Wat voor laptop ?? Ik zie door de bomen geen laptops meer.

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een laptop die aan mijn eisen voldoet. Ik heb redelijk verstand van desktop pc's en toebehoren. Toch kom ik er niet helemaal uit. Ik heb gekeken naar verschillende laptops van verschillende merken. Ook heb ik gekeken naar verschillende sites als amd, ati, nvidia en pentium om te kijken wat hun voor de laptops brouwen. Ik zie dat er veel vershillen in zijn. Meer dan in desktop pc's.
Ik las over de nieuwste technologie van pentium, de centrino ofzo wat ookwel M processor wordt genoemd (voor mij echt vaag). Ik weet niet of dit wat voor mij is. Ook weet ik niet wat nou een goede videokaar voor in een laptop is.

Dit wil ik er mee doen.

Dvds kijken
Laatste games mee spelen
Internetten\netwerken
Verschillende programma's als photoshop, office

Ik heb zo'n 800 eurie beschikbaar.
Het maakt mij niet uit of een laptop heel licht of dun is.

Kan iemand mij hier een juiste richting in duwen of een voorbeeld van een voor mij geschikte laptop geven.

Alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

michielvz schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:57:
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een laptop die aan mijn eisen voldoet. Ik heb redelijk verstand van desktop pc's en toebehoren. Toch kom ik er niet helemaal uit. Ik heb gekeken naar verschillende laptops van verschillende merken. Ook heb ik gekeken naar verschillende sites als amd, ati, nvidia en pentium om te kijken wat hun voor de laptops brouwen.
die bouwen dus geen notebooks, er worden alleen chips van deze fabrikanten gebruikt.
Ik zie dat er veel vershillen in zijn. Meer dan in desktop pc's.
Ik las over de nieuwste technologie van pentium, de centrino ofzo wat ookwel M processor wordt genoemd (voor mij echt vaag).
Wat valt hier dan niet aan te snappen??
Ik weet niet of dit wat voor mij is. Ook weet ik niet wat nou een goede videokaar voor in een laptop is.

Dit wil ik er mee doen.

Dvds kijken
Laatste games mee spelen
Internetten\netwerken
Verschillende programma's als photoshop, office

Ik heb zo'n 800 eurie beschikbaar.
WTF is een eurie? kun je dat eten?
Het maakt mij niet uit of een laptop heel licht of dun is.

Kan iemand mij hier een juiste richting in duwen of een voorbeeld van een voor mij geschikte laptop geven.

Alvast bedankt
Ik zou zeggen, zoek eens wat reviews en benchmarks van het centrino platform en kijk vervolgens of die de moeite waard is. Videokaart kan niet moeilijk zijn, want ook daar zijn benchmarks van te vinden.

Modbreak:Dat mag ook wat liever. :/

[ Voor 2% gewijzigd door Laurent op 28-11-2004 16:00 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-01 09:11

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik kan je zeggen dat je beter verder kunt gaan sparen, want voor 800 euro koop je sowieso al geen laptop, en dus al helemaal geen om de laatste games mee te spelen, dan moet je denken aan zo'n 1300 euro of meer.
Dat is alles wat iedereen je hier kan vertellen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 28-11-2004 14:08 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:51
Ik denk dat je hier: [rml][ Notebook Best Buy Guide] juli 2004 - Inleiding[/rml] wel de nodige informatie vandaan kan halen. De topicstitels die beginnen met [ervaringen] geven veel houvast.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-01 22:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Voor 800 euro moet het toch niet zo moeilijk kiezen zijn? Ik heb namelijk nog maar 1 keer een nieuwe laptop gezien die voor minder dat bedrag werdt verkocht.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Op een laptop kan je heel goed dvd's kijken, dat is niet zo'n rare eis, het probleem is alleen, om "lekker" een dvd te kijken moet je een groot beeldscherm hebben (naar verhouding voor een laptop) Daarbij is het ook wel makkelijk als er een leuke videokaart in zit. Die hoeft niet de nieuwste van de nieuwste te zijn, maar aangezien je ook spellen wilt spelen is het makkelijk als je een goede videokaart hebt.

Internetten? Dat kan je al op een pentium 1 dus dat lijkt me het probleem niet. ;)

Office is niet bijzonder zwaar i.m.o. Maar met Photoshop is het wel makkelijk om een genoeg geheugen te hebben. Denk ik de richting van de 512 ram. (wat ook leuk is voor je games etc)

Omdat je budget nou niet is om te zeggen: ruim. Is het misschien handig om te denken aan een 2e hands laptop :)

Zomaar een paar richtlijnen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 14:19 ]

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11-2025

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Wil je later gaan experimenteren met linux?

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:01
Even een (redelijk) belangrijke vraag: waarom wil je een laptop, en geen desktop? Dat lijkt me in jouw geval een stuk beter, behalve als je bv elke dag 8 uur van huis bent, maar dat heb je niet genoemd.

Verwijderd

Voor 800 euro ('t is toch ook geen 'auti') koop je niet zo verschrikkelijk veel laptop hoor, een centrino gaat je niet lukken, of nauwelijks.

Je wilt DVD's kijken en de laatste games spelen.. dan zul je toch echt dieper in de buidel moeten tasten. Ik zou zeggen, breng eens een bezoek aan www.dell.nl. Redelijk geprijsde laptops daar.

De techniek is ondergeschikt aan je budget in dit geval, je kunt wel van alles willen maar voor dat bedrag kun je beter kijken naar zaken als Ghz en Mb (CPU snelheid, geheugen).

Wat betreft de reacties hier; iets minder had inderdaad gemogen, maar houdt in je achterhoofd dat de vraag die je stelt best een zoekvraag is; m.a.w. met een beetje moeite kun je deze info makkelijk zelf vinden..

Als je nog op school zit; informeer eens bij je school of ze geen kortingsdeal ergens hebben. De meeste MBO/HBO/WO scholen hebben iets dergelijks.

De Dell Inspiron 1150 is er voor € 799, misschien een idee?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 16:26 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

LOL, ik stond echt bijna op het punt om een zelfde topic te openen, maar ik weet dat ik zelf moet zoeken, dus dat doe ik dan ook maar.

@TS zou ik willen zeggen: koop iig een A-merk laptop, want dan weet je dat je iig geen rotzooi hebt. Voor de rest is t idd behoorlijk ingewikkeld.

Dus als iemand nog een aanrader heeft voor een flaptop met DVD fikker, 512 intern, pentium mobile en integrated BlauweTand dan hoor ik t graag ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jongens, zullen we weer even tot 3 tellen voordat we iets posten?

