[win2k->2k3] Server boot niet door voor Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• soczol
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
Hai,

Heb een windows2000 server staan, een paar services; mssql, terminal, active directory en voor de rest enkel veel data.

Nu wil ik deze server upgraden naar windows2003. Twee andere servers (backup dc's) zijn zonder problemen overgegaan. Deze server echter, de primary dc dus, lijkt er bar weinig zin in te hebben:

Zodra het windows2003 cdtje is gestart, en ik op Upgrade heb geragged, netjes de code heb ingevoerd, e.d, gaat 't wat bestandjes kopieren en rebooten, zoals elke normale install.
Echter nadat 'ie gereboot is hangt het systeem, een zwart/grijs (blame monitor) scherm is 't enige wat ik er aan overhoud.

De oude win2000 server is nog gewoon te booten via het 'normale' boot.ini menuutje.Ook als ik de windows2003 recovery start vanaf cd, zegtie niet dat er bestanden van 2k3 op de server staan en vraagt dus leuk voor een clean install, maar daar heb ik eerlijkgezegd niet zo'n zin in.

Suggesties iemand? :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door soczol op 28-11-2004 12:23 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat is de exacte foutmelding ? Wat heb je allemaal al geprobeerd?

Al eens een andere cd geprobeerd?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
sanfranjake schreef op zondag 28 november 2004 @ 12:35:
Wat is de exacte foutmelding ? Wat heb je allemaal al geprobeerd?

Al eens een andere cd geprobeerd?
Geen foutmelding (zoals hierboven uitgelegd enkel een zwart scherm na boot), andere cd al geprobeerd ja..

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Geheugen al eens goed getest?

Andere harde schijf in de server gehangen ? Kijken of het dan wel kan? Gewoon eens proberen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Backup DCs zijn er niet meer sinds windows 2000 Active Directory.

Puur voor je AD: gooi de 5 FSMOs en de GC over op een van je andere DC's, en laat t eventjes repliceren (dag ofzo).

Vervolgens kan je je overgebleven 2000 bak demoten en dan upgraden.
Hopelijk heb je wel een goeie backup van je SQL of desnoods een replication partner, want je maakt het jezelf wel lekker moeilijk door een TS/SQL/DC live upgrade te doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
BackSlash32 schreef op zondag 28 november 2004 @ 12:53:

Puur voor je AD: gooi de 5 FSMOs en de GC over op een van je andere DC's, en laat t eventjes repliceren (dag ofzo).

Hopelijk heb je wel een goeie backup van je SQL of desnoods een replication partner, want je maakt het jezelf wel lekker moeilijk door een TS/SQL/DC live upgrade te doen.
Hm, gaan we eens proberen.
Opzich hoeft e.e.a. niet 'live' over, 't is zondag dus er zijn verdomd weinig mensen op 't netwerk.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*uche*

das dus wel live, want je boel moet maandag werken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Had je dit niet van tevoren kunnen testen op je testomgeving :?

* aReaRe is met backslash32 eens

[ Voor 13% gewijzigd door aReaRe op 28-11-2004 12:59 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
Riemer schreef op zondag 28 november 2004 @ 12:58:
Had je dit niet van tevoren kunnen testen op je testomgeving :?

* soczol is met backslash32 eens
Had ik liever gedaan ja, maar ja, baas wil zo weinig mogelijk servers, zo weinig mogelijk tijd, etc maar wel zo snel mogelijk over :S

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
BackSlash32 schreef op zondag 28 november 2004 @ 12:57:
*uche*

das dus wel live, want je boel moet maandag werken.
Nou, 't zou mooi zijn als het maandag werkt ja, maar anders mikken we gewoon de backup/image terug van win2k en 'werkt' de bedoel maandag gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door soczol op 28-11-2004 13:03 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

McMiGHtY

- burp -

Hmjah, en je weet zeker dat je backup GOED is? Overtuig je baas er van dat je op deze manier niet goed kunt werken. Zeker zo'n upgrade doe je niet even.
Ook goede punten om te zeggen, wat het kost dat jij vandaag aan het werk bent, en dus eventueel volgend weekeinde ook weer.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

soc schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:02:
maar anders mikken we gewoon de backup terug van win2k en 'werkt' de bedoel maandag gewoon.
Vergeet je niet iets?

