Verschillende bootflops op CD.

Pagina: 1
Acties:

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben mijn CD/Floppy map aan het opruimen. En kwam nog wat handige floppy's tegen.
Zoals Maxtor Amset, Memtest, WD HDD test, Maxtor HDD test, Seagate HDD test, Win98 Bootflop, PowerMax, Ghost.

Nou had ik van mijn WIn98 bootflop al een CD gemaakt. Maar ik wil liever gewoon 1 cd met al deze floppy's erop.
Want 99% van de PC's van tegenwoordig hebben een CD/DVD-drive. EN Floppy's gaan alleen maar stuk bij mij.

Dus ik zat wat in die bestanden van de Win98BootCD te kijken.
In de Config.SYS staat dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
[menu]
menuitem=CD, Start computer with CD-ROM support.
menuitem=NOCD, Start computer without CD-ROM support.
menuitem=HELP, View the Help file.
menudefault=CD,30
menucolor=7,0

[CD]
device=himem.sys /testmem:off
device=oakcdrom.sys /D:mscd001 
device=btdosm.sys 
device=flashpt.sys
device=btcdrom.sys /D:mscd001
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys
device=aspicd.sys /D:mscd001

[NOCD]

[HELP]

[COMMON]
files=10
buffers=10
dos=high,umb
stacks=9,256
devicehigh=ramdrive.sys /E 2048
lastdrive=z

Kan ik nu gewoon wat mapjes maken en daar alle bestanden per floppy in stoppen.
Dus mapje Amset daar de bestanden van Maxtor Amset flop in doen.

Dan in die Config.SYS dit zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[menu]
menuitem=AMSET, Load Bootflop Maxtor Amset.
menudefault=AMSET,30
menucolor=7,0

[AMSET]

[COMMON]
files=10
buffers=10
dos=high,umb
stacks=9,256
devicehigh=ramdrive.sys /E 2048
lastdrive=z

Nou vroeg ik me af. Wat moet ik bij [AMSET] zetten?
Want ik wil gewoon dat hij die bestanden laad alsof het een gewone flop is.
En wat moet ik met dat COMMON doen?

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 22:41
bij [AMSET] moet je de config.sys uit de AMSET bootflop neerzetten (er van uitgaande dat die geen sub-items heeft) bij COMMON staan de dingen die voor alle bootflops in de config.sys staan (hier kun je bijvoorbeeld de CD-ROM drivers neerzetten)

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Dit lijkt me wel een leuk iets om zelf te hebben, want floppy's gaan inderdaad te snel stuk.
Als je klaar bent wil ik het resultaat wel zien, dan kan ik zelf partition magic er misschien opzetten.
Ik houd dit topic in de gaten :)

• Xavier
  • Niet online
Kan ik dan bij Amset dit zetten?:
[/code]
device=Amset\Config.sys
[/code]
En meer niet?

En welke bestanden moet ik in de root laten??
HyperDevil schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 13:48:
Dit lijkt me wel een leuk iets om zelf te hebben, want floppy's gaan inderdaad te snel stuk.
Als je klaar bent wil ik het resultaat wel zien, dan kan ik zelf partition magic er misschien opzetten.
Ik houd dit topic in de gaten :)
Dat was ook mijn bedoeling een beetje. Ik weet genoeg systeem-netwerkbeheerders die met floppy's lopen te kloten. Maarjah die dingen gaan stuk.
Dus als iemand nog een idee heeft wat er bij kan. Want een cd vol zetten met floppy's, tjah der kunnen een hoop op.
Ik zat zelf aan dit te denken:
- Maxtor Amset (kan je acoustiek van de HDD's aanpassen)
- Maxtor Powermax (HDD testen)
- Western Digital (HDD testen)
- Seagate (HDD testen)
- MemTest (spreekt voor zich)
- Ghost
Deze floppy's zijn allemaal gratis te downloaden. Behalve Ghost volgens mij. Dus daar moet wel een licentie voor zijn.

Partition Magic moet er ook wel op kunnen.

[ Voor 79% gewijzigd door Xavier op 27-11-2004 13:54 ]

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:25
dan moet je zeker kijken op bart's bootcd:
http://www.nu2.nu/bootcd/

signature

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 12:52

Arfman

Drome!

Zoiets bestaat al, en heet Hiren's Boot CD. Staan allemaal handige bootfloppies op, PowerMAX en andere HDD tools van allerlei fabrikanten, freeware partitioneringsprgramma's, enzovoort. Google maar eens, ik heb zo geen directe downloadlink.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Xavier schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 13:50:
Kan ik dan bij Amset dit zetten?:
[/code]
device=Amset\Config.sys
[/code]
En meer niet?
Klopt. Je kunt ook nog een algemeen blok opnemen voor het menu, wat in iedere configuratie gebruikt moet worden, zoals files, buffers, enzovoort.
En welke bestanden moet ik in de root laten??
io.sys, msdos.sys, command.com, config.sys en autoexec.bat

Ik zal er later op de dag uitgebreider op terug komen. Je kunt namelijk je menukeuzes ook nog in je autoexec gebruiken, zodat je precies krijgt wat je wilt.