• michielvz
Modbreak:Ik wou het eigenlijk op mijn eerdere post laten. ;)

Mischien was ik niet heel duidelijk maar als je niet let op mijn budget en wel op mijn eisen. Wat voor processor en videokaart moet ik dan nemen. Die centrino of een p4 of een amd of een amd64. Een geforce of een radeon ? Ik heb een goede dektop pc. Een amd64 3200, ati radeon 9800xt, 1gb ram, audigy zs. dus een 2e is niet nodig.

[ Voor 36% gewijzigd door Laurent op 28-11-2004 19:44 ]

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
als je een goede batterij tijd wil hebben ga je voor intel mobile of amd mobile

intel mobile 1.5 ghz is denk ik voldoende samen met een ati 9700 mobile (die doom 3 en half life 2 nog goed aankan,

ook voor het kijken naar dvd's raad ik je een breedbeeld scherm aan omdat je zoveel meer hebt aan een breedbeeld als je vaak dvd's kijkt.

Photoshop gaat hier goed aan 512 mb ram maar als je echt grotere dingen wilt kan je best gaan voor een extra latje van 512.

en spaar nog 400 €, met een budget van 1200 € kan je dit best wel kopen.

Bv de acer 4001wlmi (waarvan ik stiekem zelf een heb :) :) )

maar als je niet vaak onderweg bent, ga dan voor een desktop replacemt, p4 2.8 ghz bijvoorbeeld met een stevige grafische kaart, het is maar hoe je eisen zijn, moest je iets specifieker zijn kunnen we je vast wel meer vooruit helpen. Je gaat ook niet naar de slager om te vragen geef mij wat gehakt, kies zelf maar hoeveel. >:)

[ Voor 25% gewijzigd door nick_vh op 28-11-2004 16:46 . Reden: toevoeging ]

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

blegh, nou ik doe toch ff een halve topic-kaap actie ;)

Ik word er werkelijk waar niet goed van, teveel keus, teveel opties.
Ik weet nu wel ongeveer wat het worden moet:
Processor, iig een Pentium mobile proc
512 MB geheugen
HD van minimaal 40 GB
een DVD brander, snelheid niet zo van belang
integrated Blue tooth (absolute must) (geen uitstekende onderdelen dus ;) )
en last maar zeker niet least: een goed scherm van t liefst 15 inch.
budget: eurootje of 1500 zou leuk zijn, evt iets duurder mag..

Ik heb naar Asus gekeken, maar voor zover ik kan zien valt dat af omdat die geen onboard bluetooth hebben. Acer is men minder enthousiast over qua kwaliteit hoor ik her en der. Dell wil ik eigenlijk liever niet aan. En HP..tsja ik weet t niet. Mss een vooroordeel maar de desktop pc's van HP/Compaq van vroeger was ik zeker geen fan van....

Wie helpt me uit de brand?

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zelf heb een Acer ferrari 3400 waarop je zeker alles kan doen wat jij wil maar ik denk eerlijk gezegt dat je zonder je budget te gaan verhogen en toch nog alles wil doen het best voor een Dell kan gaan zijn goede laptopjes, werken lekker snel en nog nooit klachten over gehoord enig nadeel sommige zijn 5cm dik. Ik zou Dell kiezen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoerd op 28-11-2004 17:57 ]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Verwijderd

kamstra schreef op zondag 28 november 2004 @ 17:50:
blegh, nou ik doe toch ff een halve topic-kaap actie ;)

Ik word er werkelijk waar niet goed van, teveel keus, teveel opties.
Ik weet nu wel ongeveer wat het worden moet:
Processor, iig een Pentium mobile proc
512 MB geheugen
HD van minimaal 40 GB
een DVD brander, snelheid niet zo van belang
integrated Blue tooth (absolute must) (geen uitstekende onderdelen dus ;) )
en last maar zeker niet least: een goed scherm van t liefst 15 inch.
budget: eurootje of 1500 zou leuk zijn, evt iets duurder mag..

Ik heb naar Asus gekeken, maar voor zover ik kan zien valt dat af omdat die geen onboard bluetooth hebben. Acer is men minder enthousiast over qua kwaliteit hoor ik her en der. Dell wil ik eigenlijk liever niet aan. En HP..tsja ik weet t niet. Mss een vooroordeel maar de desktop pc's van HP/Compaq van vroeger was ik zeker geen fan van....

Wie helpt me uit de brand?
Dell Insp. 510M, of z'n grote broertje de 8600? Tenminste, met Pentium Mobile neem ik aan dat je een Pentium M bedoelt. Wel even BT module aanklikken natuurlijk ('t ding is ingebouwd, geen extern usb geval).

• michielvz
nickske_v schreef op zondag 28 november 2004 @ 16:44:
als je een goede batterij tijd wil hebben ga je voor intel mobile of amd mobile

intel mobile 1.5 ghz is denk ik voldoende samen met een ati 9700 mobile (die doom 3 en half life 2 nog goed aankan,

ook voor het kijken naar dvd's raad ik je een breedbeeld scherm aan omdat je zoveel meer hebt aan een breedbeeld als je vaak dvd's kijkt.

Photoshop gaat hier goed aan 512 mb ram maar als je echt grotere dingen wilt kan je best gaan voor een extra latje van 512.

en spaar nog 400 €, met een budget van 1200 € kan je dit best wel kopen.

Bv de acer 4001wlmi (waarvan ik stiekem zelf een heb :) :) )

maar als je niet vaak onderweg bent, ga dan voor een desktop replacemt, p4 2.8 ghz bijvoorbeeld met een stevige grafische kaart, het is maar hoe je eisen zijn, moest je iets specifieker zijn kunnen we je vast wel meer vooruit helpen. Je gaat ook niet naar de slager om te vragen geef mij wat gehakt, kies zelf maar hoeveel. >:)
Maar die mobile technologie is toch meer voor mensen die standaard applicaties draaien en een lichte notebook die lang op 1 batterij werkt willen ? Die processoren hebben namelijk allemaal zo'n lage mhz aantal. Een p4 met hyperthreading is toch vele malen sneller ?

Ook de nieuwe features die de mobile technologie met zich meebrengt als wifi en allerlei andere toestanden waarvan ik geen idee heb wat het precies inhoud, daar maak je toch niet veel gebruik van. Je betaalt er wel voor. Wifi bijvoorbeeld, waar kan je dat nu mee gebruiken. Het lijkt mij dat bluetooth veel meer compatible is met allerlij externe apparaten.

