mentaliteit de er heerst in een groep. Vooralsnog niet meetbaar door apparatuur maar wel grijpbaar in de zin begrijpbaar door iemand met een gemiddelde intelligentie zoals ik.
Indien de geest waar ik op zoek ben net als de groepsgeest vooralsnog niet grijpbaar is maar wel begrijpbaar heb ik wel al een apparaat, namelijk de intelligente mens die abstracte zaken kan waarnemen door zijn verstandelijke vermogens.
Stel dat de geest nooit of te nimmer door andere apparatuur dan door het menselijk intellect kan gegrepen worden dan zit ik wel met een probleem, want stel dat ik het begrepen heb wil dat nog niet zeggen dat de andere het begrepen heeft. Meer zelfs, er zijn ook mensen die bij voorbaat halsstarrig weigeren om te (be)grijpen voor die mensen is mijn eventuele (be)grijpen onbegrijpbaar en hun halsstarrige weigering vormt een muur om eventueel zelf te (be)grijpen.
Om op zoek te gaan naar een geest die eventueel alleen maar te begrijpen is zou ik dus wel wat meer informatie moeten hebben om een succesvolle zoektocht te verrichten zeker als men let op de korte tijdsspanne die ik eigenlijk vrij heb om op zoek te gaan.
Hoe meer informatie ik heb over de geest hoe beter ik begrijp wat ik zoek.
Maar hoe en waar kan ik de informatie vinden waardoor ik beter begrijp wat ik zoek ? Bij mensen die net zo min als mij begrijpen ? Of bij mensen die wel begrijpen. Maar hoe kan ik nu begrijpen dat zij begrepen hebben ?
Misschien dan ik nu maar ga weigeren om mijn kostbare vrije tijd te investeren om op zoek te gaan naar iets dat ik niet begrijp. Maar als ik weiger om op zoek te gaan kan dat juist de muur zijn die mij zal verhinderen om te begrijpen.
Pff, op zoek naar iets onbegrijpbaars en dat proberen te vinden in een uur tijd.
Ik heb dringend inspiratie nodig zonder inspiratie zal ik het niet redden in een uur.
Hmm, inspiratie, spirit, geest.
Maar hoe wek ik nu mijn inspiratie op voor iets dat ik niet weet wat ik zoek ?
Het is duidelijk dat ik mijn inspiratie moet opwekken, maar hoe doe ik dat ?
Mijn vriend de kunstenaar zegt het komt vanzelf, plots is het er, je kunt dat niet dwingen.
Leuk te weten als je maar een uurtje hebt.
Misschien wel meditatie, gedachten vrijmaken, losmaken, 2 minuten mediteren.
Start, nu.
stop.
Niks, mijn verlangen om te willen vinden is te groot, ik kan mijn gedachten niet vrijmaken of losmaken.
En nu ? Opgeven ?
Maar als dat nu net de muur is die verhindert dat ik zal begrijpen wat ik zoek ?
Dan maar doorgaan, maar waar moet ik naartoe ? Inspiratie komt niet, meditatie helpt niet.
Bidden, ja bidden, wie vraagt die krijgt. 2 minuten bidden
start nu
stop
Niks, noppes, geen geest, geen begrip.
De moed zakt me in de schoenen. Ik ga falen, ik voel het.
Niet weten wat ik zoek is ook niet echt een grote hulp.
Dan maar de Van Dale
geest (de ~ (m.), ~en, ~en)
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam
2 de scheppende, bezielende kracht die van iem. of iets uit gaat
3 strekking, bedoeling
4 onstoffelijk wezen
5 iem., beschouwd als een sterke, vooral intellectuele, persoonlijkheid
Ik zoek een kracht die kan scheppen en bezielen.
Wat bezielt mij toch om te gaan zoeken ? Wat bezielt mij, wat is mijn drijfveer. wat is mijn motief. Mijn motivatie, mijn doel, mijn doelgerichtheid.
Een kracht die zich op doelen kan richten. Doelgericht tegenover doelloos.
Ik zoek een doelgerichte kracht. De geest als doelgerichte kracht.
Hoe ontstaat een doelgerichte kracht ?
Alle krachten zijn onderhevig aan natuurwetten en nu heb ik hier een kracht die een doel heeft. Een eigenbelang. Een ikgerichtheid. Een doelgerichtheid.
De geest is een kracht met een doel.
Doel.
Bedoeling.
Hoe ontstaan eigenlijk krachten met een doel ? Hebben niet alle krachten een doel ?
Hoe kan ik nu ontdekken of ik een kracht heb met een doel en eentje zonder doel ?
En als niet alle krachten een doel hebben hoe kan daar dan een kracht uit voortkomen die een doel heeft ?
Doel, richting.
Hebben alle krachten een richting ? Ja, ik denk dat alle krachten een richting hebben. Het werkingsveld is de richting van de krachten.
Is er een verschil tussen doel en richting ?
Van Dale
doel (het ~, ~en)
1 voorwerp waarop men schiet => doelwit
2 [sport] ruimte waardoor of waarin bij sommige balspelen de bal gegooid, geschopt enz. moet worden => goal, hok
3 de situatie waarnaar men streeft => bekommernis, doeleinde, doelwit, objectief, streven [Belg.]
rich·ting (de ~ (v.), ~en)
1 zijde of kant waarheen iets of iem. is gewend => hoek
2 gezindheid, denkwijze => stroming
3 het richten naar een bepaalde kant
Niet echt verhelderend.
iets anders.
De kracht gaat altijd de richting uit van de minste weerstand.
Gevolg hiervan is dat de sterkste kracht de richting zal bepalen of niet ?
Een eventuele doelgerichte kracht zou dan mogelijkerwijs niet die richting van de sterkste volgen maar biedt weerstand aan de richting van de sterkste.
Op welke manier zou een kracht eventueel weerstand kunnen bieden ?
Eventueel door zijn kracht te splitsen. Wanneer de sterkste een richting zou uitgaan die de doelgerichte kracht niet zou willen zou ze zich kunnen splitsen zodat ze zeker niet de richting van de sterkste zal volgen.
Is er al een kracht gevonden die zich op onwillekeurige wijze splitst, deelt ?
Wanneer kan aangetoond worden dat er een kracht is die zich op onwillekeurige wijze kan delen. Onwillekeurig in de zin van een deling die niet bepaald is door de sterkste dan wijst dit er toch op dat die kracht doelgericht is.
De richting van de sterkste gaat één bepaalde richting uit, de weg van de minste weerstand. Maar door zich te splitsen volgt het ook de weg van de minste weerstand maar die weg is anders dan wanneer ze zich niet zou splitsen.
Hoe kan ik nu bewijzen dan een deling van een kracht niet is gebeurd onder invloed van de sterkste maar door een eigen doelgerichtheid ?
Wanneer gelijke omstandigheden een verschillende splitsing zou geven.
Een andere mogelijkheid om de doelgerichtheid van een kracht aan te tonen, is eventueel bundeling. Wanneer die kracht zich zo zou splitsen rekening houdende met de weg van de minste weerstand dan zou een doelgerichte splitsing een doelgerichte bundeling van de kracht kunnen veroorzaken. En dat veroorzaakt dat ze op bepaalde plaatsen door bundeling sterker zal zijn dan wanneer ze gewoon de weg zou volgen bepaald door de sterkste. Zo kan ze de weg van de sterkste, de weg van de minste weerstand in haar voordeel ombuigen.
oei, de tijd is om.