Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Universele (grond)vochtigheidssensor

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik zou graag een vochtigheidssensor willen maken de bedoeling is dat als er een bepaalde vochtigheid is gemeten dat hij dan een externe stroomkring onderbreekt van 24 Volt. Nu moet je op de vochtigheidssensor via een potmetertje ofzo kunnen instellen wanneer het vochtig genoeg is om af te slaan, en je moet kunnen instellen wanneer het weer "droog" genoeg is.

Nu ik ben een elektronica noooob en zou niet weten welk schema ik zou moeten maken, zouden jullie mij willen helpen?

Dank,

Pcmodders

Verwijderd

Je zou aan de gang kunnen gaan op basis van zoiets: http://www.2college.nl/tech/vochtsensor/sensor(start).htm

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2004 17:19 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Even een sidenote: het schema wat Euss aangeeft is een vochtsensor, die dus detecteert wanneer 'ie in het water ligt. Als je een sensor wilt hebben dat het percentage luchtvochtigheid kan meten, heb je wat anders nodig. Ik kan je aanraden om daarvoor eens op de Conrad-website rond te kijken, daar staat vast wel een bouwpakket op wat ongeveer aan je eisen voldoet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

vochtigheid meten is bijzonder moeilijk. Het gaat namelijk altijd om de relatieve vochtigheid. Dit is de verhouding tussen de massa water die de lucht bevat en de massa water die de lucht maximaal kan bevatten bij die temperatuur. Ik geloof wel dat je IC's heb die de massa water kunnem meten alleen de omreking naar luchtvochtigheid is heel lastig

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ach ik denk dat je voor dat soort dingen gewoon naar een growshop oid moet

dat soort dingen gebruiken ze imho het meeste voor weedplantages welliecht zijn ze daar het goedkoopste

teminste .. ik denk dat je het hebt over grondvochtigheid en niet luchtvochtigheid

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 27-11-2004 19:22 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat was ik vergeten te vermelden het gaat om de grondvochtigheid, het is de bedoeling dat het op een computer aan de LPT poort wordt gehangen om zo mijn project tuinberegening te voltooien met een vochtsensor die ervoor gaat zorgen dat er niet wordt gegoten als het buiten zeike nat is. Gardena heeft zo'n ding, maar ik weet niet of je het zo maar op de LPT kan hangen om dan uit te meten, misschien weten jullie het? Want dat zou de beste oplossing zijn, dat voldoet nl standaard al aan de eisen die ik eraan stel.

Afbeeldingslocatie: http://www.gardena.com/servlet/INT/resources/catalogs/01187-29_gr.jpg

-->http://www.gardena.com/se...&parent_category_rn=10316

Thnx

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als ik het zo lees is dat inderdaad een sensor die z'n 2 draadjes doorverbindt als de vochtigheid hoog genoeg is; precies wat je zou willen dus. Het nadeel van zo'n product is dat het bedoeld is om aan andere Gardena-spullen geknoopt te worden; je zult de technische specs (pinout, signaalvorm, voedingsspanning) dus alleen uit kunnen vinden door te proberen, deduceren en/of het apparaat open te halen. Je kunt deze dus wel kopen en aansluiten waarschijnlijk, maar wees je ervan bewust dat het misschien wat meer opzoekwerk is dan je denkt en dat het kan mislukken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
mja m isschien toch maar zelf wat brouwen...

Verwijderd

Is het niet mogelijk om 2 pinnen op een bepaalde (korte) afstand van elkaar de grond in te slaan, er een lage wisselspanning op te zetten (gelijkspanning zorgt voor een electrolyse reactie bij de pinnen) en daarna de stroom te meten die door de grond gaat en daaruit de weerstand van de grond en dus de vochtigheidsgraad te bepalen?
Pagina: 1