Toon posts:

RAID-0/NVRAID met al geinstalleerde WinXP Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb op dit moment een geinstalleerde WinXP Pro op één S-ATA schijf 160GB. Ik wil hier een tweede S-ATA schijf (identiek) als mirror (RAID-0 dus) aanhangen, maar kan niet goed bepalen hoe dit moet als je WinXP al geinstalleerd hebt. Alle instructies die ik gevonden heb, wijzen op driver disk bij installatie.

WinXP Pro op EPOX 8KDA3+ (nForce3-250Gb),
2 partities op huidige 160GB S-ATA disk.

Heeft iemand een idee of ervaring hoe dit geinstalleerd moet worden.

Groet,
b

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mirror is RAID1 en dat zal in de meeste gevallen geen probleem geven. Zie de RAID FAQ

[ Voor 30% gewijzigd door Guardian Angel op 26-11-2004 21:10 ]

ARME AOW’er

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:59

Sjaak_Afhaak

Bleh!

het is geen raid-0, maar 1 (raid-o = stripe). Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij mag je de schijf gewoon toevoegen, en vervolgens in de bios van je raid de schijven duplicaten..

Hier staat tekst

• Laurent
  • Niet online
Ik ga d'r van uit dat je toch voor RAID0 wil gaan, wat striping is. Anders geldt het verhaal wat de mensen hierboven zeggen. :P

Kort gezegd gaat dit niet zonder dataverlies, tenminste niet als je gebruik wil maken van je nVRAID. Het hele RAID0 systeem om data op te slaan verschilt compleet met dat van een enkele disk. In plaats van de data 'abcd' op 1 schijf, staat op de ene schijf 'a c' en op de ander 'b d'.

Je zal dus waarschijnlijk je Windows installatie moeten backupen, of het opnieuw moeten installeren. Daarvoor kan je programmatjes als Norton Ghost gebruiken.

Kies je er echterv oor om software RAID te gebruiken, is het wel mogelijk om gewoon een stripe te maken zonder je data te verliezen (dan zet je de tweede partitie in een stripe). Hoe dit in zijn werk gaat, kan je wel uitvogelen met o.a. deze topics:

[rml][ XP] windows installeren op software raid disk?[/rml]
[rml][ Win2K] Software matige RAID[/rml]
Win XP software-raid?
[rml][ winxp] Software Raid[/rml]
win2000 en software raid -- iemand ervaring?
gebruiken van striping/software functie w2k ; hoe?
[rml][ Windows 2000] Software Raid ?[/rml]
[rml][ Windows 2000 Server] RAID wel of niet?[/rml]
[rml][ WinXP] HD's virtueel samenvoegen?[/rml]
WinXP op z'n eigen software-RAID installeren?
software raid 0 in win2k
Software Raid
Windows 2k/XP Software Raid vraagje.
WINXP software RAID vragen
verschil softwarematige stripe in win2k en raid0?
Software RAID (0)

[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 26-11-2004 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm,

even correctie inderdaad, ik wil dus echt puur een mirror, geen stripe-set, RAID-1 dus. Voor nvraid moet ik drivers installeren, mijn vraag is dus, voordat ik mijn inmiddels redelijk strak getweakte machine verknoei, kan ik drivers installeren (uh), en als ik daarna RAID-1 kies in de RAID BIOS utility, worden dan de schijven gewist, of wordt de mirror dan automatisch opgebouwd (dus kopietje van al aanwezige schijf).

Ik kom trouwens ook niet in mijn RAID BIOS utility, maar goed.

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 10:59

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ik heb geen nforce moederbord, en dus geen NVraid, maar mijn onboard raidcontroller kan het zaakje gewoon dupliceren.. (dus een kopietje maken)

Hier staat tekst

Pagina: 1