Toon posts:

Opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn PC, uitgerust met:
MOBO:----- K7N2 Delta Series
CPU:------- AMD Athlon 2400
MEM:----- 512 DDR333
VOEDING:- 300WATT
HDD:------- 40 GB MAXTOR
VIDEO:---- geforce 5200 (hoort bij de NFORCE)

Na het plotseling uitvallen van mijn pc, wat aangesloten was op een stroomsplitter, heb ik hem rechtstreeks aangesloten aan de muur.

Alleen nu (en ook in de oude opstelling) bij het aanzetten van het systeem krijg ik het volgende te zien:
- lampjes van CDROM+power+HDD gaan aan,
- ventilator CPU gaan aan,

Allen voor een tijdje van iets van 0,1 seconde. (monitor dat via de voeding aangesloten is blijft stroom krijgen en de lampje van de onboard netwerkkaart blijft branden).

hierna gebeurt er helemaal niets (zelfs HDD gaat niet aan). Pas na het opnieuw aansluiten van de 230, kan ik de power knop opnieuw indrukken voor hetzelfde resultaat(cooling fans eventjes aan en lampjes HDD+POWER+CDROM). Het POST procedure start niet eens en een piepje krijg ik ook niet.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik gok ergens kortsluiting. Haal al je onderdelen eens uit de kast en bouw alles opnieuw erin. Het kan zelfs een doorgefikte schijf of moederbord zijn wat deze kortsluiting veroorzaakt. Ruik eens aan je componenten of er er een branderige lucht aan zit. Ook kijken naar zwarte plekken.

Tip: Druk niet te vaak op je power-knop, dan krijg je rook. :+

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

PRobeer eens met minimale hardware op te starten, dus hd, videokaart, processor, mobo (duh) en 1 reepje geheugen.
Dus geen cd-rom spelers etc. En zeker niet je monitor. Laat die zn stroom uit het stopcontact trekken ;)

Wat voor merk voeding heb je by the way?

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE::
D-LEDS die ik vond aan de achterkant, konden niets aangeven.
Ik dacht: OK, dus de voeding is niet goed meer.

Na het ontkoppelen van alle kabels met de voeding (behalve de kabel aan de MoBo) en alle kabels aan de achterkant(behalve de stroom) heb ik de boel weer proberen op te starten. GEEN BETER RESULTAAT.

Dus voor alles eruit te halen een andere voeding aangesloten (van een duron 800, onbekende MOBO)...

NU een nog grotere PROBLEEM!!! De FIK ging erin(door de rookontwikkeling konden de vlammen denk ik nog niet lucht genoeg happen om zichtbaar te worden.
Stroom eruit, rook wegblazen.
Straks, na het kalmworden, alles los schroeven en zwarte plekken zoeken...
(prutz0r heeft denk ik gelijk met "kortsluiting").

volgende Update volgt...

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:11

Arfman

Drome!

Prutz0r schreef op zondag 28 november 2004 @ 15:34:
Ik gok ergens kortsluiting. Haal al je onderdelen eens uit de kast en bouw alles opnieuw erin. Het kan zelfs een doorgefikte schijf of moederbord zijn wat deze kortsluiting veroorzaakt. Ruik eens aan je componenten of er er een branderige lucht aan zit. Ook kijken naar zwarte plekken.

Tip: Druk niet te vaak op je power-knop, dan krijg je rook. :+
Wat precies snapte je niet aan deze post ?
Bij dit soort problemen moet je altijd enorm goed uitkijken wat je doet.

Anyway, als je geluk hebt is het alleen je voeding, heb je pech, dan heb je je mobo (en eventueel nog meer) opgeblazen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik ken het. Je schrikt je wezeloos als de zekering van de voeding door de kast vliegt. :+

Met een beetje geluk heeft de voeding tijdens de klap niet je moederbord/geheugen/cpu mee naar de eeuwige jachtvelden genomen. :|

Verwijderd

Topicstarter
ROOK BRON:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.vangein/Tweakers/doorgebrand.jpg

bij het lostrekken van de kabels, kreeg ik ergens zwarte vingers van... de SPEAKER kabel...

de rook verspreidde zich best snel, dus ik denk dat de cpu cooler het wel deed, aangezien dit de enige ventilator in mijn systeem is.

hoe kan dit nauw :?

op de MoBo kan ik (nog niets) vinden.

Ik denk dat ik alles 1 voor 1 weer aansluit met de originele voeding

Verwijderd

Topicstarter
het doorgesmolten speakerkabeltje bleek dus het probleem.
mijn computer doet het nu veer vlekkeloos en maak wat minder kabaal :) .

bedankt voor degene die me hulp hebben geboden

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heeft je pc-speaker het voor die tijd wel gedaan dan?

Zo niet, had je 'm dan misschien op de USB of Firewire header aangesloten? Want volgens mij kan een pc-speaker header niet zoveel stroom leveren....

Fijn dat ie het weer doet iig. :)

[ Voor 33% gewijzigd door PD2JK op 28-11-2004 21:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat een van de metalen pootjes van de speaker tegen de metalen behuizing van de kast heeft gezeten, aangezien het zwarte draadje het enige draadje was waarvan het plastic vanaf is gesmolten en het rode is deels gesmolten (door de hitte die vrij kwam bij het smelten van de zwarte).
Pagina: 1