Toon posts:

[XP] scherm zwart na 'xp load scherm'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Inspiron 8500 notebook, waarmee ik sinds gister een probleem heb. Het systeem heeft na een herinstallatie op 13 november prima gewerkt. Maar nu heb ik het probleem dat zodra ik voorbij de geheugencheck etc en vervolgens het 'windows xp pro' load scherm ben het scherm zwart wordt. Het rare is dat het scherm eerst heel even zwart is (hij laat zwart scherm zien) en vervolgens gaat het scherm 'uit' en is hij zwart zoals hij eruit ziet als de laptop gewoon uitstaat.

Ik merk dat de laptop wel opstart (doorstart), ik kan gewoon (blind dus) mijn wachtwoord intypen en dan start de pc op. Ik kan hem vervolgens vanaf een andere computer ook doodleuk benaderen via de windows verkenner.

Ik heb het volgende geprobeert:

- opstarten in 'safe mode' --> dit gaat prima en dan krijg ik wel het login scherm te zien en kan ik inloggen en gewoon 'alles' doen.
- spy/adware en virusscanner laten lopen --> systeem is schoon
- ipv naar 'safe mode' gaan klikken op ' opstarten met 'laatste goedwerkende configuratie' --> gebeurd nu exact hetzelfde als normaal opstarten
- in safe mode naar een eerder windows herstelpunt gegaan --> ook dit leverde geen positief resultaat op
- harddisk op fouten laten controleren --> geen fouten gevonden, en nog steeds geen beeld na load scherm.

Ik kan zelf nog niet beredeneren of het een software of hardware probleem is. Ik dacht nog even dat de laptop misschien te heet werd, maar dat lijkt me erg onwaaarschijnlijk. De koelerfan draait ook nog gewoon.
Ik heb op het forum wel vergelijkbare problemen gevonden, maar dat had steeds te maken met overclocken en daar is hier geen sprake van. Een oplossing waarmee ik zou kunnen werken heb ik dan ook niet gevonden.

Hopelijk heeft iemand een idee/oplossing. Mijn volgende stap die ik zou kunnen proberen is Windows XP opnieuw installeren, alleen vraag ik mij af of ik daardoor van het probleem af ben (dan zal het dus software probleem moeten zijn). Daarnaast hoop het eigenlijk anders op te lossen omdat ik het zo vreemd vindt dat hij wel 'normaal' opstart in Safe Mode.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je al eens geprobeerd in safe mode je display adapter te vewijderen uit de device manager?

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 13:01:
Heb je al eens geprobeerd in safe mode je display adapter te vewijderen uit de device manager?
ja. maar dat lukt niet. Ik krijg namelijk de melding 'Failed to uninstall the device. The device may be required to boot up the computer.'. Ik heb vervolgens alleen de keuze om op OK te klikken, maar hij wordt niet geuninstalleerd. (het betreft overigens officiele driver van de ATI RADEON 9000 mobility).

edit:
ik heb nog even geprobeert handmatig een oudere versie van de driver te installeren, dit lukt maar lost het probleem niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2004 13:11 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou eens kunnen kijken ofdat je met deze tip: (http://groups.google.nl/g...e403%40posting.google.com) het uninsatllen kan forceren als het lukt (maar het is niet de meest duidelijke tip :+ ).

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-03 11:01

fulgore

goud

Mmmm, lijkt wel erg op datgene wat ik heb gehad met mijn Acer. Zelfde grafische adapter overigens.
Dit bleek doorgebrand te zijn. Enige wat ie kon was in lage resolutie nog iets doen.
Enige remedie was RMA. :'(

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:52
Misschien kun je een standaard VGA driver koppelen aan de videokaart i.p.v. de ATI drivers (en i.p.v. het hele apparaat uit device manager verwijderen wat dus niet lukt), dan de ATI drivers verwijderen en opnieuw installeren.
Heeft het bijv. niet met resolutie/kleurdiepte te maken zoals bij 'gewone' monitors, dat het buiten het bereik ligt? Ik heb zelf geen TFT of laptop dus ik verzin maar iets.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Probeer eens de resolutie in safe mode op iets laags te zetten (800x600 of zo). Ook kan je een uninstall van de video driver in safe mode (add/remove programs) proberen. Of delete de monitor in device manager en reboot.

