Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12cm fan in een Asus Pundit-R?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 10:08
Ik heb hier een Pundit-R als HTPC staan met de volgende componenten:
Celeron d320, 2,4 Ghz/133 Mhz FSB
512 MB PC2100
Diamondmax10 200 GB
Medion tv-kaart

Ik vind de pundit met zijn standaard asus fans behoorlijk rumoerig. De 7x1cm fan op de cpu wordt gecontroleerd met Q-fan, de 8x1cm fan in de voeding staat altijd te draaien. Op de foto is de posities van de fans goed te zien, de CPU-fan trekt door de perforaties in de zijkant van de kap de lucht naar binnen en via de voeding wordt de hete lucht er uit gegooid.
Op de plek van de CPU-fan past met een klein beetje schuren ook een 12cm fan :)
Mijn idee is om de standaard fans eruit te halen, dus ook van de voeding, een 12cm gat aan de zijkant van de kast te maken, een fanguard te plaatsen en één 12cm fan te plaatsen, maar....is één 12 cm wel voldoende om het hele systeem te koelen?

Afbeeldingslocatie: http://www.mattmarsh.net/computing/pundit/images/pundit-open.jpg
foto is niet van mijn kast, deze is slechts ter illustratie

Oja, hoe krijgt iedereen toch altijd van de perfect ronde 12cm gaten in zijn kasten, het is mij met een decoupeerzaag nooit gelukt en gatenboren voor metaal(blik) van 12cm heb ik nog niet kunnen vinden.

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30
Over de gaten kwestie:

Dremel, Vijl, en veel geduld :Y)

12Cm fan single is misschien niet genoeg om je hele systeem te koelen.
Mik er anders dan ook gewoon ergens (weet niet waar, ik ken de kast niet en de layout vind ik maar overigens erg vreemd) een 8×8 Cm fan in op 5/7V.

Maak anders een een foto vna je eigen kast ?

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
zelf heb ik ook een pundit-R en hij was idd best remoerig.

ik heb dit zelf gewoon opgelost door de fan op 12V aan te sluiten met een potmetertje er tussen. en het enige wat ik nu nog hoor zijn de hardeschijven.

en men cpu is heel netjes 42 graden, wat voor een totaal stille pc niet te veel is. Zelf op 12V is de fan een stuk stiller als met Q-fan.

(intel P4 2.4GHz 533)

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 10:08
Ik heb nu de grootste herriemaker al een beetje weten te stillen door tussen het mobo en de fan een weerstand te plaatsen. De cpu fan draait nu ca 1500 toeren en de cpu wordt ca 50 graden wat mijns insziens acceptabel is. De fan van de voeding is echter ook zon herrie ding, misschien moet ik die eerst ook maar op 7 volt zien te krijgen om te kijken wat dat uithaalt.
De pundit maakt nu teveel lawaai om in de woonkamer neergezet te worden :{

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-11 16:01
Mooi topic,

Ik heb dus ook sinds een week een pundit-R

Specs;
- PIV 2.4 FSB 533, 1mb L2 prescott(ja ik wilde iets sneller)
- Samsung spinpoint 160GB
- GEIL 512 MB pc2700
- Pinnacle PCTV

Maar meteen gemod:

Een 12 cm Papst fan outtake naast de proc. Boven de pci sleuven, omdat hier het meest lucht zit. Dit met een Zalmann toerenregelaar

De fan van asus loopt nu op 5V, de fan van de voeding eruitgedremeld en 8 cm Papst op 5V.

De proc wordt 48gr en de kast 34 gr. Ik vind hem eigenlijk nog iets teveel lawaai maken en ben van plan ook de asus fan te vervangen door een Papst en een fanguard uit te zagen ipv de geluidsruchtige gaatjes.

[ Voor 3% gewijzigd door dr paaj op 29-11-2004 17:41 ]

Verwijderd

dr paaj schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:41:
Een fanguard uit te zagen ipv de geluidsruchtige gaatjes.
Inderdaad! Kan de ts misschien ook doen als hij dat nog niet heeft gedaan :)
Verschil merk je goed! :*)

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 19:15
Ik neem aan dat je ook wel even de nieuwste bios in het ding hebt geflashed. Ik had zelf ook een Celeron (D330) in die Pundit R maar die werd door het bios wat er bij kwam niet goed ondersteunt.

Resultaat was dat de QFAN enorm veel herrie zat te maken of veel te veel toeren. Met nieuwe bios was dat opgelost.

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-11 16:01
De fanguard van de proc heb iik nog niet weg gehaald, maar dat zal snel gebeuren. Ik wil de fan dan ook vervangen door een Papst, die zijn zijn echt goed stil op 5V.

Ik hoor hem nu blazen, maar heb dan ook geen muziek of tv aanstaan.

Ik heb wel wat problemen met cd en dvd dan wordt ie ineens heel traag.... en gaat ie keuren vertonen. Copieren van MPEG2 700MB duurdt 200min 8)7 wat normaal maar ff duurt.

Verwijderd

Beetje erg oud topic, maar ik denk dat het niet nodig is om een nieuw topic te openen.

Hoe krijg je de cpu fan op 5 volt?! (ik ben echt een hardware noob)

Ik heb nu de cpu fan van Asus er nog op zitten, bij een Pentium IV Prescott 2,8Ghz
En ik vind Q-fan zeer storend: wisselt continue van toerental (kan ik wel uitzetten, maar toch).
Bovendien vind ik de cpu fan erg veel lawaau maken.

Wat kan ik nu doen om hem stil te krijgen? (behalve helemaal uitzetten :P)
airflow in/out take boven de cooler eruit halen?
gaatjes verwijderen boven de airflow in/out take?
Andere cooler?

Ik heb nu reeds het nieuwste bios trouwens.

Verwijderd

5 volt = rode en zwarte draad uit molex gebruiken
7 volt = gele en rode draad uit molex gebruiken

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Frequently Asked Questions CME

Rest van de vragen kun je ook met een beetje zoekwerk wel vinden ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.