Ik snap al die voordelen van die mobile tecnhologie niet. Hij is licht en gaat lang mee maar is wel retelangzaam vergelijken met een p4 hp processor.

Ik zie bij pricewatch dat jouw laptop het meest gezocht is. Ik heb daarom op de acer website gekeken maar zie alleen de travelmate 4000 staan. Is dat dezelfde ?

In ieder geval bedankt voor de moeite !!

_/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door michielvz op 28-11-2004 18:02 ]

• Sjoerd
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 17:58:
[...]

Dell Insp. 510M, of z'n grote broertje de 8600? Tenminste, met Pentium Mobile neem ik aan dat je een Pentium M bedoelt. Wel even BT module aanklikken natuurlijk ('t ding is ingebouwd, geen extern usb geval).
Dat zijn er al 2 voor dell :9

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
michielvz schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:00:
[...]

Maar die mobile technologie is toch meer voor mensen die standaard applicaties draaien en een lichte notebook die lang op 1 batterij werkt willen ? Die processoren hebben namelijk allemaal zo'n lage mhz aantal. Een p4 met hyperthreading is toch vele malen sneller ? Ook de nieuwe features die de mobile technologie met zich meebrengt als wifi en allerlei andere toestanden waarvan ik geen idee heb wat het precies inhoud, daar maak je toch niet veel gebruik van. Je betaalt er wel voor. Wifi bijvoorbeeld, waar kan je dat nu mee gebruiken. Het lijkt mij dat bluetooth veel meer compatible is met allerlij externe apparaten. Ik snap al die voordelen van die mobile tecnhologie niet. Hij is licht en gaat lang mee maar is wel retelangzaam vergelijken met een p4 hp processor.
zon p4 M heeft mischien minder Mhz, maar is wel sneller..

wifi waar kan je dat voor gebruiken :? :? :D

[ Voor 7% gewijzigd door Zwelgje op 28-11-2004 18:03 ]

A wise man's life is based around fuck you

• michielvz
zwelgje schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:02:
[...]

zon p4 M heeft mischien minder Mhz, maar is wel sneller..

wifi waar kan je dat voor gebruiken :? :?

man leef jij nog in het stenen tijdperk ofzo (no offense) je komt over als iemand die al jaren niet meer weet wat er te krijg is
Hoe kan het dan dat dat veel sneller is. Waarchijnlijk echt een noob vraag.

Over dat wifi. Ik weet wel ongeveer wat dat is maar op dit moment wordt het volgens mij te weinig gebruikt om er extra voor te betalen.

• Sjoerd
  • Niet online
Het is gewoon handig hoor WIFI hier thuis ook lekker in de tuin internetten geweldig! En voor de echte mhz'en van een centrino maal 2.1 geloof ik dus een 1ghz is eigenlijk kwa prestaties een 2.2ghz Correct me if iam wrong

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:01
Wifi is wlan..

P4 2.8 Ghz is ongeveer (grofweg) te vergelijken met een 1.6 Dothan van Intel. De Dothan gaat veel zuiniger om met de accu. Ter vergelijking: met de P4 doe je maar een half uur, de Dothan 3x zo lang, anderhalf uur. Dit is een vergelijking tussen cpu's, zeg aub niet: dat hangt van de voeding af! e.d.

Ik zou voor de Dothan gaan.. ze zijn niet voor nix ontwikkeld voor notebooks.

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

hmz ja, die Dell is idd wel een goeie optie. Enige nadeel is dat het ff de vraag is of dat via de zaak geregeld kan worden omdat het een online winkel is, maar goed.
Die Acer Ferrari is op zich leuk, alleen niet echt geschikt voor zakelijk gebruik (ik vind t iig een beetje een speeltje lijken :P )

Vooralsnog houd ik het dan op de Dell 510, maar als er nog iemand is die dezelfde specs kan regelen van een ander merk hoor ik het graag :)

• michielvz
Zemskii schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:07:
Wifi is wlan..

P4 2.8 Ghz is ongeveer (grofweg) te vergelijken met een 1.6 Dothan van Intel. De Dothan gaat veel zuiniger om met de accu. Ter vergelijking: met de P4 doe je maar een half uur, de Dothan 3x zo lang, anderhalf uur. Dit is een vergelijking tussen cpu's, zeg aub niet: dat hangt van de voeding af! e.d.

Ik zou voor de Dothan gaan.. ze zijn niet voor nix ontwikkeld voor notebooks.
Dothan...weer een nieuw woord...ik schaam diep hoor allemaal maar ben gewoon niet echt thuis in de laptops. Is dit een ander woord voor intel centrino technologie ? En wat heb je nog meer nodig voor draadloos internet. Een speciale modem ofzo ?

Echt super thanks voor al jullie serieuze reacties, er wordt laatste tijd veel geflamed op mensen die volgens hen domme vragen stellen.

Verwijderd

Om draadloos te kunnen internetten heb je dus wifi (wlan) nodig.
icm een wireless accespoint (of wireless router) kun je draadloos internetten.

Werkt perfect hier.

• Sjoerd
  • Niet online
NP, voor draadloos internet heb je oftewel een router nodig die draadloos netwerk onderhoud of te wel een andere pc die altijd aanstaat wanneer je wil internetten met daarin een draadloos netwerkkaartje (prijs denk aan 35euro voor kaartje of 125 voor router, centrino is een oudere technologie die overigens wel perfect werkt.

bekijk dit nog even
http://www.microsoft.com/...aadloos_wifi_netwerk.aspx

[ Voor 20% gewijzigd door Sjoerd op 28-11-2004 18:31 ]

• michielvz
langezwieper schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:27:
NP, voor draadloos internet heb je oftewel een router nodig die draadloos netwerk onderhoud of te wel een andere pc die altijd aanstaat wanneer je wil internetten met daarin een draadloos netwerkkaartje (prijs denk aan 35euro voor kaartje of 125 voor router, centrino is een oudere technologie die overigens wel perfect werkt.

bekijk dit nog even
http://www.microsoft.com/...aadloos_wifi_netwerk.aspx
1- Centrino een oudere technologie ? Waarom is het dan dat de intel dit de nieuwste en beste tecnologie noemt en dit in de nieuwste laptops een standaard is.

2- Nogmaals, wat betekent dothan ? Is dit gewoon de centrino petium m laptop ?

3- Dell zegt altijd het voordeligst te zijn. Is dit ook zo ? Is een Acer beter ? Prijs/kwaliteit verhouding.

4- Ik hoor niemand over de grafische kaarten. Tot dusver denk ik dat de radeon 9700 128 de beste is.

