[SUSE 9.1] XFree86 start niet na Windows te hebben gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-01 21:05
Ik heb Windows XP SP2 en SUSE 9.1 naast elkaar draaien.
Als ik Windows bezoek, en daarna herstart en naar linux gaat, loopt de opstartprocedure vast op het moment dat de grafische omgeving wordt opgestart. Er gebeurt niets.

Ik heb 2 monitoren op 2 videokaarten, die Xinerama draaien.
Als ik dan in mijn bootmanager een 3 intik en hem dan laat opstarten, start hij gewoon zonder grafishe omgeving. Als ik dan /etc/X11/XF86config aanpas, naar bijvoorbeeld gewoon 1 beeldscherm (maar soms ook als ik er gewoon een witregel bij plaats), dan doet hij het weer. Weet iemand waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
iemand? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Misschien is het een goed idee om meer informatie te geven over je hardware, zoals je videokaarten. Verder is het belangrijk om zeker te zijn dat je pc echt crasht. Misschien kun je nog gewoon inloggen via ssh na de zogenaamde 'crash'. Erg handig voor het analyseren van het probleem, want een half gecrashte pc kan nog veel info geven. :)

Ik heb op mijn pc gemerkt dat Windows anders reboot dan Linux. Bij een Linux-reboot of met de reset knop geeft de POST van mijn BIOS een piep, maar bij een windows-reboot niet. Misschien kun je Windows ook beter afsluiten dan rebooten om het probleem dan maar te omzeilen. Delen van het videogeheugen zouden voor het rebooten niet goed geleegd kunnen zijn en op onmogelijke wijze gekke dingen opleveren. Gebruik anders de reset knop om uit windows te komen (dat bedoel ik niet eens zo heel onserieus >:) ).

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebeurt er niets meer na de bootmanager, of heb je nog wel schijfactiviteit maar zie je niets? Je zou het in je monitor kunnen zoeken, die het niet goed trekt als-ie naar grafisch scherm gaat omdat hij de windows-settings onthoudt en die van linux net anders zijn ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
ok, videokaarten:

Geforce IV MX 460
ATI 3D Rage II+ 215GTB

Verder een Athlon XP 2100+ met 512 MB geheugen

Ik weet neit of mijn pc echt crash, ik weet alleen dat hij niet verder gaat met opstarten. Het is niet dat hij wel gewoon opstart maar dan zonder scherm, want ook programma's worden niet opgestart die hij standaard bij het booten zou opstarten.

Na de bootmanager krijg ik dus een lijst met dingen die hij opstart.
Al die processen die opgestart worden, maar net als hij de grafisch interface wil opstarten, wordt alles zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt 't wel als je X instelt op een enkele monitor, dus zonder Xinerama?

Als je zegt dat het grafische gebeuren wel weer opstart als je "iets" wijzigt in je XF86config, bedoel je dan ná opnieuw opstarten? Ook als je na de wijziging eerst in Windows boot en dan reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 19:49

Flydude

Mighty pirate

En heb je wellicht ook nog een logje van XFree? Wellicht dat daar nog wat handigs in staat?

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Hoe sluit je je pc vanuit windows af? Wanneer je Hibernation (Slaapstand) gebruikt, worden bepaalde registers anders 'weggezet', waarna linux er weinig meer mee kan.
Ik heb het zelfde met mijn netwerkkaart (Realtek); wanneer ik na een Hibernation vanuit Windows in linux kom, vindt Debian wel mijn eth0, maar kan hem niet up brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit probleem ook gehad, probeer eens als root in te loggen, en dan yast te starten.

Daar heb ik iets in veranderd weet wel niet meer wat :( en toen wilde SUSE weer opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Heel apart probleem dit, het zou inderdaad iets te maken kunnen hebben met een door Windows in een niet zo nette toestand achtergelaten videokaart, en/of een Linux driver die hem niet zo netjes intialiseert.

Je kunt ook eens proberen of het met de VESA-drivers of nv-drivers (dus niet de binary drivers) ook gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 12:22:
Werkt 't wel als je X instelt op een enkele monitor, dus zonder Xinerama?

Als je zegt dat het grafische gebeuren wel weer opstart als je "iets" wijzigt in je XF86config, bedoel je dan ná opnieuw opstarten? Ook als je na de wijziging eerst in Windows boot en dan reboot?
ik wijzig iets, en dan doe ik CTRL-ALT-DEL, daarop gaat hij rebooten, dus dan gaat hij echt weer alle processen killen, denk ik, want ik zie harddiskactiviteit, en het duurt even, dan hoor ik twee piepjes, en dan start hij opnieuw op. meestal doet hij het dan weer als ik opnieuw voor linux kies.
Niet altijd, overigens... Ik heb nu een backup van XFree86 (met Xinerama) gemaakt, als ik die dan terugplaats, doet hij het soms, zoniet, dan verander ik hem naar een monitor, en dan doet hij het meestal wel weer.
En heb je wellicht ook nog een logje van XFree? Wellicht dat daar nog wat handigs in staat?
waar kan ik dat vinden?
Hoe sluit je je pc vanuit windows af? Wanneer je Hibernation (Slaapstand) gebruikt, worden bepaalde registers anders 'weggezet', waarna linux er weinig meer mee kan.
Ik heb het zelfde met mijn netwerkkaart (Realtek); wanneer ik na een Hibernation vanuit Windows in linux kom, vindt Debian wel mijn eth0, maar kan hem niet up brengen.
Ik doe gewoon restart. of shutdown en als ik dan de comp weer aanzet, heb ik het probleem alsnog.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 18:01:
Heb dit probleem ook gehad, probeer eens als root in te loggen, en dan yast te starten.

Daar heb ik iets in veranderd weet wel niet meer wat :( en toen wilde SUSE weer opstarten
tja...geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Als je op het moment dat X opstart en er geen beeld verschijnt op CTRL-ALT-BACKSPACE drukt dan wordt X opnieuw gestart. Krijg je dan wel beeld? En de logs van X staan ergens in /var/log/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 19:49

Flydude

Mighty pirate

Een logje kan je vinden in /var/log/ Daar staan verschillende logfiles (kernel msgs, syslogs etc.) maar ook een X-log (weet even niet hoe het logje onder Xfree heeft, ik heb hier Xorg).

Als je X-server vast loopt, kan je daar vinden waarom hij vastloopt (meestal, dan).

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
CTRL ALT BACKSPACE had geen effect:
hier mijn log, ik weet er geen raad mee...:

http://www.fris4u.nl/got/XFree86.0.log

als iemand even een kijkje wil nemen... _/-\o_

edit:

deze log is dus weer van een keer, dat hij het niet deed en ik met 3 opgestart ben in console mode.

[ Voor 25% gewijzigd door FrankvR op 09-12-2004 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
iemand? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
code:
1
2
(WW) NVIDIA(0): Failure reading EDID parameters for display device CRT-1
(WW) ATI(1): Cannot shadow an accelerated frame buffer.

Ik zie zo direct niet wat er mis is, dus hier wat gegis van wat je mogelijk zou kunnen doen. Ik zou met de 2 warnings die ik hierboven nog eens heb neergezet verder gaan. De eerste geeft problemen met het lezen van de informatie die je monitor teruggeeft. Probeer dus eens de monitoren om te draaien(dus monitor-videokaart combinatie omdraaien) of ze even uit te zetten voordat je linux boot. De tweede warning kun je voorkomen door de framebuffer uit te zetten.
Pagina: 1