• Xavier
  • Niet online
Oke ik heb echt bijna alles gelezen en geprobeerd wat er van te brouwen. Maar vind het nogal erg ingewikkeld met nogal veel optie's.
Das niet echt mijn bedoeling. Ik wil het gewoon simpel houden.
Arfman schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 14:04:
Zoiets bestaat al, en heet Hiren's Boot CD. Staan allemaal handige bootfloppies op, PowerMAX en andere HDD tools van allerlei fabrikanten, freeware partitioneringsprgramma's, enzovoort. Google maar eens, ik heb zo geen directe downloadlink.
Ok na een lange tijd zoeken toch wat gevonden. Alleen ik kan geen documentatie vinden hoe je iets kan veranderen. Zit ook een hoop zut in dat in niet gebruik en een hoop zut wat ik wel gebruik zit er niet in...
En zonder documentatie kom ik er niet echt uit om er wat van te brouwen.

Verwijderd

Bootfloppen op cd zijn wel handig.
Voor simpel gebruik is het het handigst om de meerdere bootdisks aan te maken,
daarna alle config.sys bestanden samen te voegen tot 1 uiteindelijke config.sys,
vervolgens elke bootdisk image te testen,
en tot slot meerdere bootdisks tot 1 bootdisk combineren.
Het programma WinImage is zeer handig, je kunt er namelijk 2.88MB diskette-images mee aanmaken.

Ultimate BootCD (UBCD) versie 3.00 gebruikt ook een hoop mogelijkheden:
*1 universele bootdisk image, biedt toegang tot cdrom
*alle bestanden van de verschillende bootdisks staan gewoon in een eigen directory op cdrom.
*zo kun je alle tools gebruiken, en heb je niet per image de overhead van een DOS versie en drivers.

Verwijderd

Goed, zoals beloofd kom ik er op terug.

* Begin met het maken van een map op je harde schijf. Deze map representeert de CD-rom. * Maak in die map mappen aan voor elke 'bootdiskette' die je op de CD-rom wilt hebben. *
Kopieer de inhoud van alle bootdiskettes naar de resp. mappen.
*Open een nieuwe notepad en knip en plak hierin ALLE config.sys-sen van de bootdiskettes

Bouw 'm om tot je zoiets hebt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[common]
<hier zet je de zaken neer die voor ALLE bootdiskettes gelden>
device=oakcdrom.sys /d:mtmcd01  *

[menu]
menuitem=BOOT1, Bootdisk 1
menuitem=BOOT2, Bootdisk 2
menuitem=BOOT3, Bootdisk 3

enzovoort, steeds:
menuitem = KORT_ZONDER_SPATIES, Naam voluit

Met menudefault kun je een voorkeur aangeven, die dan na x seconden automatisch uitgevoerd wordt:

menudefault=CD,30

[BOOT1]
<hier de config.sys items die specifiek voor bootdiskette 1 waren>

[BOOT2]
<hier de config.sys items die specifiek voor bootdiskette 2 waren>

enzovoort.

* De oakcdrom.sys vind je op een windows 98 computer in de map c:\windows\system32\ebd\command. Hij staat ook op de windows bootdisk van bootdisk.com. Het is een algemene CD-rom driver, die voor praktisch alle ATAPI CD-roms werkt. Deze MOET je laden, omdat de bestanden van de bootdiskettes op de CD-rom staan.

Dat is je config.sys. Daarna maak je een autoexec.bat aan, op dezelfde manier, open een nieuwe autoexec.bat in notepad, en knip en plak hierin alle autoexec.bat-ten uit de bootdiskettes. Order dit als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
:Algemeen
<zet hier de zaken in die ALLE bootdiskettes hebben
MSCDEX /D:MTMCD01 /L:Z *
goto %config%

:BOOT1
<zet hier de zaken in voor de bootdiskette 1>
goto EINDE

:BOOT2
<zet hier de zaken in voor de bootdiskette 2>
goto EINDE

enz..

:EINDE

* hiermee zet je de CD-rom op schijfletter Z:

Pak nu een lege diskette. Download de dos 6.22 bootdisk van bootdisk.com en laat deze de diskette formatteren etc. Verwijder daarna alle bestanden, behalve io.sys (=hidden), msdos.sys (=hidden) en command.com. Zet er je config.sys en autoexec bij op. Zet alle bestanden die in de config.sys gebruikt worden in de root van de diskette. (immers tijdens het laden van config.sys, heeft hij nog geen toegang tot de CD-rom).