Of anders download de nieuwste drivers van Dell's website (niet ATI). Met laptops zie ik wel eens dat soms de implementatie van de videokaart niet altijd 100% werkt met een generic driver (vaak wordt dat opgelost in een nieuwere generic driver).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
Device Manager schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 13:20:
Probeer eens de resolutie in safe mode op iets laags te zetten (800x600 of zo). Ook kan je een uninstall van de video driver in safe mode (add/remove programs) proberen. Of delete de monitor in device manager en reboot.

Of anders download de nieuwste drivers van Dell's website (niet ATI). Met laptops zie ik wel eens dat soms de implementatie van de videokaart niet altijd 100% werkt met een generic driver (vaak wordt dat opgelost in een nieuwere generic driver).
damn je hebt gelijk, dat ik daar niet aan gedacht heb. Je kunt inderdaad de drivers in het 'add/remove programs' verwijderen. Zo gezegd, zo gedaan en nu zit ik weer in mijn 'normale' windows! welliswaar met een lage resolutie, maar ik moet even drivers opnieuw installeren. Hopelijk gaat het daarna allemaal weer normaal werken!

iedereen bedankt iig voor de reacties !!

edit:
btw ik had ATI drivers van de site van Dell geinstalleerd staan.... dus daar lag het niet aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2004 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm het 'grappige' :( is dat hij dus 'normaal' opstart indien ik de drivers uninstall, maar zodra ik dus weer de bijgeleverde of nieuwste drivers van de Dell site installeer dat ik het probleem weer heb 8)7

het lijkt dus een beetje op een driver conflict, maar ik zou ff niet weten waarmee :/

als iemand nog een idee heeft hoe dit op te lossen dan hoor ik dat graag.

zou het helpen als ik begin met het verwijderen van alle ati registry entries in mijn Windows register?... of is dat volkomen onzin?

Verwijderd

Als je de mogelijkheid hebt de boel te backuppen dan raad ik je dat aan en dan een verse install doen.
Kans dat als je in het register gaat zitte de boel alleen maar erger word.

Verwijderd

Topicstarter
van het weekend opnieuw geinstalleerd, alles ging weer prima tijdens de installatie, maar vanmorgen start ik op en jahoor het 'drama' begon weer :( . Dus ik zag weinig andere opties als toch maar is een praatje te gaan maken met de support van Dell.
Ik werd prima geholpen en wat bleek nou, vertelde de technische persoon mij, dat het wel is zo zou kunnen zijn dat mijn 'backlite' (hopelijk schrijf ik dat goed :P ) stuk is of stuk aan het gaan is. Om dat te testen moest ik zelf een test uitvoeren, ik moest namelijk met een lamp kijken of ik nog schimmen van windows kon ontdekken. In dat geval was de kans inderdaad groot dat dat onderdeel (ben de naam even kwijt) stuk is. De reden dat hij wel opstart met de standaard VGA drivers is dat hij dat doet op een resolutie van 800x600 en dat doet het scherm blijkbaar 'slapend' en bij de ATI drivers moet hij 1680x1050 doen en dat vind hij niet leuk.

Maargoed toen gebeurde iets wat natuurlijk altijd gebeurd >:) , ik reboot om die test uit te voeren start ie ineens 'normaal' door :z
het zal is niet zo zijn ;)

Maar ik verwacht dat dit dus binnenkort weer gebeurd en dan kan ik de test uitvoeren en Dell bellen, ze hebben een mooi ticket aangemaakt en dan wordt er direct een monteur gestuurd om het onderdeel te vervangen.

Ik ben iig weer zeer tevreden over deze support van Dell. Ik weet nu iig dat het zeer waarschijnlijk geen probleem met de driver of driver-conflict is.
Pagina: 1