Thank u All _/-\o_

Verwijderd

michielvz schreef op zondag 28 november 2004 @ 19:18:
[...]

1- Centrino een oudere technologie ? Waarom is het dan dat de intel dit de nieuwste en beste tecnologie noemt en dit in de nieuwste laptops een standaard is.

3- Dell zegt altijd het voordeligst te zijn. Is dit ook zo ? Is een Acer beter ? Prijs/kwaliteit verhouding.

4- Ik hoor niemand over de grafische kaarten. Tot dusver denk ik dat de radeon 9700 128 de beste is.

Thank u All _/-\o_
verouderd is een groot woord, 't bestaat alweer een tijdje, maar is nog wel actueel (let op, centrino is een verzamelnaam voor een intel wireless kaart + pentium M + intel chipset, niet een echte techniek).

De Dothan is de "2e generatie" Pentium M chip, de 1e heette de Banias. Beide zijn "Centrino processors" om het zo maar te noemen. De Dothan is iets beter qua prestaties en energieverbruik dan de Banias.

Dell kan voordelig zijn, maar garantie is gewoon duur.

De Radeon 9800 is naar mijn weten de snelste kaart die ook leverbaar is. Maar dan moet je wel eerst je budget minimaal verdubbelen.
Let op, dit zijn Mobility kaarten, ze presteren iets minder als hun gelijknamige desktop broertjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 19:34 ]

• Sjoerd
  • Niet online
Maar geen nood zorg in ieder geval wel dat wanneer je vga kaartje uit zoekt je DEDICATED geheugen hebt en GEEN SHARED!!! anders krijg je van die toestanden dat je 512 mb ram hebt en tijdens een spelletje nog maar 380 ofzo ;)

Verwijderd

Michiel,

No harm done, maar als ik zo het topic even doorlees... Hou t' lekker op een desktop :).

Met 800 euro kom je ergens, maar niet heel ver. Ik raad je aan gewoon een goede deglijke desktop te kopen. Ik weet niet of je een die-hard gamer bent, maar laptops zijn eigenlijk niet (op een paar uitzonderingen na) gebouwd voor die-hard gaming. Daar komt ook bij dat een laptop stukken kwetsbaarder is (doorbranden, batterij, tff scherm etc...).

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

michielvz schreef op zondag 28 november 2004 @ 19:18:
[...]

Thank u All _/-\o_
Hier veel meer info over het Centrino platform:
[rml][ Laptops] Het Centrino topic deel 2[/rml]

Hier meer info over waar je moet opletten bij het kopen van een notebook:
[rml][Notebook Best Buy Guide] juli 2004 - Inleiding[/rml]
CSL FAQ

Mijn advies qua cpu, Pentium-M Dothan core of AMD64 Mobile

Qua graphics: Beste op dit moment die enigzins leverbaar is, de Ati M9800. Wil je echt het beste can het beste dat uit is dan moet je wachten tot de nvidia GeForce 6800Go of Ati Mobility x800 leverbaar zijn.

Minimaal 1x512MB ram

WLAN/WiFI/Wireless, ga voor de g standaard, ofwel 54mbit.

Zoals al eerder vermeld is, dit zijn eigenlijk wel zoekvragen, heb je daarnaast al naar de Notebook BBG gekeken (die al eerder genoemd werd) want daar staat ook al genoeg informatie in en links naar reviews. topics en dergelijke.

Daarnaast kom je eigenlijk met jouw eisen in mijn optiek uit op een Destop Replacement Notebook. Die zullen
1 niet lang op de batterij kunnen werken,
2 minimaal 4kg wegen denk ik,
3 een takke herrie maken omdat je een desktop cpu in je notebook hebt

Ik zou nog maar eens goed nadenken of een 2e desktop of een barebone niet beter is.

Wat betreft Centrino een oudere technologie klopt wel, het Centrino platform bestaat al anderhalf jaar. Maar begint nu pas echt door te breken en naamsbekendheid te krijgen bij de gewone consument.

[ Voor 25% gewijzigd door FongWan op 29-11-2004 00:43 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je iets niet snapt is het een goed idee gewoon even een GoT of Google search te doen. Als je een goed antwoord wilt op je vraag is het niet mogelijk oneindig simpel te antwoorden, kortom je zult een aantan van deze dingen eigen moeten maken.

Ik zal hier bondig je vragen beantwoorden, ik zal mijn best doen het begrijpelijk te houden, maar als je iets niet snapt, eerst even zelf uitzoeken. Dat is ook hoe de rest van deze lui die dingen hebben moeten leren ;)
'Centrino' is geen processor, het is een marketingterm van Intel voor de combinatie van een bepaalde processor (Pentium-M), chipset (i855xx) en WLAN controller (ook van Intel)

De Pentium-M bestaat er in twee smaken (zie hieronder) en is afgeleid van de P3, daarom is het een ouder ontwerp. Toch is een Pentium-M op een bepaalde kloksnelheid veel krachtiger dan een Pentium 4 (al dan niet Mobile) op dezelfde kloksnelheid.
Dat komt omdat de IPC, Instructions Per Clock-waarde, hoger is. Vergelijk het maar met het vervoeren van een groep mensen van A naar B. Een Ferrari is zonder meer 2x sneller dan een Toyota busje, maar er kunnen maar 2 mensen in de Ferrari, tegenover 9 in de Toyota. Daarom kun je meer hebben aan een Toyota dan een Ferrari (en is hij een stuk zuiniger ook).
Bij processors is het verschil niet zo enorm, maar het concept gaat ook op - IPC is als aantal zitplaatsen, en prestaties kun je uitdrukken als IPC x kloksnelheid.
Dothan is de codenaam van Intel voor de tweede generatie Pentium-M CPU die nu 2MB L2 cache heeft. De eerste generatie Pentium-M had 1MB L2 cache en werd 'Banias' genoemd. Beiden zijn in het Centrino-platform in gebruik.
Kwestie van voorkeur en smaak. Ik heb zelf altijd een voorkeur voor laptops van de bedrijven die ze zelf maken, dus Asus of Acer ofzo, maar welke in jouw geval het beste uitkomt hangt totaal af van de uiteindelijke specs die je kiest- misschien kies je wel voor een AMD CPU en die heeft pakweg Dell niet in het assortiment. Eerst dus bepalen wat je IN je laptop wilt, dan fabrikanten die dat bieden gaan vergelijken.
Radeon Mobility 9700 is zeker niet slecht, maar tenzij je de spreekwoordelijke plek waar die dingen van de vrachtwagens afvallen kent, kun je een laptop met een 9700 erin voor EUR 800 op je buik schrijven, in die prijscategorie zit je vast aan integrated VGA, die in de smaken bagger (ATi) en nog erger (Intel, SiS, Via/S3) beschikbaar is.
Thank u All _/-\o_
Tja, als je zelf meer zou uitzoeken zou je ook jezelf kunnen danken :z