In de config.sys kun je dan alle bestanden gewoon aanroepen zonder schijfletter, bv.
code:
1
DEVICE=HIMEM.SYS

In de autoexec.bat kun je dan alle zaken aanroepen door er Z:\<naam bootdiskmap>\ voor te zetten, bv:

code:
1
Z:\BOOT1\boot1.exe

Nu kun je de CD-rom maken volgens de 'create a bootable cd-rom' wizzard van je brandpakket.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2004 17:35 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 17:51

ThaHandy

Discovery Channel

dit heb ik ook wel eens gedaan (heb helaas geen voorbeeld, want usb-stick is pleite :( )

wat ik heb gedaan is kijken wat voor files de andere programma's nodig hebben bij het laden/booten en voeg je toe in de config.sys/autoexec.bat

als je je optie CD kiest word alle regels uit die bij [CD] staan + [COMMON] ,common wordt altyd uitgevoerd bij elke menukeuze.

zohad ik naast de default WIN98SE bootdisk er ook nog Ghost, PM en windows netwerk bij gedaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 27-11-2004 17:36 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-08 11:20

Garyu

WW

Er bestaat ook een SF-project dat vergelijkbaar is met jouw initiatief: de Ultimate Boot CD. Meer info kan je vinden op http://ubcd.sourceforge.net/

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Oh, mocht je met een ramdisk willen werken, en perse willen dat de CD-rom op de driveletter 1 hoger dan die van de ramdisk zit.. in deze post:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/22206557/0/

heb ik helemaal uitgelegd hoe de bootdisk van bootdisk.com dat doet.

• Xavier
  • Niet online
ok Ik ben nu bezig met overal nieuwe bootflops te downloaden.
Dit heb ik tot nu toe:
- Memtest 3.2 (11-11-2004 lekker nieuw dus)
- WesternDigital (DLGDiagv504c.exe)
- Seagate Tools
- Maxtor Amset
- Maxtor Powermax 4.09
- Windows 95
- Windows 98
- Windows 98SE
- Windows ME
- Win2000 (4 bootflops, moet toch ook wel gewoon 1 van te maken zijn?)
- Windows XP Home
- Windows XP Pro
- Windows XP SP1 Home
- Windows XP SP1 Pro
- Windows XP SP2 Home
- Windows XP SP2 Pro
- Dos 6.22

Nou zoek ik nog IBM HDD test tooltje, Hitachi Tooltje, Ghost, ERD Commandor 2003. Iets van Anti-Virus, Partition Magic.

Iemand Die nog wat ideeen heeft?

Verwijderd

Begin maar lekker met samenvoegen. Aangezien je niet alleen tools gebruikt die uitsluitend een bootdisk eisen, maar ook Win2K/XP, heb je een algemenere bootloader nodig, zoals bv Isolinux (veel gebruikt bij Linux cdroms)

Verwijderd

Je gaat hier idd. sowieso een probleem mee krijgen, tenzij je een echt bootmenu gaat gebruiken. De opzet met autoexec.bat en config.sys gaat van één DOS versie uit..

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 10:30

TheBorg

Resistance is futile.

Allemaal veel te ingewikkeld. :)

Gewoon van alle bootfloppies een image maken, menu-tje bouwen en CD-tje fikken.
http://www.ezbsystems.com/easyboot/

• Xavier
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 19:59:
Je gaat hier idd. sowieso een probleem mee krijgen, tenzij je een echt bootmenu gaat gebruiken. De opzet met autoexec.bat en config.sys gaat van één DOS versie uit..
Hmm Das wel klote jah. Want Volgens mij gebruikt WD of Maxtor een eigen Dos versie genaamd Caldera.

Hoe zou ik het anders kunnen doen dan? Want dat proggie draait ook alleen maar op Caldera, en wel zo makkelijk dat het er op staat, anders loop ik nog met een floppy rond. En eigenlijk wil ik die verbannen. Net is namelijk ook mijn flop drive weer naar zijn grootje gegaan...

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:25
Wat dacht je van AIDA16 ?

Verwijderd

Xavier schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 20:04:
Hoe zou ik het anders kunnen doen dan? Want dat proggie draait ook alleen maar op Caldera,
Weet je dat wel zeker? Die 'dos' is toch gewoon een kloon?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 17:51

ThaHandy

Discovery Channel

jup
MS-dos = $$
Caldera niet
dat is ook zo bij PM

[ Voor 10% gewijzigd door ThaHandy op 27-11-2004 20:50 ]

• Xavier
  • Niet online
Hmm ik heb wel eens met een win98 bootdisk opgestart toen die diskette erin en toen werd er gemeld dat het verkeerde dos versie was. En dat het niet ging werken.

Maar dat terzijde. Want hoe kan ik dit nu fixen? En het liefst ook op een goede manier, zodat ik niet de enige ben die er van kan profiteren. (Zodat de ISO hier kan komen te staan.)

Verwijderd

Je kunt met setver een dos versie faken.

Voor de rest denk ik dat het best mogelijk is een bootloader op je CD-rom te branden, zodat je kunt kiezen tussen verschillende images. Ik heb er echter niet de tijd voor om uit te zoeken hoe en wat, maar in die richting zou je het kunnen zoeken..

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-08 16:52
Misschien is Ultimate boot cd wat voor je:

http://www.ultimatebootcd.com/

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die is echt geniaal ja. Precies wat jij zoekt volgens mij. Staan allerlei harddisk, anvivirus, filesystem tooltjes op. Gewoon perfect. Ik heb verder niks anders meer nodig dan deze voor het installeren van een pc.
Pagina: 1