Als je iets niet snapt is het een goed idee gewoon even een GoT of Google search te doen. Als je een goed antwoord wilt op je vraag is het niet mogelijk oneindig simpel te antwoorden, kortom je zult een aantan van deze dingen eigen moeten maken.
Ik zal hier bondig je vragen beantwoorden, ik zal mijn best doen het begrijpelijk te houden, maar als je iets niet snapt, eerst even zelf uitzoeken. Dat is ook hoe de rest van deze lui die dingen hebben moeten leren

1- Centrino een oudere technologie ? Waarom is het dan dat de intel dit de nieuwste en beste tecnologie noemt en dit in de nieuwste laptops een standaard is.
'Centrino' is geen processor, het is een marketingterm van Intel voor de combinatie van een bepaalde processor (Pentium-M), chipset (i855xx) en WLAN controller (ook van Intel)
De Pentium-M bestaat er in twee smaken (zie hieronder) en is afgeleid van de P3, daarom is het een ouder ontwerp. Toch is een Pentium-M op een bepaalde kloksnelheid veel krachtiger dan een Pentium 4 (al dan niet Mobile) op dezelfde kloksnelheid.
Dat komt omdat de IPC,
Instructions Per Clock-waarde, hoger is. Vergelijk het maar met het vervoeren van een groep mensen van A naar B. Een Ferrari is zonder meer 2x sneller dan een Toyota busje, maar er kunnen maar 2 mensen in de Ferrari, tegenover 9 in de Toyota. Daarom kun je meer hebben aan een Toyota dan een Ferrari (en is hij een stuk zuiniger ook).
Bij processors is het verschil niet zo enorm, maar het concept gaat ook op - IPC is als aantal zitplaatsen, en prestaties kun je uitdrukken als IPC x kloksnelheid.
2- Nogmaals, wat betekent dothan ? Is dit gewoon de centrino petium m laptop ?
Dothan is de codenaam van Intel voor de tweede generatie Pentium-M CPU die nu 2MB L2 cache heeft. De eerste generatie Pentium-M had 1MB L2 cache en werd 'Banias' genoemd. Beiden zijn in het Centrino-platform in gebruik.
3- Dell zegt altijd het voordeligst te zijn. Is dit ook zo ? Is een Acer beter ? Prijs/kwaliteit verhouding.
Kwestie van voorkeur en smaak. Ik heb zelf altijd een voorkeur voor laptops van de bedrijven die ze zelf maken, dus Asus of Acer ofzo, maar welke in jouw geval het beste uitkomt hangt totaal af van de uiteindelijke specs die je kiest- misschien kies je wel voor een AMD CPU en die heeft pakweg Dell niet in het assortiment. Eerst dus bepalen wat je IN je laptop wilt, dan fabrikanten die dat bieden gaan vergelijken.
4- Ik hoor niemand over de grafische kaarten. Tot dusver denk ik dat de radeon 9700 128 de beste is.
Radeon Mobility 9700 is zeker niet slecht, maar tenzij je de spreekwoordelijke plek waar die dingen van de vrachtwagens afvallen kent, kun je een laptop met een 9700 erin voor EUR 800 op je buik schrijven, in die prijscategorie zit je vast aan integrated VGA, die in de smaken bagger (ATi) en nog erger (Intel, SiS, Via/S3) beschikbaar is.
Thank u All

Tja, als je zelf meer zou uitzoeken zou je ook jezelf kunnen danken
Mijn mening is dat je voor EUR 800 geen laptop kunt kopen die aan je eisen voldoet. Je wilt de nieuwste spellen spelen, dat betekent een goede CPU (Pentium-M 715 (Dothan, 1500MHz) of hoger begint het pas bij) en een goede VGA kaart (idd de R-Mobility 9700 als instapmodel). Toevallig heb ik een paar weken terug een laptop uitgezocht voor een vriendin die andere eisen had (LANG onderweg zonder stroom kunnen, relatief zware CPU en mem voor statistisch rekenwerk) maar net op bovenstaande combo uitkwam. Goedkoopste dat we konden vinden was een Acer met een Pentium-M 705 (Banias, 1500MHz) en R-M 9700 voor EUR 1205, ze ging uiteindelijk voor een Asus M6700Ne met P-M 715, R-M 9700 en een 15.4" breedbeeldscherm voor EUR 1350
Dit systeem kon in een paar snelle SiSoft Sandra benchmarks vrij exact meekomen met de AthlonXP 2500+ met Radeon 9600 van mijn huisgenoot- niet slecht, maar niet echt waar je op zit te wachten als je 'de nieuwste spellen' wilt spelen
Met een laptop met desktop CPU heb je een heet, lawaaierig, dik geval dat maar korte tijd van de stroom kan, maar dan mag je wel voor vergelijkbare prestaties (AthlonXP 2800+ ofzo, of P4-2800) EUR 200 minder rekenen, dan nog ben je een volle EUR 1000 kwijt voor de goedkopere modellen.
Bedenk eens wat je voor die prijs aan desktophardware kunt kopen (met gemak een P4 met HT of een Athlon64, veel RAM, goed mobo, goede VGA, snellere HDD en nog een TFT monitor erbij), bedenk wat je vooral wilt doen - gamen - en vraag je nogmaals af of je echt blij gaat zijn met een budget-laptop...