Mijn mening is dat je voor EUR 800 geen laptop kunt kopen die aan je eisen voldoet. Je wilt de nieuwste spellen spelen, dat betekent een goede CPU (Pentium-M 715 (Dothan, 1500MHz) of hoger begint het pas bij) en een goede VGA kaart (idd de R-Mobility 9700 als instapmodel). Toevallig heb ik een paar weken terug een laptop uitgezocht voor een vriendin die andere eisen had (LANG onderweg zonder stroom kunnen, relatief zware CPU en mem voor statistisch rekenwerk) maar net op bovenstaande combo uitkwam. Goedkoopste dat we konden vinden was een Acer met een Pentium-M 705 (Banias, 1500MHz) en R-M 9700 voor EUR 1205, ze ging uiteindelijk voor een Asus M6700Ne met P-M 715, R-M 9700 en een 15.4" breedbeeldscherm voor EUR 1350

Dit systeem kon in een paar snelle SiSoft Sandra benchmarks vrij exact meekomen met de AthlonXP 2500+ met Radeon 9600 van mijn huisgenoot- niet slecht, maar niet echt waar je op zit te wachten als je 'de nieuwste spellen' wilt spelen :o

Met een laptop met desktop CPU heb je een heet, lawaaierig, dik geval dat maar korte tijd van de stroom kan, maar dan mag je wel voor vergelijkbare prestaties (AthlonXP 2800+ ofzo, of P4-2800) EUR 200 minder rekenen, dan nog ben je een volle EUR 1000 kwijt voor de goedkopere modellen.

Bedenk eens wat je voor die prijs aan desktophardware kunt kopen (met gemak een P4 met HT of een Athlon64, veel RAM, goed mobo, goede VGA, snellere HDD en nog een TFT monitor erbij), bedenk wat je vooral wilt doen - gamen - en vraag je nogmaals af of je echt blij gaat zijn met een budget-laptop...

Oslik blyat! Oslik!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 17:24
Ik ben het toch met de TS eens. Door de bomen zie je idd bijna het bos niet meer. Evenals de TS ben ikzelf ook aan het neuzen voor een nieuwe laptop. Mijn budget is wel iets hoger (ongeveer 1200) euro, maar als ik mijn wensen/eisen op een rijtje zet, dan NOG weet ik niet waar mijn keuze op moet vallen. De reden om het in GoT te vragen is omdat hier veel mensen zitten die spreken uit ervaring.

Ikzelf weet ook het verschil niet tussen Centrino, P4 en AMD voor een laptop, alleen het feit dat Centrino het minste stroom verbruikt.

Mijn wensenpakketje:
- dvd brander
- mee kunnen gamen (hoeft geen state-of-the-art kwaliteit qua benchmarks)
- internetten
- Wifi
- 512mb
- liefst 60gb
- Niet een ventilator die non-stop waanzinnig staat te blazen! (uitzondering als je gamed ;) )

Qua Budget zit ik al aan de krappe kant als ik mn wensenpakketje lees... maar het moet haalbaar zijn.

wijze woorden

• michielvz
Oke, ik ben al iets meer uit. Ik heb mijn budget nu even op non actief gezet.

Wil een:

Intel Centrino 1.5 of hoger
15" of 15,4" breedbeeld
512+ geheugen
40+ Hardisk
Ati 9700 128 +

Ik heb gekeken naar de 4001wlmi, ik zie dat deze er ook weer in vele smaken is. De ene winkel zegt dat ie een celeron processor heeft, de ander dat ie een m processor heeft, ik ben iets dichterbij maar welke ik nu moet nemen? geen flauw idee......

[ Voor 8% gewijzigd door michielvz op 29-11-2004 09:41 ]

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
http://www.computerland.n...&prodid=6307&back=listall

Misschien is dit iets? Geldt voor zowel Michielvz als Zosas trouwens. De laatste aanbieding van Computerland, de Alpha 2500.

• michielvz
Is die aanbieding dan een dothan processor, daar geven ze nooit echt info over volgens mij.

• Valandil
verders is een hdd van 7200rpm ook wel gewenst.. :)

Maar kan iemand de voor en de tegens neerzetten van Centrino, AMD en P4? Misschien ook een overzichtje wat waarmee vergelijkbaar is?

mijn dank is groot! _/-\o_

wijze woorden

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Zeg, nu hebben we in Juli een Notebook best buy guide geschreven, waar AL die vragen die nu WEER bovenkomen borrelen in terugkomen.

Als jullie dat nu eens lezen, en dan daarna met de rest vragen terugkomen - indien noodzakelijk - dan gaat de discussie een stuk gerichter dan nu. :(

@michielvz:
De 4000 serie is in veel smaken te krijgen - zie de pw.
De dothan is herkenbaar aan de nieuwe naamgeving van intel (715, 725 etc..) en het feit dat er 2Mb cache op de cpu zit).

@Zosas:
Zie het grote centrino topic: is al aangehaald.

ping 127.212.23.124

• Valandil
pjottum schreef op maandag 29 november 2004 @ 11:29:
Zeg, nu hebben we in Juli een Notebook best buy guide geschreven, waar AL die vragen die nu WEER bovenkomen borrelen in terugkomen.

Als jullie dat nu eens lezen, en dan daarna met de rest vragen terugkomen - indien noodzakelijk - dan gaat de discussie een stuk gerichter dan nu. :(

@michielvz:
De 4000 serie is in veel smaken te krijgen - zie de pw.
De dothan is herkenbaar aan de nieuwe naamgeving van intel (715, 725 etc..) en het feit dat er 2Mb cache op de cpu zit).

@Zosas:
Zie het grote centrino topic: is al aangehaald.
juli.....bijna december.... het is een verschil van bijna een half jaar. ;)

Maar zoals het topic al luid: door de bomen geen "bos" meer. Ik weet dat het een kwestie van zoeken is, maar het is stukke efficienter om het hier te vragen dan honderden topics door te neuzen met allen zo'n 600 reacties. Dan ben ik daar zowat een hele dag mee bezig om tot de conclusie te komen dat misschien mijn antwoord er helemaal niet tussen zit.