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

soc schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:00:
[...]

Had ik liever gedaan ja, maar ja, baas wil zo weinig mogelijk servers, zo weinig mogelijk tijd, etc maar wel zo snel mogelijk over :S
Met een testomgeving bedoel ik (als je geen servers overhebt) kan je ook gewoon een aantal desktops gebruiken en zo je testomgeving opzetten.

* aReaRe mompelt iets over ITIL :|

Zucht....

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 28-11-2004 13:06 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ITIL hoeft nog niet eens, goede procedures moet genoeg zijn. Hoe is het verder met de gezondheid van je AD, TS?

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
Riemer schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:05:
[...]

Met een testomgeving bedoel ik (als je geen servers overhebt) kan je ook gewoon een aantal desktops gebruiken en zo je testomgeving opzetten.

* soczol mompelt iets over ITIL :|

Zucht....
Dit geld ook voor workstations :r

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
McMiGHtY schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:07:
ITIL hoeft nog niet eens, goede procedures moet genoeg zijn. Hoe is het verder met de gezondheid van je AD, TS?
Active Directory draait nog gewoon, zal me uiteraard niets verbazen als de oveige win2003 servers zitten te porren, maar inloggen, e.d. werkt nog gewoon.

Terminal services werkt ook (nog).

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als jij geen workstation over hebt om wat te testen doe je wat fout als systeembeheerder/netwerkbeheerder. Dit betekend dat je alles in de Live omgeving moet doen. Als er iets is wat je NIET wilt, is dat het wel, dit kan onnodige downtijd betekenen die je bedrijf meer geld kost dat het oplevert.

[ Voor 17% gewijzigd door McMiGHtY op 28-11-2004 13:10 ]

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
McMiGHtY schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:09:
Als jij geen workstation over hebt om wat te testen doe je wat fout als systeembeheerder/netwerkbeheerder. Dit betekend dat je alles in de Live omgeving moet doen. Als er iets is wat je NIET wilt, is dat het wel.
Klopt, daarom ben ik bij dit bedrijf ook per 1/1 weg.. maar dat doet verder niet terzake. Men beschouwt mij daar niet als 'systeembeheerder', ik ben daar officieel aangenomen als 'devver' maar wil ook nog wel 'eens' helpen met de servers.

[ Voor 21% gewijzigd door soczol op 28-11-2004 13:13 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nee dat zeker niet, maar wel het feit dat je een ingrijpende actie uit moet voeren in een life omgeving, ik persoonlijk zou dit weigeren om de redenen die ik al een keer genoemd hebt.
Even terug komen op het feit dat jij het wel moet/gaat doen:

quote:
BackSlash32 schreef op zondag 28 november 2004 @ 12:53:

Succes

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

IS je server wel windows 2003 compliant :?

Wat je middels winnt /checkupgradeonly op de cmd line kan uitvoeren, krijg je netjes een text bestandje met de resultaten ervan.

Welk merk server praten we over :?

* aReaRe aait BackSlash32 _o_

[ Voor 50% gewijzigd door aReaRe op 28-11-2004 13:23 ]

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
Riemer schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:18:
IS je server wel windows 2003 compliant :?

Wat je middels winnt /checkupgradeonly op de cmd line kan uitvoeren, krijg je netjes een text bestandje met de resultaten ervan.

Welk merk server praten we over :?

* soczol aait BackSlash32 _o_
Uiteraard reeds gedaan, had geen problemen gevonden.

