[XP] Meerdere hardwareconfiguraties, 1 windows installatie?*

Pagina: 1
Acties:

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-04 14:39
Is het mogelijk om met 1 windows installatie meerdere pc's te kunnen gebruiken. Als ik nu de harde schijf in een andere pc hang dan krijg ik alleen een knipperende cursor bij het opstarten van windows XP.

Ik heb zo'n vermoeden dat windows geen andere drivers wil gaan laden dan bij de installatie geinstalleerd zijn. Is er een mogelijkheid deze weg te mieteren om zo naar een andere pc te verhuizen?

bvd, Marcel

[ Voor 4% gewijzigd door Deikke op 27-11-2004 13:31 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je wil je configuratie eenmalig verhuizen, of wil je meerdere keren tussen installaties kunnen switchen? :)

Verder even een titel edit zodat het OS in je topic titel staat - probeer daar aub zelf ook op te letten :)

• Deikke
Meerdere keren switchen was de bedoeling. We werken op school nogal met wat verschillende systemen en het zou handig zijn mijn eigen systeem overal te kunnen opstarten.

Verwijderd

Als je maar zorgt dat alle drivers voor de verscheidene chipsets etc aanwezig zijn, moet het kunnen. Ik zou voor dat doel alleen eerder windows 2000 nemen, omdat anders je windows XP product activatie wel eens zou kunnen gaan miepen.

Als je alleen een knipperende cursor krijgt, is er iets anders mis. Dit kan bv. zitten in het anders herkennen van je HD door het bios. De PC zou op z'n minst moeten opstarten, en dan eventueel met een BSOD moeten komen oid.

• Deikke
Het opstarten gaat zo:

Na het eerst inlaadbalkje onderin, blijft ie hangen, soms met knipperende cursor, soms met dat ie bij het balkje blijft hangen. Ik krijg iig geen bootscreen te zien oid.

Ik heb ditzelfde ook al eens geprobeerd met windows 2000, die doet precies hetzelfde minofmeer.

Verder verschillen de pc's behoorlijk, de ene is een pentium 4 met mx440 en de andere is een pentium 3 met een matrox G200 ofzoiets.

[ Voor 19% gewijzigd door Deikke op 27-11-2004 14:04 ]

Verwijderd

Deikke schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 14:03:
Verder verschillen de pc's behoorlijk, de ene is een pentium 4 met mx440 en de andere is een pentium 3 met een matrox G200 ofzoiets.
Installeer van te voren even alle benodigde drivers, verwijder vervolgens alle hardware uit het apparaatbeheer, schakel de computer uit en start op in de andere PC.

Garanties zijn er niet. In 90% van de gevallen gaat het goed, is mijn ervaring.

• Deikke
Maar als ik elke keer die hardware weer moet wissen is ook niet handig toch, of hoeft dat maar 1 keer?

Verwijderd

Daar durf ik geen uitspraken over te doen, is een kwestie van proberen. Normaliter zou 1 keer voldoende moeten zijn, maar er zijn teveel variabelen om daar een zinnige uitspraak over te doen.

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

en zo hardwareprofielen, is daar niet mee te werken?

Als je in hardware profile A een device disabled, is dat dan ook gedisabled in hardware profile B ??

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik denk dat de oplossing hierin staat, lees maar door:
Inaccessible boot device (image 2ks geghost)

Hiermee kreeg ik een schijf in 10 pc's... maar dat werd wel traag :)
En niet tegelijk, duh :P

Toch nog even een toevoeging, het werkte met de Engelse versie wel en de Nederlandse niet... heel vreemd. Ik heb nooit kunnen ontdekken waar het aanlag, de buildnr's waren hetzelfde...

[ Voor 31% gewijzigd door Motrax op 27-11-2004 14:54 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Er is ook een commando om je windows terug te zetten (rollback) naar voor de hardwaredetectie. Dat werkt altijd. Je software blijft dan wel geinstallerd, echter zal hij bv. wel weer om de CD-key vragen.

• Deikke
shaidar schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 14:48:
en zo hardwareprofielen, is daar niet mee te werken?

Als je in hardware profile A een device disabled, is dat dan ook gedisabled in hardware profile B ??
Ik weet niet hoe je dit bedoeld, maar je moet eerst de nieuwe apparaten dan weten. En ja, als je hardware in het ene profiel disabled kan je die in de andere nog wel gebruiken. Dat was het nut van hardware profielen volgens mij.