Maar je hebt wel gelijk! :)

wijze woorden

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ja, maar dat topic staat BOL van de informatie.
En de aangeraden systemen zijn nog steeds verkrijgbaar, in verbeterde versies...

ping 127.212.23.124

• michielvz
BredeP schreef op maandag 29 november 2004 @ 09:53:
http://www.computerland.n...&prodid=6307&back=listall

Misschien is dit iets? Geldt voor zowel Michielvz als Zosas trouwens. De laatste aanbieding van Computerland, de Alpha 2500.
Volgens mij is dit echt een goede prijs en precies wat ik zoek. Ik heb alleen nog nooit van Alpha gehoord. Heb naar computerland gebeld en ze zeiden dat dat een soort huismerk was. Iemand hier ervaring mee ? Vinden jullie de prijs/kwaliteit verhouding goed ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zosas schreef op maandag 29 november 2004 @ 12:05:
[...]

juli.....bijna december.... het is een verschil van bijna een half jaar. ;)

Maar zoals het topic al luid: door de bomen geen "bos" meer. Ik weet dat het een kwestie van zoeken is, maar het is stukke efficienter om het hier te vragen dan honderden topics door te neuzen met allen zo'n 600 reacties. Dan ben ik daar zowat een hele dag mee bezig om tot de conclusie te komen dat misschien mijn antwoord er helemaal niet tussen zit.

Maar je hebt wel gelijk! :)
Wat dacht je van de post DIRECT boven je eerste post in deze topic waarin ik voor de TS al vrijwel exact jouw vragen beantwoordt. Dat je geen 600 reacties door wilt lezen is te begrijpen, dat je de reactie die direct aan jouw post voorafgaat niet leest is dat niet. Zie ook de GoT Huisregels :o

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

michielvz schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:00:
[...]

Volgens mij is dit echt een goede prijs en precies wat ik zoek. Ik heb alleen nog nooit van Alpha gehoord. Heb naar computerland gebeld en ze zeiden dat dat een soort huismerk was. Iemand hier ervaring mee ? Vinden jullie de prijs/kwaliteit verhouding goed ?
WTF :? Ik heb gisteravond een halfuur besteed om je vragen te beantwoorden en je erop te wijzen dat er zoiets bestaat als de GoT search als mensen iets posten waar je niet gelijk bekend mee bent. Moeten we je echt ALLES met de paplepel ingieten??

GoT search in CSL op 'Alpha'

Dat je niet direct alles weet is geen probleem, dat je niets zelf uit probeert te zoeken is dat wel...

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 29-11-2004 18:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

• michielvz
dion_b schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:44:
[...]

WTF :? Ik heb gisteravond een halfuur besteed om je vragen te beantwoorden en je erop te wijzen dat er zoiets bestaat als de GoT search als mensen iets posten waar je niet gelijk bekend mee bent. Moeten we je echt ALLES met de paplepel ingieten??

GoT search in CSL op 'Alpha'

Dat je niet direct alles weet is geen probleem, dat je niets zelf uit probeert te zoeken is dat wel...
Sorry als ik het forum niet goed gebruik. Naar mijn mening doe ik dat niet. Ik stel niet alleen vragen maar ga ook op zoek. Wat ik niet kan vinden (hetgeen niet betekent dat het er niet is) vraag ik. Je hoeft natuurlijk niet te reageren.

Ik ga morgen de aanbieding bij computerland bestellen. Excuses Dion_b maar heb nog vier korte vraagjes.

1- Gaat het hier om een Dothan processor ?
2- Met wat voor Pentium processor is deze te vergelijken ?
3- Dit is van het merk Alpha (voor Dion_b na zoeken.....kwam ik erachter dat dit van de fabrikant Jewel is), toch ben ik er niet achter gekomen of dit een betrouwbaar merk is. Je hoort de laatste tijd best vaak dat laptops mankementen vertonen.
4- Kort maar krachtig, is dit een goeie Deal ?

Nogmaals mijn excuses maar er zijn gewoon zoveel topics met zoveel links en reacties die net niet antwoord geven op mijn vragen. Ik denk dat dit wel mijn laatste vragen zullen zijn.

In ieder geval bedankt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

michielvz schreef op maandag 29 november 2004 @ 19:30:
[...]

Sorry als ik het forum niet goed gebruik. Naar mijn mening doe ik dat niet. Ik stel niet alleen vragen maar ga ook op zoek. Wat ik niet kan vinden (hetgeen niet betekent dat het er niet is) vraag ik. Je hoeft natuurlijk niet te reageren.

Ik ga morgen de aanbieding bij computerland bestellen. Excuses Dion_b maar heb nog vier korte vraagjes.

1- Gaat het hier om een Dothan processor ?
Geen idee. Kijk eens naar de specs op de computerland site, als dat niet duidelijk, post eens hier.
2- Met wat voor Pentium processor is deze te vergelijken ?
Dit is een Pentium processor, de Pentium-M om precies te zijn.
3- Dit is van het merk Alpha (voor Dion_b na zoeken.....kwam ik erachter dat dit van de fabrikant Jewel is), toch ben ik er niet achter gekomen of dit een betrouwbaar merk is. Je hoort de laatste tijd best vaak dat laptops mankementen vertonen.
Dus het is een Jewel. Zoek daar dan ervaringen mee, de laatste twee maanden zijn er zeker twee topics geweest in dit subforum...
4- Kort maar krachtig, is dit een goeie Deal ?
Op basis van de info die je hier geeft: geen idee.

Oslik blyat! Oslik!

• michielvz
dion_b schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:15:
[...]

Geen idee. Kijk eens naar de specs op de computerland site, als dat niet duidelijk, post eens hier.

[...]

Dit is een Pentium processor, de Pentium-M om precies te zijn.

[...]

Dus het is een Jewel. Zoek daar dan ervaringen mee, de laatste twee maanden zijn er zeker twee topics geweest in dit subforum...

[...]

Op basis van de info die je hier geeft: geen idee.
Sorry maar hier alsnog de link:
http://www.computerland.n...did=6307&back=listall

Ik weet wat dit een M processor is maar met wat voor pentium 4 is deze te vergelijken ? Als er andere mensen zijn die op mijn andere vragen wel een antwoord hebben, thanks !!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

michielvz schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:28:
[...]

Sorry maar hier alsnog de link:
http://www.computerland.n...did=6307&back=listall
Click er eens op - hij doet het niet... gebruik de...
code:
1
[url=www.xxx.nl/yyy]link[/url]

...tags eens.

