[BOOT] Bootable HD maken zonder floppy/cd

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-02 11:58
Situatie:
Ik probeer nu al twee weken (weinig vrije tijd) mijn nieuwe laptopschijf bootable te maken. Ik heb een laptop die alleen maar van harde schijf kan booten!!! Ik heb een USB-kastje waar mijn nieuwe schijf in zit en aan mijn desktop hangen.
Deze is gepartitioneerd in:
1,0g fat32 (inhoud van wxp installatie hierin gezet)
8,0g NTFS
47,0g NTFS

Probleem:
Ik wil wxp installeren maar daarvoor moet de schijf op kunnen starten als ik deze in mijn laptop stop. Het kopieren van de inhoud van een dos-bootdisc leverde geen goed resultaat op. De eerste partitie heb ik overigens wel actief gemarkeerd vanuit mijn desktop. Ik kan op mijn desktop ook testen of ik van de schijf op kan starten.

Geprobeerd:
Het is me 1 keer bijna gelukt door mijn huidige schijf naar de nieuwe te klonen. Hij bevroor toen echter in het scherm na het laden van windows, net voor je kunt kiezen ondere welk account je wil werken, als er welkom in het beeld staat. Het starten van veilige modus hielp toen niet.
Heb dus ook geprobeerd om dosbestanden te kopieren naar de eerste partitie maar lukt niet.

Idee:
Ik heb een aantal img van dosbootdisks. Deze vereisen een floppy, kan ik die ook op mn hd krijgen? Daarmee zou het probleem opgelost zijn denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Shaflic op 28-11-2004 22:53 ]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32

Jrz

––––––––––––

Als je van cd kan booten kan je gewoon windows installeren. De installer kan de rest doen voor je.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Shaflic
Jrz schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 15:26:
Als je van cd kan booten kan je gewoon windows installeren. De installer kan de rest doen voor je.
Eh.. lees de situatie eens goed, ik heb drie keer gezegd dat ik alleen van HD kan booten. Ik heb er niets aan om vanuit mn desktop er winxp op te installeren, de configuratie is compleet anders.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk op www.bootdisk.com rond voor bootflops met een ATAPI driver (om de CDROM te kunnen sturen vanuit DOS), daarna kun je de Windows setup gewoon vanuit DOS mode opstarten :Y)

Of hang de laptopschijf over op een PC middels een converterkabel.

Verwijderd

je hebt geen diskettestation? (je vertelde dat je de inhoud van floppies had gekopieerd)

als het nu linux was...dan kon je middels nfs en een iso-bestand installeren (onlangs nog geprobeerd)

je moet op een of andere manier aangeven dat de schijf bootable is...het installeren van een bootloader voor windows moet volgens mij kunnen (partition boot magic?) zodat je iig kunt aangeven welke schijf hij moet gaan benaderen om van te booten. In dat geval heb je geen bootloader nodig op je usb-disk

Of het helpt om op je usd-hdd "fdisk /mbr" te doen weet ik niet, maar daar kun je iig geen buil aan vallen

sorry als je hier niet veel aan hebt, ik loop eigenlijk zelf tegen hetzelfde probleem aan (heb een dual layer dvd-iso naar usb-hdd uitgepakt en nu moet ik nog zien te booten van dat ding, maar kan nu ff niet testen)

Als ik meer vind, laat ik het weten

suk6!

• Shaflic
BalusC schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 15:56:
Kijk op www.bootdisk.com rond voor bootflops met een ATAPI driver (om de CDROM te kunnen sturen vanuit DOS), daarna kun je de Windows setup gewoon vanuit DOS mode opstarten :Y)

Of hang de laptopschijf over op een PC middels een converterkabel.
Je begrijpt mijn bericht niet goed.
De schijf hangt nu aan mn PC dmv converter! (USB2 casing) Maar ik kan op mijn laptop geen cd-rom of floppy gebruiken. Vandaar dat ik dos erop wil installeren vanuit mijn PC, zodat ik dan de schijf in de laptop terug stop en in dos op kan starten en vanuit daar de windowsinstallatie kan starten.