Dat is opzich wel een goeie manier om steeds te wisselen (als het werkt), profiel uitzoeken en booten.
Motrax schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 14:52:
Ik denk dat de oplossing hierin staat, lees maar door:

Hiermee kreeg ik een schijf in 10 pc's... maar dat werd wel traag :)
En niet tegelijk, duh :P

Toch nog even een toevoeging, het werkte met de Engelse versie wel en de Nederlandse niet... heel vreemd. Ik heb nooit kunnen ontdekken waar het aanlag, de buildnr's waren hetzelfde...
Helaas krijg ik geen melding "Inaccessible boot device", maar het is natuurlijk altijd te proberen

[ Voor 37% gewijzigd door Deikke op 27-11-2004 16:43 ]

• Deikke
Hardware deinstallen werkt helaas niet, windows xp installeerd automatisch alles opnieuw voordat je alles gehad hebt :(

Nog meer ideeën?

[ Voor 12% gewijzigd door Deikke op 29-11-2004 15:05 ]

Verwijderd

De meest waarsch. kandidaat die dit probleem kan veroorzaken, is de VGA kaart.

Probeer eens de driver voor de VGA kaart te vervangen voor de 'standaard VGA' driver (dit kan via apparaatbeheer, op driver klikken, 'update driver', enz.

Overigens installeerd mijn XP niets opnieuw als ik alle hardware verwijder? Dat doet hij pas als je het scherm ververst?

• Deikke
Ik deinstalleer het driver voor de ide controller, en ineens vind ie de harde schijven weer, ide kanalen etc.

Een vga kaart die zit te mokken vind ik vaag, wisselen tussen grafische kaart gaat anders ook nooit verkeerd (zelfs wisselen tussen nVidea en ATi kaarten). Maar ik zal het morgen eens proberen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lukt het echt niet om dit gewoon met hardware profiles op te lossen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik wil echt niet vervelend zijn, maar wat ik ooit heb beschreven in dit topic:
werkte bij mij uitstekend, tot op wel 10 verschillende configuraties met 1 installatie. Wel idd met hardwareprofielen, maar zonder hw uit te schakelen.

Het is voor mij al een tijd geleden, maar wat ook nog wel eens wilde helpen was opstarten naar veilige modus, opstarten met laatst bekende instellingen en er waren pc's waar een probleem was met de automatische instelling van het bios van de cd-rom drive en het dma. Disabelen was de oplossing (XP herkende de cd-rom toch wel...).
Deikke schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:15:
Ik deinstalleer het driver voor de ide controller, en ineens vind ie de harde schijven weer, ide kanalen etc.

Een vga kaart die zit te mokken vind ik vaag, wisselen tussen grafische kaart gaat anders ook nooit verkeerd (zelfs wisselen tussen nVidea en ATi kaarten). Maar ik zal het morgen eens proberen.
En wat ik hier lees kan op een probleem duiden met de ide-controller van het mobo. Probeer maar die registry-zut toe te voegen...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Deikke
Die registry zooi werkt niet, ook niet met 2000.

Ik heb /SOS achter dat ding in de boot.ini gezet en hij blijft dus hangen na/bij drvmain.sdb

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Het tijdens het begin van het booten blijven hangen met zo'n knipperende cursor heeft helemaal niets met verkeerde drivers te maken, maar met een verkeerde HAL. Het kan bijvoorbeeld komen omdat je basis image de APIC HAL gebruikt (ACPI Uni of Multi-processor bij Computer in apparaat beheer), en je doel PC iets ouder is en alleen ACPI (ACPI-pc )ondersteund. Zelfde gaat op voor een ACPI HAL op een pc zonder ACPI ondersteuning.

• Deikke
moraal? Eerst oudere pc installleren en dan de nieuwe? Of is het totaal niet compatible met elkaar?

• Nielson
Deikke schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 11:43:
moraal? Eerst oudere pc installleren en dan de nieuwe? Of is het totaal niet compatible met elkaar?
Ja, of met F5 tijdens het begin van de setup zelf een HAL kiezen. 't Beste kun je gewoom kiezen voor de ACPI HAL, deze werkt op praktisch de meeste nu voorkomende hardware wel.

• Deikke
Versta je onder nu voorkomende hardware, pentium 2 en omhoog?

Waar kan ik trouwens meer informatie vinden over dat HAL gebeuren, wat zijn precies de verschillen?

• Deikke
Het probleem is opgelost, met dank aan iedereen die geholpen heeft (Nielson en Motrax ea.)

Het probleem is dus als volgt op te lossen:
Door in het apparaatbeheer onder computer een nieuwe driver te installeren (ik heb Standard PC gedaan) maakt je systeem dus onafhankelijk

Er is alleen nog 1 ding bijgekomen (minder erg) en dat is dat windows niet meer auto de pc uit doet bij het afsluiten.

• Nielson
Je kunt proberen om APM ondersteuning weer in te schakelen. Configuratiescherm -> Energiebeheer -> Iets met APM aanvinken.
Pagina: 1