Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zalman Voeding geeft verschillende voltage readouts.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een Qtec 350 Watt voeding in mijn Thermaltake XASER III kast, nu is dit niet een kwalitatief hoogstaand product, dus heb ik deze gister vervangen voor een Zalman ZM400B-APS (400 Watt) voeding.

Nu heb ik bij de readouts van de spanning in de BIOS de volgende spanningen:

12 Volt lijn is 11,82 Volt en de 5 Volt lijn is 4,71 Volt.

Nu heb ik bij de readouts van de spanning in MBM5 de volgende spanningen:

12 Volt lijn is 11,25 Volt en de 5 volt lijn is 4,08 Volt.

Nu heb ik bij de readouts van de spanning in de Asus Probe de volgende spanningen:

12 Volt lijn is 11,90 Volt en de 5 volt lijn is 4,97 Volt.

Máár nu heb ik ook even mijn FLUKE multimeter er bij gepakt en heb gemeten wat de spanningen zijn aan de gele + rode draad op de ATX connector die naar het MOBO gaat wat de spanning is als de pc opgestart is.
Deze geeft echter nog weer andere spanningen af:

12 Volt lijn is 12,20 Volt en de 5 volt lijn is 5,10 Volt.

Welke van de spanningen moet ik nu geloven, ik ben zelf geneigd om mijn multimeter meer te geloven dan de overigen maar mag ik dit zomaar doen ?

PC bestaat uit:

AMD 2600+ Barton @ 2345Mhz
Asus A7V600
Asus 9600XT 128MB
512MB PC2100
3 x Maxtor 80GB ATA waarvan 1 op een aparte controller (maxtor)
LG Dual Layer DVD-/+RW
LG DVD-Rom
Asus 54Mbit Wireless adapter.

Dit is dus alles wat spanning verbruikt uit het systeem, dit moet die Zalman voeding toch met gemak kunnen trekken ?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:00

_Ernst_

Mark It Zero!

Die van je multimeter, asus staat zoiezo bekent om zijn brakke uitlezing en omdat je allemaal andere waarden uitleest is dat dus verre van betrouwbaar.

De beste methode is nog steeds met een multimeter, zelf de goedkoopste geven de spanning meestal beter weer dat het mobo zelf. Jij hebt een Fluke gebruikt wat een goed en betrouwbaar merk is, dus gewoon die spanningswaarden aanhouden :)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Mooi bedankt, ik vermoede al zoiets.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er hier meer mensen zijn met een "brakke" readout icm hun Asus A7V600 mobo... :/

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:48:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er hier meer mensen zijn met een "brakke" readout icm hun Asus A7V600 mobo... :/
Zoals _Ernst_ al zegt, ASUS staat er om bekend dat ze brakke readouts geven. Ik zelf heb nu voor de 2e keer een ASUS bord en beide geven niet de juiste readouts met ASUS Probe. Even multimeter gebruiken en klaar. :Y)

• pluisman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 13:45
Ik heb nu een voeding die de waardes ook waar kan maken.

Coolermaster 350W via MBM:

+3.3 = 3.26
+5.0 = 5.03
+12.0 = 12.56

Ik begrijp dat dit wel goed is? Vorige voeding (Qtec en Aopen zaten er altijd onder)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:00

_Ernst_

Mark It Zero!

pluisman schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:52:
Ik heb nu een voeding die de waardes ook waar kan maken.

Coolermaster 350W via MBM:

+3.3 = 3.26
+5.0 = 5.03
+12.0 = 12.56

Ik begrijp dat dit wel goed is? Vorige voeding (Qtec en Aopen zaten er altijd onder)
de 12 volt is wat aan de hoge kant maar zit nog wel binnen de marches. Hoe heb je het gemeten? mobo of multimeter?
Verder heeft dit niet echt veel met dit topic te maken en had je deze vragen ook via de search terug kunnen vinden.

Last.fm

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
A7V600 heeft inderdaad brakke readouts, maar de rest is best wel oke :)

www.retroforum.nl

Pagina: 1