Maar beter is om gewoon zelf te posten wat daar staat, dat dwingt je erover na te denken en mogelijk zie je zelf het antwoord al....
Ik weet wat dit een M processor is maar met wat voor pentium 4 is deze te vergelijken ? Als er andere mensen zijn die op mijn andere vragen wel een antwoord hebben, thanks !!
Google op 'dothan benchmark' of 'banias benchmark' - kijk vooral op www.anandtech.com , daar staan in ieder geval een aantal.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 29-11-2004 20:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Het is dus een 1,6GHz, 2MB Cache, ofwel een Dothan core !!!

Heb je nou gekeken in het Centrino Topic wat waar ik een link naar gaf ??? Want daar staat toch echt een heel mooi tabelletje met vergelijking van de oude Banias core, de Dothan is tussen de 5 a 25% sneller dan de gelijkgeclockte Banias.

Maar goed ik zal het maar hier neerzetten. ;)

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz (Northwood) 1900
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz (Northwood) 2000
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz (Northwood) 2100
1.6 GHz (Banias) 2.6 GHz (Northwood) 2200
1.7 GHz (Banias) 2.8 GHz (Northwood) 2400

Dus die 1,6 Dothan zal ongeveer te vergelijken zijn met een P4-Mobile rond de 2,6 en 2,8 GHz of een Athlon XP Mobile 2400 of 2500.

Ik zou zeggen lees nou toch eens de links door die gegeven zijn, die worden niet voor niets gegeven aan je. Dan zou je al deze vragen niet hoeven te stellen. Ik bedoel, hebt je desktop toch ook zelf samengesteld. Dan moet je het ook kunnen voor een notebook.

BTW de configuraties van de verschillende merken en modellen notebooks die kan je bijna altijd wel aanpassen naar je eigen smaak. Alleen zal je de winkel dan moeten vragen hoeveel dat zal kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door FongWan op 29-11-2004 21:09 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• michielvz
FongWan schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:56:
Het is dus een 1,6GHz, 2MB Cache, ofwel een Dothan core !!!

Heb je nou gekeken in het Centrino Topic wat waar ik een link naar gaf ??? Want daar staat toch echt een heel mooi tabelletje met vergelijking van de oude Banias core, de Dothan is tussen de 5 a 25% sneller dan de gelijkgeclockte Banias.

Maar goed ik zal het maar hier neerzetten. ;)

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz (Northwood) 1900
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz (Northwood) 2000
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz (Northwood) 2100
1.6 GHz (Banias) 2.6 GHz (Northwood) 2200
1.7 GHz (Banias) 2.8 GHz (Northwood) 2400

Dus die 1,6 Dothan zal ongeveer te vergelijken zijn met een P4-Mobile rond de 2,6 en 2,8 GHz of een Athlon XP Mobile 2400 of 2500.

Ik zou zeggen lees nou toch eens de links door die gegeven zijn, die worden niet voor niets gegeven aan je. Dan zou je al deze vragen niet hoeven te stellen. Ik bedoel, hebt je desktop toch ook zelf samengesteld. Dan moet je het ook kunnen voor een notebook.

BTW de configuraties van de verschillende merken en modellen notebooks die kan je bijna altijd wel aanpassen naar je eigen smaak. Alleen zal je de winkel dan moeten vragen hoeveel dat zal kosten.
Ik volg alle links die jullie me geven hoor.Dit tabelletje had ik dus dankzij je link gevonden. Deze was dus voor die banias niet voor de dothan. Daarom wist ik het dus niet. Die gozer van pc winkel zei dat het te vergelijken is met een pentium 4 3.2 Tevens zei iemand eerder in dit topic dat je het keer 2,1 moet doen maar was er niet zeker van. Het valt dus volgens jou iets lager uit.

Wat ik nog echt wil weten is of het merk alpha betrouwbaar is. Is dit een of ander goedkoop aftreksel van de goede jewel spullen? Ik vind namelijk alleen klachten, maarja, lof-topics kom je normaal ook niet veel tegen, over wat dan ook.

[ Voor 9% gewijzigd door michielvz op 29-11-2004 21:57 ]

• Valandil
doel je toevallig op deze?

http://www.computerland.n...&prodid=3915&back=listall

Alpha 2400 15.4" WXGA/Intel Pentium M735 1,7 GHz/512mb/60GB HDD/Ati M11 9700 128MB/DVD-R/RW

Kijken of ik nu alle info een beetje goed heb verwerkt: bovenstaand model betreft dus een Centrino processor (Dothan en niet Banais..... right :? )

wijze woorden

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zosas, de Alpha 2400 is een simpelere variant van de Alpha 2500, met o.a. een normale DVD-burner, geen Duallayer, en een 128MB grafische kaart i.p.v. een 256MB.
Beide modellen zijn voorzien van Dothan processor trouwens, allebei 2MB Cache.
Centrino is geen processornaam, het is een platformnaam. Zoals je van de AMD processoren nu AMD Semprons, XP's en A64's hebt, heb je voor notebooks bij Intel tegenwoordig een Dothan, en tot pak 'm beet een half jaartje geleden een Banias processor.
De naam Centrino zegt niets anders dan dat de notebook voorzien moet zijn van een Intel 2100B/G WiFi adapter, een Intel chipset, en een Banias of Dothan processor.

@Michielvz:
Heb gisteren de 2500 gezien bij Computerland Apeldoorn, en hij ziet er naar mijn mening erg gelikt uit. Ben alleen nieuwsgierig over de kwaliteit van de TV-Tuner die er in zou zitten, geen aansluiting voor gezien, misschien zat hij er omdat het een demo-exemplaar is gewoonweg niet in ingebouwd.

[ Voor 21% gewijzigd door Brede P op 30-11-2004 07:50 ]

• Valandil
Oke, heb de 2500 gezien, zag er idd zeer leuk uit!

wijze woorden

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
De Alpha 2500 (bij ComputerLand) lijkt mij ook wel wat.

Afbeeldingslocatie: http://www.computerland.nl/pics/prodinfo/notebooks/2500.jpg

CPU: Intel® Pentium® M 725, 1.6GHz, 2MB Cache (Dontan)
Geheugen: 512MB DDR-RAM geheugen
Beeld: 15,4” WXGA Breedbeeld (1280x800) & 256MB ATi M11 Radeon 9700
Opslag: 80GB 5400 rpm 8MB cache & DVD +/- R/RW 8x Rewriter
Netwerk: 10/100Mbit LAN & 54/11 Mbps Intel® Wireless LAN
Garantie: 2 Jaar carry-in

Extra's:
TV-out
56K modem,
3x USB 2.0
Firewire
4-in-1 cardreader
ingebouwde TV-tuner
SmartPower2 (5-10% meer snelheid)

Ik zal morgen eens even langs hun nieuwe winkel in Groningen gaan, om zelf eens deze notebook te aanschouwen.

