[WinXP]Welke manier van installatie prefereert u?

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04 16:11
Een tijd terug heb ik het unattended windows installatie gebeuren wat gevolgd.

Voor zover ik persoonlijk weet zijn er een 3-tal mogelijkheden om een windows installatie uit te voeren, al dan niet ge-automatiseerd:

- RIS (Remote Installation Services) een mogelijkheid van MS de je hebt voor genetwerkte computers en één server met win2k/win2k3
- Een unattended cd maken (zoals er enkele topics op GoT over zijn)
- Een Unattended network installation dmv een "server" en één of meerdere clients

Nu ben ik vooral lang bezig geweest met die Unattended setup via netwerk. Eingelijk is het erg schaalbaar (gewoon wat files op server aanpassen, zoals unattend.txt, e.d.) maar het blijkt niet zo feilloos aan te sluiten bij een unattended cd (directories zijn vaak anders enzo meer).

Bovendien werkt het eingelijk ook traag. Eerst worden alle installatie bestanden alover het netwerk naar de client gekopierd wat behoorlijk veel tijd neemt.
Ook moet er vertrokken worden vanaf een fat32 partitie (die later automatisch kan naar ntfs geconverteerd worden) om de installatie uit te voeren.
Wat betreft "partitioneer en formatteer gebruiksvriendelijkheid" scoort een gewone win xp cd hier pakken hoger dan het geklungel dat je in fdisk ondervind bij netwerk installatie.

Uiteindelijk een erg schaalbare oplossing, maar niet performant (tijdswinst?).

Met RIS ben ik minder bezig geweest, maar daar zit je dan ook weer zo ingeperkt qua vrijheid (denk maar aan beperkt aantal drivers voor nic's, tenzij je kan booten vanaf lan met je pc).

De unattended cd heb ik ook geprobeerd en gaat over het algemeen het snelst qua installatie, doch veel minder schaalbaar (telkens nieuwe cd branden, zelfs al gaat het om rw's, mocht je meerdere pc's tegelijkertijd willen installeren heb je meerdere cd's nodig, langs netwerk niet).

Uiteindelijk vraag ik mij dan ook af wat de "ultiem installatiemethode" dan wel mag zijn.

Installeren langs netwerk lijkt mij altijd beter schaalbaar (bestanden kunnen makkelijk aangepast worden) + handig voor meerdere pc's tegelijkertijd te installeren.

Via cd blijkt dan terug weer sneller te werken. Doch heb je meerdere exemplaren nodig, tevens minder schaalbaar naar wens.

Daarom ook mijn vraag, wat preferen jullie qua installatie methode? Zijn er bvb ook nog mogelijkheden om een installatie vanaf een usb 2.0 schijf uit te voeren? Dit lijkt mij toch wel performant + schaalbaar te zijn, tenminste als het voor pc per pc en geen gans pc park in één keer uit te voeren is.

Zoals eerder gezegd is er genoeg te vinden over unattended cd's/dvd's, over netwerk installatie's en andere "exotische installatiemethode's" iets minder.

Het zal hier wel wat off-topic wezen, maar een installatie van Linux Mandrake via ftp vind ik toch een erg handige methode. Gewoon in de lan een ftp servertje op zetten met de instalatie cd's erop, booten met linux cd'tje en de installatie gaat vlot van daaruit.
De setup ziet er hier hetzelfde uit zoals men van cd zou installeren, met dat verschil dat je geen vraag naar cd 2, cd 3,... voorgeschoteld krijgt.
Overigens heb ik voor windows nog nooit zo iets handigs en voor de hand liggends gezien.

Alvast bedankt voor uw meningen.

[ Voor 23% gewijzigd door Tom_G op 28-11-2004 14:54 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Zelf gebruik ik altijd winpe of BartPe om te booten en dan middels een netwerkverbinding (die dus 32bits is met een fatsoenlijke non DOS ip stack) de boel unattended installeren. het is hier sneller als installeren vanaf cdrom iig

booten met dos bootfloppy en dan via het netwerk installen is idd traag en ook niet meer van deze tijd

A wise man's life is based around fuck you

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04 16:11
zwelgje schreef op zondag 28 november 2004 @ 14:53:
Zelf gebruik ik altijd winpe of BartPe om te booten en dan middels een netwerkverbinding (die dus 32bits is met een fatsoenlijke non DOS ip stack) de boel unattended installeren. het is hier sneller als installeren vanaf cdrom iig

booten met dos bootfloppy en dan via het netwerk installen is idd traag en ook niet meer van deze tijd
Partitioneren e.d. doe je dan ook middels de bart pe cd?

Wat voer je dan uit nadat je met een network share verbonden bent? Gewoon win32.exe in de i386 folder?

• Zwelgje
Tom_G schreef op zondag 28 november 2004 @ 14:56:
[...]

Partitioneren e.d. doe je dan ook middels de bart pe cd?

