[MDK10.1]Na "chmod -R o-w *" problemen

Pagina: 1
Acties:

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35
Er waren nogal veel bestanden op mijn systeem world writable. En omdat ik daar af wilde heb ik als root op het volgende commando uitgevoerd :Chmod -R o-w *

Als snel ben ik er achter gekomen dat bv /tmp world writable moet zijn. Maar nu kan ik KDE wel opstarten, maar Firefox of een console werk niet meer.

/var/log/messages geeft geen info

Het window waarin KDE gestart is geeft als melding "Can't open a pseudo teletype"
Hier heb ik al op gegoogled, maar nog geen solution voor gevonden.

Maar ik zal nog wel tegen meer problemen aanlopen.

Is er een methode om de basis rechten weer goed te zetten ?
Een soort "restore defaults" ?

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Ale je niet precies weet welke bestanden welke rechten hebben, is het haast een ondoenlijke zaak. Het zijn vaak de 'speciale' bestanden (character-devices, sockets, pipes, symlinks) waarvan je de rechten veranderd. Zo zijn er op mijn systeem 1507 files world-writable, waarvan 955 symlinks, en 543 character devices en nog een paar andere. Het gaat daarbij dus om de volgende:

files: hopelijk geen...!
belangrijke directories: /tmp, /var/lock, /var/tmp
sockets: /dev/log

De melding over het niet kunnen openen van een 'pseudo teletype' (pty) komt waarschijnlijk doordat /dev/pty* en /dev/tty* niet meer world-writable zijn. In het bestandje /dev/MAKEDEV, vzv die onder Mdk10.1 bestaat, staan de exacte rechten voor deze devices wel vermeld.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Er is in ieder geval geen methode om snel weer terug te gaan; beter is het om jezelf in te prenten nooit zomaar recursive wijzigingen door te voeren als je daar niet heel zeker van bent :)

Maar het probleem lijkt te zitten in je /dev; en je zou eens kunnen kijken of je de package kan achterhalen die deze directory aanmaakt tijdens de installatie :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Martkrui
De wijziging was inderdaad niet slim...

Door de gegeven dir's en dev's rechten te geven werkt de terminal in ieder geval weer. Dat is wel weer een fijn beginpunt om verder te werken...

Bedankt voor de tips.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het lijkt mij ook heel sterk dat een grote Linux distributie als Mandrake ondoordacht world-permissies instelt. Als er een o+w permissie is, dan zal daar vast een goede reden voor zijn.

• Martkrui
Bij de dagelijkse checks zaten veel bestanden die het echt niet nodig hadden.
(http cache , files voor homepage etc).

Maar goed, ik had gewoon een lijst moeten maken en die bestanden wijzigen want de rest staat inderdaad voor een reden zo.

Verwijderd

Mandrake gebruikt msec, om de permissies van devices en bestanden/dirs goed te zetten.

Die zijn niet altijd al te restrictief ingesteld op het standaard beveiligingsniveau..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:55:
Mandrake gebruikt msec, om de permissies van devices en bestanden/dirs goed te zetten.

Die zijn niet altijd al te restrictief ingesteld op het standaard beveiligingsniveau..
Het voordeel is dan ook dat je die settings ook hoger kan zetten.

Standaard is echt voor desktop gebruik goed te doen, wil je services aanbieden is het logisch dat je een hoger level kiest.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Martkrui
Is er eigenlijk een mogelijkheid om een RPM te re-installen. Volgens mij moet je bij MDK-CC eerst uninstallen en dan weer installen.

Een re-install mogelijkheid zou wel handig zijn. En dan met de keuze of je je eigen of de originele config files wilt hebben.

== edit ==
net dit gevonden : rpm -Uvh --replacepkgs rpm_packagename.rpm ff proberen

[ Voor 16% gewijzigd door Martkrui op 28-11-2004 23:45 ]

Pagina: 1