Ik heb genoeg bootdisks, als het zo simpel gelegen had had ik het niet eens durven te vragen. Het probleem zit ehm dat ik in plaats van een floppy, die harde schijf wil gebruiken als "bootfloppy". Dat die kleine partitie dus dezelfde functie krijgt als een bootdisk. Door de inhoud van een bootdisk naar de schijf te kopieren krijg ik de schijf niet geboot. Hoe los ik dit op?

Verwijderd

HD met format /s bootable maken ?

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

als je op je normale pc waar nu je laphdd aanhangt ook in dos (dus booten met diskette!) op de schijf kan komen kun je dos installen op de schijf door format /s (als ik het me goed herinner). Dan is ie bootable en kun je in een directory de winxp setup kopieren en starten vanuit dos als je de had terugdouwt in je laptop

edit: red metal wat net IETS sneller

[ Voor 6% gewijzigd door Blerp op 28-11-2004 23:01 ]

Insert vies grapje hier

• Shaflic
Rubberenkip schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:00:
als je op je normale pc waar nu je laphdd aanhangt ook in dos (dus booten met diskette!) op de schijf kan komen kun je dos installen op de schijf door format /s (als ik het me goed herinner). Dan is ie bootable en kun je in een directory de winxp setup kopieren en starten vanuit dos als je de had terugdouwt in je laptop

edit: red metal wat net IETS sneller
Als je format met /s, is dat dan alles wat je nodig hebt om dos op te starten? Of geeft dat hetzelfde effect als wanneer je hem actief markeert?

Ik kan dos booten in mn normale PC maar dan moet ik even zoeken naar een dosbootdisk met USB ondersteuning want zo zit die schijf aangesloten.

Ik kan trouwens de IMG van een dos bootdisk nu als image wegschrijven naar mijn USB schijf. Heb dos4 bootdisc op die manier nu erop gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door Shaflic op 28-11-2004 23:23 ]

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

format /s is formateren van de schijf en opstartsysteem overzetten naar de schijf. Zelfde als dat je een diskette formateerd en er de systeembestanden op laat zetten maar dan met een hd.

dus gewoon met die laptop hd aan je gewone pc opstarten in dos met een dosdiskette (bijvoorbeeld van win98 setup). Als je dan in dos op die laptop hd kan komen en die heeft bv adres x:\ dan doe je
code:
1
format x: /s

start windows weer en maak ff een nieuw map (bv winsetup) op de schijf en kopieer daar de hele winxp setupcd.
Schijf terug in je laptop, opstarten, typ

code:
1
2
cd winsetup
setup

Insert vies grapje hier

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Rubberenkip schreef op maandag 29 november 2004 @ 00:00:
format /s is formateren van de schijf en opstartsysteem overzetten naar de schijf. Zelfde als dat je een diskette formateerd en er de systeembestanden op laat zetten maar dan met een hd.

dus gewoon met die laptop hd aan je gewone pc opstarten in dos met een dosdiskette (bijvoorbeeld van win98 setup). Als je dan in dos op die laptop hd kan komen en die heeft bv adres x:\ dan doe je
code:
1
format x: /s

start windows weer en maak ff een nieuw map (bv winsetup) op de schijf en kopieer daar de hele winxp setupcd.
Schijf terug in je laptop, opstarten, typ

code:
1
2
cd winsetup
setup
Vergeet niet dat windows XP niet uit dos gestart kan worden.

code:
1
<windows setupmap \i386\winnt

Moet in dos gedaan worden, dan zal hij wel starten.

• Shaflic
geforce5_guy schreef op maandag 29 november 2004 @ 00:11:
[...]

Vergeet niet dat windows XP niet uit dos gestart kan worden.

code:
1
<windows setupmap \i386\winnt

Moet in dos gedaan worden, dan zal hij wel starten.
Dit wist ik :) . In die map kun je hem inderdaad wel starten. Bedankt voor de tips, ik zal het vanavond proberen. Eerst op zoek naar een dos-bootdisk met USB ondersteuning.
(even een link ter archivering van dit topic ;) ):
http://www.pcxt-micro.com/dos-usb.html

Een artikel over hoe je in DOS met USB apparaten kunt werken incl. drivers.

[ Voor 17% gewijzigd door Shaflic op 29-11-2004 09:26 ]

Pagina: 1