Toon posts:

Beginnersvragen ivm analoog VU-meter circuit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb niet zoveel ervaring met electronische circuits, maar ik dacht me toch aan 1tje te wagen.

-> http://www.circuitsonline.net/circuits/view/49

Nou heb ik een paar vraagjes ivm dit circuit:
- Ik ben met de onderdelenlijst nar de electrowinkel geweest en vroeg van alles het dubbele, aangezien ik er 2 wil aansturen (stereo-geluid).
Ook heb ik een verkeerde keuze gemaakt van soldeerplaat: volle lijn patroon, wat hier dus echt niet van pas komt :( maar bon.

Ik kom thuis, begin de onderdelen wat te schikken op het bord,...
Merk ik dat er ergens tussen 2 diodes staan (1N4148) :?
Wat moet ik hiermee? Waarom staan ze niet bij op de onderdelenlijst en zijn ze daarom ook echt noodzakelijk?
Kan ik ze vervangen door een gewone LED?

Dan staan er ook p1, p2 op (potmeters die je 1 keer instelt, dus kleintjes heb ik begrepen). Maar hoe moet je die aansluiten?

Onder transistor 2 staat dit:

code:
1
2
 |
---

Wat wil dit zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Volgens mij kun je de diodes gewoon vervangen door led's. Meestal zijn de diodes voor zo'n schema voor erg kleine stroompjes gemaakt. Een LED trekt het dus ook wel. Ik vind trouwens wel dat ze een erg complex schema hebben.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:08
Die diodes zijn noodzakelijk ja, en je kunt ze niet zomaar door leds vervangen omdat hun drempelspanning veel hoger is dan die van een diode

Die omgedraaide T is het massa teken, dat geeft aan dat die kant de min is ( en eventueel aan het chassis hangt )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, nog beter is het om ipv een 1N4148 een BAT85 te gebruiken.

Het middelste pootje van een trimpotje is de loper, in het schema aangegeven als de aansluiting met het dwarsvlakje.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp er niets meer van.
Ik heb heel het circuitje gemaakt,
leg er een batterijtje van 1.5 volt aan om te probere en langs de andere kant 9-volt batterij (bij gebrek aan 12v)
Probeer ik de potjes te veranderen, geeft niks.
Opeens wordt weerstand C1 ontzettend warm :?
Koppel ik dan maar de 1.5 af, staat die ook te gloeien -> kortsluiting?

Pff, weet er iemand een site waar ze laten zien wat je moet doen?
Dus niet gewoon een stomme tekening...