Wat voer je dan uit nadat je met een network share verbonden bent? Gewoon win32.exe in de i386 folder?
partitioneren kan met diskpart (zit in winpe/bartpe)

en dan winnt32 met de parametertjes ja (welk script bladiebla)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
http://unattended.sourceforge.net en http://ani.sourceforge.net zijn twee manieren waar ik wat in zie, en die ik binnenkort wil gaan testen.

Vanaf cd installeren is leuk, voor thuisgebruik (imho).
Juist omdat het zo slecht te onderhouden is, valt het voor mij af.

Mijn voorkeur gaat juist naar een netwerkinstall, maar dat is ook omdat ik vaak voor bedrijven bezig ben, en cd spelers daar nogal eens niet in het werkstation zitten.

Wat ik er tot nu toe van gezien heb gaat mijn voorkeur uit naar het ANI project.

Abort, Retry, Quake ???

• Zwelgje
aZuL2001 schreef op zondag 28 november 2004 @ 15:05:
http://unattended.sourceforge.net en http://ani.sourceforge.net zijn twee manieren waar ik wat in zie, en die ik binnenkort wil gaan testen.

Vanaf cd installeren is leuk, voor thuisgebruik (imho).
Juist omdat het zo slecht te onderhouden is, valt het voor mij af.

Mijn voorkeur gaat juist naar een netwerkinstall, maar dat is ook omdat ik vaak voor bedrijven bezig ben, en cd spelers daar nogal eens niet in het werkstation zitten.

Wat ik er tot nu toe van gezien heb gaat mijn voorkeur uit naar het ANI project.
dat ANI project vereist ook een cdrom of een floppy drive.

dan gebruik ik liever een MS oplossing ipv een opensource iets. en achteraf apps installeren via die tool... brr ik gebruik dan liever GPO's, is nog makkelijker te beheren ook

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zelf heb ik alle vormen van unattended installaties die je noemde al geprobeerd. Unattended vanaf CD was een ramp, omdat je vanuit DOS moet beginnen, met al z'n beperkingen, en omdat je inderdaad steeds weer nieuwe CD's moet branden. Bovendien heb ik steeds problemen met het booten vanaf gebrandde CD's. Dat gaat vaak niet goed en leidt tot allerlei leesfouten die ik niet heb als ik diezelfde CD's vanuit Windows benader.

Unattended vanaf netwerkfloppy was al beter maar ook lastig. Ik kwam gaandeweg steeds meer problemen tegen die te maken hadden met beperkingen van DOS, en waar ik teveel energie in moest steken, terwijl ik m'n energie juist in de feitelijke Windows installatie wilde steken.
Ik wilde ook van diskettestations af maar om een PC te installeren moest ik toch weer floppydrives gaan inbouwen.

Uiteindelijk ben ik bij RIS uitgekomen. Enige vereisten zijn dat je een Windows AD domein hebt en een client met PXE support. Volgens mij heeft elk moederbord met onboard NIC wel PXE support, en veel stand-alone NICs ook wel. En die Windows server had ik al draaien.

RIS is een goed compromis. Als je eenmaal doorhebt hoe je het werkend moet krijgen, is het heel flexibel en snel. Eventjes een driver updaten is een kleinigheid. Het lastigste blijft dat veel applicaties zich niet makkelijk unattended laten installeren. Maar goed, als je daar niet uit kunt komen dan moet je maar gewoon Ghost images gebruiken.

• execute
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-03 14:23
Heb je wel eens gekeken naar ADS, zelf heb ik nog niet veel mee gedaan.

Met je reeds opgedane ervaring moet je hier mee uit de voeten komen

http://www.microsoft.com/...nagement/ads/default.mspx

"They have computers, and they may have other weapons of mass destruction."<BR>- Janet Reno, US Attorney General, 02-27-98<P>

Verwijderd

Hmmmmz de manier van installatie die ik eigenlijk altijd prefereer is ghost.

Multicast servertje opzetten en draaien met die hap.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 17:25:
Hmmmmz de manier van installatie die ik eigenlijk altijd prefereer is ghost.

Multicast servertje opzetten en draaien met die hap.
das geen installatie meer, das clonen...

want wat heb je aan ghost als je doelsystemen anders zijn :?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zwelgje schreef op zondag 28 november 2004 @ 17:26:
das geen installatie meer, das clonen...

want wat heb je aan ghost als je doelsystemen anders zijn :?
Ik gebruik juist geen Ghost omdat je je Ghost image weg kunt gooien zodra je een ander moederbordje gebruikt of een videokaart verwisseld ofzo. Sysprep images laat ik dan even buiten beschouwing.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Klonen is alleen leuk als je snel eenmalig een grotere partij identieke machines moet uitrollen.

Bovendien is dat geen setuppen, maar klonen :)

Zowel ANI als Unattended kunnen ook overweg met PXE boot.

Als netwerkbootdiskette vond ik die van Bart Lagerweij ideaal. Staat op www.nu2.nu .

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1