Op zich heb ik de snelheidsafname die door verschillende posters gemeld wordt niet zelf ervaren. Misschien doordat ik nog steeds werk met NAV 2003, en omdat ik direct na de installatie een hele serie van de features uit schakel (waaronder dat Recycle Bin Protection monster). Ik heb bij een aantal relaties onlangs 2005 geinstalleerd, en tot nu toe heb ik ze d'r nog niet over gehoord.
Dit wil echter niet zeggen dat ik vind dat NAV een goede, danwel slechte keuze is, en wel om de volgende redenen:
Ik heb nu verschillende malen contact gezocht met Symantec support, en dat viel me zwaar, zwaar tegen.
Ik werk hier op een NT4 installatie nog steeds met een NAV 2002 installatie, enkel en alleen om de reden dat de nieuwere versies dit besturingsysteem niet meer ondersteunen. Na een LiveUpdate kreeg ik bij het installeren van de update constant een melding over een "Long File Name" functie die niet ondersteund werd. Na wat zoekwerk op Google/GOT kwam ik d'r achter dat meerdere mensen er last van hadden, maar deze hadden, net als mij, heel veel moeite om dit probleem aan Symantec te melden. Toen na bijna een week de getroffenen zich begonnen te organiseren was het probleem door middel van een nieuwe LiveUpdate opgelost. Een bedankje, excuus of zelfs maar een ontvangstbevestiging op de verschillende emailtjes die ik in hun richting heb gestuurd heb ik nooit ontvangen.
Daarnaast heb ik naar aanleiding van Windows XP SP2 een aantal vragen aan de support gesteld voor een versie waar ik nog wel recht op support had. De reactie die ik kreeg was standaard. Ontkenning van alle problemen (waarvan vele in dit topic worden aangegeven), standaard template antwoorden zonder enige diepgang, etc.
De informatie door Symantec, danwel
SARC aangeboden is veelal slecht. In de "paniek" onstaan naar aanleiding van IFrame probleem waar onder andere Startpagina en Ilse door werden getroffen, ben ik op zoek gegaan op de Symantec en SARC web sites naar informatie over deze exploit. Ik kon totaal geen informatie vinden, had geen idee of ik nu wel of niet "beschermd" was, en kon geen geruststellend of ander antwoord geven aan de verschillende clienten/mensen voor wie ik de computer onderhoud. Dit lijkt meer regel dan uitzondering te zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit een actuele reactie gezien op de SARC site na aanleiding van een nieuw probleem of iets dergelijks.
Uiteindelijk ben ik er eigenlijk achter gekomen welke producten nu wel danwel niet vatbaar waren voor het probleem, maar veel te laat. Ik heb ook handmatig alle virus definities moeten updaten, gebruik makende van hun "Intelligent Updater", omdat deze actueler was dan de definities aangeboden op LiveUpdate. Dit laatste, omdat er ergens een cryptische omschrijving stond dat de definities bescherming boden voor het eerder aangegeven probleem.
Met LiveUpdate krijg je ook geen idee wat er allemaal gebeurd op je machine. Symantec heeft een aantal cryptische omschrijvingen van services en onderdelen die worden geupdate. Waar deze voor dienen, waarom je moet rebooten, welke nieuwe definities er zijn toegevoegd, welke functionaliteit is aangepast, en vele vergelijkbare vragen blijven onbeantwoord.
NAV 2005 schakeld de Windows XP SP2 Firewall uit en vervangt deze door een "worm blocker". Wat de eigenschappen van dit "ding" zijn weet ik nog steeds niet. Het lijkt op een firewall, maar aangezien het geen firewall heet, zal het wel geen firewall zijn?
De Symantec web site biedt totaal geen product informatie naast de standaard marketing kreten.
De prijs voor het verlengen van de virus definities is nu zo hoog dat het in sommige gevallen zelfs goedkoper is om een update aan te schaffen, mede doordat Symantec nu paketten met meerdere licenties verkoopt.
Al met al misschien weinig informatie over NAV 2005 zelf, waar deze topic eigenlijk over gaat, waarvoor mijn excuses. Ik vond echter dat de support kant van het verhaal in deze thread nog wat onderbelicht was. Eigenlijk zou je het niet nodig moeten hebben of niet over na te hoeven denken, maar je betaald er toch voor. Helaas heb ik (nog) geen ervaring met andere aanbieders en ben ik inmiddels aardig vaardig geworden in het oplossen van problemen met de diverse versies van NAV. Het opnieuw installeren van hun software, wat ook in vele van de "knowledge base" artikelen wordt aangeraden, werkt in de meese gevallen.
Ik ben op zoek naar een goede vervanger, voor mezelf en m'n relaties.