[ Voor 44% gewijzigd door KillerDream op 30-11-2004 17:40 . Reden: Specs toegevoegt ]

• Valandil
Oke, ik begin nu toch wel een beetje het spoor bijster te raken.
Als ik me niet vergis heb je voor laptops de volgende processoren:
- Centrino (verzamelnaam)
- Mobile pentium
- Moblie Athlon
- AMD
- P4

dus 5 typen?

Welke moet ik dan kiezen?
Welke is stil maar levert goede prestaties?

wijze woorden

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 09:27
Centrino is gewoon goed, bedoeld voor mobiel gebruik en levert ook goede prestaties. Mocht je niets om mobiliteit geven, denk aan batterijduur e.d., kan je beter voor een vaak goedkopere P4 kiezen. P-M is uiteraard vergelijkbaar met een centrino alleen heb je dan een andere netwerkkaart.

• Valandil
djluc schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:26:
Centrino is gewoon goed, bedoeld voor mobiel gebruik en levert ook goede prestaties. Mocht je niets om mobiliteit geven, denk aan batterijduur e.d., kan je beter voor een vaak goedkopere P4 kiezen. P-M is uiteraard vergelijkbaar met een centrino alleen heb je dan een andere netwerkkaart.
Batterij duur is idd niet prio 1, het gebruik is nl. grotendeels rondom het huis om maar zo te noemen.

Wat ik wel belangrijk vind is dat hij niet teveel lawaai moet maken, toch redelijk snel is. Liefst wireless mogelijkheden ingebouwd (802.11g) en een paar jaar mee moet kunnen.

wijze woorden

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Mijn advies dan,

Neem een Athlon64 mobile. Is zuiniger dan een P4 Mobile maar levert net zo goede, zo niet betere prestaties. Dus je kan nog wel 1,5 a 2 uur maximaal met je notebook op de batterij werken.

Centrino is de naam van het Intel Notebook platform, om een notebook van het Centrino logo te mogen voorzien moet je notebook aan de volgende 3 eisen voldoen:
1) Pentium-M als CPU (of dat nou de Banias of Dothan core is maakt niet uit)
2) Gebruik maken van de Intel 855PM of 855GM chipset
3) De wireless kaart van Intel gebruiken, de 2100B of 2200BG

Je hoeft als leverancier niet aan deze 3 te voldoen, je kan bijvoorbeeld wel de CPU en Chipset gebruiken maar een andere wireless kaart. Dan heet het officieel geen Centrino maar is op zich wel zuinig aangzien je van de 2 balangrijkste componenten gebruik maakt. Namelijk de CPU en Chipset.

Anyway, aangezien je toch rond het huis gaat werken, mijn avdvies qua onderdelen:

CPU: Athlon64 Mobile
Grafische kaart: Minimaal een Ati M9700 of Nvidia GeForce 5700Go, liever een Ati M9800 of Mobile X800 of Nvivia GeForce 6800Go. De laatste 2 zijn net pas op de markt dus zal nog even duren voordat je die echt in de notebooks terug vindt. Kan je in ieder geval lekker op gamen.
RAM: Minimaal 512MB, liefst 1x512 als het kan. Scheelt later geld bij geheugen upgrade.
Wireless: Een kaart die in ieder geval de 800.11B en G ondersteunt. Dus 11 en 54Mbit op de 2,4GHz frequentie.

Stil met goede prestaties blijft toch wel de Pentium-M in mijn ogen op dit moment. Gevolgd door AMD Athlon64 Mobile. Een P4 Mobile moet je niet hebben in mijn ogen.

Suc6 met je keuze.

Verwijderd

Heb dit hele topic al gelezen, en de meeste raden een grafische kaart aan van 128MB of hoger...
Is het mijn gedacht, of heeft Acer dit enkel in de duurdere modellen? Gelijk die 4001 WLmi en die 1671 Wlmi is dit toch maar 64MB....

PS: Als je dikwijls bij een stopcontact zit, als dus de batterijduur een minder punt is, maar vooral de snelheid en je toch niet altyd thuis bent, dan ben je beter af met zo een Pentium processor zeker, zoals de 1671 WLmi, of heb ik het verkeerd?

• Valandil
FongWan schreef op maandag 06 december 2004 @ 16:48:
Mijn advies dan,

Neem een Athlon64 mobile. Is zuiniger dan een P4 Mobile maar levert net zo goede, zo niet betere prestaties. Dus je kan nog wel 1,5 a 2 uur maximaal met je notebook op de batterij werken.

Centrino is de naam van het Intel Notebook platform, om een notebook van het Centrino logo te mogen voorzien moet je notebook aan de volgende 3 eisen voldoen:
1) Pentium-M als CPU (of dat nou de Banias of Dothan core is maakt niet uit)
2) Gebruik maken van de Intel 855PM of 855GM chipset
3) De wireless kaart van Intel gebruiken, de 2100B of 2200BG

Je hoeft als leverancier niet aan deze 3 te voldoen, je kan bijvoorbeeld wel de CPU en Chipset gebruiken maar een andere wireless kaart. Dan heet het officieel geen Centrino maar is op zich wel zuinig aangzien je van de 2 balangrijkste componenten gebruik maakt. Namelijk de CPU en Chipset.

Anyway, aangezien je toch rond het huis gaat werken, mijn avdvies qua onderdelen:

CPU: Athlon64 Mobile
Grafische kaart: Minimaal een Ati M9700 of Nvidia GeForce 5700Go, liever een Ati M9800 of Mobile X800 of Nvivia GeForce 6800Go. De laatste 2 zijn net pas op de markt dus zal nog even duren voordat je die echt in de notebooks terug vindt. Kan je in ieder geval lekker op gamen.
RAM: Minimaal 512MB, liefst 1x512 als het kan. Scheelt later geld bij geheugen upgrade.
Wireless: Een kaart die in ieder geval de 800.11B en G ondersteunt. Dus 11 en 54Mbit op de 2,4GHz frequentie.

Stil met goede prestaties blijft toch wel de Pentium-M in mijn ogen op dit moment. Gevolgd door AMD Athlon64 Mobile. Een P4 Mobile moet je niet hebben in mijn ogen.

Suc6 met je keuze.
Thx voor de info...
Met een budget van ongeveer 1200 - 1400 eurie moet ik vast iets redelijks kunnen vinden.

wijze woorden

Pagina: 1