Toon posts:

Sweex router wel geschikt voor Tiscali (BabyXL)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Vanmorgen heb ik bij iemand geprobeerd een ADSL-verbinding van Tiscali (over het BabyXL netwerk) aansluiten, geen probleem dacht ik, ff kabeltje van de telefoonlijn in de splitter geprikt, kabeltje van de splitter naar het ZyXEL modem en nog een kabeltje naar de quattrovox. Had het al vaker gedaan dus moest geen problemen opleveren dacht ik zo :)

Wel zit er een router (Sweex LB200010) tussen en een Belkin USB netwerkadapter (802.11b). De netwerkadapter heb ik geïnstalleerd (op Win 98), en deze werkte zonder problemen. Ik kon gelijk via 192.168.2.1 op de webconfigurator van de sweex router komen, en daar begon het probleem. Dan moet ik nl kiezen tussen Cable Modem, Fixed IP, PPPoE of PPTP. Nou moest ik, dacht ik, PPPoE hebben meen ik. Dus daarvoor gekozen, maar dan moet je een gebruikersnaam en wachtwoord invullen, heb ik ook nooit anders meegemaakt. Alleen zeggen ze bij Tiscali dat je zonder gebruikersnaam en wachtwoord verbinding met het internet moet maken, en de router accepteerd dat niet. Eerste keer met ticali aan de lijn, jah je moet Fixed IP hebben, dus ik dat doen en ik vraag naar het IP adres; "die word automatisch toegewezen". Fijn, ik móét een IP-adres opgeven... Tweede keer gebeld, iemand anders aan de lijn, zegt, je moet PPPoE hebben, dus ik vraag toch maar 's wat ik dan in moet vullen, maar daar kwam hij niet uit. Later nog een keer gebeld, gelukkig weer iemand anders aan de lijn, maar wist niet veel beter. Allemaal leken ze nooit internet geïnstalleerd te hebben, hadden namelijk alle 3 nog nooit gehoord van gebruikersnaam en wachtwoord bij PPPoE.

Ik heb nog gezocht naar support van Sweex, maar telefoonnummer uit de goudengids bestaat niet, en op de website is alleen een mailformulier te vinden waar ik nog geen reactie op heb (ik lees ook op internet dat ik daar geen reactie van hoef te verwachten). Ik heb zelf nog alle mogelijkheden van de router geprobeerd, maar niks wil. :(

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb nog gezocht op google en GoT, maar dat hielp me niet verder. Ook vraag ik me af of de instellingen van het internet ook niet in de ZyXEL ingestelt moeten worden, dat kan ik wel opmaken uit de toch wat gebrekkige handleiding van dat apparaat als er maar 1 pc op aangesloten hoeft te worden via LAN, dus geen WLAN zoals hier. Mischien ben ik ook wel moeilijk bezig met een router, of moet ik gewoon een andere kopen? Tenminste, ik vind die Sweex wel een onding, vanwege de beperkte instellingen en de support.

Alvast bedankt!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Instellingen moeten inderdaad in het Zyxel modem (voor zover nodig) worden gedaan.
Als het goed is fungeren die dingen ook meteen als router, dus dat sweex-ding kan er in principe tussen uit. Vreemd dat die Sweex router geen DHCP functie kent om hem op in te stellen, dat zou normaal gesproken moeten werken.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:43

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Waarschijnlijk werkt het wel als je voor cable modem kiest.
Je moet trouwens een dynamisch ip-adres instellen volgens deze pagina: http://web.tiscali.nl/ser...icle/hhelpbeth/391372.htm . Waarschijnlijk heet die instelling op je router 'cable modem' omdat deze instelling meestal bij kabelmodems hoort.

[ Voor 69% gewijzigd door Ethnocentrix op 27-11-2004 17:52 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

Omdat je modem al de ADSL verbinding afhandelt, kun je op je sweex voor 'cable modem' kiezen. Naam en wachtwoord zijn inderdaad niet nodig.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
ZyXEL als bridge (alleen modem) instellen dus als je perse de Sweex als router wilt gebruiken.

Dan de sweex op 'cable modem' instellen wat een gebrekkige vertaling is van 'dynamic IP' dus dan activeer je de DHCP-client die je nodig hebt.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp, dus als ik het goed begrijp gewoon ff laptop meenemen, dan adsl installeren zonder die Sweex ertussen, en daarna sweex met dynamic IP ertussen duwen. Jammer dat ik het niet gelijk kan testen, want het gaat niet over hier thuis, maar ik ga het morgen gelijk proberen :Y)

Alleen vraag ik me nog even af of ik de splitter wel op de juiste plaats heb gezet (nu van 1 van de 4 uitgangen van de quattrovox naar de splitter die het splitst in een aansluiting voor telefoon en internet, moet deze achteraf niet tussen de de kabel waar de aansluiting het huis binnenkomt en de quattrovox staan? Is al even geleden dat ik een keer bij iemand anders Demon op ISDN had geinstalleerd.

@BredeP en bjck: ik wil die swieks router als router houden vanwege de draadloze verbinding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 19:07:
Alleen vraag ik me nog even af of ik de splitter wel op de juiste plaats heb gezet (nu van 1 van de 4 uitgangen van de quattrovox naar de splitter die het splitst in een aansluiting voor telefoon en internet, moet deze achteraf niet tussen de de kabel waar de aansluiting het huis binnenkomt en de quattrovox staan? Is al even geleden dat ik een keer bij iemand anders Demon op ISDN had geinstalleerd.
Dat blijkt. Je aansluitingswijze klopt niet. De splitter komt voor de NT1. Zeker niet na de quattrovox.

Wat ik niet begrijp, als je er geen verstand van hebt (nofi) waarom biedt je dan mensen aan het voor ze te installeren? Had gewoon de monteur laten komen, was alles in één keer goed geweest.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2004 19:22 ]

Pagina: 1