Geen idee watvoor 'merk' server precies, volgens mij is 't een zelfbouwding. Begin iig te twijfelen aan de specs, maar als die niet goed genoeg zoudenzijn zou die upgrade check dat toch moeten melden?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
haal eens alle overbodige hardware eruit (netwerkaartjes/scsi kaartjes die niet nodig zijn voor het booten) etc/etc

lijkt erop alsof hij ergens bij het detecteren van wat spul blijft hangen (tja zelfbouwspul dan heb je dat vaak)

A wise man's life is based around fuck you

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

soc schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:27:
[...]

Uiteraard reeds gedaan, had geen problemen gevonden.

Geen idee watvoor 'merk' server precies, volgens mij is 't een zelfbouwding. Begin iig te twijfelen aan de specs, maar als die niet goed genoeg zoudenzijn zou die upgrade check dat toch moeten melden?
1 manier nu: kast openen en alles noteren aan geheugen, cpu, hardeschijven en meer van die hardewaren.

Is je voeding wel voldoende, welk mobo + cpu etc etc

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
Riemer schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:31:
[...]

1 manier nu: kast openen en alles noteren aan geheugen, cpu, hardeschijven en meer van die hardewaren.

Is je voeding wel voldoende, welk mobo + cpu etc etc
Goh, wist niet dat win2003 meer watt usede dan 2000 :o
Maar inderdaad wel een idee ja, even gluren maar zo.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

2003 wil nog wel gevoeliger zijn met betrekking tot ACPI ondersteuning van je BIOS en pnp spul.

* alt-92 moest BIOS flashen bijvoorbeeld ivm acpi tables

Maar uit dit hele verhaal blijkt wel een beetje dat de voorbereiding nogal te wensen overlaat, eerlijk gezegd ;)

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 28-11-2004 13:58 ]

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
BackSlash32 schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:56:
2003 wil nog wel gevoeliger zijn met betrekking tot ACPI ondersteuning van je BIOS en pnp spul.

* soczol moest BIOS flashen bijvoorbeeld ivm acpi tables

Maar uit dit hele verhaal blijkt wel een beetje dat de voorbereiding nogal te wensen overlaat, eerlijk gezegd ;)
True, er 'is' geen voorbereiding geweest, vind dit ook niet tof, maar moet toch even proberen er het beste van te maken.

BIOS upgrade werd eerder al gemeld, misschien wel een idee inderdaad.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

En hoe is het gegaan?
Nog gelukt met een BIOS Update en opstarten zonder overbodige kaarten etc?

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Topicstarter
Hai, Excuses voor de iets late reactie;

BIOS was up-to-date, alleen even in bios ACPI-aware-OS vinkje getoggled, en spontaan ging de setup verder, server draait nu inmiddels zonder problemen op win2k3.

Thanks iedereen _/-\o_

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Voortaan zeker geen upgrade doen, nadien ondervind je vaak veel problemen waar de oorzaak niet te achterhalen valt. Gewoon een goede backup van je data maken en de machine schoon installeren. Dat is veel beter op de langere termijn.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

soc schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:48:
BIOS was up-to-date, alleen even in bios ACPI-aware-OS vinkje getoggled, en spontaan ging de setup verder, server draait nu inmiddels zonder problemen op win2k3.
Mooi zo.

Check wel je eventlogs (m.n. syslog) of er @ startup nog ACPI warnings verschijnen.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-04 22:34
c70070540 schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:54:
Voortaan zeker geen upgrade doen, nadien ondervind je vaak veel problemen waar de oorzaak niet te achterhalen valt. Gewoon een goede backup van je data maken en de machine schoon installeren. Dat is veel beter op de langere termijn.
2000-2003 upgrade is geen probleem en is al vele malen door ons uitgevoerd.
Deze upgrade is nog nooit fout gegaan op zo'n 30 à 35 servers in totaal.
Dus een upgrade is prima te doen voor een server OS.
Pagina: 1