Toon posts:

Geforce 2 maakt herrie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb hier een oude computer met een geforce 2 als videokaart staan. Het ding werkt uitstekend, maar soms komt er lawaai uit als ik hem opstart. Als ik de computer dan uitzet en wat beweeg (lees paar tikken tegenaan geef en een beetje schud), en dan opnieuw opstart, dan is het meestal voorbij, zo niet, dan herhaal ik het weer totdat het ophoudt.

Ik heb een tijdje geleden de computer opengemaakt om te kijken wat het geluid veroorzaakt, ik vermoedde de ventilator van de processor. Het bleek dus de koelventilator op de geforce te zijn. Wat kan ik eraan doen om het te verhelpen? Een vriend van mij zei dat ik er WD40 op zou kunnen spuiten, maar ik betwijfel of dit zo`n slim plan is. Iemand tips?

Alvast bedankt!!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik heb hetzelfde gehad met een geforce4 ti 4200. Ik heb toen een vervangend fannetje gekocht en dat erop gezet. Toen ik daarna mijn oude fan ging bekijken, kan ik duidelijk slijtage plekken zijn op het omhulsel om de fan, waar hij tegen is gegaan.

Bij mij was een andere koeler dus de enige oplossing. Ik denk dat het voor jou ook de meest verstandige keuze is.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 14:12
Even wat naaimachine olie in je fan doen zou het probleem voorlopig wel oven op moeten lossen. Is WD40 naaimachine olie?

tvw

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Opgelost als je tegen je kast tikt? Weet je zeker dat het geen resonantie is?

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 13:33

wvdburgt

MacOS all the way baby!

een keertje alles goed aan draaien kan ook helpen maar ik denk dat een andere cooler slimmer is aan de chipset te zien

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl https://bestroadtrips.nl

Verwijderd

Zoek anders ff op dit forum,
want volgens mij worden ze niet zo heet(ligt er ook een beetje aan welke je hebt).
Anders zou je mischien dat plankje wel passief kunnen koelen,
en zo geen geneuzel meer met herrie hebben.

maar zoals ik al zei,
Ik weet het niet zeker.

p.s. anders idd een andere koelertje erop doen...

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

waarom niet gewoon het stof verwijderen??

kans is groot (aangezien et een ouwe PC is) dat de fan volledig ondergestof is en daardoor wat uit balans draait... waardoor de herrie...

gewoon stof verwijderen (best met zo'n luchtspuitbus onder druk)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

HIGHGuY schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 16:51:
waarom niet gewoon het stof verwijderen??

kans is groot (aangezien et een ouwe PC is) dat de fan volledig ondergestof is en daardoor wat uit balans draait... waardoor de herrie...

gewoon stof verwijderen (best met zo'n luchtspuitbus onder druk)
zorg dan wel dat je tijdens het verwijderen de bladen van de fan tegen houd anders verbranden de lagers e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Het is af en toe bij het opstarten, zeg maar één derde van de keren. Meestal is het dan gewoon een kwestie van de pc wat verplaatsen en er een zet tegenaan geven, daarna is het voorbij.

Over die olie; ik neem aan dat het niet goed is als die olie op de kaart zelf komt, dat zal wel voorzichtig moeten gebeuren? Dat probeer ik eerst dan wel even, als dat niet helpt, dan kan ik altijd alsnog de ventilator vervangen. WD-40 is trouwens van die smeerzooi uit zo`n spuitbus die je ook kunt gebruiken om bouten te ontvetten en vastgeroeste dingen soepel(er) te laten draaien.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb zelf een oude GF4-MX440SE, met ook zo'n rotfan, en ik heb hem eraf geschroefd en gesmeerd volgens deze tutorial... Met slaolie 8)7 ... Werkt iig wel perfect!

_/-\o_ Met dank aan CaseJunkies _/-\o_

Verwijderd

Dat is een bekend probleem met geforce 2 kaarten.
Ik heb dit al meerdere keren gedaan.
Je moet het fannetje ff van je kaart schroeven, daarna het stickertje van de fan afhalen, daar onder zich een borgclipje, deze moet je even moet een klein iets eruit halen.
Nu kan je het draai gedeelte van de fan eruit halen, in de binnenkant moet je nu ff wd40 in spuiten, hoeft helemaal niet veel te zijn.
Wel oppassen dat de olie niet op de print plaat komt van de fan, daar kunnen ze vaak niet goed tegen.
Hierna weer de fan in elkaar zetten, en op je videokaart zetten en de fan draait weer als een nieuwe fan en gaat makkelijk weer een paar jaartjes mee.

En als dit teveel moeite is, gewoon een nieuwe fan kopen, kost maar 4 euro of zo.
Pagina: 1